Geheugen/MB compatibiliteid

Pagina: 1
Acties:
  • 77 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 14:48
Ik was eigenlijk opzoek naar een algemeen topic waar ik dit in kon vragen, maar dat was er niet dus . Dan toch maar een eigen topic.

Ik begrijp iets niet zo goed. Ik ben een beetje aan het rondneuzen naar een nieuw systeem. Ik doe dit zo om de 5 jaar, en doe het dan ook altijd maar meteen goed. Dus ik lekker speuren naar de verschillen in platformen ed. Nu denk ik dat ik voor het AM2 platform ga. Voor het moerbord ga ik naar mijn persoonlijk favoriet... Asus. En dan het type "Asus M2N32SLI DeLuxe"

Nu vind ik bij de specificaties van hun borden ook de specificaties van het geheugen dat er in gestoken kan worden. Er staat dan:
Ondersteunde snelheden
DDR2-400 (PC2-3200),
DDR2-533 (PC2-4200),
DDR2-667 (PC2-5300),
DDR2-800 (PC2-6400).

Dus ik ga naar het geheugen kijken en daar vind ik idd deze types maar ook nog eens "PC2-8000"
En dat is dus bijna 2x zo snel (relatief). Maar ik kan alleen nergens moederborden vinden die dit ondersteunen. ook niet op een ander platform. En 2GB modules heb je alleen in "PC2-8000" versies
Ik wil namenlijk wel optimaal van dat asus moederbord kunnen genieten, en dat houd dus ook in dat ik het maximale van 8 GB geheugen wil. Maar dan moet ik dus perse "PC2-8000" geheugen aanschaffen. Wat én veel duurder is én dan nog eens voor de helft overbodig. Want het lijkt mij dat het betreffende Asus moederbord, dit geheugen dan limiteerd tot "PC2-6400"

Zie ik nu iets over het hoofd ... of zelfs en geheel platform waar "PC2-8000" geheugen wel word ondersteund??

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

PC2-8000 is geheugen dat gegarandeerd op die snelheid kan draaien, maar de moederborden/cpus ondersteunn die snelheden officieel niet (zelfde als met DDR PC3700 ram terwijl mobos maar tot PC3200 officieel gaan). Het geeft je gewoon wat extra ruimte om te overclocken mocht je dat willen.
2GB dimmen zijn er overigens ook gewoon in PC 4200 snelheden te vinden, dus op zich hoef je niet per se PC 8000 spul te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
OCZ heeft Special Ops modules van 2 GB, maar nu 8 gig geheugen kopen lijkt me niet zo handig aangezien de geheugenprijzen omhoog geschoten zijn.

Bovendien , zou je niet naar een Core 2 Duo kijken?

Edit: Sorry, die Spec ops geheugens waren toch 2x 1 GB.

[ Voor 13% gewijzigd door Dutch_Razor op 01-10-2006 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:17
Bestaat wel in kleiner dan pc 8000..

Kingston ValueRAM DIMM 2 GB (Retail, KVD533D2N4/2G) ( met rond 400 euro beetje duur :P )

of

MDT DIMM 2 GB (Bulk , MDTDDR2533) ( rond de 250 ofzo )

maar dat zijn ook de enige als ik zo kijk. en die kingston heeft levertijd onbekent. zijn inderdaad niet veel 2 gb reepjes.. ik denk dat dat ook is omdat geen mens die dingen gebruikt. beetje duur :)

anyway t bestaat dus wel ;)

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:47
Decon Frost schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 17:01:
En 2GB modules heb je alleen in "PC2-8000" versies
Ik wil namenlijk wel optimaal van dat asus moederbord kunnen genieten, en dat houd dus ook in dat ik het maximale van 8 GB geheugen wil. Maar dan moet ik dus perse "PC2-8000" geheugen aanschaffen.
Ik ben 100% zeker dat er geen PC2-8000 2GB DIMM's bestaan. Haal niet de 2*1GB sets doorelkaar met losse 2GB DIMM's. Zover ik weet zijn er alleen unbuffered DDR2 2GB DIMM's verkrijgbaar van het type PC2-4200, deze zijn wel prijzig (voor vier stuks ben je tussen de €1300 en 1600 kwijt :X ) dus ga bij jezelf na of je daadwerkelijk 8GB nodig hebt en niet geld aan het verkwanselen bent.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janssen
  • Laatst online: 09-08-2024
Wat wil je in 's hemelsnaam gaan doen met 8GB RAM? En PC8000 lijkt me sowieso overkill wanneer je niet gaat overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
@ Abbadon met € 1000 red je het ook nog wel ;) net :p zie mijn post.

pc 8000 zie ik idd ook niet in 2GB. die zijn trouwens helemaaaaal onbetaalbaar. denk idd dat je een 2GB KIT heb gezien dus 2x1 GB. die vind je nogal veel maar staat niet altijd duidelijk of het nou om een kit gaat of niet.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Abbadon schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 11:19:
[...]

Ik ben 100% zeker dat er geen PC2-8000 2GB DIMM's bestaan. Haal niet de 2*1GB sets doorelkaar met losse 2GB DIMM's. Zover ik weet zijn er alleen unbuffered DDR2 2GB DIMM's verkrijgbaar van het type PC2-4200, deze zijn wel prijzig (voor vier stuks ben je tussen de €1300 en 1600 kwijt :X ) dus ga bij jezelf na of je daadwerkelijk 8GB nodig hebt en niet geld aan het verkwanselen bent.
Oke mijn fout, ik had er bij moeten zeggen dat ik dit natuurlijk niet in één keer ga aanschaffen. Eerst maar een 2x2 gb. En ja dit is ook al veel maar anders moet ik uiteindelijk weer al het geheugen vervangen als ik naar 8 gb wil. Er zitten namenlijk maar 4 banken op het MOBO.
Dutch_Razor schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 21:34:

Bovendien , zou je niet naar een Core 2 Duo kijken?

Edit: Sorry, die Spec ops geheugens waren toch 2x 1 GB.
Puur persoonijke voorkeur voor AMD.

Ik kan geen 2 gb modules op "PC2-6400" vinden. En aangezien ik niet wil overclocken zal ik dus ook geen "PC2-8000" aanschaffen. nu ik dit weet.

Mijn budget is voor het eerst in mijn leven dusdanig.. dat ik ook eens een keer een flinke pc wil aanschaffen. Waar ik nu aan denk is het volgende

AMD Athlon 64 X2 5200+ AM2 (FX lijkt me niet veel toevoeging hebben in mijn geval)
ASUS Crosshair Moederbord
3x Western Digital RaptorX 150 GB
2x 2GB XXXX DC Geheugen
1x Asus XXXXX Videokaart a +/- 450 euro (SLI Ready)
500+ Watt XXXX Voeding
Lian-Li PC-1200 Plus Zilver
2X Plextor PX-760SA DVD brader (SATA)

Ik heb gekozen voor de Raptor schijven omdat ik denk dat die 10000 Rpm mij meer voordeel brengen dan Raid0 (en waarom zou ik van die 3 er niet 2 ook nog eens in Raid0 hangen?)

2 dvd branders is puur voor het feit dat ik dan niet 2 verschillende firmwares moet gaan upgraden, en ... Het ziet er het mooiste uit. 8)7

Mijn voorkeur voor geheugen gaat uit naar OCZ of Geil, Ik snap alleen de ballen niet van het Case latency gebeuren. En ik kan moeilijk vinden welk type geheugen er nou het prettigst draait op het Crosshair moederbord. Ik zeg niet dat kingston niet goed is , maar is GEIL en OCZ niet net nog een stapje hoger?

500+ vind ik minimaal voor zo'n zwaar systeem. En moscht er ooit een 2e videokaart bij komen en 4 gb extra geheugen, dan is het denk ik zelfs een must

Lian-Li...... DOH

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
Wat voor operating system wil je op je nieuwe PC gaan draaien?

Je begrijpt hopelijk wel dat 32-bit Windows normaal gesproken niet meer dan 3 GB RAM ondersteunt? Dus 4 GB is al teveel en aan 8 GB heb je helemaal niets, tenzij je een 64-bits versie van Windows of 64-bits Linux gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
jdj schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 17:16:
Wat voor operating system wil je op je nieuwe PC gaan draaien?

Je begrijpt hopelijk wel dat 32-bit Windows normaal gesproken niet meer dan 3 GB RAM ondersteunt? Dus 4 GB is al teveel en aan 8 GB heb je helemaal niets, tenzij je een 64-bits versie van Windows of 64-bits Linux gaat draaien.
Ik heb nu Windows XP X64 draaien en dit zal ik dan ook meenemen naar de nieuwe pc. Ook ben ik Vista RC1 X64 aan het testen en in mijn optiek (MENING!!!!) is dit een zeer waardevolle vervanging van XP. Dus in de toekomst zal ik overstappen naar Vista X64

offtopic:
huidige systeem:
AMD Athlon X64 S754 3400+
Jetway K8M800
2 X 512Mb Kingston DDR400
Western Digital 160 GB 7200rmp
Nvidia 6200 256 MB

Systeem rating in Vista: 2.3 |:(

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Oke nog zo'n vraagje (buiten de geheugen vraag)

Ik heb gekozen voor een Asus moederbord, Nu lijkt het mij dat een Asus videokaart daar het beste mee samen werkt. Ik bedoel dus niet dat een Asus kaart dan het snelste daarop werkt, maar puur het samenwerken. Dit denk ik omdat het mij lijkt dat Asus zijn videokaarten op een Asus moederbord zal teten en ontwikkelen. Of zie ik nu iets over het hoofd?

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
PCIe is een standaard.. een asus videokaart zal echt niet anders werken op en wel of niet asus bord. ik heb nog nooit een asus vid gehad en genoeg moederborden werkt allemaal net zo fijn. heb zelf een xfx kaart op een asus a8n-e

dan nog even dit
Mijn voorkeur voor geheugen gaat uit naar OCZ of Geil
as said.. het enige wat ik heb kunnen vinden zo snel is pc 4200 in 2 gb reepjes en dan niet van ocz of geil. nu heb ik ook niet alle leveranciers afgezocht maar goed. je kan genoeg voorkeuren hebben maar als iets niet bestaat ;)

en je spreekt over dat een bord "maar" 4 geheugen banken heeft... dat is normaal op een pc hoor.. als je er meer wil moet je een server bord kopen ofzo waar je er 16 in kan prikken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
TgR_KILLER schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 17:53:
PCIe is een standaard.. een asus videokaart zal echt niet anders werken op en wel of niet asus bord. ik heb nog nooit een asus vid gehad en genoeg moederborden werkt allemaal net zo fijn. heb zelf een xfx kaart op een asus a8n-e
Ik heb hier inderdaad vroeger ook nooit rekening mee gehouden, ik had altijd verschillende merken door elkaar. En ik heb daar ook nooit problemen mee gehad. Toch vroeg ik mij af of er verschil in zat qua smanewerking.

thanks anyway
dan nog even dit

[...]

as said.. het enige wat ik heb kunnen vinden zo snel is pc 4200 in 2 gb reepjes en dan niet van ocz of geil. nu heb ik ook niet alle leveranciers afgezocht maar goed. je kan genoeg voorkeuren hebben maar als iets niet bestaat ;)
Ik denk inderdaad dat ik mijn voorkeur moet laten vallen, anders moet ik gaan wachten op dat geheugen. Het moet in iedergeval PC2-6400 zijn en Dual Chanel en 2GB per reepje. Dus ik zal gewoon nog wat beter moeten zoeken. Mocht ik dan iets vinden dan heb ik wel het probleem dat dit merk/type mischien wel niet op het Asus Crosshair moederbord werkt.
en je spreekt over dat een bord "maar" 4 geheugen banken heeft... dat is normaal op een pc hoor.. als je er meer wil moet je een server bord kopen ofzo waar je er 16 in kan prikken ;)
"maar" is inderdaad verkeerd gebruikt. ik bedoelde te zeggen dat hij "gewoon" 4 banken heeft. Ik heb allen zelf nu 2 banken en dat verwarde mijn zinsopbouw eventjes.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De topicstarter heeft al het antwoord op de vraag over de PC2-8000 en dit topic begint nu wel erg offtopic te gaan :) Over hoe je het beste een PC moet samenstellen (lees: "welke moet ik nemen?") zijn de FAQ's van dit subforum en die van Complete Systemen & Laptops duidelijk genoeg.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.