Backup server/FTP Server ed.

Pagina: 1
Acties:

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09-2025
Dag allemaal,

Iemand heeft mij gevraagd te kijken naar de mogelijkheden om een server te installeren in zijn bedrijf.

Er werken maar 2 werknemers en de bedoeling is om 1 server te plaatsen en 2 werkstations. Ze zullen zich gewoon lokaal aanmelden, dus niet op de server. De server is puur bedoeld voor handige functies als het vanuit huis benaderen van documenten en het maken van een backup van de belangrijke bestanden.

Alleen nu wil ik graag aankomen met een aantal handige opties welke op de server geinstalleerd kunnen worden, nu heb ik al lopen zoeken en het enige wat ik kan vinden zijn de ftp servers, http servers en mail servers. Daar had ik al aan gedacht natuurlijk, maar wat zijn verder nog dingen waarvan je denkt, daar heb je wat aan?

Verder willen ze graag dat wanneer ze bijvoorbeeld in Word een document opslaan dit niet alleen lokaal op hun PC komt te staan, maar dat er automatisch direct een kopie naar de server gaat, zodat de collega het bestand direct kan bekijken en ze dit niet handmatig naar elkaar toe hoeven te sturen.

Er komt gewoon XP Pro op de server te draaien, evenals op de 2 workstations. Hoogstwaarschijnlijk wordt het allemaal aan elkaar gezet met een simpele Wireless Router met 4 poorten.

En als laatste, de server zal 24/7 draaien, het zal alleen wel een normale desktop worden, moeten daar nog aanpassingen in gedaan worden om te zorgen dat de server niet te warm wordt. Dus eventueel extra ventilatie aanbrengen of zal dat niet nodig zijn?

Bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Damocles.NL op 01-10-2006 17:04 ]

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:00
Wel, afhankelijk van alle opties die de server moet gaan hebben, installeer je wat je voor die opties nodig hebt he :). Wat de bestanden betreft, is het niet handiger om die op de server op te slaan (waar natuurlijk een mooie raid zit voor de backup), zodat de andere persoon het daar direct weer vanaf kan lezen? Anders zou je nog een leuk scriptje kunnen schrijven, wat elke x minuten / seconden / uren, een bepaalde lijst bestanden kopieert van de workstations naar de server. Hierdoor heb je natuurlijk ook meteen een algemene plek waar iedereen alles vanaf kan lezen :).

vv, misschien zit win 2003 niet in het budget? Kan me niet voorstellen dat een bedrijf niet over windows 2003 nadenkt als het een server betreft.

[ Voor 11% gewijzigd door MoiZie op 01-10-2006 17:16 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

offtopic:
Menig tweaker heeft een netwerk thuis wat geavanceerder is wat jij omschrijft, en vraag ik me af waarom dit in PNS staat.

Gooi ipv XP Pro op de 'server' gewoon SBS erop. Laat de 2 clients wel aanmelden op de server. Daar is ie voor. Zet de homedir van de users op de server, zodat alles op 1 machine staat, en dus in 1 backup-run wordt meegenomen.

Iets in de trends van, verder nog dingen waar je iets aan hebt, ligt gehaald aan de wensen van de klant. Leuk, een FTP-server op een server, maar dan moet je je afvragen, wilt de klant dat, hebben ze het nodig?

XP Pro als server in een bedrijf zou ik gewoon niet doen. Het is er niet voor gemaakt, en SBS wat is nu precies voor zulke kleine omgevingen, en heeft alles in huis wat je nodig zal hebben.

Wat ik wel mis in je setup is een tapestreamer.

Ey!! Macarena \o/

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Kijk eens naar een Freecom FSG-3.

Is een leuk apparaat, en in combinatie met een OS Firmware helemaal.
Zie ook www.openfsg.com

Afbeeldingslocatie: http://www.freecom.com/objects/00007248.jpg
Verder is dit nauwelijks PNS waard, dit is iets wat bij erg veel SoHo situaties voorkomt, en niet echt een grote omgeving :)

[ Voor 21% gewijzigd door aZuL2001 op 01-10-2006 17:20 . Reden: linkjes added + Pic ]

Abort, Retry, Quake ???

• Damocles.NL
Hey MoiZie

Daar heb je wel gelijk in wat betreft het opslaan van bestanden. Echter, de voorkeur van mij gaat toch naar het lokaal opslaan met vervolgens een auto backup naar de server. Ik weet dus niet in hoeverre het mogelijk is om iets direct te backuppen automatisch als er wijzigingen aan worden gebracht en het bestand gesaved wordt.

En over die opties, dat is het hem dus juist. Ik zou niet weten wat voor handigheidjes we kunnen gaan installeren, daarom dacht ik misschien zijn hier wat mensen die recent wat leuks gevonden/ontdekt hebben wat ook nog eens functioneel is.

• MoiZie
Damocles.NL schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 17:15:
En over die opties, dat is het hem dus juist. Ik zou niet weten wat voor handigheidjes we kunnen gaan installeren, daarom dacht ik misschien zijn hier wat mensen die recent wat leuks gevonden/ontdekt hebben wat ook nog eens functioneel is.
Dat hoef je toch niet hier te vragen... Het bedrijf moet aangeven wat het bedrijf wil doen met zijn netwerk / pc's. Als het bedrijf iets specifieks nodig heeft, installeer je dat. Je doet het niet omgekeerd, iets installeren omdat het bedrijf het misschien nodig kan hebben / of omdat het leuk is om te hebben. Tenslotte moet je een server stabiel online hebben, zonder al teveel troep die de zaak alleen maar onderhouds intensiever maakt.

• Damocles.NL
Ja, het is ook zeker niet de bedoeling dat ik het zomaar ga installeren. Maar omdat ze zelf hebben aangegeven op zoek te zijn naar handige tools wat de productiviteit ten goede komt dacht ik het hier te kunnen vragen.

Maar nogmaals, ik zou dat niet zomaar installeren, dat soort zaken gaan in goed overleg uiteraard.

• MoiZie
Damocles.NL schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 17:21:
Ja, het is ook zeker niet de bedoeling dat ik het zomaar ga installeren. Maar omdat ze zelf hebben aangegeven op zoek te zijn naar handige tools wat de productiviteit ten goede komt dacht ik het hier te kunnen vragen.

Maar nogmaals, ik zou dat niet zomaar installeren, dat soort zaken gaan in goed overleg uiteraard.
Tjah, de enige tools die ik kan bedenken is een competente werknemer die met goede software zijn product maakt :+. De goede software is in dit geval de software die sowieso gebruikt gaat worden.
Maar als je dan toch tools wil weten, een goed beleid op de pc's, om ze schoon en snel te houden werkt altijd. Ook het schedulen van bepaalde tasks, zoals defragmenteren en MS update werkt natuurlijk altijd mee :).

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-02 10:15

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Je zou ook een linux distro op een serversysteem kunnen gooien. Die alle bovenstaande dingen kan. zonder verdere kosten voor het OS zelf. Kan je meer geld in de hardware steken.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Damocles.NL schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 17:21:

De productiviteit van wat? Als de werkgever wil dat de 2 werknemers beter en sneller een Word documentje moet kunnen typen, moet ie ze een cursus aanbieden.

De server hoeft dus geen ruk te doen, dan enkel te zorgen dat er een back-up gedraait wordt. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Je kan er game-servers op installeren, irc-servers, en weet ik veel wat voor bullshit. Maar wat versta jij onder productiviteit? PC's, en dus ook servers, zijn niet productief. Mensen zijn productief.

Ik denk dat jij, en de persoon die aan jou gevraagt heeft om dit te realiseren, geen idee hebben waar jullie het over hebben. Ik bedoel dit niet negatief. Maar je kan veel betere en stabielere oplossing neerzetten om ipv XP Pro op de server SBS erop te zetten. Tapestreamertje erin, en elke dag een backup'je draaien.

Alleen dan zijn de ideeen die in de OP staan eigenlijk al voor 75% anders qua uitvoering. Dus wel aanmelden op de server, homedirs van de clients naar de server. Alle informatie staat dan op de server, en daar is zo'n ding voor.

Ey!! Macarena \o/

• Damocles.NL
RaZ de persoon waar ik het voor doe snapt er inderdaad niet heel veel van, ik zit dan wat dat betreft toch al een stap hoger. Het aanleggen van dit alles zal geen probleem zijn, ik wil het echter wel gewoon goed doen uiteraard.

Misschien dat het niet helemaal duidelijk van mijn kant is, maar het bedrijf heeft ook maar 2 werknemers. Daarom vind ik persoonlijk SBS een vrij dure oplossing. Ik ben het er mee eens dat het waarschijnlijk wel de beste oplossing is. Ik zal dit dan ook met hem gaan overleggen.

Laat het wel even duidelijk zijn dat ik geen ICT bedrijf ben, het gaat hier gewoon om iemand die ik hier graag mee help en het gewoon goed eruit wil laten zien.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Nogmaals : heb je naar die Freecom FSG-3 gekeken ?

Dat is een minipc-tje, met HD, en een speciale linuxdistro erop.
En als je de openfsg firmware erin stopt kan die nog meer.

Dan heb je een leuke en betaalbare oplossing, waar je niet al te moeilijk over hoeft te doen.
En imho net zo goed, zo niet beter dan een XP machine aanschaffen en die als server inzetten.

K.I.S.S.
Keep it simple stupid. :+

[ Voor 5% gewijzigd door aZuL2001 op 01-10-2006 20:50 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

In de OP staat totaal niet wat de werkzaamheden zijn die gedaan worden door de gebruikers en ook niet de gewenste functionaliteit. Omschrijf dat eerst eens.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-02 22:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > WSS

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1