Muntproef/credit counter

Pagina: 1
Acties:
  • 1.034 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 02:14

Koenzie

Never leave, just go

Topicstarter
Voor de arcadekast die ik aan het bouwen ben heb ik een creditcounter/muntproef aangeschaft.
Vanavond ben ik deze aan het ontleden geweest om uit te zoeken hoe ik deze het best op de pc aan kan sluiten.

Wat is precies de bedoeling ?
De muntproef herkent de munten goed, en geeft dan op een flatcable bij iedere munt een ander pooltje hoog. Het is nu de bedoeling dat een spel op de arcademachine 0,20 euro gaat kosten. Maar de pc die erachterhangt telt 1 credit bij het indrukken van een schakelaar/toets. Dus de schakeling achter de muntproef moet die schakelaar simuleren en dus als er bijvoorbeel 1,00 euro wordt ingegooid 5x 1 credit tellen en de schakelaar 5 keer omzetten. Maar dus ook als er 0,05 euro in wordt gegooid pas bij 4 inworpen de schakelaar 1x omzetten.
Ik zal nog wel een stel foto's van het apparaat maken als jullie willen.

Ik snap wel wat van electronica maar zou echt niet kunen bedenken met wat voor schakeling ik dit zou kunnen maken. Dus daar zou ik graag jullie expertise voor willen raadplegen.

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Het simpelste lijkt me een dingetje te bouwen die kijkt naar de niveaus op de uitgangen van je muntproef en op basis daarvan besluit om de credit-schakelaar niet, één, of meerdere keren een puls te geven.
Een microcontrollertje of AVR met een klein beetje geheugen die dus bij vier pulsen van de 0,05 een credit geeft, bij twee pulsen van 0,10, maar die dus twee pulsen bij 0,50 geeft, en nog eens drie pulsen bij nog eens 0,50. (of wees gul, en geef drie pulsen bij 0,50 en 6 bij 1 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:04
Je kan ook de minimale inworp 20 cent maken, heb je het weer wat makkelijker. Verder is dit prima uit te voeren met een µC, Je kunt heel makkelijk afvangen welke pootjes hoog zijn. Hou je intern bij hoe veel geld er in gegooid is. Ik denk dat als je het met 5cent stukken enz wil doen, moet je er haast wel een display bij maken met hoe veel er ingegooid is, lijkt me nog al verwarrend als je dat niet doet, weet niemand hoe veel hij er in gegooid heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:38
Voor PIC µC:
Hoeveel verschillende munten kan ie detecteren? Maximaal 4, dan zou je interrupt on change kunnen doen.
Meer dan 4, dan zou ik de verschillende datalijntjes allemaal door een diode verbinden met de RB0 (interrupt) ingang, deze is dan voorzien van een 10K pull-down. Daardoor zal de PIC een interrupt krijgen als er een lijntje van de flatcable hoog wordt (munt ingegooid), dan ga je kijken in de interrupt hoeveel geld erbij komt.
In de main routine moet je dan alleen maar kijken voor het weergeven van hoeveel geld erin zit, en om de credit-pulsjes door te geven naar de PC (telkens je een credit-pulsje geeft, 20 cent van de hoeveelheid geld aftrekken).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Topicstarter
De proef kan munten aan van 0,05-0,10-0,20-0,50-1,00-2,00
Er hoeft geen lcd op, de mensen die er geld in gooien moeten maar gewoon onthouden hoeveel ze erin gegooid hebben, een kleine bonus is eventueel geen probleem als dat het makelijker maakt.

Voor de uitsturing richting pc leek mij het het gemakelijkst als je een relais laat schakelen. Dus dat je per credit een stroompje richting dat relais stuurt en zo de schakelaar omzet (de schakelaar is een toets op het toetsenbord

@Zjosh : Ik kan niet instellen wat de minimum inworp is helaas.

@Naftebakje : Is de situatie die jij weergeeft makelijk te realiseren? Zou je daar eens een schemaopzetje van kunnen maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:09

SA007

Moderator Tweaking
Schermpje kijkt me toch handig, en is simpel toe te voegen als je toch een µC gebruikt...

µC's kosten btw bijna niks meer tegenwoordig (1,50 voor een attiny2313 bijvoorbeeld)
Een schermpje om de inworp te laten zien is ook simpel toe te voegen, een paar 7 segment displays en een ledje voor de . ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Topicstarter
@SA007 : Klopt, is niet al te duur alleen ik heb geen plek/wil niet een schermpje in mijn arcadekast maken om het originele uiterlijk niet te beinvloeden. Ook kost een schermpje toch al gouw weer een paar euro's en ik wil het niet te duur maken als ik het toch niet in de kast zichtbaar neer ga zetten. Maar ik houd het in mijn achterhoofd voor het geval ik me nog bedenk. Heb je een schema voor zo'n schakeling met display, SA007 ?

Het betreft trouwns deze muntproef :
Afbeeldingslocatie: http://images.google.nl/images?q=tbn:qRHkFYk8u118RM:http://maggi.it/images/sr3_s.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Koenzie op 01-10-2006 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Wat voor signalen geeft die muntproef?
gewoon 0-5v? kan kan je die direct aan de microcontroller mikken.
Dan mik je de aansluitingen gewoon aan een poort, output pin naar de pc, wat code in de microcontroller, klaar ;)

Heb je merk/type/datasheet van dat ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 07:39
Waarom hang je geen interface kaart in de PC en/of laat je een µC via een seriele of USB verbinding met de PC communiceren? Dan kun je in je software het echte bedrag laten zien.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Topicstarter
@SA007 : hij geeft een signaal hoger dan 1,2v voor 100ms. Het is een SR3 Type 1 van Moneycontrols(.com) Manual staat ook op die site, maar daar wordt je minder wijs van omdat die voor type 2 is, en die is iets uitgebreider

@Shadowlord : De software die het ding moet gaan aansturen werkt gewoon met toetsaanslagen, op dit moment zit er gewoon een maak/breek schakelaartje op wat als het ingedrukt wordt een credit geeft aan de software. Het zou veel te ingewikkeld worden (en te duur) om er een speciale kaart voor aan te schaffen. En met een schakeling zou het goed mogelijk moeten zijn gezien bovenstaande reacties.

Ik heb inmiddels de muntproef in het deurtje van de kast ingebouwd en aangesloten op de 12v voeding. Ook heb ik alle draden die een output geven op kroonsteentjes gezet zodat het testen redelijk makelijk zou moeten gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Koenzie op 01-10-2006 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Topicstarter
Inmiddels zlef wat zitten rotzooien, maar helaas geen stap verder gekomen... Dacht dat toen ik een bevredigend piepje uit de multimeter hoorde komen hij wel zou schakelen maar dat was tevroeg gejuiched.

Iemand nog suggesties ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Misschien schakelt ie te kort?
Ik weet niet hoe je de boel nu geschakeld hebt, maar in het geval van een klein relais of een optocoupler zou je even heel lo-fi een kleine elco over je output/aansturing kunnen zetten, waardoor de schakelmoment wat verlengd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Topicstarter
Heb er om dit moment niets achter zitten, dus dat zal het probleem wel zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:10
Als ik dit zelf zou moeten bouwen, als electronica leek zijnde, zou ik van de kleinst mogelijke inworp uitgaan; 0,05 cent.
Met een counter zou ik het aantal 5 centen bijhouden; Bij een inworp van 20c dus 4 (4x 5 cent = 20), bij een inworp van €1 dus 20 (20 x 5 cent = €1).

Vervolgens kun je de waarde van je counter delen door 4 (4 x 5 cent = 20 cent per credit) en weet je hoeveel credits er zijn. De restwaarde laat je staan

Met wat voor hardware dit zou kunnen, geen idee.

Als je meer kaas hebt gegeten van programmeren op de pc kun je de muntproef misschien ook aan de LPT poort hangen en hem direct met de pc uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

"Hoger dan 1,2V": is dit de enige specificatie? Of weet je bijvoorbeeld dat de uitgangen 5V worden als ze actief zijn? Wat meer info zou geen kwaad kunnen.

Verder is dit met een microcontroller heel makkelijk te doen maar het is wel handig er wat verstand van te hebben. Niet dat het een slecht beginnersproject is, maar als je er totaal geen ervaring mee hebt kost het wat extra tijd. Ik ben zelf van de AVRs maar met PICs kan het ook prima, AVRs hebben wel het voordeel dat een programmer bijna niets kost en eenvoudig te maken is (4 weerstanden en een parallele poort) en het dan ook daadwerkelijk doet (0000h anyone?). Scheelt weer als het weinig moet kosten.

Met de PC kan het natuurlijk ook (als je de uitgangen op een of andere manier kunt verbinden) maar ik heb het vermoeden dat je weinig aan de PC hardware en software kunt doen?

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Grootste vraag, hoe moet/wil je de invoer naar je pc hebben?
Is het een zelfgeschreven prog (aka, het boeit niet, als het er maar komt)
Of is het een standaard pakket?

Als het niet boeit kan je met wat simpele electra 'm aan je printerpoort knopen, en alles op de pc afhandelen, anders moet je waarschijnlijk iets met een microcontroller gaan doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Topicstarter
De pc wil niets hebben, de huidige schakelaar is via een print van een keyboard. Dus als je de schakelaar indrukt dan druk je op een toets van het keyboard.

Het voltage van de uitgang kan ik neit meten omdat de puls te kort is voor mijn multimeter (gok ik) of omdat ik niet de juiste plus of min heb.

Vanavond ga ik even foto's maken van het geheel misschien kunnen jullie dan beter een oordeel vellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Heb je geen datasheet van het ding waar meer informatie in staat? Waar heb je die 1.2V vandaan? Er staan wel manuals op die site maar daarvoor moet je registreren blijkbaar.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Topicstarter
madwizard schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 10:39:
Heb je geen datasheet van het ding waar meer informatie in staat? Waar heb je die 1.2V vandaan? Er staan wel manuals op die site maar daarvoor moet je registreren blijkbaar.
Jah moet je inderdaad even voor registreren, dan krijg je een mooie 80 pagina's tellende handleiding waar niet al te veel info instaat, ik zal deze vanavond even uploaden.
Daar komt oom die 1,2v vandaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Topicstarter
Sorry voor de kick zonder pics maar heb geen tijd gehad om ze te maken.

Eigenlijk wil ik de muntproef dit weekend afhebben omdat ik dan een feestje heb en het mooie apparaat wil presenteren.

zou iemand misschien een schema'tje voor mij kunnen produceren om het aan de gang te krijgen ? Mag ook zoz ijn dan het niet uit maakt welke munt je erin gooit en dat ie dan maar 1 credit telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Als het met een muntje = een credit mag zijn, lijkt me iets van een transistor om die 1,2V naar 5V om te zetten, eventueel een monostabiele multivibrator om de puls te verlengen (je geeft niet op hoelang het pulsje duurt, mss is het lang genoeg?), en dan nog een schakelende element om het indrukken van een knopje na te bootsen.
Dat knopje nabootsen kan mss het gemakkelijkste met een reed-relais ofzo, dan maakt de polariteit niet uit. Een optocoupler is mss wel goedkoper, maar dan moet je uitvogelen wat de + en de - is op het knopje van het toetsenbord (wordt als een matrix uitgelezen, rijen worden een na een onder spanning gezet, en de kolommen worden dan uitgelezen om te zien of de spanning ergens doorkomt, zo ja is het knopje op het kruispunt ingedrukt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Topicstarter
Het is een puls van 100ms, dus dat moet wel lang genoeg zijn.

In principe zou dus een transistor met een relais genoeg moeten zijn ?
Dat gaan we even proberen dan vanaaf ;)

Of er moet nog iemand zijn die zo goed is dat hij een schakeling kan maken die wel alle munten en credits ondersteund ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Koenzie schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 10:55:
Het is een puls van 100ms, dus dat moet wel lang genoeg zijn.
Inderdaad, dat zou al moeten gaan.
In principe zou dus een transistor met een relais genoeg moeten zijn ?
Dat gaan we even proberen dan vanaaf ;)
Vergeet de vrijloopdiode niet!
Of er moet nog iemand zijn die zo goed is dat hij een schakeling kan maken die wel alle munten en credits ondersteund ;)
Dat schema is niet zo moeilijk, transistoren om het op 5V niveau te trekken, inlezen met een µC, en uitsturen op dezelfde manier als hierboven. Het probleem zit hem in de programmering van de µC, die moet jij erin krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Kan je niet gewoon die 6 kabels aan je paralelle of seriële port hangen? Software hiervoor is niet zo moeilijk om te schrijven, helemaal de seriele port niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Megamind op 10-10-2006 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Topicstarter
Megamind schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 18:48:
Kan je niet gewoon die 6 kabels aan je paralelle of seriële port hangen? Software hiervoor is niet zo moeilijk om te schrijven, helemaal de seriele port niet.
Wil ik best doen alleen ik heb hier helemaal geen ervanring mee.
Als je weet waar ik ze op aan moet sluiten (welke polen) en hoe ik er dan voor kan zorgen dat als er een van de draadjes "geactiveerd" wordt er een bepaald aantal maal een bepaalde toets wordt ingedrukt dan houd ik me meer dan aanbevolen. Ben ook programmeertechnisch niet zo onderlegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Dit is het simpelste wat je kan krijgen zowat:
http://www.tweakers.net/ext/f/26148/full.gif

Het linkerschema is supersimpel maar je hebt maar 4 schakelaars, de rechter heeft er 15. Je kan makkelijk het rechterschema opbouwen tot 6 (ik neem aan dat het zoveel draden zijn?).

In elke willekeurige programmeertaal is het vrij simpel deze toetsen uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Topicstarter
Megamind schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 12:39:
Dit is het simpelste wat je kan krijgen zowat:
http://www.tweakers.net/ext/f/26148/full.gif

Het linkerschema is supersimpel maar je hebt maar 4 schakelaars, de rechter heeft er 15. Je kan makkelijk het rechterschema opbouwen tot 6 (ik neem aan dat het zoveel draden zijn?).

In elke willekeurige programmeertaal is het vrij simpel deze toetsen uit te lezen.
Dat zullen we dan eens even gaan maken vanavond.
Dan alleen het software gedeelte nog....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Koenzie schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 13:07:
[...]

Dat zullen we dan eens even gaan maken vanavond.
Dan alleen het software gedeelte nog....
In welke taal heb je ervaring en welke emulator gebruik je precies?

Ik zat nog ff te denken, je moet natuurlijk wel de schakelaar van het schema vervangen door een trisistor om de kring te kunnen sluiten.

[ Voor 19% gewijzigd door Megamind op 11-10-2006 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Topicstarter
Megamind schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 13:38:
[...]

In welke taal heb je ervaring en welke emulator gebruik je precies?
Qua talen ben ik niet meer zo ervaren, heb vroeger met basic en pascal en daarna nog even met delphi gewerkt. Maar dat is echt in een grijs verleden.

De emulator die ik gebruik is Mame32, aangestuurd door een GameEX frontend.
De toets die de software moet simuleren is de 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Topicstarter
Heb het schema nog eens goed bekeken (zat eerst op het werk en kon het daar niet zien) en daar staan schakelaars in. Nu is de output van de muntproef geen schakelaar maar een stroompje.... dus is het schema niet bruikbaar helaas denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-09 22:54

Elektronicanet

Leds do it!

Koenzie schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 17:05:
Heb het schema nog eens goed bekeken (zat eerst op het werk en kon het daar niet zien) en daar staan schakelaars in. Nu is de output van de muntproef geen schakelaar maar een stroompje.... dus is het schema niet bruikbaar helaas denk ik.
Daar hebben ze transistors voor uitgevonden ;)

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:23

Sabbi

je denkt aan mij.

Valt de coinbox niet gewoon te riggen dat hij alleen 20ct munten aanneemt? Ben je voor het weekend klaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Ik zat nog eens te kijken, maar het wordt wel lastig want die Mame32 is DirectX dus wordt lastig om vanuit een andere applicatie een 5 te sturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Topicstarter
Elektronicanet schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 17:10:
[...]

Daar hebben ze transistors voor uitgevonden ;)
Zou je dan kunnen aangeven hoe ik deze zou moeten aanpassen ?

Er komt dus een stroompje van 1,2v uit elke uitgang, dus bij inworp van van 1 euro word uitgang 1 hoog, bij 50 cent uitgang 2 etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Topicstarter
Megamind schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 17:13:
Ik zat nog eens te kijken, maar het wordt wel lastig want die Mame32 is DirectX dus wordt lastig om vanuit een andere applicatie een 5 te sturen...
Is het niet mogelijk om gewoon de toetsaanslag van een 2 te genereren ?

Ander idee... kun je niet via de seriele poort weer iets uitsturen wat de schakelaar 2 schakelt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Koenzie schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 18:01:
[...]

Zou je dan kunnen aangeven hoe ik deze zou moeten aanpassen ?

Er komt dus een stroompje van 1,2v uit elke uitgang, dus bij inworp van van 1 euro word uitgang 1 hoog, bij 50 cent uitgang 2 etc. etc.
Je knoopt waar die schakelaar getekent staat een transistor ertussen, dan hou je 1 pootje over, daar soldeer je dan die draad aan. Dan krijg je dus 6 "schakelaartjes" (transistor is gewoon een schakelaar die schakelt als hij een spanning krijgt op het 3e pootje)
Koenzie schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 18:02:
[...]

Is het niet mogelijk om gewoon de toetsaanslag van een 2 te genereren ?

Ander idee... kun je niet via de seriele poort weer iets uitsturen wat de schakelaar 2 schakelt ?
Nou je het zegt, er zit dus op het schema een LED die aan pootje 7 zit, deze kan je dus met software wel in en uit schakelen, dus ook laten pulsen.

Je vangt dan af welke pin wordt ingedrukt, dus welk muntstuk wordt ingeworpen, je wacht tot er genoeg geld is om credits te genereren, dan tel je hoeveel credits je kan uitgeven en geef je zoveel pulsjes op pin 7, waar die ene schakelaar van jou aanzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Topicstarter
Megamind schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 18:16:
[...]

Je knoopt waar die schakelaar getekent staat een transistor ertussen, dan hou je 1 pootje over, daar soldeer je dan die draad aan. Dan krijg je dus 6 "schakelaartjes" (transistor is gewoon een schakelaar die schakelt als hij een spanning krijgt op het 3e pootje)

[...]

Nou je het zegt, er zit dus op het schema een LED die aan pootje 7 zit, deze kan je dus met software wel in en uit schakelen, dus ook laten pulsen.

Je vangt dan af welke pin wordt ingedrukt, dus welk muntstuk wordt ingeworpen, je wacht tot er genoeg geld is om credits te genereren, dan tel je hoeveel credits je kan uitgeven en geef je zoveel pulsjes op pin 7, waar die ene schakelaar van jou aanzit.
*O* Super, zeker het idee met die LED, zet er een transistor achter en dan zou ie moeten kunnen schakelen toch ? Blijft alleen wel het stukje software nog over wat er op de pc moet komen.

Het zou natuurlijk ideaal zijn als de software de 5 muntsoorten uitleest en dan daarvan een bedrag maakt. Het zou dan mooi zijn als je in kunt voeren hoeveel 1 credit is en dat het stukje software bij iedere munt het aantal credits van het totaal aftrekt en doorstuurt naar de schakelaar.

[ Voor 16% gewijzigd door Koenzie op 11-10-2006 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Koenzie schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 18:24:
[...]

*O* Super, zeker het idee met die LED, zet er een transistor achter en dan zou ie moeten kunnen schakelen toch ? Blijft alleen wel het stukje software nog over wat er op de pc moet komen.

Het zou natuurlijk ideaal zijn als de software de 5 muntsoorten uitleest en dan daarvan een bedrag maakt. Het zou dan mooi zijn als je in kunt voeren hoeveel 1 credit is en dat het stukje software bij iedere munt het aantal credits van het totaal aftrekt en doorstuurt naar de schakelaar.
Op het moment zit ik zelf in Slovenië, en heb alleen wat solicitatie gesprekken dus ik zit een beetje te prutsen de hele dag, ik heb alleen een laptop maar ik kan wel iets met delphi in elkaar zetten als je wilt. Even kijken of er ergens een seriele port emulator oid te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Topicstarter
Megamind schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 18:41:
[...]

Op het moment zit ik zelf in Slovenië, en heb alleen wat solicitatie gesprekken dus ik zit een beetje te prutsen de hele dag, ik heb alleen een laptop maar ik kan wel iets met delphi in elkaar zetten als je wilt. Even kijken of er ergens een seriele port emulator oid te vinden is.
Dat zou echt helemaal geweldig zijn.

Heb net even zitten testen en als je een transistor aan de 1,2v hangt en dan direct aan de 2 schakelpunten van de toets "2" dan werkt het niet. Hij geeft dan als output een vage string ipv de 2.
Denk dus dat de output met een relais zou moeten, of dat er iets meer schakeling om de transistor heen geknutseld moet worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Koenzie op 11-10-2006 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Topicstarter
hier staan een aantal serial port emulators : http://www.programurl.com/software/serial-port-emulator.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Topicstarter
Mmmmm, net in mijn pauze even wat spul gekocht om een printje te gaan maken :
- Printbordje
- 2 relais (6v en 12v)
- 3 transistors (ac125)
- 8 diodes
- 1 serial port
- 1 parallel port
- 1 serial kabel
- 1 parallel kabel
- 2 rolletjes soldeertin

Hier wil ik dus op 1 print een schakeling van maken die iets de seriele poort inschopt en een reactie er via de paralle poort weer uittrekt.

Als testsoftware heb ik nu ff mijn oude vertrouwde girder geinstalleerd, maar dit moet eigenlijk nog vervangen worden door wat homebrew omdat dit toch wel overkill is. Misschien dat Megamind nog zin heeft om me daarin te ondersteunen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Koenzie schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 15:31:
Mmmmm, net in mijn pauze even wat spul gekocht om een printje te gaan maken :
- Printbordje
- 2 relais (6v en 12v)
- 3 transistors (ac125)
- 8 diodes
- 1 serial port
- 1 parallel port
- 1 serial kabel
- 1 parallel kabel
- 2 rolletjes soldeertin

Hier wil ik dus op 1 print een schakeling van maken die iets de seriele poort inschopt en een reactie er via de paralle poort weer uittrekt.

Als testsoftware heb ik nu ff mijn oude vertrouwde girder geinstalleerd, maar dit moet eigenlijk nog vervangen worden door wat homebrew omdat dit toch wel overkill is. Misschien dat Megamind nog zin heeft om me daarin te ondersteunen... ;)
Ik heb nog zeker na het weekend niks te doen, ik kan alleen nergens een goeie emulator vinden voor de serial port dus moet ik het maar even op gevoel maken met oude code.

Ik zal wel even wat sturen binnenkort waar je snel kan zien of een lijn hoog of laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Topicstarter
Megamind schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 21:58:
[...]

Ik heb nog zeker na het weekend niks te doen, ik kan alleen nergens een goeie emulator vinden voor de serial port dus moet ik het maar even op gevoel maken met oude code.

Ik zal wel even wat sturen binnenkort waar je snel kan zien of een lijn hoog of laag is.
Tnx dat zou super zijn, inmiddels al wat gesoldeert en pics gemaakt, deze zal ik vannacht of morgen online gooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Ik heb een simpel comport test programmetje geschreven. Omdat ik nogsteeds geen comport heb kan ik het niet namaken.

Als je deze start en de juiste comport zet dan geeft hij in het groen aan welke pinnen je hoog maakt. Dan moet je ff aan mij doorgeven welke pinnen precies hoog worden bij welke draad.

Dus zoiets van
0,05 ct: CTS + DSR
0,10 ct: DSR
0,50 ct: RSLD

enz tot je voor elke pin een eigen combinatie hebt. Dan kan ik daarmee verder aan de slag.

[ Voor 5% gewijzigd door Megamind op 18-10-2006 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Topicstarter
Megamind schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 10:10:
Ik heb een simpel comport test programmetje geschreven. Omdat ik nogsteeds geen comport heb kan ik het niet namaken.

Als je deze start en de juiste comport zet dan geeft hij in het groen aan welke pinnen je hoog maakt. Dan moet je ff aan mij doorgeven welke pinnen precies hoog worden bij welke draad.

Dus zoiets van
0,05 ct: CTS + DSR
0,10 ct: DSR
0,50 ct: RSLD

enz tot je voor elke pin een eigen combinatie hebt. Dan kan ik daarmee verder aan de slag.
Super dat ga ik vannacht even doen (heb tot 22:00 cursus en dan nog naar Eindhoven rijden vanuit Diemen) en dan post ik het resultaat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Topicstarter
Megamind, ik krijg geen output op het stukje software dat je geschreven hebt.... enig idee of ik iets fout doe ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Koenzie schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 22:55:
Megamind, ik krijg geen output op het stukje software dat je geschreven hebt.... enig idee of ik iets fout doe ?
Goede com geselecteerd? Heb je een foto van je schema?

Probeer eens dit te downloaden:
http://www.winamp.com/plugins/details.php?id=92855

Als die werkt is er iets mis met mijn software ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Topicstarter
Megamind schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 07:53:
[...]

Goede com geselecteerd? Heb je een foto van je schema?

Probeer eens dit te downloaden:
http://www.winamp.com/plugins/details.php?id=92855

Als die werkt is er iets mis met mijn software ;)
Foto van het schema volgt vanavond, maar dat is waarschijnlijk wel goed want ik krijg wel een signaal binnen op mijn pc (te zien via girder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

Het allereerste wat je kan proberen (als je toch weet dat 0,20 één credit wordt) is die lijn vastmaken aan een transistor met een relais en een gesloopt toetsenbord (een BC550 moet genoeg zijn om het relais open te trekken, anders een FET wel) of, iets netter, een keyboard encoder met eventueel een transistortje en een pull-up weerstand. Mocht je toevallig een encoder hebben liggen. ;)

Is het zo dat je in je arcadekast meerdere toetsaanslagen kan instellen voor meer credits (dus bv. een '1' voor 0,20, een '3' voor 0,50, een '5' voor 1,00, enzovoort)? Dat zou het geheel een stuk makkelijker maken mits je de minimum inworp naar 0,20 verhoogt. Waarschijnljik kun je de lijnen van 0,05 en 0,10 wel op de een of andere manier bedraden dat ie die munten teruggeeft. Dan hoef je je ook geen zorgen te maken om het programmeren van PIC's of AVR's, al ziet een displaytje (bv. een 8x2 HD44780) met het ingegooide saldo boven de muntautomaat wel netjes uit ;)... Dan zou je nog net als in een flipperkast een 'start' knop kunnen maken waarmee een credit aan de arcade-software gegeven wordt.

Ik neem aan dat je voor de kast een variant van MAME gebruikt?

* Stoney3K denkt er nog een keertje over om een MAME flipperkast in elkaar te sleutelen :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1