Asus P5WDG2-WS en 7950GX2 en Raidcontroller past dat ?

Pagina: 1
Acties:

• Hobbybob123
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-04 14:08
Hallo allemaal,

Ik wil een nieuw systeem gaan bouwen met een Asus P5WDG2-WS, Asus Geforce 7950GX2 en een RocketRaid 2320 controller.

De videokaart is eigenlijk gewoon 2 kaarten in SLI die maar 1 slot gebruikt.
Is dus wel veel dikker dan normaal.

Op de plaatjes op de Asus site kan ik zien dat de 2 PCI express sloten op redelijke afstand uit elkaar zitten, maar vraag met dus af of de Raidcontroller er nog past zonder de videokaart te raken ?

Is er iemand die bijv. dit moederbord en videokaart heeft en kan inschatten of je het 2e PCIe slot nog kunt gebruiken ?

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:41

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ze adverteren bij NVidia ook met 2x deze kaart, als Quad systeem volgens mij. De kaart zal nooit dikker zijn dan 2 sloten, anders gaat dat nooit passen.

Ikzelf heb ook een Asus P5WDG2-WS Professional (i.v.m. de Core2Duo(!!)) . Welke CPU had jij op het oog? De standaard Workstation ondersteunt de Core2Duo niet namelijk.

Anyway, ik heb een EAX1900XT welke ook 2 sloten dik is, maar aangezien er niets tussen de beide 16x sloten zit behalve een batterij, belemmer je niets en een 2e 1900XT voor Crossfire is ook geen enkel probleem. Wél zou een 2e 1900XT PCI-e kaart mijn eerste PCI-X slot belemmeren.
Ik begrijp dat deze RocketRaid een PCI-e kaart is !? Maakt niet uit verder, het gaat wel goedkomen zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Alfa Novanta op 01-10-2006 14:32 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-05 16:38
Je houdt dus nog een pci-exp x16 over volgens mij kunnen hier ook pci-exp x1 in.

• Hobbybob123
Bedankt voor jullie snelle replies.

Ok dat het gaat passen is me duidelijk geworden, de RocketRaid is idd een PCIexpress kaartje (er staat x4 bij, maar of het dat ook is, is onduidelijk.
Roept gelijk de volgende vraag op, als er 2 PCIe x16 sloten inzitten, maar de GX2 is een dubbele kaart 'eet" dat dan waarschijnlijk ook meer bandbreedte weg ?
Kan er dus nog een x4 kaart naast ?

Andere vraag aan Ing. Buttje is idd:
Ik wil een Core 2 Duo processor ervoor aanschaffen een E6700.
Moet ik dan die professional edition hebben die een paar tientjes meer kost , of een andere firmware voor het "standaard" WS bord ?
Ik had dit namelijk nog niet eerder gehoord, dus prima tip !

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

De 'oude' P5WDG2-WS ondersteund idd de Core 2 Duo niet. De Pro versie wél.

Als ik jou was zou ik echter niet de P5WDG2-WS kopen, maar de P5W64 Pro. Dit Workstation bord heeft menig reviewer op de top review sites flink in beroering gebracht (zoek de reviews op Hexus en Hot Hardware maar eens op). Waarom zou je dit doen? i.p.v. 2x PCI, 2x PCI-X, 2x PCIEx x8 en 1x PCIEx x1 krijg je 2x PCI, 3x PCIEx x8, 1x PCIEx x4 plus daarnaast ook eens Kentsfield support (heeft de P5WDG2-WS volgens de site ook niet). Hang er een 7950GX2 + je favoriete PCIEx RAID controller in (Overigens schijnen de Areca controllertjes het buitengewoon goed te doen op dit bord) en je hebt een top systeem wat ook nog eens qua upgrades wat langer mee kan :)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:41

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Hobbybob123 schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 18:06:
Bedankt voor jullie snelle replies.

Ok dat het gaat passen is me duidelijk geworden, de RocketRaid is idd een PCIexpress kaartje (er staat x4 bij, maar of het dat ook is, is onduidelijk.
als het er bij staat ga daar dan maar vanuit ;)

Qua bandbreedte lijkt mij dat wel in orde. Geloof dat de Areca PCI-e kaart (1110 oid) ook 4x is.
Roept gelijk de volgende vraag op, als er 2 PCIe x16 sloten inzitten, maar de GX2 is een dubbele kaart 'eet" dat dan waarschijnlijk ook meer bandbreedte weg ?
Kan er dus nog een x4 kaart naast ?
Dat is een hele goede vraag, één waarop ik zelf ook graag een antwoord had, omdat ik zelf de mogelijkheid heb tot die eerdere PCI-e kaart van Areca of zijn variant als PCI-X. Maar van dit mobo weet ik dat het OF 1x PCI-e 16x is, OF 2x PCI-e 8x. Dus als ik het goed heb, zal de grafische kaart nog maar 8x overhouden zodra er een andere kaart bij komt. En dat een PCI-e kaart dan maar 4x van de beschikbare 8x gebruikt is denk ik een logisch gevolg. 't Houdt niet in dat die resterende 4x dan weer terug komt bij de eerste PCI-e poort, zou je denken .................................. of wel ?!?!?? :?

Zoals ik zei, goede vraag .. hoop dat iemand het antwoord weet. :)
Andere vraag aan Ing. Buttje is idd:
Ik wil een Core 2 Duo processor ervoor aanschaffen een E6700.
Moet ik dan die professional edition hebben die een paar tientjes meer kost , of een andere firmware voor het "standaard" WS bord ?
Ik had dit namelijk nog niet eerder gehoord, dus prima tip !
Daarom zei ik het ook ;)

Ik zou eerst ook gaan voor de 'normale' WS, maar die ondersteunt geen Core2Duo, ook niet na een bios update (dat bedoelde je denkik). E.e.a. omdat de Core2Duo een andere voltage regelaar behoeft die het eerste bord niet heeft, maar de Professional editie wel.
De professional is een paar centen duurder en ondersteunt hem gegarandeerd. De verschillen? Eveneens 4x SATAII op de Intel Ich7 maar 'slechts' 3x SATAII op de Marvel. Daarentegen krijg je 1x SATAII op de achterkant als hotplug mogelijkheid voor een portable schijf. En verder heeft ie een heatpipe koeling over de Northbridge en de mosfet's bij de processor. Zie sig. voor pics :)

Het is een heel erg mooi bord en het gemis van die ene SATAII poort .. tsjah, jammer dan. Ik heb er 2x 160Gig op in RAID 1 voor mijn MP3 collectie :*)

edit:
/me sneller typen leren moet B)
mindcrash schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 19:57:
Als ik jou was zou ik echter niet de P5WDG2-WS kopen, maar de P5W64 Pro. Dit Workstation bord heeft menig reviewer op de top review sites flink in beroering gebracht (zoek de reviews op Hexus en Hot Hardware maar eens op). Waarom zou je dit doen? i.p.v. 2x PCI, 2x PCI-X, 2x PCIEx x8 en 1x PCIEx x1 ...
.. die laatste heeft ie niet. De 2x PCI-e 8x kan dus ook als 1x PCI-e 16x worden ingezet. Maar inderdaad een tekortkoming waar andere borden inmiddels wel keurig 2x PCI-e 16x ondersteunen. Echter heeft 8x al een dusdanig grote bandbreedte dat voorlopig de huidige generaties grafische kaarten nog een hele tijd vooruit kunnen zonder dat dit een bottleneck vormen gaat.
.. krijg je 2x PCI, 3x PCIEx x8, 1x PCIEx x4
geen 16x ?? :?

Sjah, tis in ieder geval erg mooi spul. :)

Ikzelf weet niet of ik ooit een Crossfire setup nemen zal, maar de mogelijkheid heb ik in ieder geval open gehouden. Als ik een losse RAID controller kopen ga, koop ik een PCI-X kaart. Van de PCI-X heb ik NU al voordeel vanwege de Promise Fasttrak TX2000 RAID controller die ik er al in heb hangen @ 66Mhz.

[ Voor 20% gewijzigd door Alfa Novanta op 01-10-2006 21:24 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Hobbybob123
Wederom Ing. Buttje en Mindcrash bedankt voor de replies.
Mindcrash, je hebt met wel aan het denken gezet.

Zie op de Asus site wel staan:
4 x PCI-E x 16 slots
2 x PCI 2.2

Voor de P5W64 Pro. Wat een heftig bord zeg. En idd mis je 1 SATA poort die de P5WDG2-WS wel heeft. Maar ik wilde toch al een aparte controller.
Wilde eerst de rocketraid 2320, maar als ik nu de reviews en vooral benchmarks zie op Tweakers.net van een stel raptors aan een 2320 en dan vervolgens hetzelfde setje aan een Areca controller...
Wow... da's echt een verschil !
Wellicht dat ik nu alleen voor een 4 kanaals areca zou gaan ipv 8 poorts Rocketraid.
De reden dat ik een externe raidcontroller wil is dat ik dan t.z.t. de array over kan prikken in een ander systeem EN dat de meeste externe raidcontrollers Online Array Expansion bieden.
Dus een schijf bijplaatsen in een bestaande array, zonder alles opnieuw aan te hoeven maken (en dus je TBs aan data ergens anders (WAAR?) moet parkeren...

Of weten jullie of de onboard raidcontroller op de P5W64 OOK online array expansion bied ?

Maar goed op mijn lijstje dus nu een streep door het mooie P5WDG2 bord en P5W64 Pro toegevoegd.... Je hebt me overtuigd.
Wel zie ik dat als ik een 7950GX2 erinstop ik 1 slot kwijt raak, maar ach er zitten er 4 in ! _/-\o_
Pagina: 1