[NFS,LINUX] exports

Pagina: 1
Acties:

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

Topicstarter
(overleden)
SITUATIE
Ik draai Ubuntu dapper (nieuwste stable) met NFS (Network File System) op zowel server als client.
Ik wil op mijn workstation het complete filesystem van mijn server gemount hebben onder /mnt/auxilium (auxilium is de naam v.d. server)

Bij mijn eerste poging was de inhoud van /etc/exports op mijn server het volgende:
code:
1
/ 192.168.1.110(ro,no_root_squash,sync)

Het probleem is dan dat de hardeschijven op mijn fileserver, die in het filesystem gemount zijn onder /home; /shares/sdb1 en /shares/sdc1 alleen zichtbaar zijn als een lege map. Daarna heb ik die mountpoints ook in exports gezet, maar gaat dit goed?

SERVER
/dev/sda1 gemount op /
/dev/sda3 gemount op /home
/dev/sdb1 gemount op /shares/sdb1
/dev/sdc1 gemount op /shares/sdc1

inhoud van /etc/exports
code:
1
2
3
4
/ 192.168.1.110(ro,no_root_squash,sync)
/home 192.168.1.110(ro,no_root_squash,sync)
/shares/sdb1 192.168.1.110(ro,no_root_squash,sync)
/shares/sdc1 192.168.1.110(ro,no_root_squash,sync)

CLIENT
inhoud van /etc/fstab (gedeeltelijk)
code:
1
2
3
4
auxilium.lan:/ /mnt/auxilium/ nfs rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,rw,hard,intr 0 0
auxilium.lan:/home /mnt/auxilium/home nfs rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,rw,hard,intr 0 0
auxilium.lan:/shares/sdb1 /mnt/auxilium/shares/sdb1 nfs rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,rw,hard,intr 0 0
auxilium.lan:/shares/sdc1 /mnt/auxilium/shares/sdc1 nfs rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,rw,hard,intr 0 0

VRAAG

Is dit de goede manier om het filesystem van mijn server te mounten? ik wil namelijk alles vanaf root zichtbaar hebben, maar dan moet de inhoud van fstab op de client wel van bovenaf gemount worden. Wat gebeurd er als bijvoorbeeld het mounten van auxilium.lan:/ mislukt, en hij naar de volgende gaat?

Alleen een entry in /etc/exports van de server naar de root directory (/) zorgt ervoor dat subdirectory's die gemount zijn op een partitie, niet zichtbaar zijn (het zijn lege folders).

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• doctormetal
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-01 14:38
als je kijkt in de manpage van exports staat het volgende over de nohide optie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
       nohide This  option is based on the option of the same name provided in
              IRIX NFS.  Normally, if a server exports two filesystems one  of
              which  is  mounted  on  the  other, then the client will have to
              mount both filesystems explicitly to get access to them.  If  it
              just  mounts  the  parent, it will see an empty directory at the
              place where the other filesystem is mounted.  That filesystem is
              "hidden".

Volgens mij is dit wat je moet hebben.

• jealma
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

Topicstarter
(overleden)
wow, dat had ik nog niet gezien, ik had de manpage van exports al wel doorgespit maja.
Ik ga ff wat meer info zoeken voor "nohide" en dan bericht ik wel of het werkt.

C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB

• jealma
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

Topicstarter
(overleden)
De "nohide" optie werkt niet. Er is ook nog de optie "crossmnt" maar die doet ook niks. Iemand nog een idee? het maken van een directory, bijvoorbeeld /exports, en daar alle benodigde directory's inlinken met ln-s werkt ook niet.

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 22:23

Sjonny

Fratser

jealma schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 22:59:
het maken van een directory, bijvoorbeeld /exports, en daar alle benodigde directory's inlinken met ln-s werkt ook niet.
ow, gelukkig niet! :) ik zie de exploits al voor me ..

ik heb op mijn 64bit system vaak een chroot nodig met 32bit zut, en dat heb je een mount -bind naar je home dir. daarin heb ik ook weer nfs mounts, maar die zie ik dan niet meer terug in mijn chroot, dus ik denk dat de kernel ditsoort cross-mountpoints al tegen houdt.

ik denk dus ook dat de oplossing die je nu hebt met meerdere exports en mounts op je clients de juiste oplossing hebt. iets meer werk, maar wel veiliger denk ik.

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-02 23:43

SA007

Moderator Tweaking
Ik had iig hetzelfde probleem met een fileserver (veel schijven, allemaal gemount in 1 dir)
Heb het toen maar opgegeven met nfs en smb gepakt, die heeft die rare beperking niet.

(Ik vind het prima dat die beveiliging erin zit, maar je meot 'm wel met een optie als nohide uit kunnen zetten)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het is geen rare beperking per see maar simpelweg de voorkoming van een probleem. NFS is vrij low-level waardoor je in dit soort gevallen problemen zou kunnen krijgen met dubbele inodenummers e.d. Daarom moet je eigelijke elk fs apart exporten.

Dubbele inodenummers in een systeem is geen enkel probleem, maar wel binnen een enkel fs zoals je dat zou krijgen als je dit via nfs served.

[ Voor 23% gewijzigd door CyBeR op 01-10-2006 23:52 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• jealma
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

Topicstarter
(overleden)
ik heb samba al draaien maar omdat ik sinds kort ook linux op mijn workstation gebruik, dacht ik dat dar nfs makkelijker voor zou zijn.

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 22:23

Sjonny

Fratser

nfs is wel beter en sneller. met smb mounts haal ik maar 4-6 mb/s, en met nfs prop ik de lijn vol met 10mb/s ofzo.
ook heb je geen gezeur met chmod, en bij samba zijn de files allemaal van degene die het mount commando heeft uitgevoerd.

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Pagina: 1