Sata hotplug/swap controller

Pagina: 1
Acties:

• Surfer2003
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05-2023
Ik heb inmiddels alle mogelijke zoekopdrachten gebruikt, maar ik kan geen eenduidig antwoord vinden.

Ik heb mijn foto en videocollectie op diverse harddisken staan. Ik zoek hiervoor een sata controller (mag raid zijn, hoeft niet) met 4 poorten die hotplug en swap ondersteund onder windows2000 en max 100,-. Dus gewoon schijf eruit trekken en een andere plaatsen en het systeem blijft werken en ik kan de nieuwe datadisk direct gebruiken zonder reboot of allerlei trucks met hardware disablen en dan weer enablen. Ik kom er echter niet achter welke controllers dit ondersteunen. Wie kan mij opweg helpen ? bedankt alvast.

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-11 22:02
Ik weet niet welk moederbord je gebruikt, maar ik weet wel dat de Intel Southbridge ICH7(R) het ondersteund in AHCI mode, mits je de juiste S-ATA kabels gebruikt. Ik citeer uit m'n handleiding met zo'n ICH7R.

AHCI
Set the onboard SATA controller to AHCI mode. Advanced Host Controller Interface
(AHCI) is an interface specification that allows the storage driver to enable
advanced Serial ATA features such as Native Command Queuing and hot plug.
For more details about AHCI, please visit Intel's website.

Dit geld dus niet als je hem in RAID mode hebt draaien. Ik weet niet of de ICH5 en ICH6 het ook kunnen. De ICH8 Southbridge in ineder geval wel.

Voor losse insteek kaarten kan ik je niet verder helpen... Gewoon een paar opzoeken die je interessant lijken, en dan de handleiding opzoeken via de de website van de fabrikant.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-12 22:04

John2B

I Love RAID5..!!

SATA ondersteund standaard hotswap, alleen voor een disk van de stroom afhalen heb je een HOTSWAP UNIT Nodig. Ik raad je niet aan om de stroomstekker van je disk er zo uit te trekken of aan te sluiten (i.v.m. kortsluiting)

voorbeeld hotswap unit voor 3 en 4 disken:
http://www.chieftec.de/?p..._id=4&item=36&language=de

En anders zal je naar USB moeten, is ook hotswapable en heeft de extrene disk een aan en uit knop voor de stroom.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Surfer2003
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05-2023
@shaggy: ik heb een supermicroboard met ICH5 erop. Daar werkt het niet mee helaas vandaar dat ik een losse adapter zoek.

@John2B: Deze heb ik inderdaad (de 4 slots). Alleen wat ik uit de berichten via de search kan halen ondersteunen niet alle sata controllers hotswap. Ook niet met deze enclosures.

• Survivor1979
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-10 21:15
Een controller die in ieder geval "hot swap" ondersteund is de HighPoint RocketRaid 2300. Hij is wel 30-40 eurotjes boven je budget... pricewatch link: pricewatch: HighPoint RocketRAID 2300 (4x SATA300, RAID, PCI-e x1)

Web adres van fabrikant: http://www.highpoint-tech.com/USA/rr2300.htm

Ik heb zelf zo'n controller en ben er zeer over te spreken. Ik weet niet hoe je systeemconfiguratie er uit ziet, maar als je minimaal 3 HD's hebt die ongeveer even groot zijn, kan je ook een uitstekend RAID 5 maken waarvan de performance behoorlijk goed is.

Verwijderd

Het is mss niet echt een hulp, maar waarom is een usb behuizing (eventueel met een removable tray) niet geschikt? Je geeft zelf aan dat het om een backup gaat. Ik neem aan dat je niet elke dag 20 gig nieuwe data hebt, met een freeware tooltje zoals syncback is de backup snel gemaakt. Je zal zowieso een voedingskabel en een data kabel hebben. Zowel met een sata als met usb ben je toch het best om om hardware veilig te verwijderen.
Pagina: 1