Toon posts:

CPU demonteren van moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eerst en vooral 'sorry' als ik dit in het verkeerde subforum plaats. Ik had aan enkele mensen hulp gevraagd en ze gaven me het advies dit te posten op het tweakers.net forum.

Ik heb hier nog de oude case (met daarin moederbord, cpu en geheugen) staan van mijn vorig systeem.
Nu, ik zou de stukken afzonderlijk willen verkopen om zo wat geld terug te winnen voor mijn nieuw systeem.

Ik heb een pentium4 2.8Ghz (box), nu, ik ken niet veel van pc onderdelen maar ik denk (en men zei me dit) dat het zwarte plaatje met Intel op mijn cpu is :

http://img381.imageshack.us/my.php?image=pic01ff3.jpg

Ik krijg dat plaatje er op geen enkele manier van? Op de achterkant van het moederbord zie ik ook geen schroefjes ofzo. Het lijkt alsof het zwarte plaatje vast zit/plakt aan het moederbord. ZElf met een heel dunne schroevendraaien of ijzeren plaatje krijg ik dit niet los en ik ben bang om het kapot te maken?

Iemand enig idee hoe ik dit los krijg? Ik zou mijn cpu afzonderlijk willen verkopen (het is een BOX versie, betekent dit dat ik dat kubusvormig onderdeel (met Aerocool premium cpu cooling fan op) ook moet losmaken en samen met die cpu leveren als ik dat verkoop?

Hoe krijg ik alle onderdelen LOS, zodat ik het apart kan verkopen (moederbord, cpu)?

Ik ken niet veel van pc onderdelen en hoop dat iemand me hulp kan bieden.

Groeten.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
ja doooh logisch dat je het niet los krijgt :P Dat is je northbridge/southbridge :P Je CPU zit onder dat grote koelblok.

boxed versie houdt in dat er een cooler bij geleverd werd (die grote fan dus). Dat koelblok kun je gewoon los maken door de clipje omhoog te zetten en daarna een beetje te draaien aan dat ding om hem los te krijgen van je cpu (pas op dat je je cpu niet meetrekt!). Hierna gewoon dat ding van de retention bracket omhoog zetten en je kunt je cpu er uit halen :)

[ Voor 60% gewijzigd door Avalaxy op 01-10-2006 14:07 ]

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-05 17:11

Strikie

Athletics

Tsja.... je cpu zit links onder het koelblok,deze kan je evenvoudig demonteren.Probeer het eens!

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• IRP
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-05 08:10

IRP

Je CPU zit onder de fan. Zo te horen kun je denk ik beter al je onderdelen in een verkopen.

Looney

Verwijderd

Dat is je CPU niet |:(

Als je er al met een schroevendraaier aan heb zitten porren is waarschijnljk kapot!

Wie maakt jou dat wijs, dat dat een CPU is :X

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2006 14:07 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Dat zwarte plaatje is een onderdeel van de chipset, de southbridge in dit geval. De processor zit onder dat grote koelblok met die ventilator. Die moet je eraf halen (het mechanisme wijst zich vanzelf) en dan kan je het hendeltje wat dan verschijnt omhoog zetten. Het groene plaatje met het zilvergrijze dekseltje dat je dan ziet is de processor.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Das niet je CPU :)....
Hij zit onder die grote koeler, meer een southbridge

edit: weer te laat!! :P, 5 berichten precies hetzelfe achter elkaar :*)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2006 14:08 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat "zwarte plaatje" met Intel erop is je southbridge en die wil je er echt niet afhalen!

Je CPU zit onder het grote koelblok dat je links ziet. Die kan je met een kliksysteem er afhalen maar hou er rekening mee dat het nogal stroef kan gaan aangezien de koelpasta tussen het blok en de CPU waarschijnlijk nogal plakt. Draaiende bewegingen en een warme processor (dus een paar minuten goed belasten, als je computer nog draait nadat je de southbridge zo hebt mishandelt) helpen hierbij. De CPU haal je er dan uiteindelijk uit door een hendeltje naar boven te zetten.

Toch raad ik je aan om iemand te zoeken die er iets van kent om het je uit te leggen en eventueel voor te doen. Je moederbord kan je waarschijnlijk niet meer verkopen, als je met een schroevendraaier tussen je southbridge hebt gezeten vrees ik dat deze stuk is.

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-05 23:11
Hopenlijk heb je 'm niet beschadigd want zoals hierboven al gezegd wordt is dat niet je cpu. Zou het niet verstandig zijn voor je om het in zijn geheel te verkopen? CPU zit onder de fan met het koelblok

• Avalaxy
ik weet niet wie je verteld heeft dat dat je cpu is, maar ik zou als ik jou was maar niet meer luisteren naar diegene :P

Verwijderd

et36s schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 14:09:
Hopenlijk heb je 'm niet beschadigd want zoals hierboven al gezegd wordt is dat niet je cpu. Zou het niet verstandig zijn voor je om het in zijn geheel te verkopen? CPU zit onder de fan met het koelblok
Ik zou nu wel alles los verkopen, anders krijg je boze kopers dat het Moederbord het niet meer doet :+

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de vlugge reacties.

Mja, ik dacht dat ik mensen op IRC kon vertrouwen. Ik heb enkel aan de zijkanten eens geduwd maar zag dat dat rotsvast zat.

Wat doe ik het best, in zijn geheel verkopen (weet niet of iemand daar interesse voor zal hebben en waar ik dat moet proberen te verkopen?) of apart?

Desnoods stort ik het geld terug als de koper me meldt dat iets niet werkt.

Verwijderd

Wat is het precies voor systeempje? Neem even contact met me op.

Verwijderd

Topicstarter
Het is geen volledig systeempje. Ik heb de meeste onderdelen (Harde schijf, geluidskaart, cdrw, dvdrw, videokaart) gewoon gebruikt voor een nieuwe pc. Ik heb mijn oud systeem bij een pc shop afgezet en die heeft gezorgd voor een nieuw moederbord, cpu (intel core2) , nieuwe case, nieuwe voeding, etc .

En ik heb achteraf mijn oude case met nog het moederbord, cpu en geheugen erin (want dat wou ik niet meer hebben voor in mijn nieuw systeem) teruggehad. Ik had achteraf gezien beter gevraagd om de onderdelen die over waren afzonderlijk in een zakje ofzo te steken en mij te bezorgen. Maar daar heb ik toen niet aan gedacht.

Aan die north/soutbridge is volgens mij nog niets kapot, er is niets ingedeukt,etc of volstaat 'eens duwen' al om het kapot te maken? Als het zo is ga ik het gewoon niet verkopen.

Misschien beter dat ik iemand zoek die het uit elkaar kan halen voor mij, want ik krijg op eerste zicht die koeler er zelfs niet af, er zit wel een metalen hendel bij, maar het lijkt niet losser te komen als ik dat open doe en eens duw.

Ik ben bereid de CPU samen met het moederbord te verkopen en eventueel dat moederbord niet mee te rekenen in de prijs. Ik denk niet dat dit moederbordje na al die jaren nog zo heel veel kost, vind er geen recente prijs meer van.

CPU is Intel pentium IV, 2.8GHz, System Bus 800MHz, 512KB L2-Cache
Moederbord is Asus P4P800 VM / LAN /FSB800
Geheugen is 2 X 512 MB DDR-400MHz - CL 2.5 , PC3200 (Merk= VT of zoiets) maar geheugen zal ik wellicht afzonderlijk verkopen, tenzij ik er nog een goede prijs voor krijg in combinatie met vorige stukken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2006 14:31 ]

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 14:29:
Misschien beter dat ik iemand zoek die het uit elkaar kan halen voor mij, want ik krijg op eerste zicht die koeler er zelfs niet af, er zit wel een metalen hendel bij, maar het lijkt niet losser te komen als ik dat open doe en eens duw.
Heb je de schroeven van die koeler wel losgedraait? Want die koeler zelf zit niet met die hendel vast, alleen de cpu.
leonpwner1 schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 14:09:
ik weet niet wie je verteld heeft dat dat je cpu is, maar ik zou als ik jou was maar niet meer luisteren naar diegene :P
Lol :P

[ Voor 22% gewijzigd door MensionXL op 01-10-2006 14:33 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• Avalaxy
werkt de pc nu eigenlijk nog? Ik ben daar wel benieuwd naar O+ oh dat kun je natuurlijk niet testen nu... stom van me 8)7

offtopic: @ MensionXL - waarom ben je niet op msn of xfire te zien

[ Voor 18% gewijzigd door Avalaxy op 01-10-2006 14:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
http://img436.imageshack.us/my.php?image=pic02fp4.jpg is een foto van de achterkant van mijn moederbord, ter hoogte van die koeler. Ik zie enkel 4 kleine zwart/grijze plastieken pinnetjes, niet iets wat je kan losschroeven

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zou ik dit moeten weten? er zijn maar 3 stukken over van mijn oud systeem ^^ (geheugen, cpu en moederbord), ik heb nu een nieuwe pc en ga daar ook niets aan veranderen om die oude stukken te kunnen testen.

Wellicht ga ik dat moederbord aan een pcshop bezorgen en vragen of ze het kunnen testen, als het nog de moeite waard is.

• Avalaxy
Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 14:39:
http://img436.imageshack.us/my.php?image=pic02fp4.jpg is een foto van de achterkant van mijn moederbord, ter hoogte van die koeler. Ik zie enkel 4 kleine zwart/grijze plastieken pinnetjes, niet iets wat je kan losschroeven
maak eens een close-up foto van je CPU cooler (de bovenkant van je mobo), dan kunnen we zien hoe het vast zit ^____^

@ MensionXL - kom bf2 :P

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-05 16:38
Als je er niks van weet ,weet ik niet of het verstandig is alles los te verkopen |:(
Dit is echt te lol, heel die southbridge kapot :+

[ Voor 23% gewijzigd door danielkraak op 01-10-2006 14:48 ]

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 14:39:
Van de onderkant moet je afblijven ;) Daarmee zit een kunststof bracket vast aan het mainboard en dit moet gewoon vast blijven zitten (daaraan zit het koelblock met clips bevestigd)

Je moet dus de twee metalen clips die het koelblok tegen de CPU aandrukken loshalen. Die clips zijn in het eerste plaatje goed te zijn en lopen langs het koelblok. De draadjes van de ventilator lopen er vlak overheen (precies waar de draadjes uit de complete cooler komen.) Deze clips zien er ongeveer zo uit:

http://www.ixbt.com/cpu/gigabyte-pcu21vg/pcu21-clips.jpg

Als je die loshebt kun je dat aluminium blok voorzichtig optillen en daaronder zit de CPU. Aan de zijkant van de socket waar de CPU in zit, zit een hendeltje wat je omgoog kunt trekken. Als die omhoog is kun je ook de CPU uit te socket tillen. (Voorzichtig! Er raak de pinnetjes zo min mogelijk aan i.v.m. statische electriciteit. Zolang laten zitten is meestal de meeste optie.

Verwijderd

Topicstarter
http://img406.imageshack.us/img406/9826/pic03rm1.jpg

Dat metaal wat ik links van die blok zie kan ik slechts 1 centimeter naar links duwen, maar daar stopt het, verder is er niets wat ik kan omhoog trekken.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

leonpwner1 schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 14:38:
offtopic: @ MensionXL - waarom ben je niet op msn of xfire te zien
offtopic:
M'n pc was gegijzeld door mn broertje :P

[ Voor 4% gewijzigd door MensionXL op 01-10-2006 15:09 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je moet de clipjes die onderin de bracket steken ook loshalen. Als je dat hebt gedaan dan kun je de koeler erafhalen (wel voorzichtig en recht omhoog trekken, mocht je cpu vastgeplakt zitten aan het blok). Als je dat hebt gedaan dan moet het geen probleem gaan vormen om de cpu los te halen :)

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-05 13:25
Ik vraag mij af waarom je je systeem geupgrade hebt...want dit systeempje kan toch nog aardig meekomen met de rest? :|

Verwijderd

Topicstarter
OK het is me gelukt ! Het groene plaatje (cpu) met een witte laag pasta ofzo is los, nadat ik die grote hendel los kreeg en dan een klein hendeltje omhoog geduwd heb.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn CPU was de oorzaak waarom ik games zoals CS:S (cpu intensive) bijna niet deftig kon draaien, ook al heb ik een Nvidia 6800GT en had ik 1gb ram.

Nu kan ik alle games draaien op hoogste detail, zeer vlot, door over te schakelijk op de intel core2 E6600 met bijhorend moederbord en 2gb DDR ram. En nieuwe case en goede voeding en koeling.

VRAAGJE: als ik mijn CPU verkoop, hoef ik enkel dat plaatje (cpu) zelf op te sturen, samen met een stuk karton waarop mijn product code etc staat en dan nog mijn Certificate of Authenticity?

En moet ik die paste eraf doen of er laten opzitten?

Hopelijk vind ik nog koper dan, want ik ken niet veel plaatsen waar ik pc onderdelen makkelijk kan verkopen tegen een goede prijs :(

Ik weet niet of dit het juiste subforum is om het te vragen, maar wat raden jullie me aan als vraagprijzen?

Intel Pentium 4 2.8Ghz BOX FSB 800 (gekocht eind 2003)

Asus P4P800 VM / LAN /FSB800 moederbord (als hij nog werkt)

Geheugen: 2 X 512 MB DDR-400MHz - CL 2.5
PC3200 (Merk= VT of zoiets ..)
Kan fotootje tonen van de twee latjes indien nodig)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2006 15:24 ]

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-05 13:25
kijk eens aan gefeliciteerd!!! :+ Nu zou ik gewoon alles los verkopen, en als je moederboard het niet meer doet, dan hoor je dat vanzelf wel van de koper...
Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 15:20:
Mijn CPU was de oorzaak waarom ik games zoals CS:S (cpu intensive) bijna niet deftig kon draaien, ook al heb ik een Nvidia 6800GT en had ik 1gb ram.

Nu kan ik alle games draaien op hoogste detail, zeer vlot, door over te schakelijk op de intel core2 E6600 met bijhorend moederbord en 2gb DDR ram. En nieuwe case en goede voeding en koeling.
Ok, want ik was een beetje bang dat je misschien heel je setup aan het vervangen was, terwijl uit je verhaal al een beetje bleek dat je je pc voornamelijk voor games gebruikt....en als dan je videokaart het langzaamste onderdeel was geweest, dan was je mooi het haasje :)

[ Voor 69% gewijzigd door DeArmeStudent op 01-10-2006 15:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het heeft bloed zweet en tranen gekost , zo heb ik -- dankzij JULLIE hulp -- alvast weer heel veel bijgeleerd en zal ik (hopelijk :p) niet meer dezelfde fouten maken.

Nu enkel nog *hopen* dat ik een koper vind die een faire prijs wil geven.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

In Tweakers.net Vraag & Aanbod kan je vast wel iemand vinden die de spullen van je over wil nemen ;)

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Topicstarter
Enig idee wat een haalbare prijs is voor die spullen? Ik kan dat niet goed inschatten en ik wil eigenlijk alles zo snel mogelijk de deur uit :)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Pagina: 1