brak beeld met HD-output NVIDIA 6200

Pagina: 1
Acties:

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07 13:34
Ik heb een Sparkle GeForce 6200 videokaart (http://www.sparkle.com.tw...etail.asp?id=10&sub_id=60) op een Windows XP SP2 OS en de laatste NVIDIA driver geinstalleerd.
Mijn tv is een JVC HV-32P40B met component ingang en 480/576p en 1080i support en de tv-out heb ik hier op aangesloten.

Als ik de tv-out op 480/576p probeer, heeft het bovenste kwart van het scherm een kleurafwijking.
Probeer ik 1080i dan heb ik gewoon haperend beeld. Alleen met 480/576i heb ik goed beeld.
576p via mijn dvd-speler werkt gewoon prima.

Iemand enig idee wat er aan scheelt?
De component kabel van mijn videokaart naar de tv is 15 meter, maar bij mijn weten zou dat geen probleem moeten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Shadow_Zero op 08-11-2006 14:14 ]

• Shadow_Zero
*bumpje*
^^

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kun je eens een andere kabel gebruiken? Heb je verschillende drivers geprobeerd?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Kun je niet 720p proberen? Waarschijnlijk is de native resolutie van je LCD tv 1366x768, en zal dit het beste resultaat geven.

/edit

Heeft je TV geen 720p ondersteuning? Wel 1080i? Zou ik raar vinden...

[ Voor 24% gewijzigd door Exorcist op 07-11-2006 20:00 ]

• Shadow_Zero
Ah, vergeten te melden!
Heb zo'n beetje alle nvidia drivers gebruikt die ik kon vinden, maar zonder resultaat.

De JVC HV-32P40B is overigens een crt-tv en geen lcd-tv :)
En ik kan je met zekerheid vertellen dat hij alleen 1080i ondersteunt en geen 720p.
En ik voel me niet zo geroepen om nog een component kabel van 15 meter te kopen, dus een andere kabel testen zit er ook niet in.
Maar gezien het feit dat 576i een perfect plaatje geeft, geeft me te denken dat het aan de videokaart ligt op de een of andere manier.
576p werkt ook perfect met Gamecube games en dvd's, dus de tv lijkt me dan ook niet defect of iets dergelijks.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Haperend beeld? Wat doet een 1080i film op een normale monitor? Vloeiend of haperend?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Ik zit er eerder aan te denken dat e.a. eigenlijk wel klopt. Een CRT televisie in PAL-land, breedbeeld of niet, heeft native 576i. Lang niet alle PAL TV's kunnen 576p aan, en dan vaak alleen op RGB-modus (vaak via scart).

Overigens:
Als je eventueel een andere kabel gaat kopen, reken jezelf dan niet rijk. 1080i zal zéér waarschijnlijk ook met een component-aansluiting niet lukken, aangezien de maximale resolutie van een PAL breedbeeld TV 1024x576 is (== 16:9. Soms echter is het maximaal 720*576 en dan wordt de 720 weer uitgerekt tot die 1024; De zgn. PAL anamorpic systematiek).

Een noot ter voorbehoud;
Ik kon geen duidelijke specs vinden van je TV (alleen van die irritante gesponsorde links in google met als inhoud: "KOPE KOPE KOPE ??!!!", iets wat me steeds vaker mateloos begint te irriteren).

Mocht het zo zijn dat jouw TV in feite wèl breedbeeld geschikt is, dan is het waarschijnlijk zo dat je graka dat niet als zodanig erkend. Hij zal dan alles wat hoger is dan PAL resolutie gaan "downscalen" met belabberde kwaliteit tot gevolg (kan je het véél beter zelf doen).

Maar ook in dat geval zal HDTV alleen via component gaan werken, al ben ik er niet zeker van of je grafische kaart je TV dan wel als HDTV zal herkennen. Je zou het eventjes moeten uitproberen waarschijnlijk. In het uiterste geval moet je je grafische kaart dwingen tot HDTV-modus, maar dan nog werkt dat wss alleen via component.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2006 12:46 ]

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-07 08:41

Willem2

Ω is futile

Shadow_Zero schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 05:10:
576p via mijn dvd-speler werkt gewoon prima.
En is deze dvd-speler via scart of via die component tulp pluggen?

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• Shadow_Zero
@Willem:
Component uiteraard. Progressive is toch niet mogelijk over scart-rgb?

Als je specs wilt weten van mijn tv: http://www.jvc.nl/files/techspec/04jnl_television1.pdf
De JVC maakt gebruik van de door JVC gepatenteerde D.I.S.T. techniek; Digital Image Scaling Techniek. Dit maakt het mogelijk om twee keer zoveel beeldlijnen weer te geven. Dus 625 x 2 = 1250, genoeg voor HDTV :)
Dus deze tv KAN gewoon 1080i over component weergeven, daar is ie voor gemaakt.

@G_M_C: 576p kan alleen over scart als deze component ondersteunt bij mijn weten (en dat is bij HEEL weinig tv's het geval). Mijn tv heeft 'gewoon' component tulpaansluitingen. 576p over RGB bestaat niet. Graka = grafische kaart?
Ik weet niet of het een kwestie is van herkennen. In principe zet ik de nvidia tool op 1080i tv-out en de resolutie die op m'n tv komt, komt daar wel mee overeen aangezien de letters zo klein zijn ;)

Nu bedenk ik me trouwens dat ik wellicht nog een andere tv tool kan gebruiken die wellicht beter resultaat geeft. 'TV Tool' was hier het progje voor??

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:10
ik weet het niet 100% zeker maar ik geloof dat het probleem de geforce 6200 is.

Officieel heb je voor 1080p minimaal een 6600GT nodig. Wat de minimale eis is voor 1080i weet ik niet.

dacht dat de 6200 maximaal 720p kon weergeven.

wil je dus 1080i weergeven via de TV-out van de 6200 zal dat aleen gaan als het beeld verwerkt word via de CPU.

Verwijderd

Shadow_Zero schreef op woensdag 08 november 2006 @ 14:15:
@Willem:
Component uiteraard. Progressive is toch niet mogelijk over scart-rgb?

Als je specs wilt weten van mijn tv: http://www.jvc.nl/files/techspec/04jnl_television1.pdf
De JVC maakt gebruik van de door JVC gepatenteerde D.I.S.T. techniek; Digital Image Scaling Techniek. Dit maakt het mogelijk om twee keer zoveel beeldlijnen weer te geven. Dus 625 x 2 = 1250, genoeg voor HDTV :)
Dus deze tv KAN gewoon 1080i over component weergeven, daar is ie voor gemaakt.

@G_M_C: 576p kan alleen over scart als deze component ondersteunt bij mijn weten (en dat is bij HEEL weinig tv's het geval). Mijn tv heeft 'gewoon' component tulpaansluitingen. 576p over RGB bestaat niet. Graka = grafische kaart?
Ik weet niet of het een kwestie is van herkennen. In principe zet ik de nvidia tool op 1080i tv-out en de resolutie die op m'n tv komt, komt daar wel mee overeen aangezien de letters zo klein zijn ;)

Nu bedenk ik me trouwens dat ik wellicht nog een andere tv tool kan gebruiken die wellicht beter resultaat geeft. 'TV Tool' was hier het progje voor??
Naja, niet helemaal. RGB over scart bestaat al jaren, en ik heb alleen maar TV's gezien die RGB via scart ondersteunen. Ik denk dat eigenlijk alle PAL TV's RGB kunnen, via scart dus (wat dus eigenlijk via RGB is). S-Vidio via scart, da's dan weer een heel ander verhaal ;)

Maar goed, je zou dus wss de component kabel moeten proberen. Of het is de graka, maar dat weet ik dus helemaal niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2006 19:20 ]

• Shadow_Zero
@G_M_C:
Je maakt het verhaal onnodig verwarrend en ik vraag me af of je zelf wel alles helder hebt ;)
Als ik het over component heb, heb ik het over YPbPr (rood+groen+blauwe tulp).
Je hebt gelijk dat je zegt dat alle tv's wel een of meerdere SCARTs hebben die RGB ondersteunen, maar we hadden het over component!
En ik hoef geen component te proberen, want de tv-out is al met component op mijn tv aangesloten.
Voor de duidelijkheid, 576p (dus progressive, ipv interlaced) kan niet over scart RGB! Progressive kan alleen over Component, VGA of HDMI.

Komen we zo weer op 1 lijn? :)

Verwijderd

Shadow_Zero schreef op woensdag 08 november 2006 @ 22:55:
@G_M_C:
Je maakt het verhaal onnodig verwarrend heb ik vraag me af of je zelf wel alles helder hebt ;)
Als ik het over component heb, heb ik het over YPbPr (rood+groen+blauwe tulp).
Je hebt gelijk dat je zegt dat alle tv's wel een of meerdere SCARTs hebben die RGB ondersteunen, maar we hadden het over component!
En ik hoef geen component te proberen, want de tv-out is al met component op mijn tv aangesloten.
Voor de duidelijkheid, 576p (dus progressive, ipv interlaced) kan niet over scart RGB! Progressive kan alleen over Component, VGA of HDMI.

Komen we zo weer op 1 lijn? :)
Ehhh nee, mijn apparatuur kan 576p over component/RGB/Svideo whatever. Overigens weet ik héél goed wat progressive is ... ben geen noob ofzo. Maar goed ik ga het je niet kunnen verhelderen, dus ik houd me wel uit deze discussie.

Tot slot: In de wereld van de video-standaard worden de termen RGB / component erg vaak door elkaar gebruikt. Dus ik weet wel waar hier de spraakverwarring aan heeft gelegen ....

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2006 23:04 ]

• Shadow_Zero
Trek je terug, zo je wilt. Maar weet dat ik gelijk heb ;)

En de spraakverwarring gaat over het feit dat zowel RGB als YPbPr componenten video zijn. Maar in het spraakgebruik hebben we het over RGB (scart) en Component (YPbPr) video/aansluitingen.
Ik zie in dit topic geen spraakverwarring. Ik had dit zelfs al in ogenschouw genomen door specifiek SCART RGB te noemen, in plaats van alleen RGB.

Sowieso lees je het topic niet goed aangezien je twee keer meldt dat ik een component kabel moet gebruiken, terwijl ik toch duidelijk meld dat ik al gebruik maak van een component kabel...

En zoals ik zei, YPbPr over scart is een zeldzaamheid. Elke tv heeft wel 1 of meerdere scart aansluitingen die RGB en/of S-video ondersteunen. Dus je opmerking dat s-video over scart een zeldzaamheid is, is niet correct. Je opmerking dat alle tv's scart RGB hebben, daar heb je gelijk in, maar ik weet niet waarom je dat aanhaalde aangezien niemand het daar over had of over twistte, wat mij te denken gaf dat je component en rgb door elkaar aan het halen was vanuit mijn post (waar ik het dus over component scart als zeldzaamheid had, niet scart rgb).

En Progressive Scan (PS) en High Definition (HD) kan toch echt alleen over component, vga en hdmi. Bij s-video en scart rgb (en natuurlijk composiet) is dit technisch gewoon niet mogelijk.
Hoewel, dit is misschien een wat te gewaagde uitspraak van mij, aangezien ik niet ZO diep in de technieken zit. Maar het wordt in ieder geval niet toegepast op de consumentenmarkt ;)

Je bedoelt het ongetwijfeld goed G_C_M en ik stel je hulp op prijs, maar je zegt gewoon dingen die niet waar zijn en/of je leest het topic niet goed.

Ik heb deze NVIDIA 6200 in ieder geval gekocht omdat ie HD output had. En ik krijg ook beeld, dus het moet kunnen. Alleen het beeld is brak ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Shadow_Zero op 09-11-2006 13:14 ]

• Deadsy
Shadow_Zero schreef op donderdag 09 november 2006 @ 12:01:

Ik heb deze NVIDIA 6200 in ieder geval gekocht omdat ie HD output had. En ik krijg ook beeld, dus het moet kunnen. Alleen het beeld is brak ;)
Je 6200 kan HD beeld weergeven maar is te zwak om 1080i te verwerken.
Daarom krijg je brak beeld bij 1080.

google maar eens op je probleem en op de requirements voor 1080 op je PC.
Dan zul je vaak terug zien komen dat je minimaal een geforce 6600 of een Radeon x1800 nodig hebt als je 1080 wilt laten verwerken door de GPU.

Je kunt load laten verdelen tussen de CPu en GPU maar je zegt niet wat je voor CPU hebt, en voor 1080 heb je ook een redeleijke CPU nodig.

• Shadow_Zero
Ah, ok!
Ik heb een AMD Athlon XP 2400+, is dat voldoende?

Heb je toevallig een linkje met info omtrent deze problematiek? Was het zelf nog niet tegengekomen (en kom vooralsnog niet iets echt informatiefs tegen met Google).

Ik had juist een 6200 genomen omdat deze passief gekoeld is. Moet ik dadelijk misschien nog aan een 6600 >_<

• Deadsy
Shadow_Zero schreef op donderdag 09 november 2006 @ 16:33:
Ah, ok!
Ik heb een AMD Athlon XP 2400+, is dat voldoende?

Heb je toevallig een linkje met info omtrent deze problematiek? Was het zelf nog niet tegengekomen (en kom vooralsnog niet iets echt informatiefs tegen met Google).

Ik had juist een 6200 genomen omdat deze passief gekoeld is. Moet ik dadelijk misschien nog aan een 6600 >_<
http://www.bit-tech.net/news/2006/01/07/nvidia_decode_h264/
nieuws: PureVideo-software van nVidia gepresenteerd

Officieel is de CPU requirement voor 1080 een P4 3.0Ghz maar zelfs daarmee hebben mensen soms nog problemen het zonder stotteren aftespelen.
Voor Grafische kaarten van Nvidia is een 6600GT en 7600GS (ze zijn passief te koop en anders zijn er genoeg 3rd party oplossingen) het minimum met gebruik van Purevideo, en dan word nog steeds een deel van het rekenwerk op de CPu doorgegeven.

Voor ATi is het minimum een X1800 met gebruik van AVIVO.

Over het hoe en wat valt er veel te vinden op het Nzone forum.
http://forums.nvidia.com/index.php?act=idx

• Shadow_Zero
Ik had zelf het idee dat je PureVideo pas nodig hebt voor het afspelen van HD video materiaal. Als ik mijn Windows XP desktop gewoon op m'n tv in 1080i kan krijgen ben ik al blij :)
Is deze stelling onjuist?

Oh, en op het NVIDIA forum ben ik ook al bezig, maar dat schiet ook nog niet echt op helaas...

[ Voor 18% gewijzigd door Shadow_Zero op 09-11-2006 23:36 ]

• Shadow_Zero
Als ik http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=11220&hl= lees dan moet ik misschien ook in de custom timings van de drivers waardes gaan aanpassen.
Het zou wel kunnen dat het een refresh rate probleem is, want op zich is het beeld wel goed, maar het is total 'jittering' zeg maar.
Maar ja, wat voor waarde(s) moet ik dan wijzigen en waarin???

• Deadsy
Shadow_Zero schreef op donderdag 09 november 2006 @ 23:36:
Ik had zelf het idee dat je PureVideo pas nodig hebt voor het afspelen van HD video materiaal. Als ik mijn Windows XP desktop gewoon op m'n tv in 1080i kan krijgen ben ik al blij :)
Is deze stelling onjuist?

Oh, en op het NVIDIA forum ben ik ook al bezig, maar dat schiet ook nog niet echt op helaas...
ik weet niet hoe diep die opties met elkaar verwoven zijn.
De 6200 heeft niet de kracht om een film af te spelen op 1080i.
Het kan dus goed zijn dat dat hij dus ook niet de kracht heeft simpelweg de desktop weer te geven op 1080i.

refresh waarde zou mits je als reso 1080i instelt automatisch correct moeten zijn.

heb geen tv die 1080i aankan maar in je drivers:

nview display settings ->
dan je Tv aanklikken (mits ie gezien word)
rechts onder: Device settings ->

daar kun je ook ergens refreshrate aanpassen. Maar als als reso 1080i pakt zouden die correct moeten zijn.

of het de kaart is of een instelling zou je het snelst kunnen testen door ergens een 6600GT of 7600 of hoger te lenen.

Verwijderd

Mijn specs:

Asus 6200 256Mb (passief gekoeld)
AMD 2200+
512Mb RAM

Speelt met NVIDIA Purevideo 1080i en 1080p vloeiend af.
Zonder Purevideo wordt de CPU teveel belast en loopt geluid en beeld niet meer synchroon.

De 6200 kan het dus wel. :D

• Shadow_Zero
Dit kreeg ik nog van de verkoper van de videokaart:
De digitale techniek die u hier noemt is geen techniek die het beeld
verbeterd, maar er voor zorgt dat een signaal wat beter is als wat de tv kan
weergeven, toch deze resolutie (aantal beeldlijnen) kan weergeven.

In alle gevallen zal een tv die niet native 1080i of 1080p kan weergeven een
onrustig beeld geven en zelfs zeer onrustige tekst weergeven op het scherm.

Bijvoorbeeld als je de letter S typt heb je al minimaal 5 beeldlijnen nodig
(in de hoogte) om deze letter goed te kunnen weergeven. Op een TV met maar
de helft van de beeldlijnen heeft hij er dus maar 2 en een halve beeldlijn
hiervoor.

Ondanks alle digitale technieken is hier niet meer van te maken en zal dus
de letter S niet herkenbaar als S worden weergegeven op dit scherm.

5 beeldlijnen 3 beeldlijnen

Mijn advies is, gebruik de resolutie (576 beeldlijnen) die voor deze tv
bedoeld is.

Wil u echt van HD-TV kwaliteit gaan genieten, zit er niets anders op dan een
nieuwe TV te kopen.

P.S. de CRT tv's die u bedoeld met 1080 uit Amerika zijn geen CRT TV's maar
DLP projectie TV's
Klopt deze info? Want als ik het zo lees geeft alles wat een lagere resolutie heeft dan HD gewoon per definitie brak beeld, terwijl ik toch altijd de gedachte had dat scaling technieken er nog wel wat goeds van maakten...
(en toch zeker wel beter dan dat 'geschud' wat ik nu op m'n tv krijg ;) )

Verwijderd

Je hebt de kaart toch niet in clone mode ofzo staan hè? Dit hakt ook nogal in op de snelheid van de kaart.

• Shadow_Zero
Nee nee, hij staat gewoon op 1 output: de tv (als ie op kloon staat kan ik niet eens iets op de tv).

En vooralsnog is snelheid geen issue, alleen het schuddende beeld bij 1080i ;)
En 480p ook, maar ik had het idee dat dat bij de nieuwste driver minder was. Maar de nieuwste driver heeft weer geen overscan compensation in non-HD resolutie dus mis ik boven en onder een stuk van m'n desktop. Maar ik ben er achter gekomen met je de registry kunt wijzigen om dit aan te passen, dus ik ga binnenkort weer terug naar de nieuwst nvidia driver, ook al lees ik er (weer) veel klachten over.
Pagina: 1