SITUATIE
Ik draai Ubuntu dapper (nieuwste stable) met NFS (Network File System) op zowel server als client.
Ik wil op mijn workstation het complete filesystem van mijn server gemount hebben onder /mnt/auxilium (auxilium is de naam v.d. server)
Bij mijn eerste poging was de inhoud van /etc/exports op mijn server het volgende:
Het probleem is dan dat de hardeschijven op mijn fileserver, die in het filesystem gemount zijn onder /home; /shares/sdb1 en /shares/sdc1 alleen zichtbaar zijn als een lege map. Daarna heb ik die mountpoints ook in exports gezet, maar gaat dit goed?
SERVER
/dev/sda1 gemount op /
/dev/sda3 gemount op /home
/dev/sdb1 gemount op /shares/sdb1
/dev/sdc1 gemount op /shares/sdc1
inhoud van /etc/exports
CLIENT
inhoud van /etc/fstab (gedeeltelijk)
VRAAG
Is dit de goede manier om het filesystem van mijn server te mounten? ik wil namelijk alles vanaf root zichtbaar hebben, maar dan moet de inhoud van fstab op de client wel van bovenaf gemount worden. Wat gebeurd er als bijvoorbeeld het mounten van auxilium.lan:/ mislukt, en hij naar de volgende gaat?
Alleen een entry in /etc/exports van de server naar de root directory (/) zorgt ervoor dat subdirectory's die gemount zijn op een partitie, niet zichtbaar zijn (het zijn lege folders).
Ik draai Ubuntu dapper (nieuwste stable) met NFS (Network File System) op zowel server als client.
Ik wil op mijn workstation het complete filesystem van mijn server gemount hebben onder /mnt/auxilium (auxilium is de naam v.d. server)
Bij mijn eerste poging was de inhoud van /etc/exports op mijn server het volgende:
code:
1
| / 192.168.1.110(ro,no_root_squash,sync) |
Het probleem is dan dat de hardeschijven op mijn fileserver, die in het filesystem gemount zijn onder /home; /shares/sdb1 en /shares/sdc1 alleen zichtbaar zijn als een lege map. Daarna heb ik die mountpoints ook in exports gezet, maar gaat dit goed?
SERVER
/dev/sda1 gemount op /
/dev/sda3 gemount op /home
/dev/sdb1 gemount op /shares/sdb1
/dev/sdc1 gemount op /shares/sdc1
inhoud van /etc/exports
code:
1
2
3
4
| / 192.168.1.110(ro,no_root_squash,sync) /home 192.168.1.110(ro,no_root_squash,sync) /shares/sdb1 192.168.1.110(ro,no_root_squash,sync) /shares/sdc1 192.168.1.110(ro,no_root_squash,sync) |
CLIENT
inhoud van /etc/fstab (gedeeltelijk)
code:
1
2
3
4
| auxilium.lan:/ /mnt/auxilium/ nfs rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,rw,hard,intr 0 0 auxilium.lan:/home /mnt/auxilium/home nfs rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,rw,hard,intr 0 0 auxilium.lan:/shares/sdb1 /mnt/auxilium/shares/sdb1 nfs rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,rw,hard,intr 0 0 auxilium.lan:/shares/sdc1 /mnt/auxilium/shares/sdc1 nfs rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,rw,hard,intr 0 0 |
VRAAG
Is dit de goede manier om het filesystem van mijn server te mounten? ik wil namelijk alles vanaf root zichtbaar hebben, maar dan moet de inhoud van fstab op de client wel van bovenaf gemount worden. Wat gebeurd er als bijvoorbeeld het mounten van auxilium.lan:/ mislukt, en hij naar de volgende gaat?
Alleen een entry in /etc/exports van de server naar de root directory (/) zorgt ervoor dat subdirectory's die gemount zijn op een partitie, niet zichtbaar zijn (het zijn lege folders).
Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome