Toon posts:

Vragen over (dual) RAID opstelling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb heel wat rondgezocht op GOT en het een en ander gelezen op pcguide.com over harde schijven en RAID, toch zit ik nog met enkele vraagjes waarop ik het antwoord wel enigszins denk te weten, maar waarover ik toch liever zekerheid heb voordat ik alles in de praktijk ga brengen.
Voordat ik deze vragen stel zal ik eerst even het een en ander vertellen over mijn systeem

Ik heb het volgende moederboard:
Asus A8N32-SLI Deluxe

Dit board komt standaard met:
2 RAID controllers
- NVIDIA nForce x16 SLI
ondersteunt 4 SATA I/II schijven
- Silicon Image 3132
ondersteunt 2 SATA I/II schijven (1 intern en 1 extern)

Aan schijven heb ik:
- 1 WesternDigital 10000RPM SATA I schijf
- 2 Hitachi Destkstar 7200RPM SATA II schijven

Verder wil ik mijn pc vooral gaan gebruiken voor zware toepassingen als video editing etc. en ben ik van plan regelmatig back-ups te maken. Performance is voor mij dus belangrijker dan redundancy.

Ik had de volgende opstelling in gedachten:
Mijn OS en andere (belangrijke) programma’s wilde ik installeren op de WesternDigital schijf.
Alle data zou op twee Hitachi Destkstar schijven moeten komen, welke ik op RAID0 wilde laten draaien om zo snelle lees en schrijfsnelheden en een goede communicatie tussen programma’s en bijbehorende data te bewerkstelligen.

Nu is mijn vraag echter hoe ik deze schijven het best aan kan sluiten. Zelf had ik in gedachte om de twee Hitachi schijven op de NVIDIA nForce controller aan te sluiten en de WesternDigital schijf op de Silicon Image controller, zodat deze schijf geheel los staat van de ‘instabiele’ RAID0 schijven. Ik heb veel gezocht, maar ik kon niet veel vinden over opstellingen met meerdere RAID controllers, dus ik vroeg me af of het misschien slimmer is om dit anders te doen, en zo ja, hoe dan?

Verder wilde ik weten of ik windows etc. nog gewoon kan draaien wanneer mijn RAID0 opstelling het begeeft. Ik neem aan dat dit gewoon kan, omdat windows op de WesternDigital schijf staat, welke los van de RAID0 schijven staat, dit weet ik echter niet zeker, omdat ik ook hier geen concreet antwoord op kon vinden.
Ook wilde ik weten hoe ik mijn RAID0 schijven kan herstellen na uitval. Ik heb gelezen dat het (vrijwel) onmogelijk is de data te herstellen, maar hoe kan ik mijn schijven, met of zonder data, dan weer aan de praat krijgen? Ik neem aan dat ik ze niet hoef te vervangen door nieuwe schijven.

Ik hoop dat iemand mij meer duidelijkheid kan geven.

Verwijderd

Zelf heb ik bijna hetzelfde moederbord (Asus A8N-Sli Premium) en daarop zitten:
2x160GB Samsung Raid0
1x300GB Maxtor Maxline3
Deze zitten op de onboard nForce controller, het werkt echt perfect. Gewoon even in de bios instellen op welke schijven raid moet staan en gaan! Dit werkt al zo'n 2 maand hier en doet nog steeds perfect :). Ik kan het iedereen aanraden.

Edit:
Ja, je windows zou gewoon nog moeten werken omdat het los staat van je data (raid0).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2006 16:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
ah ok bedankt, dat is mooi :D

is er nog iemand die me iets kan vertellen over herstel van je schijven andat deze in RAID( 0 ) gecrashed zijn?

Verwijderd

In RAID0 is er geen databescherming; crasht één van je schijven, dan is alle data weg. De data wordt namelijk om en om op de verschillende schijven weggeschreven.
Wat natuurlijk ook binnen een paar sec met de search te vinden is... :> RAID FAQ

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2006 22:14 ]

Verwijderd

Dan is een schijf met een hoge MTBF gewenst; welke komen hiervoor in aanmerking? Vrijwel alle Enterprise schijven van WD, Seagate, Maxtor? Zoek zelf ook iets dergelijks en kijken naar de WD RE-schijf.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:02
Alles aan de Nfroce controller, deze heeft geen maximale bandbreedte van 133 MB/s.
Daarnaast gekeken naar de Seagate 7200.10 serie, zeer snelle en stille hardeschijven, schijven gemiddeld van 160 MB/s ~ 120 MB/s in raid 0 :).

Verwijderd

Topicstarter
ja, zoals ik in mijn openingspost al schreef weet ik dat ik dan mn data kwijt ben, maar hoe krijg ik mijn schijven, zonder data, dan weer aan het draaien?

Verwijderd

RAID array verwijderen in BIOS
Nieuwe harde schijf bijplaatsen
Nieuwe RAID array aanmaken
Of begrijp ik je nu weer verkeerd...

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2006 23:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
nee, nu begrijp je me goed ;)

ik zou dus een compleet nieuwe schijf moeten kopen? is het op geen enkele manier mogelijk om mijn oude 'gecrashte' schijf uberhaupt nog aan de praat te krijgen (zonder data)

Verwijderd

Wanneer één van je harde schijven kapot gaat, is... ... één van je schijven kapot :+

Wanneer je RAID array 'kapot' gaat (boederbord/controller kapot ofzo) maar de harde schijven nog intact zijn, zou het mogelijk moeten zijn met eenzelfde controller het zaakje weer aan de gang te krijgen. Dat staat uiteraard beschreven in de manual van de betreffende controller/moederbord.
Pagina: 1