Toon posts:

Opstartprobleem: Geen beeld etc. Deel 2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ivm het afsluiten van mijn topic maak ik een nieuwe aan. Dit omdat mijn topic naar mijns inzien ten onrechte is afgesloten. Ik hoop dat een moderator het begrijpt, na het lezen van dit nieuwe topic.

Oude topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/26582673
Wat betreft je probleem, je hebt nog weinig zelf gedaan. Voordat je een topic opent is het wel de bedoeling dat je zelf al flink hebt zitten prutsen
Heb je bijvoorbeeld al geprobeerd de oude kaart weer in te steken?
Gekeken of het bord wel piept als er geen videokaart in zit?
Kaart in een andere PC getest?
En waarom zie ik nergens wat voor hardware je hebt?
Ik heb voor mijn probleem al minstens 2 uur zitten "prutsen".
Ik heb de kaarten getest in een andere PC, en de kaarten werken gewoon goed.
Ik heb ook de orginele kaart er terug in gestopt zonder resultaat (wat volgens mij ook een logische optie was, dus dat heb ik als eerste gedaan)
Daarnaast heb ik geluisterd of hij een piepje gaf na het opstarten zonder videokaart, tevens zonder resultaat, oftewel geen piep te horen.
Ook heb ik de PC opgestart zonder geheugen, omdat ik dat ergens had gelezen. Ook geen piep.

Op de pagina Hangen en Opstartproblemen staat niet veel bruikbaars voor mijn probleem. Ik heb deze pagina al doorgenomen voordat ik het topic aanmaakte. Moet ik er in het vervolg bij zetten dat ik al 2 uur heb zitten "prutsen" en dat ik al de zonodige troubleshooters heb doorgelezen?

Op het genoemde problementopic word vaak de vraag gesteld: "Overgeklokt?" Maar dat is bij mij niet het geval. Ook deze optie vind ik een beetje raar: "Terugbrengen naar de winkel en garantie claimen."

Mijn excuses voor het niet vermelden van mijn hardware. Bij deze:

Gigabyte GA-81875 / GA-8IK1100 (staat op de doos, geen idee waar die slash voor is)
Pentium 4 2.8 Ghz (200 x 14)
2x 512 MB K-data

Oude videokaart: Geforce 3 (geen idee welke versie, maar volgens mij maakt dat niet uit)
Nieuwe videokaart: ATi Radeon 9600 PRO 256 MB

Heeft iemand een idee? Is mijn moederbord stuk of doe ik iets verkeerd?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier!

En je topicstart is nu nogal rommelig. Een samenvatting zoals ik het nu lees:

Je was ontevreden met de prestaties van je oude videokaart [1] en hebt er een nieuwe ingezet: de ATi Radeon 9600 PRO [2].
Nu wil de PC met de nieuwe kaart erin niet meer opstarten [3], en met de oude kaart ook niet! [4] En zonder geheugen start een PC sowieso niet op [5].

[1] & [2]: AGP/PCI?
[3]: Wat zie je op het scherm? Niks? Of kom je alleen Windows niet in?
[4]: Heb je misschien het slot op je moederbord gesloopt waar de kaart in moet, of zit er stof in?
[5]: Maar ook dan zou je een piepje moeten horen. Vreemd.

[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 02-10-2006 01:49 ]

Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuses dat ik niet heb gezocht naar wat te doen als mijn topic gesloten is. Ik zoek hier naar oplossingen voor problemen en niet wat te doen als mijn topic op slot staat...

Back to topic:

Je samenvatting van mijn verhaal klopt, alleen ik heb een Radeon 9600 ipv 6900 :p

[1] & [2] Allebei de kaarten zijn AGP, gaan dus in hetzelfde slot.
[3] Ik zie een zwart scherm, mijn beeldscherm gaat zeg maar in slaapstand, net alsof de computer niet aanstaat. (lampje blijft rustig, regelmatig knipperen.)
[4] Zou ik die kunnen slopen? Kan ik dat ergens aan zien/merken? Ik zal proberen het stof eruit te blazen.
[5] Vreemd inderdaad dat hij helemaal geen piepjes geeft. Ik begrijp het ook niet.

Iemand die meer weet?

Verwijderd

Heb je misschien een pinnetje van de vga-connector verbogen bij het wisselen van de kaarten? De connector van de kabel dus.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het zelfs op 2 verschillende beeldschermen geprobeerd. En ik heb geen pinnetjes verbogen.. dus daar kan het niet aan liggen.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 21:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 18:08:
Ivm het afsluiten van mijn topic maak ik een nieuwe aan. Dit omdat mijn topic naar mijns inzien ten onrechte is afgesloten. Ik hoop dat een moderator het begrijpt, na het lezen van dit nieuwe topic.
Dan ga je naar Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier!
Voortaan dus op die manier doen.
<knip>Verhaal over wel degelijk geprutst te hebben</knip>
Moet ik er in het vervolg bij zetten dat ik al 2 uur heb zitten "prutsen" en dat ik al de zonodige troubleshooters heb doorgelezen?
JA! :( Zie de Huisregels - De Openingspost Ik zie dat je excuses al aangeboden hebt, gracias

Omdat je nu wel de benodigde informatie er bij hebt gezet mag je hier verder babbelen.

Als de originele kaart het ook niet meer doet en het systeem ook niet piept als er geen kaart in zit vind ik het eng worden. Ik ben benieuwd wat hij doet als er een PCI videokaart in zit. Heb je een ouder PCI kaartje wat je er in kunt steken?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas heb ik geen ouder PCI videokaartje over, dus ik kan het niet testen.. Zijn er misschien nog andere mogelijkheden waarbij ik kan testen of mijn moederbord stuk is?

Verwijderd

misschien je cpu er uit halen en kijken of die piept ???? of had je dat al gedaan...

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-07 12:29
Misschien een overbodige 'je niveau onderschattende' vraag... weet je zeker dat je pc-speaker goed aangesloten zit? En niet lachen, je zou de eerste niet zijn die denkt dat die piepjes uit je 5.1 set horen te komen.

Verder bestaat de kans dat er een voltage verschil is m.b.t. je AGP aansluiting een voor jouw nieuwe kaart verkeerd voltage levert :

Stelregel voor AGP slots op je moederbord is (correct me if i'm wrong):

AGP 2x: 3.3 volt
AGP 4x: 1.5 volt
AGP 8x: 0.8 volt

Wat kan je moederbord aan en wat kunnen je grafische kaarten aan ?

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-07 15:11
Dacht dat het zo was, kijk anders ook ffies in de vid kaarten FAQ:

1x, 2x 3.3V
4x 1,5/3,3V
8x 1,5V

28x 430Wp ZW Deye SUN-12K-SG04LP3-EU | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-07 15:17

Ray

is het toevallig niet zo dat een 9600 een extra power kabeltje moet hebben (of is dat pas vanaf 9800 ??) en dat je die niet aangesloten hebt ? okz dat verklaart nog niet waarom hij het met je oude card niet doet... al een bios reset geprobeerd ? wellicht zit je mobo gewoon in de beveiliging omdat bepaalde settings niet lekker gingen met elkaar.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 16:01:
misschien je cpu er uit halen en kijken of die piept ???? of had je dat al gedaan...
Nee dat heb ik nog niet geprobeerd.. maar ik vind dat nogal een drastische maatregel, het moet toch ook anders kunnen?
Way2Smart schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 16:09:
Misschien een overbodige 'je niveau onderschattende' vraag... weet je zeker dat je pc-speaker goed aangesloten zit? En niet lachen, je zou de eerste niet zijn die denkt dat die piepjes uit je 5.1 set horen te komen.
Stiekem moest ik toch even lachen :) Ik heb gewoon zo'n mini speakertje aangesloten op het moederbord. Op mijn moederboard staat heel klein "SPEAK" en er zijn precies 4 pinnetjes. Wel geeft hij een klein blafje als ik de PC opstart, iemand vertelde mij dat dat komt doordat de stroom erop komt. Maar verder geen piep uit dat ding...
StuiTeR schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 16:42:
is het toevallig niet zo dat een 9600 een extra power kabeltje moet hebben (of is dat pas vanaf 9800 ??) en dat je die niet aangesloten hebt ? okz dat verklaart nog niet waarom hij het met je oude card niet doet...
Nee, de Radeon 9600 heeft geen extra power connectortje, dus daar ligt het niet aan. Ik kan ook niet verklaren dat hij met met de oude videokaart ook geen beeld geeft.. Daarom hoop ik dat iemand meer weet!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik zie hierboven wat geneuzel over AGP voltages. Way2Smart heeft het bij het juiste eind maar daar moet nog wel aan toegevoegd worden dat de meeste AGP slots ook meerdere voltages kunnen leveren, zogenaamd Universal slots. Zie voor meer info dit stukje uit de VB FAQ en scroll iets naar beneden voor AGP uitleg.
Xplode88, ik denk dat dat stukje voor jou ook interessant is en loop voor de zekerheid ook even die voltage test door.

Wat betreft je moederbord, heb je al een CMOS reset geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Misschien moet ik er even aan toevoegen dat deze Radeon 9600 pro orgineel uit deze PC komt. Dus hij heeft vroeger gewerkt met die kaart. Ik heb deze er uit gehaald omdat ik hem in een andere PC heb gehad. Nu heb ik dus geprobeeerd om hem er terug in te doen.

Beide opstellingen hebben in het verleden gewerkt, zowel met de Geforce 3 en de Radeon 9600 pro. Alleen nu dus niet meer.

Ik heb mijn CMOS gereset door mijn batterij eruit te halen en te booten. Daarna met batterij te restarten. Zonder resultaat, hij geeft nooit een piep, en ik krijg geen beeld te zien.

Sorry voor 2 posts achter elkaar, maar ik wou jullie even meedelen dat ik nog niet heb verteld dat dit ook op mijn moederbord zit, en ik niet weet waar het voor is:

http://www.evonise.nl/downloads/agp12v.jpg

Dit staat er in de manual van gigabyte:

http://www.evonise.nl/downloads/agp12v_manual.jpg

Zou het helpen om daar een voedingkabel in te doen? Niet geprobeerd omdat ik niet weet wat ik dan aan het doen ben..

[ Voor 28% gewijzigd door Ultraman op 03-10-2006 21:54 ]

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hoe je je excuses ook aanbied, maakt niet uit. Je behoort gewoon je post te editen als je zelf de laatste bent die in de afgelopen 24u heeft gereageert en je wilt wat toevoegen, consider it edited.

Dat is voor AGP Pro kaarten. Daar zal jou Radeon 9600 er geen van zijn.
AGP Pro kaarten zijn de, inmiddels iets oudere, luxe designer kaarten. AGP Pro heeft een paar pinnen extra en kan meer stroom leveren voor de wat lompere designkaarten. Het is alleen niet erg mainstream geworden. Een molex direct op de kaart is mainstream geworden.

[ Voor 23% gewijzigd door Ultraman op 03-10-2006 21:54 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Blaas je AGP slot anders eens GOED uit, en maak evt. de connectoren van beide kaarten goed schoon met een droge doek of evt. contactspray. Druk de kaart(en) er hierna (evt. meerdere malen) goed in!

Verwijderd

Topicstarter
cybersteef schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 21:53:
Dat is voor AGP Pro kaarten. Daar zal jou Radeon 9600 er geen van zijn.
Oke bedankt, ik dacht zelf ook al zoiets, maar ik moest het zeker weten.
Exorcist schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 15:07:
Blaas je AGP slot anders eens GOED uit, en maak evt. de connectoren van beide kaarten goed schoon met een droge doek of evt. contactspray. Druk de kaart(en) er hierna (evt. meerdere malen) goed in!
Ik heb ze nagekeken, ik zie nergens stof, alles is helemaal schoon. Ik heb er nog contactspray ingespoten, ook dit tevergeefs.
Pagina: 1