Toon posts:

HDD draait te langzaam? (13.7MB/Sec)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik heb 2 HDD's in me pc zitten:

1x Western Digital 40GB (WDC WD400BB-00FRA0) -> C:/
1x Western Digital 80GB (WDC WD800BB-00JHC0) -> F:/

De 40GB is nu al ongeveer 3á4 jaar oud, en daar boot me hele windows ook op
De 80GB is pas een half jaar, en staat ongeveer maar 20GB op (Muziek,films,games etc..)

Ik kwam het programma'tje tegen: HD Tune 2.10, en had beide getest, en deelde het wat met vrienden
En toen zeiden ze: 'Wat is je 80GB gigantisch traag zeg', en ze hadden inderdaad gelijk:

De 3jaar oude 40GB haalt: 50.5 MB/Sec
En de vrij nieuwe 80GB: 13.7 MB/Sec

Nu vind ik het sowieso gek dat een nieuwe HDD trager zou zijn dan een oudere
Wat zou het kunnen zijn, en hoe kan ik het verhelpen?
Met bijvoorbeeld een zoekresultaat merk ik ook dat het een stuk trager gaat dan de 40GB HDD

De nieuwste mobo drivers heb ik ook al geinstalleerd

Rico

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Die 80GB? is dat een ide schijf? zoja... draait die schijf niet toevallig op pio (al is die wel aardig snel dan voor pio).

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heb je al geprobeerd om een andere kabel te gebruiken of de 80gb in een andere poort te zetten?

Verwijderd

Misschien een 40-aderige kabel gebruikt ipv 80-aderige?

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 18:28:
Die 80GB? is dat een ide schijf? zoja... draait die schijf niet toevallig op pio (al is die wel aardig snel dan voor pio).
Het is een IDE schrijf ja
Ze zitten samen op 1 IDE Kabel (Primair als het goed is)
Bij Apparaatbeheer -> Primair IDE-kanaal staat het volgende:

Apparaat 0 - Huidige overdrachtmodus: Ultra DMA Mode 5
Apparaat 1 - Huidige overdrachtmodus: Mutli-Word DMA Mode 2

In me bios kan ik trouwens niks vinden wat betreft DMA
Ook geeft ie alleen de 40GB aan als Primair

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 18:41:
[...]

Dat zal dan je 2e schijf zijn, die staat niet in UDMA 5 (wat ie wel zou moeten zijn)

Kijk een in je bios af je dat daar kan veranderen(op auto zetten mss, waar staat ie nu op)? Of anders mss in windows zelf kan veranderen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2006 18:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 18:43:
[...]

Dat zal dan je 2e schijf zijn, die staat niet in UDMA 5 (wat ie wel zou moeten zijn)

Kijk een in je bios af je dat daar kan veranderen(op auto zetten mss, waar staat ie nu op)? Of anders mss in windows zelf kan veranderen?
Dat is het probleem, ik heb me hele bios afgekeken, en ik zie niet eens het woord DMA staan
Het gaat om een AMI BIOS

//edit:
Dit zegt HD Tune over de 2schrijven:

40GB:
Firmware Version: 77.07W77
Capacity: 37.3GB (~40.0GB)
Buffer: 2048KB
Standard: ATA/ATAPI-6
Supported: UDMA Mode 5 (Ultra ATA/100)
Active: UDMA Mode 5 (Ultra ATA/100)

80GB:
Firmware Version: 05.01C05
Capacity: 74.5GB (~80.0GB)
Buffer: 2048KB
Standard: ATA/ATAPI-6
Supported: UDMA Mode 5 (Ultra ATA/100)
Active: UDMA Mode 0

En heb ook even m'n moederbordfabrikant website nagekeken:
On-Board EIDE 2 x ATA133/100/66 IDE connectors supporting up to 4 IDE devices.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2006 19:06 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 18:43:
[...]

Op master heeft hij waarschijnlijk zijn 80GB schijf die op UDMA5 (100MB/s) draait en op slave een optical disk die multiword DMA gebruikt, dus dat zit allemaal goed.

Probleem is misschien fragmentatie, of de schijf is niet helemaal lekker meer -> smart test doen.

Lees nu dat ze beide toch op hetzelfde kanaal zitten. Probeer ze eens op elk een eigen kabel (op master) te zetten; dat is sowieso wel aan te bevelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2006 19:12 ]

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 18:41:
Ze zitten samen op 1 IDE Kabel (Primair als het goed is)
Bij Apparaatbeheer -> Primair IDE-kanaal staat het volgende:

Apparaat 0 - Huidige overdrachtmodus: Ultra DMA Mode 5
Even voor de duidelijkheid: als beide drives op 1 kabel (=IDE channel) zitten, dan is de ene de master en de andere de slave. Dus apparaat 1 is zeker je hard disk van 80GB.

Een oplossing die vaak werkt bij XP als je problemen hebt met IDE apparaten die niet in DMA mode willen werken, is om beide IDE controllers te verwijderen in de device manager en dan je pc te rebooten. Bij de herstart herkent Windows automatisch de IDE controllers en installeert er de standaard drivers voor (die zijn meestal ook prima, die van je moederbord hoef je meestal niet eens te installeren).

[ Voor 88% gewijzigd door Stamgastje op 01-10-2006 19:37 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Kijk ook even de jumpers van je hdd na; verkeerd gejumperde hdd's worden soms wel herkend door windows maar gaan dan niet op dma zoals het hoort.
DMA-modussen worden genegotieerd, dat betekendt dat én disk én moederbord het eens moeten worden over de gebruikte overdrachtsmodus. Een kapotte of minderwaardige kabel kan de signaaloverdarcht dusdanig storen dat één van beiden weigert zijn werk aan hoge (=foutgevoelige) snelheid te doen. Dus een andere kabel proberen kan ook helpen :)
Aan de bios moet je meestal niets wijzigen; default is 99% zeker "auto", je kan bij sommige moederborden ook "hard" een modus opgeven, eventueel het proberen waard (maar als het dan werkt moet je je wél afvragen waarom het op "auto" niet werkt ;)).
Qua instellingen kan je in wwindows met de default drivers enkel kiezen tussen "enkel PIO" en "DMA inden mogelijk"; het tweede is natuurlijk aangeraden :D
Het kan wel zijn, afhankelijk van je mobo/chipset, dat voor een behoorlijke werking van DMA je chipsetdrivers noodzakelijk zijn; bij sommige kan je dna ook in windows "hard" de modus kiezen. Sowieso moet de driver het eens zijn met het gebruik van DMA, maar afaik wacht de default XP driver het resultaat van de negotiatie af. Toch kan ook een defecte driver roet in het eten gooien; ide-controllers opnieuw installeren kan dan helpen.
En als dit allemaal niet helpt; is er nog wat anders stuque imho :/

Verwijderd

Topicstarter
Oké, nu word het maar tijd dat ik hulp vraag aan jullie wat betreft de kabels etc..
Ik heb gigantisch veel optie's geprobeerd, het ziet er nu zo uit:

IDE 1 --------------[40GB(Master)]-------------[80GB(Slave)] (Grijze kabel)

IDE 2---------------[--------------------]-------------[CD-RW(Master)] (Gele kabel)

Ik heb zoveel dingen geprobeerd en in de meeste gevallen kan hij geen boot record vinden
Dus kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste kan aansluiten?
Alvast bedankt!

//edit: Op de 40GB staat de boot record

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2006 21:37 ]

Verwijderd

hang je 80GB is aan IDE kanaal 2, en laat je CDrom eens los..

om te beginnen, werkt dit goed? (je wilt minimaal 2 x UDMA Mode 5.. )

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 21:41:
hang je 80GB is aan IDE kanaal 2, en laat je CDrom eens los..

om te beginnen, werkt dit goed? (je wilt minimaal 2 x UDMA Mode 5.. )
Nee, hij ziet beide HDD's wel in de bios staan, maar hij wil niet booten

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Eerste waar ik aan dacht toen ik de topic titel las die hd is waarschijnlijk aan het overlijden.
Vreemd genoeg zie ik niemand hier in dit topic die daar ook aandenkt.
Vaak genoeg meegemaakt super trage hd --> stuk, vervangen en weer een snelle machine

And this !! Is to go even further beyond!!!

Verwijderd

z'n drive draait in Active: UDMA Mode 0 , gek he dat ie niet boven de 16MB/sec uit komt..

dat is het geen wat ie moet oplossen.

Rico_NL: je moet dan ook wel die 80GB schijf ook op master zetten he'.

Verwijderd

Topicstarter
lamko schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 21:55:
Eerste waar ik aan dacht toen ik de topic titel las die hd is waarschijnlijk aan het overlijden.
Vreemd genoeg zie ik niemand hier in dit topic die daar ook aandenkt.
Vaak genoeg meegemaakt super trage hd --> stuk, vervangen en weer een snelle machine
Ik kan het me niet voorstellen, dat een 3jarige Western Digital HDD langer mee gaat dan een 6maande oude Western Digital HDD

En daarbij komt dat Everest etc... zeggen dat hij niet op UMDA 5 draait

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 21:58:
z'n drive draait in Active: UDMA Mode 0 , gek he dat ie niet boven de 16MB/sec uit komt..

dat is het geen wat ie moet oplossen.

Rico_NL: je moet dan ook wel die 80GB schijf ook op master zetten he'.
Dit heb ik zojuist gedaan, en hij vind geen boot record, bij het opstarten is het:

Auto detection Pri Master...None
Auto detection Pri Slave... None
Auto detection Sec Master... None
Auto detection Sec Slave... None

Cant find boot record, blabla....

Mischien dat er een verschil zit tussen de gele en de grijze kabel?
Want op de een staat: sata speed(Grijs), en op de andere niet(Geel)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2006 22:11 ]

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Auto detection ... none wil dus zegen dat ie geen schijven kan vinden. waarschijnlijk een jumper die fout staat, een kabel die scheef/los zit, geen stroom krijgt.....

Die 40 gb disk laat je gewoon ziten waar die zit(kabel1(normaalgesproken 't linker slotje op 't mobo) jumper op master), de 80 gb disk hang je aan de zelfde kabel (2e) als je cdrom speler (80gb disk op master, cdr op slave).
Als ie geen MBR kan vinden dan heb je dat dus verkeerd gedaan.
Bovenstaande is alleen nodig als je 't absoluut maximale uit je HD's wilt halen qua snelheid.

Verder moet je eens in je bios gaan zoeken, kan goed zijn dat je daar de udma mode v/d schijf in moet stellen.

Verder kun je eens in je Device manager kijken bij Primary IDE Channel -->properties tab 2, of 'DMA if available' aan staat.

Verwijderd

Topicstarter
Oké, het is gefixed
Ik denk alleen dat er iets niet helemaal goed is met de 40GB schrijf, want:

Als ik hem alleen zet @master (Zonder 80GB + CDR) op de ide 1, dan boot ie niet
Als ik hem alleen zet @master (Zonder 80GB + CDR) op de ide 2, dan boot ie niet
Wel zegt in de bios: Pri Master: WD 40
Maar wanneer die opstart is het: Auto detection pri master.. None

Waar ik uiteindelijk uit ben gekomen is dat hij nevernooit alleen op een IDE-lijn kan staan, want dan boot ie niet (Wat volgensmij niet helemaal klopt), dus nu is het zo:

IDE1 ----------------[40GB(Master)]-----------[CD-RW(Slave)]
IDE2 ----------------[80GB(Master)]-----------[---------------------]

En nu draait ie wel op UMDA 5

Thanks all :)

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Gokje,
Sommige harde schijven hebben een aparte Master en Master+Slave jumpering. Check eens of ie daar soms op staat ingesteld.

Verwijderd

Of gewoon de boot sequentie die in de war is

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Ik denk dat er idd één en ander verkeerd gejumperd is.... dat verklaart het hele verhaal van boven tot onder :) (zie ook mijn vorige post!)

[ Voor 11% gewijzigd door the_stickie op 02-10-2006 15:28 ]

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
als ik alles goed begrijp heb je een 40 gb hdd, een 80 gb hdd en een cdachtig apparaat.
zet de 40 gb als primary master, de cdspeler als primary slave en de 80 gb als secondary master. Testen of de snelheden goed zijn, zonee, kijk of de kabels goed zijn. Gooi de drivers in windows eens weg en installeer ze opnieuw. Om een hardwareprobleem uit te sluiten, kun je booten met een knoppix linux live cd, en dan een terminal openen. Doen dan het volgende:
code:
1
2
3
su
hdparm -tT /dev/hda
hdparm -tT /dev/hdc

de primary master van 40 gb is /dev/hda, en die moet rond de 50 a 55 mb/s halen, bij /dev/hdc, de secondary master van 80 gb moet ook 50 a 55 mb/s gehaald worden. Als dat lukt, ligt het niet aan de hardware maar aan windows.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-02 18:03
Een andere verklaring kan zijn dat windows zelf de overdrachtmodus verlaagt, als hij fouten detecteert tijdens het lezen of schrijven van/naar de schijf. Je kan de windows-logs bekijken op IDE fouten en dergelijke. Als dit het geval is, zal de overdrachtsnelheid na verloop van tijd opnieuw dalen (van DMA 5 -> 0 en uiteindelijk naar PIO). Zeer irritant, maar er bestaat een registry hack om de dma modus te resetten (zie google :p )
Pagina: 1