CAI-installatie vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 3.971 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-02 09:03

Tourniquet

Hiya, fellas!

Topicstarter
Mijn ouders hebben in hun huis al jarenlang last van slecht signaal op de kabel. Ze hebben nu een digitale decoder staan (Philips DCR 2020) en het beeld hiervan is nu opzich wel in orde, maar zodra er een zware vrachtwagen door de straat rijdt stoort het tv-beeld (serieus)!

Ik heb me de laatste tijd een beetje ingelezen in CAI-installaties en ben vanmiddag eens gaan kijken hoe het e.e.a. nu eigenlijk aangesloten is. Het blijkt dat de groene coax in de woonkamer binnenkomt en rechtstreeks in een (oude, verroestte) rijgdoos gaat met een dubbelgats TV/Radio aansluiting (hier zit nu de decoder op), vanuit die doos gaat er dan een kabel door de kruipruimte naar een tweede rijgdoos aan de andere kant van de kamer (waar alleen een radio op zit aangesloten). Na de decoder zit nog een videorecorder en gaat er via een versterker nog een kabel naar boven toe (slaapkamer en zolder), waar helemaal geen wandcontactdozen zitten, maar gewoon losse kabels met goedkope splitters.

Niet echt een gewenste situatie volgens mij, vooral omdat er volgens mij geeneens een deugdelijk AOP (Abonnee Overname Punt) aanwezig is! 8)7

Het kabelnet is een aantal jaar geleden overgenomen door Casema (voorheen was dit van de gemeente) en volgens mij is de doos waar de groene kabel ingaat nog de originele doos die bij de bouw van het huis in de jaren '60 is geplaatst.

De doorlussing naar de 2e aansluiting in de woonkamer is denk ik ooit in het verleden door een "handig mannetje" aangebracht. :X

Nu ben ik van plan het hele zooitje te gaan vervangen door deugdelijk materiaal van Hirschmann maar denken jullie dat Casema wil langskomen om zonder kosten een nieuw deugdelijk (ééngats) AOP te plaatsen, of moet ik nu zelf zorgen voor een nieuw AOP (bijv. Hirschmann TRAS 1000)?

Ik heb even een schemaatje gemaakt van hoe het ongeveer eruit moet komen te zien, maar ik zie door alle multitaps, aftakelementen en verdelers het bos even niet meer. De aftakking naar boven start expres vanuit de video om zo ook boven video te kunnen kijken.

http://xs307.xs.to/xs307/06390/CAI.PNG

Het lijkt me zelf een goed idee om na het AOP te starten met een ZVA 134 en daarvanuit te splitten naar de 2e aansluiting in de woonkamer (waar denk ik het beste een nieuwe EDC01 einddoos kan komen). Hoe ik de 2e tak van de ZVA 134 precies moet gaan aansluiten weet ik nog niet, waarschijnlijk met rijgdozen (GEDU15 of GEDU20) op de slaapkamer en zolder (+ afsluitweerstand op zolder).

Wie heeft hier kaas van gegeten en heeft een voorstel om de boel netjes op orde te brengen? En wie heeft er ervaring met een goede webshop waar de Hirschmann spulletjes te koop zijn? :)

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• vitokj
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-04-2024
he daar.

heb ff je schema bekeken, maar waarom wil je nou in godsnaam boven video kunnen kijken met de video van de woonkamer????
wat kost tegenwoordig nou nog een vcr? 30 euro of zo?

wat je het beste kan doen is alles in de meterkast splitsen. dwz. meteen van de CAI aansluiting in een goede versterker (1 ingang en iets van 4 uitgangen. bv de RH-GHV20M)
is misschien wel iets duurder, maar je kunt wel met een versterker en zonder splitters werken.

bijkomend voordeel is ook dat je geen extra kabels van de woonkamer naar slaapkamer hoeft te trekken.

ik zou zeker niet al te veel splitters willen aanraden. dit ivm het continue splitsen van het signaal. je kunt het signaal beter gewoon houden zoals het je huis binnenkomt en het dan versterken. zeker als je er altijd al problemen mee heb gehad.

zou zeker kabelmaatschappij bellen en vragen of ze het misschien uit coulance willen vervangen.
anders zal er nix anders op zitten dan een nieuwe te kopen.

succes ermee.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

vitokj schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 22:03:
he daar.

heb ff je schema bekeken, maar waarom wil je nou in godsnaam boven video kunnen kijken met de video van de woonkamer????
wat kost tegenwoordig nou nog een vcr? 30 euro of zo?

wat je het beste kan doen is alles in de meterkast splitsen. dwz. meteen van de CAI aansluiting in een goede versterker (1 ingang en iets van 4 uitgangen. bv de RH-GHV20M)
is misschien wel iets duurder, maar je kunt wel met een versterker en zonder splitters werken.

bijkomend voordeel is ook dat je geen extra kabels van de woonkamer naar slaapkamer hoeft te trekken.

ik zou zeker niet al te veel splitters willen aanraden. dit ivm het continue splitsen van het signaal. je kunt het signaal beter gewoon houden zoals het je huis binnenkomt en het dan versterken. zeker als je er altijd al problemen mee heb gehad.

zou zeker kabelmaatschappij bellen en vragen of ze het misschien uit coulance willen vervangen.
anders zal er nix anders op zitten dan een nieuwe te kopen.

succes ermee.
vroeg ik 2 maand terug erges (harense smid oid), €100 was de goedkoopste, dacht ook dat die dingen voor paar tientjes over de toonbank gingen, niet dus

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 01-10-2006 22:09 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Topicstarter
Voor de duidelijkheid, het gaat dus niet om mijn eigen CAI, maar die bij m'n ouders. De kabel komt ook niet in de meterkast binnen, maar gewoon in de woonkamer (zo deden ze dat in de jaren '60).

• vitokj
oke oke,

3 tientjes was misschien wat overdreven, maar ja wie wil tegenwoordig nou nog een vcr?

zag er btw 1 bij otto.nl. die was 6 tientjes. dus je zal je er geen breuk aan vallen. zeker niet als je toch alles al wil vervangen...

al ns over dvd recorder nagedacht als je toch beter beeld wilt...

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Topicstarter
Doe maar niet, m'n vader is er na 5 jaar eindelijk achter hoe Showview op hun huidige VCR werkt... :X

• vitokj
dat had je er niet bij verteld.

is het mogelijk om die kabel naar je meterkast te brengen???

ander zal je alles achter een kast moeten plaatsen.
maar zou zeker niet meerdere malen splitsen, daar dat niet ten goede komt van kwaliteit van signaal

let ook even op welke kabel je gebruikt om door dat huis te gaan.
neem m zeker niet te dun en bezuinig hier niet op!!!

suc7

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tourniquet schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 22:22:
Doe maar niet, m'n vader is er na 5 jaar eindelijk achter hoe Showview op hun huidige VCR werkt... :X
hmm.... neem dan zon combo (vcr + dvd/hd in 1 apparaatje), als ie de video al kent kan ie tijdens het video opnemen leren hoe de dvd/hd recorder werkt :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• vitokj
kijk dan ns naar een dvd recorder van sony.

heb t zelf ook.

die werken met guide tv.

kun je gewoon tv programma's aanklikken en verder geen tijd meer in geven en ook geen zender.

kan mn eigen ma ook nog zelfs.

en die schrijft haar brieven nog met een pen.........

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Topicstarter
Kabel wordt Koka799, dat is het probleem niet. :P

En wel of geen DVD recorder is ook het probleem niet. :D

Het gaat mij om welke dozen ik zal plaatsen en of ik nu aftakelementen of verdelers nodig heb.

[ Voor 62% gewijzigd door Tourniquet op 01-10-2006 22:29 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

1 tip die misschien handig kan zijn:
Zorg voor een signaalversterker zo dicht mogelijk bij je AOP, en een goede waarvan je de versterking ook kan regelen. Dan weet je zeker dat je aan het einde van de draad geen te zwak signaal hebt.

Dit is ook gelijk een terugvindpost, ik wil binnenkort ook de boel gaan veranderen (wij hebben ook maar 1 2-gats aansluiting, en 1 kabel naar boven getrokken. En ik wil ook radio kunnen ontvangen (heb nu alleen TV, en de huidige (antenne)radio gaat weg en wordt vervangen door de computer met TV/Radiokaart)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Topicstarter
In het Hirschmann handboek staat als voorbeeld 3 zo ongeveer de gewenste situatie: CAI aansluitingen in rijgtechniek en één wandcontactdoos. Maar zou de GHV 20 E / AFC 1611 combi vervangen voor de (goedkopere en kleinere) ZVA 134 ook niet gewoon werken? Dat scheelt namelijk een grote zwarte kast op de muur :?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:55
Als je signaal al brak is bij het passeren van een vrachtwagen dan krijg ik de indruk dat de kabel gewoon brak is. Dat is iets wat je cai-leverancier kan regelen (en doormeten).

Vermoedelijk zit er dus een breuk in de kabel, al dan niet met vocht erbij.

De installatie intern vervangen door degelijk spul is geen slecht idee, maar als je ingang al brak is kun je daar weinig mee redden.

Hirschmann spul is goed, dat heb ik hier ook in huis liggen. Als je t goedkoop wilt, kijk dan eens op een radio onderdelen markt. Ik heb daar zaterdag nog 2 versterkers vandaan gehaald. Een hirschmann SHV-140 (27 db!) en een Astro AK108 (20db) voor 2 eur per stuk.....

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Topicstarter
DJSmiley schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 00:10:
Als je signaal al brak is bij het passeren van een vrachtwagen dan krijg ik de indruk dat de kabel gewoon brak is. Dat is iets wat je cai-leverancier kan regelen (en doormeten).

Vermoedelijk zit er dus een breuk in de kabel, al dan niet met vocht erbij.
De kabel zelf is denk ik best in orde, maar ik heb eerder het idee dat de doos waar deze binnenkomt brak is (vuil, verroest, oud). Zodra je deze aanraakt is er gelijk storing. Vandaar dat ik ook sowieso een deugdelijk S.O.P. wil creëren.

Ben nog even verder in de materie gedoken en heb een voorlopig schema gemaakt hoe het er eventueel uit moet komen te zien. Het doorlussen via de videorecorder heb ik maar opgegeven, aangezien ik niet weet hoe dat invloed heeft op de degelijkheid van de installatie. Op deze manier is de opbouw ook redelijk toekomstproof denk ik:

Afbeeldingslocatie: http://xs107.xs.to/xs107/06401/CAI3.PNG

Ik heb ook een webshop gevonden met goede prijzen: Elektrobert.

Het hele boeltje bij elkaar kost wel wat trouwens: :X

Afbeeldingslocatie: http://xs107.xs.to/xs107/06401/Elektrobert2.PNG

Als iemand een beter (goedkoper :P ) voorstel heeft hoor ik 't graag! :)

Ik ga nog wel informeren of Casema voor nop zo'n nieuw S.O.P. komt plaatsen. Zo niet, heeft iemand ervaring met het monteren van zo'n Tras 1000? Is het gewoon een kwestie van de binnenkomende coax strippen en in de doos vastzetten, of komt er meer bij kijken? :?

[ Voor 23% gewijzigd door Tourniquet op 02-10-2006 03:01 ]

• vitokj
wat je nu gemaakt heb, ziet er veel beter uit.
ik hoop voor je dat de binnenkomende kabel lang genoeg is zodat je er een stuk van een cm of 2 af kan halen, dit om eventuele oxidatie op de kabel weg te kunnen halen.

verder is het gewoon een kwestie van kabel strippen en erin plaatsen.

neem hier wel even de tijd voor. ten eerste is de kabel dikker en is de mantel een stuk sterker, maar het is tevens de belangrijkste aansluiting die je moet maken.

weet niet of je in de buurt van a'dam woont, want dan zou ik ff bij televersum kijken. die hebben altijd wel leuke prijzen en die hebben ook erg veel kennis van zaken.

suc6

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-02 10:11

sjaak

un giorno credi

Het AOP dient vervangen te worden door Casema, dit mag je niet zelf doen. Als je aangeeft dat deze verroest en oud is komen ze um kosteloos vervangen.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Sjaak schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 07:59:
Het AOP dient vervangen te worden door Casema, dit mag je niet zelf doen. Als je aangeeft dat deze verroest en oud is komen ze um kosteloos vervangen.
Bij @home moet je het zelf vervangen als je een kabel-internet-abonnement neemt. (paar jaar geleden heb ik het zelf moeten aansluiten bij een paar kennissen, bij mij thuis kwam er zo'n 7 jaar geleden wel een monteur langs)

Maar ik zou pas andere dingen kopen als ze van Casema de boel aangepast hebben. Hier bleek het signaal een beetje te hard op sommige zenders, zodat de versterker overstuurd werd (versterker was nodig voor naar de slaapkamer). Het zou dus vervelend zijn als je de boel net vervangen hebt en dat dan met een niet-roestig aansluitkastje ineens de boel weer bagger signaal geeft doordat het binnenkomende signaal te sterk is.

Kijk trouwens ook even naar de spanning op de CAI aansluiting en je randaarde (let op dat je niet de meetpennen vast pakt, want dat kan 115V zijn)
Als dat een hoge spanning is, dan kan het mischien handig zijn om een aparte aansluiting voor de versterker op te nemen waarin je de beide kanten galvanisch gescheiden hebt.
Dat heb ik hier ook gedaan en nu klapt de aardlek er niet meer uit als je de antenne-kabel tegen een PC-kast tikt. Daarnaast is het voor jezelf ook een stuk prettiger.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Ik heb een nieuwe LCD tv en volgens mij kan het beeld wel wat beter worden. Ik heb Hirschmann pluggen, KOKA 799 kabel en een TRAS 1000 gehaald.
Nu vroeg ik mij af of ik rechtstreeks mijn tv op de TRAS 1000 (heeft maar een aansluiting, tv en radio niet gescheiden) kan aansluiten of dat ik nog eerst het radio en tv signaal moet splitsen door er een extra wandcontactdoos tussen te plaatsen? Volgens de verkoopers hoefde dat niet maar je kon het wel doen, maakte niks uit.
Maar mij lijkt het dat het radio signaal stoort of is dit bull?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 14:48:
Ik heb een nieuwe LCD tv en volgens mij kan het beeld wel wat beter worden. Ik heb Hirschmann pluggen, KOKA 799 kabel en een TRAS 1000 gehaald.
Nu vroeg ik mij af of ik rechtstreeks mijn tv op de TRAS 1000 (heeft maar een aansluiting, tv en radio niet gescheiden) kan aansluiten of dat ik nog eerst het radio en tv signaal moet splitsen door er een extra wandcontactdoos tussen te plaatsen? Volgens de verkoopers hoefde dat niet maar je kon het wel doen, maakte niks uit.
Maar mij lijkt het dat het radio signaal stoort of is dit bull?
In principe komt radio en TV ook via dezelfde kabel binnen, dus dat er maar 1 aansluiting op zit zou geen beperking moeten zijn. Hooguit dat je een aparte kabel moet maken voor de radio (met 2 gelijke stekkers) vanaf de versterker of splitter.

Storing op de radio hoeft geen stierenpoep te zijn. Het kan best dat je ergens nog een aardlus hebt tussen de tuner, versterker, antenne en tv/dvd/video. Dus dat die een 50 Hz brom oppikt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02 11:07
vitokj schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 22:20:
oke oke,

3 tientjes was misschien wat overdreven, maar ja wie wil tegenwoordig nou nog een vcr?

zag er btw 1 bij otto.nl. die was 6 tientjes. dus je zal je er geen breuk aan vallen. zeker niet als je toch alles al wil vervangen...

al ns over dvd recorder nagedacht als je toch beter beeld wilt...
Hmm, voor 30 euro wil ik mn 2 jaar oude videorecorder wel kwijt :Y

Hop,hop,hop!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Is het niet een idee om te wachten met een versterker totdat je weet hoe goed het signaal is als je die roestende troep vervangen hebt :?

Te sterk signaal is net zo slecht als te zwak signaal - probleem is met name dat niet alle frequenties even snel dempen, dus dat je met een versterker ertussen vaak moet kiezen tussen strepen op VHF of sneeuw op UHF. De *echt* goede versterkers laten je ook nog eens per frequentiebereik regelen, maar dat is meer van het niveau wat Casema in hun versterkerkasten plaatst dan wat je thuis wilt hebben.

Nog los van versterker mis ik ook een beetje het verhaal van retourproducten. Heeft die Philips decoder een retour nodig? Zo ja is het essentieel om te zorgen dat de AOP, splitters en evt versterkers retourgeschikt zijn. Dat is ook zo handig voor het geval je ouders ooit op kabelinternet willen overstappen, dan hoeft de boel niet opnieuw verbouwd te worden.

Oh, en als je het toch goed gaat aanpakken, zorg ervoor dat de AOP/SOP geaard is, dat scheelt aardelussen :z

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 23-10-2006 16:18 ]

Oslik blyat! Oslik!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02 14:58
FF reageren zonder elke reactie te hebben gelezen.

Het is een Tratec Tras 1000/b welke ze tegenwoordig bij de nieuwbouw plaatsen.
Hirschmann heeft weer hun eigen naampjes ;)
Verder ben je waarschijnlijk al van heel veel signaalproblemen af als je de door gerijgde kabel van je AOP eruit haalt en deze via een extra (T) splitter aansluit.

Bij een rijg situatie is het meest voorkomende beeldprobleem dat er witte spikkels in het beeld zijn.

Verder kan het zijn dat de buitenkern (dat gevlochte draad) misschien geoxideerd is maar ondanks dat kun je wel goed beeld hebben (alleen internet zaken werken daar niet zo goed mee).

BTW als je casema of een andere club laat komen voor een signaalmeting en het blijkt gewoon goed te zijn (wat het ook bijna zeker zal zijn) dan kun je daar wel een behoorlijke rekening voor krijgen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1