Pentium-M 735 vervangen door 755?

Pagina: 1
Acties:

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 18:38
Ik heb een Cybermaxx laptop (== Medion MIM2060, de kleine witte laptop van 't Kruidvat) met een Pentium-M 735 (1.7GHz, 400MHz FSB). In de bios kan ik helemaal *niks* instellen wat betreft multipliers of wat dan ook.

Stel ik prik een Pentium-M 755 (2.0GHz, 400MHz FSB) in de socket... wat gebeurd er dan???
Blijft m'n systeem denken dat het een 735 is en gaat de 755 gewoon op 1.7GHz draaien? Of snapt ie er helemaal niks van en doet ie niks? Of ziet "Centrino" een snellere CPU en denkt: ik kan een hogere multiplier gebruiken en gaat ie wel op 2.0GHz draaien???

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 09:42
Hij zal vast wel hoger gaan draaien. Een laptop is wat dat betreft niet meer dan een draagbare PC.
Waar je over moet nadenken: de 755 produceert meer warmte. Kan je laptop dat wel aan? Hij is namelijk gemaakt voor een 735.

PSN: djmurcielago

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:15

mr_petit

opperprutser

Volgens mij hoeft een 755 helemaal niet warmer te worden dan een 735.
Ze hebben allebei een tdp van 21W.
Het zijn in de praktijk dezelfde processoren waarvan de ene (755) bij een bepaalde snelheid wat koeler loopt (minder stroom verbruikt) dan de ander (735).
Bij de 755 wordt dan een hogere multiplier ingesteld, zodat deze op dezelfde temperatuur loopt, maar duurder verkocht kan worden.

Je loopt de kans dat de processor niet herkend wordt, maar die kans acht ik heel klein. Je kan altijd de fabrikant mailen.

"man is not truly one, but truly two,"

• catchingfire
Warmte lijkt me inderdaad niet het probleem. Ik maak me meer zorgen om of ie het uberhaupt gaat doen, en als ie het gaat doen, of ie het ook op 2GHz gaat doen.

Is het Centrino-systeem wat CPU betreft "zelfdenkend" of is de max. multiplier ofzo die hij kan instellen toch afhankelijk van de bios?

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 09:18

--MeAngry--

aka Qonstrukt

catchingfire schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 10:11:
Warmte lijkt me inderdaad niet het probleem. Ik maak me meer zorgen om of ie het uberhaupt gaat doen, en als ie het gaat doen, of ie het ook op 2GHz gaat doen.

Is het Centrino-systeem wat CPU betreft "zelfdenkend" of is de max. multiplier ofzo die hij kan instellen toch afhankelijk van de bios?
Als het een echte Centrino laptop is, met dus een Intel 855 chipset, zal dit gewoon 100% zeker gaan werken ja. :) Het BIOS zal gewoon de snellere CPU herkennen.

Tesla Model Y RWD (2024)

• catchingfire
General Information :
NorthBridge : Intel i855GME
SouthBridge : 82801DBM (ICH4-M) LPC Interface Bridge

NorthBridge Information :
Architecture : HUB
Manufacturer : Intel (Mitac)
Codename : Montara
Revision : A2
FSB Frequency : 99.7 MHz
Bus Speed : 399 MHz (QDR)
Memory Frequency : 166.2 MHz

.. dat lijkt toch op een Intel 855 chipset... dus het zou goed moeten gaan....

Verwijderd

waarom stuur je niet even een mailtje naar de fabrikant van je notebook?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:02
Vermeld eens welke applicaties je nu op dit notebook draait ? Ben wel benieuwd waarom je er een snellere cpu in wil drukken terwijl wat extra geheugen en/of een snellere schijf misschien wel meer snelheidswinst op kan leveren.

• catchingfire
Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 19:10:
waarom stuur je niet even een mailtje naar de fabrikant van je notebook?
Uit ervaring blijkt dat Medion al begint te zeuren als je een geheugenuitbreiding wilt doen en dat geheugen niet van hun afneemt, voor 5x de prijs van wat geheugen in de winkel kost.
Dus hun mailen lijkt me niet zinvol.
Nielson schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 20:00:
Vermeld eens welke applicaties je nu op dit notebook draait ? Ben wel benieuwd waarom je er een snellere cpu in wil drukken terwijl wat extra geheugen en/of een snellere schijf misschien wel meer snelheidswinst op kan leveren.
Been there, done that: ik heb de harddisk al vervangen door een Hitachi 7k100 en de stock 2*256MB RAM vervangen door 1*256+1*1GB geheugen...

De applicatie die vaak gebruik en het meest vraagt van m'n laptop is Photoshop CS2.

(en ik heb nog even geen zin om een nieuwe duo-core laptop te kopen)

[ Voor 24% gewijzigd door catchingfire op 02-10-2006 08:41 ]

Verwijderd

Heeft het uberhaupt wel zin om een andere processor er in te zetten???
Het is tenslotte maar een verhoging van 300mhz...!

Zoveel sneller zal ie er niet van worden :|

• TgR_KILLER
  • Laatst online: 30-01 18:25
denk idd ook niet dat hij nou zo giga veel sneller gaat worden. denk toch dat je beter kan sparen voor een compleet nieuwe nieuwe procs zijn wel sneller.

maar als het die chipset is zal het best wel werken. kan je de bios ook niet flashen op 1 of andere manier ? nooit gedaan met een laptop :p maar mss dat je dan wel meer opties hebt.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Verwijderd

Het werkt gewoon op jouw MB, maar je kunt goedkoper een 765 plaatsen, heeft ook het maximum effect.
Is nog in Amerika te bestellen, ook via eBay trouwens.

Gooi wel eerst de laatste bios update in je laptop VOOR je 'm plaatst! anders wordt de processor misschien niet herkend.
De instellingen gaan automatsch.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2007 13:20 ]

Pagina: 1