Toon posts:

Asus P5B + E6600 + Sapphire X1900XT koeling probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, heb sinds kort een nieuwe pc, specs:
Aspire X-Gear Black Case (2x 80mm casefan)
Conroe E6600 (stock cooling)
Asus P5B (standard)
Maxtor 250GB 7200rpm 16mb
Sapphire X1900XT 512mb

Ik dacht, ik ga eens benchen, 3dmark06 geinstalleerd.
Resultaat, tijdens 4e test werd videokaart zo warm dat je door de artifacts het beeld niet meer zag.
PC uitgezet, laten koelen.
Ik heb de tools van Asus geinstalleerd en een aantal opmerkelijke metingen gevonden.
Idle wordt de E6600 48 graden, onder stress wil dit oplopen tot 58 graden.
Moederbord wordt stressed ook rond de 45-50 graden. Idle 40.
Videokaart wil stressed nog wel oplopen tot 89graden. Idle 50.

Conclusie: dit spoort niet. Alles staat op stocksnelheden, niets geoverclocked.
Heb nu de sidepanel eruit, en een grote huisventilator op de kast gezet. Idle resultaten: CPU 46, MB 26, Videokaart 43.
Hier zie ik een grote drop in temperatuur voor het moederbord.

Weet iemand hoe ik deze temperaturen omlaag kan krijgen? 3dmark niet kunnen draaien wegens 'meltdown' vind ik niet kunnen voor zo'n soort PC. Overclock is al helemaal uitgesloten, zelfs de overdrive functie in CCC laat de pc vastlopen.

Verwijderd

Ten eerste: koop nooit een X-Gear kast.

Afgezien van dat, moe teen kaart op 89 graden geen artifacts vertonen!
Dit is dus geen koelingsprobleem, of wel, maar niet zodanig dat er artifacts komen op die temperatuur ;)

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 16:15:
Ten eerste: koop nooit een X-Gear kast.

Afgezien van dat, moe teen kaart op 89 graden geen artifacts vertonen!
Dit is dus geen koelingsprobleem, of wel, maar niet zodanig dat er artifacts komen op die temperatuur ;)
Idd, 120 graden is pas de max. temp van een videokaart. (Alhoewel ik me bij 100 graden ook niet lekker zou voelen :P)

Goedkoop bellen via VoIP

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:30
Ik heb precies dezelfde combo en ik kan 3d mark06 zonder problemen draaien. Mijn videokaart wordt ook zo warm, alleen mijn processor komt met 3dmark niet boven de 51 graden (stock cooling). Als alles goed gaat zit er morgen een arctic freezer pro op en hoop ik nog wat koeler te blijven.

Ik zie hier mensen zet die de core 2 op 60 graden plus draaien en die hebben ook geen problemen. Ik denk dat je systeem niet helemaal lekker zit. Die temperaturen zouden geen probleem moeten zijn.

Verwijderd

welke voeding heb je? Met de XGEAR standaard voeding loopt alles boven de 80 graden vast :9

alles eronder trouwens ook :9~

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2006 17:23 ]

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb ook in 3dmark06 artifacts met vrijwel dezelfde opstelling (cpu/vga), niet zo extreem dat wel.
Alleen mijn temps zijn wel goed...

Rapapa...

Verwijderd

Wat voor voeding heb je??

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05-2025
Ik heb ongeveer dezelfde specs als jij, namelijk een Asus P5B, C2D E6600 en Sapphire X1900XTX.
De core op mijn graka werd stressed (luchtgekoeld) 85 graden C en vertoonde geen artifacts (Ik heb toch maar gekozen voor WC en hij is nu stessed 58 C).

Hieruit kun je concluderen dat het niet aan de temperatuur ligt?

Verwijderd

ik zie in je andere topics dat je een 450w voeding hebt.
Zat deze al in de kast?

Verwijderd

Ik heb exact dezelfde problemen met bijna dezelfde configurate (P5B + Asus X1900 XTX en Corsair PC6400 geheugen). Echter, in 3dMark06 heb ik geen artifacts maar wel hoge kaart temperaturen. Het maffe is als ik bijvoorbeeld Colin McRae Rally 2005 speel, krijg ik van ATI Control Centre het bericht dat de waarde die als ' safe' wordt aangeduidt (temperatuur) overschreden wordt... Dit alles bij absoluut GEEN OC' ing.

• Tinoes
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Hoi,

Ik heb letterlijk precies dezelfde pc als, alleen een iets andere X-Gear kast.
Ik ondervind precies hetzelfde probleem als jij. Ik heb nog geen andere videokaart in mijn pc kunnen zetten om te kijken of het aan de videokaart ligt. Anders ligt het waarschijnlijk aan de voeding, maar ik wil niet iets kopen op de 'gok'.

Ik weet niet of jij al iets meer te weten bent gekomen?
Pagina: 1