Een paar Linux vraagjes...

Pagina: 1
Acties:

• FL!PNEUS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

Topicstarter
Ik draai nu Slackware 7.1, en het bevalt me prima, ik heb er al een stevig aantal uurtjes opzitten met compileren en al die andere zut. Maar toch heb ik een paar vraagjes:

- Hoe krijg ik in XFree 4.0.2 de beschikking over mijn truetype fontjes? Ik heb freetype 2.0.1 gecompileerd en heb ook een host.def aan moeten maken voordat ik XFree ging compileren en daarin #defineFreetype2Dir /usr/local ingezet, ik weet niet meer precies hoe het heette, maar het was zoiets. Maar hoe moet ik nu verder? Ik zou graag wat mooiere fontjes zien. En het zou helemaal mooi zijn als ze ge-anti-aliased zouden zijn. Hoe krijg ik dit voor elkaar? Ik heb al wat geprobeerd met de gehackte qt-source, maar als ik die wil compileren geeft'ie een error dat libqt.so niet goed gelinkt is met libXft, terwijl hij toch echt bestaat.

- Hoe krijg ik het voor elkaar dat ik Licq gedockt krijg in KDE 2.01? Ik kan wel een dockicon aanmaken, maar die komt dan in mijn linkerbovenscherm, terwijl ik heb eigenlijk in die soort vam systemtray wil hebben (dat ding waar ook dat icoontje van Klipper in staat)

- Hoe krijg ik mijn scroll wheel aan de praat? Ik heb een Logitech Pilot Wheel Mouse.

Bij voorbaat dank voor de eventuele antwoorden.

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
- Anti-aliasen zal niet 1,2 3 lukken. Ik heb daar wel eens wat over gelezen, iemand was heel trots dat-ie een ge-anti-aliasde KDE had draaien, maar zelfs met hardware acceleratie gaf dat een twee keer zo hoge load op zo'n proc.

In /etc/X11/XF86config-4 staat de configuratie, daar geef je aan welke font-server hij moet gebruiken. In je fontserver geef je dan weer aan welke fonts je wilt gebruiken.

- Ik denk dat je een KDE-theme voor Licq moet downloaden. Voor Gnome moet je in iedergeval het Gnome-theme downloaden.

- Het scroll wiel wordt ook door Xfree geregeld. In XF86conifg-4 heb je ergens een Sectie 'InputDevise' voor je muis. Daar moet zoeits staan:
code:
1
2
3
4
5
6
Identifier "Mouse1"
Driver      "mouse"
Option "Protocol"    "MouseManPlusPS/2"
Option "Device"      "/dev/mouse"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
Option "Buttons"     "6"

Met "ZAxisMapping" geef je dus aan welke twee knop-indrukken als scroll-wiel geintepreteerd moeten worden. Achter Buttons moet misschien geen 6 staan bij jou, je moet zelf even tellen. (muiswiel telt voor 3 knoppen)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• FL!PNEUS

FL!PNEUS

Let's rawk!

Topicstarter
Ik heb die truetype fonts al voor elkaar, ik was gewoon vergeten om de truetype font directory in de FontPaths te zetten, het ziet er nu allemaal wel wat mooier uit. Dat scrollwieltje krijgt ik niet aan de praat. Ik heb een muis met twee knoppen, en een scrollwiel, dus dat is 5 knoppen. Als ik dan als "button" "5" invul gaat het goed, maar welke knoppen moet ik dan voor die ZAxis instellen? Als ik "4 5" doe doet het wieltje het niet en als ik "3 4" reageert mijn rechtermuisknop als een linker.

Verwijderd

met 5 knoppen moet je ZAxisMapping "4 5"instellen.
het is echter wel van belang dat je programma's de wheel ondersteunen, zie: http://www-sop.inria.fr/koala/colas/mouse-wheel-scroll/
hoe je bv netscape aan de praat krijgt.

• FL!PNEUS

FL!PNEUS

Let's rawk!

Topicstarter
De vraag over Licq is inmiddels ook al opgelost :) Ik moet wat beter leren lezen. Als ik gewoon ./configure --with-kde had gedaan was het gelijk goedgegaan :) Nou nog voor mekaar zien te krijgen om meer truetype fonts aan de praat te krijgen.