Toon posts:

Asrock K8NF4G ziet PCIe grafische kaart niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat de topictitel zo een beetje ladingdekkend is, wat is namelijk het geval:

Ik heb een PCtje gekocht met een Asrock K8NF4G-SATA2 moederbord. Daarin geprikt zit een Ati Radeon x550 grafische kaart, maar die geeft ie nergens weer. Windows Apparaatbeheer ziet 'm niet.
Bij het installeren van drivers voor de graka zegt het ATI-programma dat ik helemaal geen ATI-spullen heb en hij weigert dan verder te gaan. In BIOS staat ingesteld dat ie PCI-express moet gebruiken ipv onboard VGA indien mogelijk, maar hij gebruikt alleen onboard VGA. Toch doet het fannetje op de videokaart het wel.

De nieuwste BIOS zou niet uit moeten maken, want volgens de verkoper zou ie het gewoon moeten kunnen doen (Asrock-BIOS downloadlink was stuk dus ik kan het ook niet proberen :() en heeft ie het eerder gedaan. Volgens hem moest ik een PCIe-driver hebben, maar die is nergens te vinden. Wat wél te vinden is heb ik geïnstalleerd qua mobo-drivers.

Is de grafische kaart of het moederbord stuk? Of is er gewoon iets verkeerd ingesteld (of niet geïnstalleerd, denk aan PCIe driver :?) en doet ie het daarom niet?

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
maar je kan er wel gewoon mee booten? (en dus beeld krijgen)

Heeft ook een computer!

Verwijderd

Topicstarter
nee ik heb alleen beeld op de onboard vga, niet de pcie.

Verwijderd

Topicstarter
(sorry, dus inderdaad, ik kan wel booten en beeld krijgen)

Verwijderd

Moet je in de bios niet je onboard video eerst uitschakelen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 10:40:
Ik zal het vanavond 's checken maar ik geloof dat er alleen de optie was van welke videokaart je wilt opstarten (onboard/PCI/PCIe).

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:27
Verwijderd schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 10:40:
Ja dat lijkt mij idd ook..

Verwijderd

Hij zou 'm automatisch moeten vinden, heeft hij toevallig niet de PCI-Ex 4x beperking? Bij meerdere ASROCK mobo's werken niet alle videokaarten.. videokaart ff uitproberen in ander systeem lijkt me. Op m'n werk hadden we ook wat compatibiliteitsproblemen met ASROCK mobo's.

Verwijderd

Topicstarter
Zowel het moederbord als de videokaart ondersteunen volgens de specs PCI-E 16x. Op de site van de fabrikant van de grafische kaart staat echter dat sommige moederborden die op 4x of 8x draaien er moeite mee kunnen hebben en dat ie het dan niet doet.

Als we aannemen dat dat in mijn geval het probleem is, hoe krijg ik dan het mobo zover dat ie wel op 16x gaat draaien?

Verwijderd

Topicstarter
De BIOS-utility was nu wel bereikbaar en ik heb het BIOS geflasht: geen resultaat (althans niet het gewenste :().

Verwijderd

Heb je de videokaart wel in een anders systeem getest? (PCI-Ex drivers zijn trouwens niet nodig... misschien wel voor betere support/stabiliteit maar werken moet ie zowieso doen)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ben aan het rondvragen of iemand een systeempje heeft waar ie ff in kan...
Pagina: 1