Beeldscherm doet vreemd

Pagina: 1
Acties:
  • 1.571 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Hallo,

Mijn beeldscherm knippert af en toe. Niet omdat de hertz te laag zijn, maar hij gaat soms oppeens heel even naar een ander contrast en weer terug. En soms doet hij dat paar keer achter elkaar. Dit lijkt me niet erg goed, ik heb alle speakers volgens mij op voldoende afstand. Ik heb ook al meerdere malen mij kabels nagekeken, heeft iemand een idee waar aan dit kan liggen?

Verwijderd

Wat voor beeldschem gaat het over? Een CRT, LCD, plasma? Hoe oud is het scherm?
Iets meer informatie is wel zo handig :)

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
gaat dit om een tft of crt(beeldbuis) scherm?

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-07 22:28

DataGhost

iPL dev

SOEPSTENGEL13 schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 13:38:
Hallo,

Mijn beeldscherm knippert af en toe. Niet omdat de hertz te laag zijn, maar hij gaat soms oppeens heel even naar een ander contrast en weer terug. En soms doet hij dat paar keer achter elkaar. Dit lijkt me niet erg goed, ik heb alle speakers volgens mij op voldoende afstand. Ik heb ook al meerdere malen mij kabels nagekeken, heeft iemand een idee waar aan dit kan liggen?
Als je niet meer informatie geeft dan dit neem ik aan dat je scherm kapot aan het gaan is. Bij een CRT heb ik dit ook eens gehad, gewoon einde verhaal.

[ Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 01-10-2006 13:42 ]

• SOEPSTENGEL13
Ik heb een CRT beeldscherm, ik heb gene idee hou oud hij precies is. Denk 5 jaar ofzo.

Verwijderd

jep is aan het sterven, had dat ook met me vorig scherm. Maar ik liet gewoon begaan, plots hoorde ik een plof en begon het hier te stinken (verbrand). Ding afgekoppeld en dan maar nieuw scherm gekocht.

Verwijderd

Het kan eventueel ook je videokaart zijn natuurlijk. Ooit dacht ik ook dat mijn monitor het aan het begeven was (CRT). Soms kreeg alles een paarse gloed en knipperde het zoals je beschreef. Nadat ik een nieuwe videokaart had gekocht was alles weer normaal en ik gebruik nu nog steeds dezelfde monitor (inmiddels al 6 jaar oud!)

• SOEPSTENGEL13
Er valt dus in iedergeval weinig aan te doen. Een kapot gaande monitor is niet te voorkomen, en om een nieuwe videokaart te kopen lijkt me ook niet zo handig als ik toch niet zeker weet of dit het probleem is. Ik hoop dat hij het nog wel even blijft volhouden. Hopelijk schrik ik niet als hij gaat 'ploffen' :P

Kan het glas dat op het beeldscherm zit trouwens ook breken?

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-07 12:45
zolang er genoeg druk op uitgeoefent word kan alles kapot, dus ook dat glas

de kans dat het daadwerkelijk gebeurt, is heel erg klein, ik heb het in ieder geval nog nooit gehoord

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
er kan best nog wel wat aan te doen zijn hoor. rommel is een beetje aan het videosignaal draad terwijl het scherm aanstaat. zie je nu het beeld ook verspringen naar andere kleuren (of eigenlijk dat er 1 kleur weg valt)? zo ja dan heb je waarschijnlijkt een draadbreuk in die kabel of anders zit de stekker niet goed op de videokaart.
als je je videokaart wilt uitsluiten dan test je je kaart (een dag lang ofzo) een ander beeldscherm. Blijkt het toch de monitor zelf te zijn en je hebt ook geen garantie meer dan kan je m altijd nog open schroeven en zo veel mogelijk solderingen opnieuw solderen. heb je wel garantie dan zou ik m gewoon laten repareren.

edit:
je scherm zal niet exploderen. in de beeldbuis zelf is het vacuum getrokken dus hij kan hooguit imploderen als je er met een stale pijp ofzo echt heel erg hard op slaat. hij kan niet uit zichzelf spontaan imploderen.
met ploffen zullen ze wel bedoelen dat er een condensator springt ofzo. dat stinkt behoorlijk maar je scherm springt dan echt nie uit elkaar. condensator vervangen en hij zal t waarschijnlijk weer doen.

[ Voor 24% gewijzigd door brute51 op 01-10-2006 15:24 ]

Ik heb echt een hele goeie PC.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

brute51 schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 15:21:
er kan best nog wel wat aan te doen zijn hoor. rommel is een beetje aan het videosignaal draad terwijl het scherm aanstaat. zie je nu het beeld ook verspringen naar andere kleuren (of eigenlijk dat er 1 kleur weg valt)? zo ja dan heb je waarschijnlijkt een draadbreuk in die kabel of anders zit de stekker niet goed op de videokaart.
Lees de TS ook eens, kabel heeft ie al nagekeken
als je je videokaart wilt uitsluiten dan test je je kaart (een dag lang ofzo) een ander beeldscherm. Blijkt het toch de monitor zelf te zijn en je hebt ook geen garantie meer dan kan je m altijd nog open schroeven en zo veel mogelijk solderingen opnieuw solderen. heb je wel garantie dan zou ik m gewoon laten repareren.
:X :X :X :X
Als je zulke adviezen geeft, vertel de TS er dan ook even bij dat er op bepaalde componenten nog (lang) een spanning kan staan waar je niet lekker van wordt! Zelf solderen in een CRT moet je al helemaal niet gaan doen tenzij je heel erg zeker weet waar je mee bezig bent :X
TS geeft aan dat de monitor 5 jaar oud is, geen garantie meer dus. Waarschijnlijk zijn er een aantal componenten in zn monitor stuk, die zal hij dan sowieso moeten vervangen (solderen is niet genoeg, dunkt me. Dan zou hij hetzelfde moeten zien als hij tegen zijn monitor aan tikt/slaat). Waarschijnlijk zijn het condensatoren, en in een monitor zou ik die alleen LATEN vervangen, nooit zelf doen :X

• SOEPSTENGEL13
Nee, ik zal hem ook niet zelf repareren, ik heb namelijk totaal geen idee hoe dat in elkaar zit. Volgens mij ligt het ook niet aan de kabel, want hij ziet er nog goed uit en er zitten geen knopen in. Ik had een tijdje geleden ook kapotte VGA kabel, maar toen kreeg ik helemaal geen beeld meer. In ieder geval zal hij dus waarschijnlijk snel aan z'n einde belanden.

Bedankt voor al jullie reacties

[ Voor 4% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 01-10-2006 15:44 ]

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
DataGhost schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 15:29:
[...]

Lees de TS ook eens, kabel heeft ie al nagekeken

[...]

:X :X :X :X
Als je zulke adviezen geeft, vertel de TS er dan ook even bij dat er op bepaalde componenten nog (lang) een spanning kan staan waar je niet lekker van wordt! Zelf solderen in een CRT moet je al helemaal niet gaan doen tenzij je heel erg zeker weet waar je mee bezig bent :X
TS geeft aan dat de monitor 5 jaar oud is, geen garantie meer dus. Waarschijnlijk zijn er een aantal componenten in zn monitor stuk, die zal hij dan sowieso moeten vervangen (solderen is niet genoeg, dunkt me. Dan zou hij hetzelfde moeten zien als hij tegen zijn monitor aan tikt/slaat). Waarschijnlijk zijn het condensatoren, en in een monitor zou ik die alleen LATEN vervangen, nooit zelf doen :X
Ik lees de topic start altijd wel. dat van die kabel was me zeker ontschoten.

Als je gaat solderen dan mag ik aannemen dat je weet wat je doet. Bij elektrotechniek weet je eerder hoe een beeldscherm werkt dan hoe je moet solderen. maar het is inderdaad wel nuttig om het te herhalen :) Eerlijk gezegd moest dat ook in mn bericht staan, ik had het in mn hoofd erbij staan maar ook dat is me zeker ontschoten tijdens het typen.
En waarom zou iemand anders condensators moeten vervangen? zo moeilijk is het niet en als je ze kan vervangen dan heb je verstand van wat je doet, dus dan pak je ook de juiste condensators. En opnieuw solderen kan zeker wel helpen. Is me al vaak zat overkomen dat de soldering niet meer goed geleid (gelijd?) omdat het oud is geworden. Effe opnieuw solderen en het werkt weer. Daar heb ik een tijd geleden nog een (merk goedkopie) beeldscherm mee gered. Die leefde toch nog 3 jaar nadatie kapot ging na t eerste jaar.

Ik heb echt een hele goeie PC.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

brute51 schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 15:53:
[...]

Ik lees de topic start altijd wel. dat van die kabel was me zeker ontschoten.

Als je gaat solderen dan mag ik aannemen dat je weet wat je doet. Bij elektrotechniek weet je eerder hoe een beeldscherm werkt dan hoe je moet solderen. maar het is inderdaad wel nuttig om het te herhalen :) Eerlijk gezegd moest dat ook in mn bericht staan, ik had het in mn hoofd erbij staan maar ook dat is me zeker ontschoten tijdens het typen.
En waarom zou iemand anders condensators moeten vervangen? zo moeilijk is het niet en als je ze kan vervangen dan heb je verstand van wat je doet, dus dan pak je ook de juiste condensators. En opnieuw solderen kan zeker wel helpen. Is me al vaak zat overkomen dat de soldering niet meer goed geleid (gelijd?) omdat het oud is geworden. Effe opnieuw solderen en het werkt weer. Daar heb ik een tijd geleden nog een (merk goedkopie) beeldscherm mee gered. Die leefde toch nog 3 jaar nadatie kapot ging na t eerste jaar.
geleidt :)
De condensatoren zijn volgens mij juist de onderdelen die zouden kunnen zorgen voor een leuke optater. En met dat solderen en aannemen wat je doet: eh. laten we zeggen dat ik niet denk dat jij veel mensen bezig hebt gezien. Ik zie ze ook rustig een lamp aansluiten door de 2 polen van de batterij (accu :X) kort te sluiten op 1 aansluitinkje hoor, niks vreemds aan. Kan je je voorstellen wat er mis kan gaan met een beeldscherm.
Pagina: 1