Toon posts:

[XP] Windows herkent geen USB apparaten meer

Pagina: 1
Acties:
  • 10.785 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een paar dagen een probleem, windows herkend geen USB apparaten meer. Ik heb al vanalles geprobeerd maar het lukt niet. Ik heb mijn cardreader en externe hd heel erg hard nodig. :/

Ik heb Windows al herstelt naar een herstel punt van een paar dagen geleden, maar dat helpt ook niks. Hij blijft de melding geven: "Het USB-apparaat wordt niet herkend".

Weet iemand misschien waar dit aan kan liggen? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Heb je de drivers van je moederbord/chipset al eens opnieuw geprobeerd te installeren?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, hoe doe ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-10 08:09
Check eens onder Instellingen -> Systeem -> Hardware -> Apparaat beheer of er iets
geels staat aangevinkt.

Voor USB zijn er sinds XP SP2 op zich geen chipset drivers meer nodig. Wat voor moederboard heb je ?

Klinkt als een corrupte Windows driver database.....

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 09:58
Wat ook een mogelijkheid is, maar waarschijnlijk niet het geval is dat de Plug & Play service disabled of stopped is.

Check dit door naar Start -> Uitvoeren -> services.msc te gaan.

Steven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In apparaatbeheer staat niks aangevinkt, bij de USB controllers staat wel gewoon een "onbekend apparaat".

Mijn moederbord:

Columbia V (GA-8SIML-NF5) Ver 2.0
Columbia V (GA-8SIML-NF5) Ver 2.0
Type: µATX moederbord
Fabrikant: Gigabyte
30-06-2003

meer info: http://support.packardbel...hp?sn=034610120182&g=1400

Bij de services staat Plug and Play gewoon gestart.

Wat kan ik nog meer doen?

edit: nieuwe chipset drivers staan erop, werkt nog steeds niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2006 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mn USB apparaten zo snel mogelijk weer nodig..

Ik heb nu echt vanalles geprobeerd, zal ik hem maar moeten formatteren en alles weer opnieuw erop moeten zetten? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deinstalleer je usb hardware eens en restart de pc. Misschien dat de boel weer juist herkend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Probeer evt nog een ander apparaat (muis, keybaord, joystick whatever) om problemen met de apparaten uit te sluiten.Probeer eens in een ander OS (knoppix oid) Werkt je usb poort in geen van bovenstaande gevallen... dan is ze *kapoetsch* :/

edit: Je kan dan overwegen hje pc uit te rusten met een PCI kaartje met usb poortjes :)

[ Voor 15% gewijzigd door the_stickie op 01-10-2006 20:09 . Reden: goede raad bijgevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The_Stickie schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 20:09:
Probeer evt nog een ander apparaat (muis, keybaord, joystick whatever) om problemen met de apparaten uit te sluiten.Probeer eens in een ander OS (knoppix oid) Werkt je usb poort in geen van bovenstaande gevallen... dan is ze *kapoetsch* :/

edit: Je kan dan overwegen hje pc uit te rusten met een PCI kaartje met usb poortjes :)
Ik heb het geporbeerd met een wacom, en die werkt wel gewoon op alle USB poorten. De USB poorten zijn dus niet kapot.

Zou het dan iets met massaopslag te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:09

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 18:09:
[...]

Ik heb het geporbeerd met een wacom, en die werkt wel gewoon op alle USB poorten. De USB poorten zijn dus niet kapot.

Zou het dan iets met massaopslag te maken hebben?
Zoals eerder gezegd, uninstall via systeembeheer je usb-onderdelen. Zorg er wel voor dat je werkt met een PS/2 muis, anders wordt het een beetje moeilijk om Windows nog te bedienen... :)

Na een reboot installeert Windows de software voor USB weer opnieuw, reboot dan weer. Daarna kun je weer stuk voor stuk USB-apparaten gaan aansluiten.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles geprobeerd wat in dit topic staat..

Ik ben erachter gekomen dat hij geen massa-opslag hardware meer herkent. Mn mobiel, acerN300 en muis herkend hij wel gewoon.

Als ik alle USB driver verwijder, en opnieuw mn stick aansluit ziet hij hem alsnog als een onbekend apparaat.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2006 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Check ik het bios of alle USB nog aan staat op high speed en legacy on of zo.
Verwijder alle usb drivers, dan sluit muis e.d eens aan op een andere poort en herstart pc.
Laat dan alles opnieuw herkennen.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2006 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:37
je kunt ook nog start-> uitvoeren -> sfc /scannow doen
dat hersteld alle bestanden van windows naar hun originele versie (LET OP SP2 Word ook verwijderd als je geen originele ingebakken sp2 cd hebt gebruikt)
Cd bij de hand houden

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 23:16:
Ik heb alles geprobeerd wat in dit topic staat..

Ik ben erachter gekomen dat hij geen massa-opslag hardware meer herkent. Mn mobiel, acerN300 en muis herkend hij wel gewoon.

Als ik alle USB driver verwijder, en opnieuw mn stick aansluit ziet hij hem alsnog als een onbekend apparaat.
Is het met ALLE usb massa-opslag? Je hebt dus al eens een andere stick geprobeert? Ik denk dat het niet in de hardware van je systeem zit, probeer je stick eens op een ander systeem. En andere USB devices werken wel. Enige wat ik me kan voorstellen is, dat de mogenlijkheid om drivers te installeren voor massa-opslag niet toegestaan is. Ik ga ff opzoek naar een linkje, er is eens iets over geschreven.

Edit: heb iets gevonden, controleer deze link eens? LET OP, controleer het net anders om, dit is om gebruik van USB massa-storage te disabelen.

Edit: probeer eens de stick op een andere PC. Heb een keer meegemaakt dat de USB stick zoveel stroom afnam, dat ook andere USB devices niet meer werkte.

[ Voor 17% gewijzigd door marquis op 26-11-2006 14:54 . Reden: Das link........ ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 13:09:
Check ik het bios of alle USB nog aan staat op high speed en legacy on of zo.
Verwijder alle usb drivers, dan sluit muis e.d eens aan op een andere poort en herstart pc.
Laat dan alles opnieuw herkennen.
Dit heb ik al een paar keer gedaan, geen resultaat.
thijs_cramer schreef op zondag 26 november 2006 @ 13:14:
je kunt ook nog start-> uitvoeren -> sfc /scannow doen
dat hersteld alle bestanden van windows naar hun originele versie (LET OP SP2 Word ook verwijderd als je geen originele ingebakken sp2 cd hebt gebruikt)
Cd bij de hand houden
Ik heb hier een cdtje van MS liggen met SP2 erop. Dus dat zou ik eventueel kunnen proberen.

edit: Ik heb het geprobeerd, maar hij vraagt om een Windows XP prof. cd, terwijl er de home edition op staat. Ik heb die versie ook niet, dus dit is geen optie voor mij.
marquis schreef op zondag 26 november 2006 @ 13:17:
[...]

Is het met ALLE usb massa-opslag? Je hebt dus al eens een andere stick geprobeert? Ik denk dat het niet in de hardware van je systeem zit, probeer je stick eens op een ander systeem. En andere USB devices werken wel. Enige wat ik me kan voorstellen is, dat de mogenlijkheid om drivers te installeren voor massa-opslag niet toegestaan is. Ik ga ff opzoek naar een linkje, er is eens iets over geschreven.

Edit: heb iets gevonden, controleer deze link eens? LET OP, controleer het net anders om, dit is om gebruik van USB massa-storage te disabelen.
Het is echt met alle massaopslag apparaten. De USBstick waarmee ik het vandaag probeer heb ik gister nieuw gekocht. Mijn externe hd (reeds overleden.. ;( ) werkte ook niet. Dus het ligt echt aan de massaopslag apparaten.

Ik ga die link even doorspitten, hopelijk vind ik daar de oplossen.

edit: Dit is me toch iets te moeilijk allemaal, kom er niet uit. Misschien toch maar wegbrengen naar een computerzaak dan? :/

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2006 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
Als je alleen al die registersetting eens controleert? Kijk eens of die wel op 3 staat? Zo niet, even veranderen in 3 en opnieuw opstarten (denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 14:40:
[...]

Ik heb hier een cdtje van MS liggen met SP2 erop. Dus dat zou ik eventueel kunnen proberen.

edit: Ik heb het geprobeerd, maar hij vraagt om een Windows XP prof. cd, terwijl er de home edition op staat. Ik heb die versie ook niet, dus dit is geen optie voor mij.
[...]
Mja, hier klopt "iets" niet ;) :p

Je kan eens kijken in je apparaatbeheer. Schakel daar "verborgen apparaten weergeven" in (oid), zoat je ook vermeldingen ziet van niet aangesloten apparaten. Kijk of er USB Mass storage devices bij staan, verwijder die...
en sluit dan je stickje nog eens aan... als het goed is wordt die nu "vers" herkend.
Werkt dit ook nog niet, is er wat scheef met je systeem; bovenstanade biedt dan zo goed als zeker een oplossing (als je een goed c'tje vindt ;) ). Naders een windowss repair of een herinstallatie...

btw; check eventueel ook (nog) eens op malware: sommige ver:noieken graag systeembestanden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
marquis schreef op zondag 26 november 2006 @ 19:46:
Als je alleen al die registersetting eens controleert? Kijk eens of die wel op 3 staat? Zo niet, even veranderen in 3 en opnieuw opstarten (denk ik)
Mijn USBSTORE staat op 3. Dus dat lijkt mij goed.
the_stickie schreef op zondag 26 november 2006 @ 19:59:
[...]

Mja, hier klopt "iets" niet ;) :p

Je kan eens kijken in je apparaatbeheer. Schakel daar "verborgen apparaten weergeven" in (oid), zoat je ook vermeldingen ziet van niet aangesloten apparaten. Kijk of er USB Mass storage devices bij staan, verwijder die...
en sluit dan je stickje nog eens aan... als het goed is wordt die nu "vers" herkend.
Werkt dit ook nog niet, is er wat scheef met je systeem; bovenstanade biedt dan zo goed als zeker een oplossing (als je een goed c'tje vindt ;) ). Naders een windowss repair of een herinstallatie...

btw; check eventueel ook (nog) eens op malware: sommige ver:noieken graag systeembestanden :+
Dat eerste werkt niet, ik denk dat het toch echt formateren gaat worden! :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
Kijk eens of het volgende bestand bestaat? usbstor.sys in C:\WINDOWS\system32\drivers (alleen lezen staat niet aangevinkt)

Edit: Nog een linkje naar de USB Microsoft site. (om even over het spreekwoordelijke bomen in het bos te spreken)
Mmmm, linkje gaat wel erg diep op de materie in.......... ;)

Edit2: Download hier eens een nieuwe usbstor.sys? Hier te vinden. Kopieer hem naar de C, start in safe mode op (F8) en rename het oude bestand, zet deze er neer. Ben benieuwd. Succes!

[ Voor 74% gewijzigd door marquis op 19-10-2008 23:51 . Reden: Weer een linkje, of zie je nu door de bomen het bos nie meer? ;-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
marquis schreef op woensdag 29 november 2006 @ 12:20:
Kijk eens of het volgende bestand bestaat? usbstor.sys in C:\WINDOWS\system32\drivers (alleen lezen staat niet aangevinkt)

Bestand bestaat.

Edit: Nog een linkje naar de USB Microsoft site. (om even over het spreekwoordelijke bomen in het bos te spreken)
Mmmm, linkje gaat wel erg diep op de materie in.......... ;)

Edit2: Download hier eens een nieuwe usbstor.sys? Hier te vinden. Kopieer hem naar de C, start in safe mode op (F8) en rename het oude bestand, zet deze er neer. Ben benieuwd. Succes!
Heb het bestand vervangen, maar het werkt nog steeds niet! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*Kickje*

Heeft iemand al een oplossing voor dit probleem gevonden? Ik heb namelijk hetzelfde probleem. Bij mij is het alleen zo dat front-usb geen massa-opslag apparaten herkent, maar wel USB muizen :X. En achterop werkt alles wel...

Ik kan me niet voorstellen dat het een driverprobleem is, al zou het kunnen zijn dat de USB controller voor achterop een andere is dan de controller voor de front USB aansluitingen. Omdat ik eerst dacht dat het moederbordje kapot was, heb ik deze vervangen door een nieuwe (hetzelfde merk / model), maar dat heeft geen oplossing gegeven...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2007 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al enige tijd had ik EXACT hetzelfde fenomeen ... alles op deze pagina ook al geprobeerd. Na herinstallatie van XP SP2 was het euvel meteen verholpen. Deze is volgens mij volop te downloaden.

Sterkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rfce
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09-2024

Rfce

Veni, Vidi, Vici

Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 20:06:
Bij mij is het alleen zo dat front-usb geen massa-opslag apparaten herkent, maar wel USB muizen :X. En achterop werkt alles wel...
Ik heb niet het hele topic door gelezen, maar vaak:
Dat komt doordat massaopslag apparaten wat meer spanning vereisen van je USB port dan dat een muisje.... voorkant USB poortjes leveren dit bijna nooit voldoende, vandaar dat dat niet werkt... op de achterkant zitten poorten die dit wel leveren. Kortom als je de front wilt gebruiken, hdd extern voeden (eventueel met een tweede usb kabel).

[ Voor 4% gewijzigd door Rfce op 15-03-2007 14:41 ]

euh...ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rfce schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 14:40:
[...]

Ik heb niet het hele topic door gelezen, maar vaak:
Dat komt doordat massaopslag apparaten wat meer spanning vereisen van je USB port dan dat een muisje.... voorkant USB poortjes leveren dit bijna nooit voldoende, vandaar dat dat niet werkt... op de achterkant zitten poorten die dit wel leveren. Kortom als je de front wilt gebruiken, hdd extern voeden (eventueel met een tweede usb kabel).
Maar een USB stick heeft niet een aparte voeding, dus dan zou ik een hubje neer moeten zetten met voeding? Wel vaag dat de standaard aansluitingen intern op het (asus) moederbord niet geschikt zijn voor deze apparaten. Vooral een mp3-speler (ook usb-stick) is makkelijk aansluiten op de voorkant, dat zou toch zeker moeten kunnen.
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 14:29:
Al enige tijd had ik EXACT hetzelfde fenomeen ... alles op deze pagina ook al geprobeerd. Na herinstallatie van XP SP2 was het euvel meteen verholpen.
Sterkte
Ik heb even een ander diskje eraan gehangen, en een verse installatie van windows gedaan, en nu wordt de USB stick nog steeds niet gezien. Hij meldt zich aan als 'onbekend apparaat', en staat zonder uitroepteken of kruisje in apparaatbeheer, maar voor de rest kun je er niks mee.

*edit
Er wordt hier en op andere websites de suggestie gedaan dat het aan de stroomvoorziening ligt. Nu is de spanning die USB nodig heeft 5v, en de stekkertjes van de kast zijn als losse 'enkelpins' stekkertjes uitgevoerd. Is het een (goed) idee om de VCC (usb pwr) en de GND aan te sluiten op een molex' 5v?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2007 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het (gedeeltelijk) opgelost!

Ik heb als laatste poging een USB-bracket dat bij mijn vorige Asus A8N-sli zat aangesloten, en die werkte in één keer...

Nu weet ik dat de kabeltjes intern goed aangesloten zijn, omdat anders een USB muisje (die het met de oorspronkelijke front wel deed) helemaal niet zou functioneren (correct me if I'm wrong), dus ik denk dat die crappy kabeltjes niet goed genoeg zijn om een beetje fatsoenlijk vermogen over te brengen. Dat krijg je ervan als je bespaart op je kast... :/

Ik ga nu kijken hoe ik het in een permanente oplossing kan gieten, dat wordt even knutselen denk ik. Bedankt in ieder geval voor jullie hulp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:16
ff een kickje mijner zijde:

Ik heb service pack 3 opnieuw kunnen installeren, deze gaf eerst foutmeldingen en nu herkent XP mijn USB massaopslag ook weer, wellicht is dit een optie?
Pagina: 1