Enkele begrippen die ik niet begrijpt.

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Macaco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-03-2022
Nou lees ik wel eens wat over RAID en dan zit ik nog eigenwijs ja te knikken maar ik weet helemaal niet wat dat is.

En wat is nou eigenlijk een eigen Servertje draaien hoe moet ik dat zien.Dit is ook weer zoiets als ik hierover lees van jajajajaja maar ik weet niet wat het is.

Misschien iemand tijd en zin om mij wat duidelijkheid te geven .

Greetz NWbie

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Adaptec Raid Training voor den beginnende tweaker :)

Je eigen server draaien ken zoveel wezen. De meeste zullen hun kabel / dial up verbinding delen over het netwerk. Of ze hebben een masjientje over en gebruiken die als fileserver, kan je bijv word vanaf draaien zonder dat het bij je eigen pc heel veel ruimte slurpt. En bij een her-installatie van windows blijven alle instellingen bewaart.

Verwijderd

Hallo newbie

Ik zelf ben niet goed in servers maken maar wij hebben zelf wel een server die draait met LINUX en dat kan ik je aan raden aangezien wij hem nu bijna 6 maanden draaiend hebben en pas 3 keer gecrasht is (dat haal je niet met windoos)
Het eingste pro is dat linux 10 keer moeilijker is dan windoos
maar als je snelheid en stabiliteit wil kies voor linux
En nog een dingentje linus heeft een vel lager systeem eis en het werkt nog sneller ook
Ik hier heb haalt 8er de server een kb/s van 250 (kabel)
je kun de software gratis downen van www.slackware.com
er staat ook een manual bij
veel succes
Ik hoop dat het lukt
Mzzls
Tha jaguar

• Macaco
Dus als ik het een beetje begrijpt hangt Raid samen met het begrip server.

Maar wat is nou precies een Server

Tha Jaguar:Bedankt voor je info over het stabiel draaien van een server met Linux
En ja dat is al een struikel blok voor mij ik
draai net een goed jaartje met windows 98 en ik wil mij zeker in Linux gaan verdiepen.
En ik ga zeker beide linken ook die van Gert eens bekijken.

En ik ziet ook dat er kabel wordt gebruikt en dat heb ik nog niet maar als het goed is komt het hier in de tweede helft van dit jaar
En ik ben ook een nieuw systeem aan het opbouwen en had een Adaptec SCSI adapter op het oog 39160 als ik dan in de specs kijkt heeft dit ding ook met server gebruik te maken.

Verwijderd

Een server is vaak het "hart" van het een netwerk. Een op zichzelf staan de computer die zich alleen bezig hou waarvoor hij is ingesteld. Bijvoorbeeld een Printer-server hou zich alleen bezig met printers aansturen en shit.(duh...) Een FTP-server is een computer met een grote HDD die vol staat met file (mp3z,filmz :)) en mensen kunnen dan inloggen en daar een file vandaan halen die ze willen.

Je heb verschillende servers. De meest gebruikte is wel een die in het netwerk staat en waar mensen op moeten inloggen voor ze toegang hebben tot bijv. I-net, en vertrouwlijk gegevens.

//
RAID is volgens mij het syngrone werken van 2 HDD. Wat op de ene gebeurt gebeurt ook op de andere. Dus als er 1 stuk gaat heb je alles nog op de andere. Je server gaat dan niet "down". Volgens mij weten.
//

• Macaco
Xaran: Thanks voor deze info dat schept een hoop duidelijkheid voor mij.
Als mensen nog meer aanvullende info hebben graag. :)

• Unknown
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
http://www.acnc.com/raid.html

kijk hier eens, alle raid levels uitgelegd

• Muggie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-08 09:22

Muggie

8 pm

Raid (Redundant array of inexpensive disks) is een manier om je systeem te beveiligen tegen het knallen van een harde schijf.

Vaak wordt er een Raid kaart (dit is raid level 5) in een server gestopt, dit is een kaart die je harde schijven aanstuurt en de data die erop moet komen over die schijven verdeelt. Als er nu een schijf knalt kan het systeem zonder problemen doordraaien omdat de data over de verschillende schijven verdeelt is, vervolgens kun je heel makkelijk (en goedkoop) die harde schijf vervangen voor een werkend exemplaar.

PSN: mug_8pm

• Macaco
Dus eigenlijk is dat voor grote en belangrijke servers .
Zou bijvoorbeeld die site Fileplanet waar je zo gigantisch veel bestanden (data) voor games enzo ook een RAID server zijn??

Dus voor de gewone thuis gebruiker is dat toch veel te duur of valt dat wel mee of hangt dat weer af wat voor level je kiest??

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Voor thuisgebruikers is raid level 0 het handigst. Moet je gewoon 2 (dezelfde) hd's hebben en ze werken dan op ongeveer de dubbele snelheid en je hebt dezelfe capaciteit. Je hebt alleen geen beveiliging voor als er een hd crasht ofzo. Dit kan dus ook met IDE, hoef je geen SCSI voor te hebben

Meeste grote webservers enzo hebben raid 5 (als ik het goed heb): snel en betrouwbaar

• me1299
  • Laatst online: 14:12

me1299

$ondertitel

RAID is toch meerdere schijven in connectie, dat je bijvoorbeeld een bestand van 600 mb hebt en dat hij dan over 6 schijven tegelijk 100Mb wegschrijft, waardoor het supersnel is

:P

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• BrZ

BrZ

Dat klopt...
Staat ook in die link allemaal, best wel boeiend om es te lezen (tnx Unknown ;) )
Maar wat wel zo is, is dat als 1 schijf crasht, alle data op de overige 5 hd's in 1 keer onbruikbaar is... dus alles kwijt... Daarom is RAID5 zo handig, nog steeds heel snel en er staat een pariteit over de schijven heen.. retesnel & veilig

Verwijderd

Uhm ja sorry hoor maar. Als je een file van 600mb verdeeld over dan 6 schijven en er gaat er 1 kapot(onherstelbaar wel) dan zit je met een gat van 100mb. Ofwel een nutteloze 500mb. Wat is hier nou zo geweldig aan dan. Of mis ik een stuk?

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

Volgens mij wel, wie gaat er nou een bestand van 600MB delen over 6 schijven? :P

• Macaco
Muggie ,thanks voor deze heldere uitleg. :)

alleen het begrip server is mij nog niet echt duidelijk. Moet of is een server altijd gekoppeld aan het internet?
Wat moet ik mij met het begrip server voorstellen.

• BrZ

BrZ

Een server hoeft helemaal niet gekoppeld te zijn aan het internet.

In ieder geval wel aan een netwerk (internet is ook een netwerk). Op een netwerk wordt een server door andere computers voor bepaalde taken gebruikt. Dit kan van alles zijn.. Er kunnen bestanden op staan die via het hele netwerk gebruikt kunnen worden, er kan een internet verbinding geshared worden, en nog veel meer...
"Server" is inderdaad een beetje een ruim begrip

Oh ja, 600MB over 6 schijven verdelen heeft wel degelijk nut... lezen ervan gaat 6x zo snel als normaal. Maar over 6 schijven verdelen is niet erg slim, want het is natuurlijk allemaal verrot als er 1 schijf naar de klote gaat. Daarom werkt RAID5 zo goed, de data wordt over 2 of meer schijven verdeeld, en op nog een extra schijf komt de parateit van die zogenaamde "stripes" (de stukken data op een raid schijf) te staan. Als er dus een schijf verrot gaat kan de data nog gelezen worden, en als de kapotte schijf vervangen wordt kan het weer worden hersteld zonder data verlies.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:01
Server; computer in een netwerk die door andere computers gebruikt word om taken te vervullen.

Dit netwerk kan lokaal zijn (bv 3 pc'tjes thuis) of een heel internet.

Die taken kunnen heel sterk variëren van; data leveren, websites hosten (vorm van data leveren), printers en internetconnecties delen tot ... (verzin is iets geks)

Dat raid gedoe ben ik niet in thuis, wat ik er als leek van weet is dat er meerdere hardeschijven gebruikt worden in een raid systeem waarbij er als backup dienen en hardeschijven samen als 1 dienen om de snelheid te verhogen. Raid is dus gewoon efficient en veilig gebruik maken van hardeschijven en gegevens

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

Oh ja, 600MB over 6 schijven verdelen heeft wel degelijk nut... lezen ervan gaat 6x zo snel als normaal. Maar over 6 schijven verdelen is niet erg slim, want het is natuurlijk allemaal verrot als er 1 schijf naar de klote gaat. Daarom werkt RAID5 zo goed, de data wordt over 2 of meer schijven verdeeld, en op nog een extra schijf komt de parateit van die zogenaamde "stripes" (de stukken data op een raid schijf) te staan. Als er dus een schijf verrot gaat kan de data nog gelezen worden, en als de kapotte schijf vervangen wordt kan het weer worden hersteld zonder data verlies.
Dat zijn dan 4 HDD. 2 voor de binnen komst van de data en dan 2 voor backupz (per HDD 1).

Maar vergeten jullie niet steeds dat je dat ALS HET VERDEELD IS, OP 1 HDD MOET SCHRIJVEN anders staat het nogsteeds verdeeld.

Timpie2000 : Deathknightd doet dat. ;)

• BrZ

BrZ

Dat zijn dan 4 HDD. 2 voor de binnen komst van de data en dan 2 voor backupz (per HDD 1).
Das RAID0+1 (ook wel RAID10) waar jij het over hebt, ik heb het over RAID5...
Pagina: 1