[Asus A8V-VM]Mobo defect of toch iets anders

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:05
Het probleem:

Voor een kennis ben ik een pc aan het bouwen (zie onderaande post voor de specs). De pc wil alleen niet opstarten met HDD. Ik kom dan tot het post scherm, maar hij gaat niet verder. Ook kan ik niet in de bios komen. Als ik de harde schijf aansluit op een andere SATA-aansluiting, dan start de pc meestal 1 keer goed op (kan dan zelfs gewoon Windows installeren), maar de 2e keer start de pc niet meer op (gaat weer niet verder dan de post). Een andere SATA aansluiting pakken en ik kan weer 1 of 2 keer opstarten.

Wat heb ik zelf al geprobeerd:

Nu heb ik de harde schijf getest in een andere systeem en die was defect. Harde schijf omgeruild en het probleem bleef. Mobo omgeruild en het probleem is er nog steeds. Andere SATA-kabel geprobeerd, geen resultaat. Zonder harde schijf kom ik gewoon in de bios en zijn de voltages goed, tevens kan ik memtest zonder problemen laten draaien. Ander (ook Twinmos) geheugen geprobeerd. Tevens heb ik de bios geupgrade. Het moederbord heb ik ook uit de behuizing geprobeerd, zodat het geen kortsluiting kan maken. Maar ook dit hielp niet. Andere voedingskabel voor de harde schijf werkt ook niet. Opstarten zonder cd-rom en floppy werkt ook niet. Alle kabels opnieuw aangesloten.

De hardware:

AMD Athlon 64 3000+
Asus A8V-VM
Maxtor 160 Gb sata harde schijf (Diamond max 17)
512 MB Twinmos pc3200
Aopen behuizing+voeding
LG 16 x dvd brander

Nog iemand tips/ideeen voordat ik alles ter RMA stuur?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Iets wat je nog zou kunnen proberen is de vdimm met 0,1V te verhogen. Soms draaien bordjes met bepaald geheugen niet lekker zonder deze verhoging. Het systeem zal dan wel booten, maar draait dan vaak niet echt stabiel.
Het is een long shot, maar het enige dat ik zo snel even kan bedenken :P

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Je southbridge ondersteunt slechts SATA150, je schijf is denk ik SATAII (SATA300). Kijk eens op de schijf of je 'm kan jumperen op SATA150, vaak is dat mogelijk. Weet je iig zeker dat je southbridge de schijf goed moet detecteren.

Edit, ow shit, je hebt een VT8351 ipv een VT8237A... Zou idd moeten werken met SATAII schijven, maar het is het proberen waard iig...

[ Voor 22% gewijzigd door strandbal op 02-10-2006 15:47 ]

Hier stond een dode link.

• L.N.
Volgens de Asus-site kan het mobo overweg met SATAII. Dus dat mag het probleem niet zijn. Maar ik zal het vanavond testen.

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
join the club, ik heb het ene na het andere probleem met die crappy mobo (had ook beter kunnen weten voor dat geld)
booten stopt vaak halverwege met bluescreens
vastlopers in windows
geheugen, 4 merken geprobeerd
ik heb het idee dat de onboard via 890 chipset gewoon GAAR is

• L.N.
De Vdimm verhogen helpt niet en op de HDD zie ik geen jumper zitten (kan er dus geen SATA I van maken).

Ik stuur hem gewoon retour. Ze zoeken het maar uit bij Cool-Prices. Hoop alleen dat er wel een vergoeding tegenover staat. Ben nu al bijna 25 euro kwijt aan bel- en portokosten....

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54

strandbal

Was het maar zo'n feest.

IRCfreAk schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 20:53:
join the club, ik heb het ene na het andere probleem met die crappy mobo (had ook beter kunnen weten voor dat geld)
booten stopt vaak halverwege met bluescreens
vastlopers in windows
geheugen, 4 merken geprobeerd
ik heb het idee dat de onboard via 890 chipset gewoon GAAR is
Lekker ongenuanceerd, omdat Asus jouw een rot mobo heeft bezorgd is heel VIA maar gelijk gaar :/

Hier stond een dode link.

• L.N.
De hele systeemkast is nu retour naar Cool Prices gegaan. tevens heb ik gisteren een medewerker telefonisch gesproken en daarin aangegven dat ik de portokosten van 2 van de 3 RMA's terug wil. Ik ben beniuwd hoe zij dit hardwareprobleem oplossen en of ik de portokosten vergoed krijg.

Ik hou jullie op de hoogte...

• L.N.
Even een update:

Cool Prices heeft toegezegd de portokosten van 2 van de 3 RMA's te vergoeden (de eerste RMA wordt niet evergoed omdat ik hem te laat had ingestuurd. Ben het daarmee eens). De pc zelf staat nu op 'de testbank'. Ben benieuwd wat eruit komt. Maar tot nu toe heb ik niets te klagen over de wijze van aanpak van Cool Prices.

EDIT: net een mail gehad van Cool-Prices dat het systeem vandaag retour komt. Het probleem lag bij de Sata-controller. Dus beide moederborden hadden een defecte Sata-controller. Mogelijk heetf het eerste bord zelfs de harde schijf kapot gemaakt. Maar goed, ik wacht morgen af....

[ Voor 29% gewijzigd door L.N. op 12-10-2006 16:12 ]

• L.N.
Nog een update:

Eindelijk heb ik het systeem terug. Het probleem lag toch in de SATA-controller op het mobo. Een nieuw mobo heeft het probleem opgelost.

Maar ik ben niet tevreden over hoe het systeem terug kwam. Ten eerste was de casefan aangesloten op de aansluiting van de CPU-fan en omgekeerd, waardoor Cool&Quiet niet werkte. Daarnaast waren de kabeltjes voor de powerled en hdd-let verkeerdom aangesloten, waardoor ze niet werkten. De kabels waren wel samengebonden, maar zo slecht dat ik maar besloten heb om het zelf opnieuw te doen. Als laatste gaf het mobo (met intergreerde GPU) een vreemd beeld bij het opstarten en bij het installatiemenu van Windows. Cool Prices heeft dit probleem niet gezien, terwijl ze dat wel hadden moeten zien. Het is namelijk al duidelijk te zien bij het Post-screen. Met een bios-flash was het opgelost.

Ik heb een shopsurvey geplaatst waar dit hele verhaal nog eens in terug komt.

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
LuukNouwen schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 10:19:
Nog een update:

Eindelijk heb ik het systeem terug. Het probleem lag toch in de SATA-controller op het mobo. Een nieuw mobo heeft het probleem opgelost.

Maar ik ben niet tevreden over hoe het systeem terug kwam. Ten eerste was de casefan aangesloten op de aansluiting van de CPU-fan en omgekeerd, waardoor Cool&Quiet niet werkte. Daarnaast waren de kabeltjes voor de powerled en hdd-let verkeerdom aangesloten, waardoor ze niet werkten. De kabels waren wel samengebonden, maar zo slecht dat ik maar besloten heb om het zelf opnieuw te doen. Als laatste gaf het mobo (met intergreerde GPU) een vreemd beeld bij het opstarten en bij het installatiemenu van Windows. Cool Prices heeft dit probleem niet gezien, terwijl ze dat wel hadden moeten zien. Het is namelijk al duidelijk te zien bij het Post-screen. Met een bios-flash was het opgelost.

Ik heb een shopsurvey geplaatst waar dit hele verhaal nog eens in terug komt.
die sata controller zou bij mij ook wel eens voor de problemen hebben kunnen zorgen, soms duurde dat laad balkje bij windows zo lang, dan ff power van hdd eruit en erin en hoezee hij vondt em en bootte verder. Tot het in windows uiteraard weer raak was met een bluescreen. ik begon al te twijfelen aan mijn raptor..

Succes ermee
Pagina: 1