Toon posts:

NAS-server met freeNAS

Pagina: 1
Acties:
  • 1.191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een pc'je samestellen dat een NAS server gaat worden en freeNAS gaat draaien. Ik heb als cpu een Intel Celeron D 310 (2.13 GHz, 533MHz FSB, 256KB) gekozen wegens energie verbruik en warmte productie. Maar nu zit ik vast bij de keuze van een motherboard. Moet niet veel kunnen, moet wel ergens plaats zijn voor een Highpoint RocketRAID 1640 (raid controller). Moet ook niet veel ram in kunnen (er gaat waarschijnlijk iets van 256 in ofzo). En dan zoek ik ook nog naar een compact flash - ide converter (voor os op te zetten :))

• GertW
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 23:31
Als je OS vanaf ram wilt draaien zou ik gewoon een usb stickje pakken, die kosten toch bijna niks meer (waarschijnlijk goedkoper als een cf->ide adapter). Eigenlijk alle moderne moederborden kunnen booten vanaf USB.

Voor het moederbord een goed a-merk pakken zoals asus (VM bordje ofzo) met vga onboard, dan hoef je ook geen videokaart meer te kopen en ze zijn wat kleiner en hebben vaak maar 2 ramslots!

Wat je ook kunt doen is een VIA EPIA bordje kopen, betaal je 100 euro voor, hoef je alleen nog maar geheugen te hebben, processor zit al op het bordje! ze zijn super klein en nemen iets van 36watt zo uit mijn hoofd! heb ik hier ook draaien als server en is lekker stabiel en snel genoeg als NAS! ;)

[ Voor 27% gewijzigd door GertW op 01-10-2006 15:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het zit zo, ik heb hier nog een compact flash kaartje liggen van 32 mb dat standaard bij mijn camera zat (te klein natuurlijk). Maar ik zal eens zien naar die VIA EPIA borden. Het probleem gaat waarschijnlijk zijn dat freeNAS niet op die processors loopt... Welk merk van moederborden zou ik anders pakken en wat is de beste reeks die bij de celeron D past?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2006 15:48 ]

• GertW
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 23:31
Ik zou niet weten waarom freenas niet op een epia bordje zou draaien, het is gewoon x86 (net als amd en intel), het OS heeft maar 96mb nodig dus dit klinkt niet als een zwaar OS. ohja, de M2 serie van de bordjes heeft een CF slot, maar hier is niet van te booten, hou dit wel even in de gaten!

mocht je voor de celeron gaan dan pak je een asus VM bordje met intel chipset ;) zit je altijd goed!

[ Voor 16% gewijzigd door GertW op 01-10-2006 16:02 ]

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:45

DaRoot

Some say...

Je kunt ook een CF naar IDE adapter kopen. Zijn echt niet duur. Daar druk je dan je CF kaartje in, en het board ziet hem vervolgens gewoon als harde schijf. Ik weet dat bijv. IPCop (firewall) ook op CF kan draaien, en dan de log-bestanden op een andere manier wegschrijft, zodat het CF kaartje niet onnodig veel herschreven wordt, en deze dus langer mee gaat.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Wat is sneller? Een USB2.0 of een IDE> CF? Ja, IDE, maar het hangt natuurlijk ook nog van de lees/schrijfsnelheid van het CF kaartje af.

==
hoi

• DaRoot

DaRoot

Some say...

ook dat, maar boeit de snelheid dan van dat medium? Als ie zo'n klein CF kaartje of USB-stickje gebruikt, gaat ie er alleen het OS op zetten. Als dat OS eenmaal gestart is, boeit de snelheid daarvan niet meer echt. Gaat dan alleen om de snelheid van de RAID opstelling.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:06

rapture

Zelfs daar netwerken?

Eusebius schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 16:35:
Wat is sneller? Een USB2.0 of een IDE> CF? Ja, IDE, maar het hangt natuurlijk ook nog van de lees/schrijfsnelheid van het CF kaartje af.
Een veel gemaakte fout. Transferrate is van ondergeschikt belang, de access times van een geheugenkaart is stukken lager zodat deze kaartjes lekker snel een OS kunnen laden. USB 2.0 kan 20MB/s halen en Windows XP zou theoretisch in 5 seconden geladen worden. In praktijk worden er geen grote bestanden ingeladen, wel hier en daar een beetje lezen op de harde schijf. De koppen van de harde schijf is meer bezig met databrokjes te zoeken, dan te lezen. Hierdoor is een lagere access time belangrijker, dan transferrate. Transferrate is alleen belangrijk als je wilt weten hoe snel een film gekopieerd wordt, als je 10 films door elkaar kopieert, dan zakt het als een pudding in elkaar en je bent van de access times afhankelijk. Op vlak van access times kan een geheugenkaartje 50x sneller dan harde schijven zijn. Dit verklaart oa de indrukwekkende snelheid van I-ram (die slechts een SATA 1 interface hebben).

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Ik weet dat het geen marktplaats is hier, maar ik heb er nog een CF > IDE liggen die ik niet gebruik. Kunnen 2x CF kaartjes op. crisis AT intellit.nl mocht je interesse hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door J3roen op 01-10-2006 17:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, het gaat dus toch waarschijnlijk zo een via epia worden, ik kan alleen niet kiezen. Die dingen trekken zo hard opeen :D

Verwijderd

Topicstarter
Oke, mijn oog is gevallen (wat een uitdrukking ^^) op een VIA Epia EN15000G. Goede keuze? Ik heb een review er over gelezen waaruit blijkt dat het ding zeer weinig stroom verbruikt en koel blijft. (en is dit het juiste ram ervoor?)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2006 18:35 ]

Verwijderd

Mijn probleem is:

Ik heb een externe HD gekocht met netwerk.
Hier staat al software op wat ik niet wil gebruiken.

Ik wilnamelijk een standalone hd hebben die ik aan mijn router kan hangen.

Heb freenas op cd gezet en van opgestart. Nu kan ik hem installeren via usb op die hd.
Wijs ik hem een ip toe maar dan werkt hij niet.

Doe ik dit op een pc dan werkt het wel.
Kan het zijn dat de software op de externe netwerk behuizing dit tegenhoud?

Graag jullie advies

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:02
Iets als data óp de externe hd zetten is wat anders dan het als os installeren en ervan booten. Maar ik snap eigenlijk niet precies wat je nu wilt, want de hd als externe opslagmedia aan je router hangen en zo via het netwerk delen is eigenlijk hetzelfde als het os op je externe netwerk hd ook doet.

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-01 12:04
Hou er rekening mee dat als je CF wil gebruiken + converter, dat je dit niet icm een Raidkaartje kan doen. Daar liep ik tegenaan met FreeNAS @ CF. Wilde 2x 64MB CF in Raid 1 zetten maar kaartje wat ik ervoor had gekocht, was een Raidkaartje.

Verder is het niet nodig te investeren in een dure Raidkaart. Je kan alles softwarematig doen. Scheelt je een duit. Ook kan het goedkoper door een willekeurige oude niet gebruikte PC achter het luik vandaan te trekken.

[ Voor 31% gewijzigd door Hardware Junk op 18-10-2006 18:54 ]

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Hardware Junk schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 18:52:
Hou er rekening mee dat als je CF wil gebruiken + converter, dat je dit niet icm een Raidkaartje kan doen. Daar liep ik tegenaan met FreeNAS @ CF. Wilde 2x 64MB CF in Raid 1 zetten maar kaartje wat ik ervoor had gekocht, was een Raidkaartje.

Verder is het niet nodig te investeren in een dure Raidkaart. Je kan alles softwarematig doen. Scheelt je een duit. Ook kan het goedkoper door een willekeurige oude niet gebruikte PC achter het luik vandaan te trekken.
Waarom zou je CF kaartjes in RAID 1 willen zetten?

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-01 12:04
Waarom bestaat Raid?

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Wanneer gaat een CF kaartje kapot? (RAID 1)
Sla je alles op op CF kaartjes? lijkt me sterk met 2x 64MB (RAID 0)

Pagina: 1