Toon posts:

Nieuwe HDD(s)

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, ik wil graag een nieuwe hdd kopen omdat ik nu een 300GB maxtor heb die niet zo snel is :P

Ik zat al de neuzen op deze:
http://www.azerty.nl/prod...m-8-mb-serial-ata300.html

En dan in RAID0

Budget rond de 100 euro.
Schijfruimte is niet heel belangrijk, maar weten jullie voor dat geld een betere/snellere oplossing? :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je snelle schijven wilt hebben kijk dan naar 10.000 toeren schijven, die zijn 2e hands nog best te vinden voor een redelijke prijs. Geven niet zo heel veel opslagruimte maar je geeft aan dat het niet zo heel belangrijk is.

Als je nu al een 7200 toeren schijf hebt zal je er niet veel op vooruit gaan met een andere 7200 toeren schijf.

[ Voor 20% gewijzigd door PilatuS op 01-10-2006 16:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik koop liever niet op websites zoals martkplaats, maar als je een website weet net als bij komplett.nl de 'koopjeshoek' waar ze geteste 2e hands dingen verkopen die dus zeker werken, wil ik dat best doen!:)

• PilatuS
  • Niet online
Je kan ook hier op tweakers kopen, dat vind ik stukken betrouwbaarder dan marktplaats.
Ik zie net dat je voor minder dan 100 euro een nieuwe 10.000 toeren schijf hebt, dat is alleen dan maar 36GB.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal hier even rondneuzen, meer reacties welkom!:)

Weten jullie nog sites met een 2e hands hoekje? Net als komplett.nl ;)

Ik denk overigens dat ik een 36gb raptor ga kopen, en dan men data op men 300gb opslaan, en de games op de raptor. Wat vinden jullie van dat idee? :)

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2006 17:08 ]

• PilatuS
  • Niet online
Op tweakers staat wel het een en ander, is alleen dan wel echt 2e hands. Ik zou zo geen site weten waar ze spullen verkopen die alleen getest zijn.

Bij de volgende link staat het aanbod op tweakers. http://tweakers.net/aanbo...arch_term=10.000&cat_id=0
Ik denk overigens dat ik een 36gb raptor ga kopen, en dan men data op men 300gb opslaan, en de games op de raptor. Wat vinden jullie van dat idee?
Qua laadtijden van games zal het stukken sneller zijn met een raptor, toch kan ik je ook wel aanraden om windows op die schijf te zetten, die zal dan ook stukken sneller laden.

[ Voor 38% gewijzigd door PilatuS op 01-10-2006 17:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Pilatus: Dat past er natuurlijk nooit op;) Ik heb net een maandje geleden windows op men schijf gezet, en zit nu al op de 50gb. Overigens wil ik windows op deze schijf laten staan, anders moek alles weer overzetten enzo:)

Ik bedoelde ook sites die 2e hands spulle verkopen, maar die wel op bruikbaarheid getest zijn ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2006 17:15 ]

Verwijderd

Je zegt dat je windows op je 7200rpm harde schijf wilt laten staan, maar wat schiet je er dan mee op om alleen de geinstalleerde games op je raptor te zetten? Alles moet toch echt via windows zelf...?

• PilatuS
  • Niet online
Persoonlijk vind ik spullen van andere tweakers kopen prima. Ik heb meerdere dingen gekocht en verkocht via deze site en nog nooit problemen gehad. Helemaal als een user veel dingen verkocht heeft en ook nog eens positive feedback heeft kan je er wel vanuit gaan dat het goed zit.

In die link staan users die een positive feedback hebben met veel eerdere advertentie's. Je kan er dan echt wel vanuit gaan dat als je iets koopt dat het ook prima werkt als je het in de PC stopt.
Je zegt dat je windows op je 7200rpm harde schijf wilt laten staan, maar wat schiet je er dan mee op om alleen de geinstalleerde games op je raptor te zetten? Alles moet toch echt via windows zelf...?
Als jij je spellen zegmaar op H: hebt staan en je gaat gamen dan worden die games van die HDD af geladen en zal het dus sneller gaan. Ze hoeven echt niet perse op de C: te staan. Het gaat direct van de H: naar je RAM geheugen zonder dat er iets via de C: gaat.

[ Voor 33% gewijzigd door PilatuS op 01-10-2006 17:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Witte, als ik men games op de raptor installeer, heeft men windows schijf er toch niks mee te maken?

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ik zou zelf gewoon voor een goede nieuwe schijf gaan, Seagate 7200.10 320GB ofzo, die zijn best snel :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Topicstarter
@Wolfboy, ik zoek alleen een hdd om men games en wat fotos die ik vaak nodig heb bv. op te slaan, 36gb is dus ruim genoeg.

jammer dat ze bij de v&a geen 16mb schijven hebben

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2006 17:25 ]

Verwijderd

Wanneer je een game laad worden er ook dingen vanaf je windows partitie geladen.
Heb zelf eerst ooit de overstap gemaakt van een 7200rpm naar 10000rpm voor Windows en dat was echt een verademing!
Met 36GB loop je met Windows (en programma's zoals Office & Photoshop) niet zo snel tegen de 36GB limiet aan. Zit nu zelf op 20GB nog vrij van de 36GB.
Daar zou ik niet nog mijn games naast willen hebben, die gaan al heel snel over die 20GB vrije ruimte heen.
Heb dus onlangs een 150GB raptor gekocht voor mijn games (al 55GB ingebruik) en dat merkte ik met FlightSim wel aardig goed. Andere games (DarkStar One, RTCW, Transport Tycoon) merk ik er niet heel veel mee. 't was ook meer voor FlightSim die aanschaf.
M'n data + media heb ik op een 80GB 7200rpm schijf staan.

In mijn ogen is een 10.000rpm enkel voor games zonde.
Koop dan bijv een 74GB versie en doe dan 2 partities (1 voor Windows, 1 voor de games die je het meeste speelt). Dan merk je veel meer van de performance winst dan wanneer je enkel een 10.000rpm voor je games koopt.

Data die je niet vaak gebruikt of snel geladen moet hebben (zoals foto's, muziek, films, word docs) kun je veel beter op een 7200rpm of 5400rpm zetten. Merk je toch niks van. 10.000 is daarvoor is echt zonde van je geld.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2006 17:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Derice omdat ik toch niet zo heel veel games heb, kan ik op de 36 ook 2 partities maken, 1 voor windows en 1 voor men games? En de rest van de data die ik nu heb op de 300gb zetten?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:47

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Let erop dat de oude 36 GB raptor niet echt geweldig presteert vergeleken met moderne 7200 schijven. Niet zo gek ook, die raptor is al heel wat jaartjes oud :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
@Gizz daarom ga ik ook voor de 16mb versie:)

Verwijderd

Topicstarter
Wat vinden jullie trouwens van men eerste idee, deze combo:

En dan in RAID0

En dan windows en men games daarop planten?:)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2006 17:31 ]

Verwijderd

Je hebt niet echt heel veel ruimte om van 36GB 2 partities te maken.
Windows, Program Files & Documents and Settings nemen vaak al heel wat in.

Al heb ik dat in het begin ook wel gedaan hoor, 10GB voor Windows en dan de rest voor andere zooi.
Echter als je straks de overstap naar Vista wil maken, zal die 10GB zeker niet meer genoeg zijn. Standaard is dat al 8GB (en dan dus nog de rest).
Je wil je Windows partitie ook niet vol hebben, dat helpt ook niet voor de snelheid van je systeem omdat er nog wel eens wat geswapped wordt (Temp directory, IE files, etc).

Weet niet verder welke games je doet, maar 22GB is tegenwoordig ook zo vol.
Dat is bij mij net iets minder dan m'n Flight Sim directory. Games zoals GTA:VC, Obilvion, etc komen ook al op DVD uit dus dat vreet ook aardig wat ruimte.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 17:35:
Je hebt niet echt heel veel ruimte om van 36GB 2 partities te maken.
Windows, Program Files & Documents and Settings nemen vaak al heel wat in.

Al heb ik dat in het begin ook wel gedaan hoor, 10GB voor Windows en dan de rest voor andere zooi.
Echter als je straks de overstap naar Vista wil maken, zal die 10GB zeker niet meer genoeg zijn. Standaard is dat al 8GB (en dan dus nog de rest).
Je wil je Windows partitie ook niet vol hebben, dat helpt ook niet voor de snelheid van je systeem omdat er nog wel eens wat geswapped wordt (Temp directory, IE files, etc).

Weet niet verder welke games je doet, maar 22GB is tegenwoordig ook zo vol.
Dat is bij mij net iets minder dan m'n Flight Sim directory. Games zoals GTA:VC, Obilvion, etc komen ook al op DVD uit dus dat vreet ook aardig wat ruimte.
Eh als je wat ruimte wil vrijmaken kan je Systeemherstel uitzetten (Scheelt ook weer 2/3GB aan de hand van hoeveel je hebt geinstalleerd. Bij mij scheelde het toen 9GB |:() en oude windows update bestanden verwijderen met XPlite (ook weer 1gb)

[ Voor 3% gewijzigd door MensionXL op 01-10-2006 17:44 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem aan als ik een raptor 16mb 36gb neem en daar men games op installeer, ondanks dat hij bij het laden van games nog steeds beetje van windows meeneemt, dit een zeer groot snelheidswinst oplevert?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 17:55:
Ik neem aan als ik een raptor 16mb 36gb neem en daar men games op installeer, ondanks dat hij bij het laden van games nog steeds beetje van windows meeneemt, dit een zeer groot snelheidswinst oplevert?
Zeer groot....zeer groot.... 10.800-7800/7800 x100 = 38,46xxx % bruto meer snelheid.. Voor je standpunt is inderdaad wel wat te zeggen.

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 17:14:
Pilatus: Dat past er natuurlijk nooit op;) Ik heb net een maandje geleden windows op men schijf gezet, en zit nu al op de 50gb. Overigens wil ik windows op deze schijf laten staan, anders moek alles weer overzetten enzo:)
Dat vind ik best knap. Ik maak tegenwoordig voor normaal gebruik meestal partities aan van 20GB voor windows en programma's, bij veeleisende mensen soms 30 of 40, en dat werkt goed. Ik kan wel uit de praktijk bevestigen dat een raptor schijfje voor je windows en je games een perfecte oplossing is qua snelheid. Overigens is de C schijf dan strict voorbehouden aan Windows en de programmatuur. "Mijn Documenten", "Bureaublad" en dergelijke hebben daar niets te zoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door mae-t.net op 01-10-2006 18:44 ]

• PilatuS
  • Niet online
Hij zal wel meer op de C: zetten dan wij. Zelf zet ik er alleen Windows op + drivers en de echt nodige proggie's zoals een firewall en Netlimiter. Op die manier moet je aan 10GB nog genoeg hebben. 1 van de redenen voor mij om er zo weinig op te zetten is voor een ghost die op DVD moet.

Edit : Precies zoals jij aangeeft in je edit. Het voordeel is ook dat als je een keer een virus of wat dan ook hebt zodat je hele Windows brak is je gewoon C: kan formatteren zonder iets belangrijks kwijt te raken.

[ Voor 27% gewijzigd door PilatuS op 01-10-2006 18:49 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 17:31:
Wat vinden jullie trouwens van men eerste idee, deze combo:

En dan in RAID0

En dan windows en men games daarop planten?:)
Prima idee, alleen zou ik wel de veel snellere Seagate 7200.10 320GB versie nemen. Men vergeet hier ook dat meer rpm niet zoveel doet met de sequential snelheden en meer voor multiuser performance (servers) belangrijk is. Ik denk dat je aan 2x7200rpm meer hebt dan aan 1x 10.000rpm. En ook bij RAID0 gaat je random performance erop vooruit, en de sequential performance ligt dan vele malen boven een raptor bijvoorbeeld.

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar kan je zo instellen dat hij windows op de C draaid, en als je iets wilt opslaan (als je download) dat hij het automatisch op de D schijf zet? En als je in windows komt na het opstarten dat de icoontjes van de D schijf, en de snelstartlijst e.d. van de D schijf erstaan, net als het uitklapmenu? :)

Verwijderd

Topicstarter
*kick*

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

1. Wat doet een vraag over een HD in OH?
2. Heb je de OM FAQ gelezen en met name de RAID FAQ?
3. Voor RAID0 heb je 2 HD's nodig.

En een kick.... dat mag pas na 24 uur. :(
MensionXL schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 17:43:
[...]
Eh als je wat ruimte wil vrijmaken kan je Systeemherstel uitzetten (Scheelt ook weer 2/3GB aan de hand van hoeveel je hebt geinstalleerd. Bij mij scheelde het toen 9GB |:() en oude windows update bestanden verwijderen met XPlite (ook weer 1gb)
9 GB... dan doe je iets niet goed.

Je kunt nl. op elk moment via schijfopruiming alle herstelpunten verwijderen behalve de laatste en dat echt nooit 9 GB tenzij je daarvoor een te hoge waarde aan ruimte hebt gereserveerd bij de instellingen. Een kwestie van goed instellen dus. :)

Overigens ben ik geen voorstander van het uitzetten gezien de talloze topics waarbij terugzetten de oplossing zou zijn geweest als men het niet had uitgezet.

[ Voor 73% gewijzigd door Guardian Angel op 01-10-2006 20:52 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ik zei ook dat ik er 2 nam voor in een RAID0
En ik zie nergens een subforum HDD staan, dus t is overige hardware.

en doe eens niet zo aggressief, das beter voor je ;) (tranquilliezers)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2006 21:08 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Je schopt weer je topic. :(

In je topicstart verwijs je naar een shop die een HD heeft voor € 65,= in RAID0 zou dat € 130,= zijn en dat is nu niet echt rond je budget tenzij je >30% "rond" wilt noemen.
offtopic:
Ik ben alles behalve agressief, ik vind het alleen vervelend als mensen niet in hun startpost duidelijk maken wat ze willen en zelf niet of nauwelijks enig onderzoek hebben gedaan. Een betere of snellere oplossing is erg eenvoudig uit te vinden. Dit is absoluut geen vraag voor een Tweaker. En nogmaals, let voortaan op wáár je het post.

ARME AOW’er

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

In Overige Hardware hebben we alle overige hardware. Dat wil zeggen, de hardware die niet in één van de andere subfora thuis hoort. Als ik in Harde Waren kijk dan zie ik daar Opslagmedia & I/O Controllers staan. Wellicht passen topics over hardeschijven daar beter tussen :)

Echter ga ik dit topic niet verplaatsen daarheen maar sluiten. De reden is dat je deze vraag prima zelf kunt beantwoorden :) Zoeken met de GoT Search is een goed begin. Tevens is het schoppen van topics binnen 24u niet gewenst. Doe dat dus liever niet ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.