Vreemde boot- en installatieproblemen met Windows en Linux

Pagina: 1
Acties:

• Flip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-05 21:45
Eergisteren wilde mijn pc niet meer doorstarten naar windows, hij kwam het windows laadscherm wel door maar daarna hing hij of rebootte de pc. Nja, dat zal wel een brakke windows installatie zijn. Dus ik dacht, ik koop een nieuwe harde schijf erbij want mn andere 2 harde schijven waren toch al vol.

Daarna wilde ik een nieuwe windows installatie gaan doen, echter wanneer hij bij het laden van bestanden komt, blijft hij bij het bestand 'Windows Executive' hangen of reboot de pc. Misschien wel foutieve windows xp prof cd, dus heb ik een andere windows xp prof cd gepakt maar deze gaf ook exact hetzelfde probleem. Ook wanneer ik mijn andere harde schijven probeer geeft hij hetzelfde probleem.
Hij blijft bij het bestand 'windows executive' hangen / reboot de pc (zonder BSOD).

Mogelijk dat dit dus een hardwarematig probleem is, daarom heb ik het volgende geprobeerd:
- 10 passes Memtest 86+
- Andere grafische kaarten geprobeerd (zowel AGP als PCI kaart)
- Harde schijven getest met de diagnostische programma's van desbetreffende fabrikant, geen errors.
- Andere CD/DVD drive geprobeerd.
- Andere (3) harde schijven geprobeerd, hetzelfde euvel, zowel S-ATA als P-ATA.
- PC met minimale configuratie getest (mobo, cpu, gfx, mem, en cd drive), en toen opgestart met windows cd -> hetzelfde probleem

Specificaties PC:
- Intel Pentium 4 2,4 gHz, FSB533, Northwood, zonder HT, socket 478.
- Asus P4P800E-Deluxe (I865PE Chipset) -> Is wel een gerepareerd mobo van Asus, net 3 weken oud.
- 768 MB ram DDR400 @ DDR333
- Ati Radeon 9800XT 128 MB
- Creative Audigy 4
- BenQ DW-1640
- Western Digital Caviar SE 80 GB, P-ATA.
- Samsung Spinpoint P SP2004C 200GB, S-ATA.
- Samsung Spinpoint T HD401LJ 400 GB, S-ATA (gisteren aangeschaft)

Ook heb ik even op de de supportsite gekeken van windows, maar daar kwam ik niks relevants tegen.
Ik vind het dus echt een vaag probleem, misschien dat jullie nog iets weten?

[ Voor 5% gewijzigd door Flip op 02-10-2006 19:53 ]

• Flip
Inmiddels heb ik ook een Linux Ubuntu Live cd uitgeprobeerd, en daar blijft hij hangen op: "Uncompressing Linux Ok. Booting the kernel". Verder doet hij niks. Dit is dus een hardwarematig probleem, heeft niks met windows te maken.

Kan één van de moderators even een topicmove doen naar H/W (PMG). Lijkt mij dat me dat dit topic daar het beste bijhoort.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Wat voor dingen heb je gedaan voor de pc niet meer wilde starten?
Aan de hardware geprutst?
overgeclockt?
bios update/settings veranderd?
wazige software uitgeprobeerd?
.....

• Flip
Qua hardware heb ik er niet zoveel aan geprutst. Er zit op mijn Ati Radeon 9800XT een VF700CU en op mijn P4 een CNPS9500 LED. Verder heb ik met dat gerepareerde moederbord de processor nog niet overgeclocked. Aan de BIOS settings kan het niet liggen, zowel met geoptimaliseerde settings, als na een BIOS reset stuit hij op hetzelfde probleem.
Ik had de afgelopen week/weken niks nieuws geinstalleerd, dus wazige software kan t niet zijn.

Het probleem trad gewoon plotseling op, ik was in windows gewoon aan het werken, toen hij ineens rebootte. Sindsdien heeft hij het niet meer gedaan / de problemen die ik hierboven heb beschreven. Zelf verdenk ik het moederbord (en dan met name de southbridge), dat dood aan het gaan is. Hij komt echter wel gewoon door de POST heen

Overigens heb ik ook nog even Alegr memtest gedraaid, en daar liep hij bij Pass 1 al meteen vast.

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Hmm, je geheugen werkt dus niet goed, probeer het eens met 1 reepje. En check ff je timings & vdimm.
btw, hangen en opstart problemen FAQ al doorgebladerd?

• Flip
Aan mijn mem ligt het ook niet, want daarmee heeft hij een jaar of 1 à 2 goed gewerkt. Ik heb vandaag ook een ander reepje mem geprobeerd uit andere PC, daarmee werkte hij ook niet goed..
Timings staan gewoon @ SPD, dus staat wel goed. Vdimm op Auto. Gewoon de standaard waardes na een BIOS reset.
Ik denk dus dat er zelf wat intern foutgaat in mn moederbord, zeker weten doe ik dit echter niet..

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
harde schijf, moederbord, geheugen, processor of voeding defect (in volgorde van waarschijnlijkheid). De harde schijf en het geheugen heb je al getest. De voeding is ook nog simpel door omwisselen te testen. Als het dat ook niet is, blijft dus moederbord of processor over. Je zou een processor kunnen lenen, of de jouwe er bij iemand anders instoppen. Maakt ook dat geen verschil, dan zal je helaas weer even met Asus moeten bellen.

• Flip
Na even afwezig geweest te zijn (10 dagen Italie, waarvan 5 Rome :Y)), ben ik even langs Alternate gegaan met mn moederbord en processor, om deze te testen. Na het getest te hebben, blijkt mijn moederbord wel verder te gaan met de installatie met een andere processor. Mijn processor is dus na 3 jaar tijd defect gegaan, deze word dan nu ook opgestuurd naar Intel.
Ik vind het raar dat het zich dan uit in deze foutmeldingen, maar goed. Het is dus mijn processor.
Pagina: 1