instellingen van mijn set

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:50
Ik heb nu de volgende geluidsset:
Denon avr 1906
2x JBL e60 (tot 40hz)
1x JBL ec25 (tot 80hz)

Ik heb nu het volgende ingestelt:
Front large
Center large (dit deed de auto setup, maar ik merk geen verschil op small)
Crossover 40hz
Sub en rear: no
Afstand en volume is ingesteld door de auto setup

Ik heb de crossover dus op 40 staan omdat ik geen sub heb, zet ik deze op 80 zoals de center aankan dan is de bass een stuk minder uit de front speakers.
Ik vraag mij af of deze instellingen niet slecht voor mijn center zijn? Kan ik de center hiermee slopen of zit er een filter in de center die de tonen weg filtert die deze niet aankan? Ik vraag me dit af omdat center ook wel wat bass geeft (wat ik overigens mooi vind) maar ik wil deze niet slopen.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-02 09:04

JT

VETAK y0

Op je receiver kan je de crossover voor je center apart instellen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• gelukkie
Waar dan? Ik kan bij instellingen kiezen voor crossover alleen over het algemeen en niet voor 1 speciale speaker, voor de speaker kan ik alleen large of small instellen en de afstand en het volume. Ik kan maar 1 crossover functie vinden die dus voor alles zou moeten gelden neem ik aan.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:25

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Omdat je geen sub hebt ingesteld neem ik aan dat je receiver niks doet met de crossover. De crossover zorgt er namelijk voor dat als er wél een sub is, dat je dan kan instellen dat vanaf een bepaalde range het geluid naar de sub toe gaat. Geen sub, geen crossover nodig.
Verschil tussen small en large is dat bij large al het geluid van het kanaal over die speaker wordt weergegeven. Bij small gaan de bassen óf naar de Fronts (als die wel large zijn) óf naar de sub. De center op small zetten is denk ik alleen echt nodig/handig als je écht een kleine sateliet (dubbelop ja :S) centerspeaker hebt. In jouw geval is het niet echt een hele kleine.

Maar ook hier geldt: stel het zo in dat jij het lekker vind klinken. (zonder dat je je speakers sloopt, op dat deel van de vraag heb ik geen antwoord. Ik denk dat het niet echt kwaad kan.)

Life is not about specs, it is about joy!

• JT

JT

VETAK y0

Het is er, zeker weten, het is net zo standaard als een kachel in je auto. Waar het zit weet ik niet, daar heb je de gebruiksaanwijzing voor. Kan ook zo zijn dat je je center speaker op "small" moet zetten en je front speakers op "large".

[ Voor 25% gewijzigd door JT op 01-10-2006 01:29 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• gelukkie
Dan is de optie nog niet te vinden, zelf s in de handleiding wordt maar over 1 optie gesproken.

Verwijderd

Je kunt je center gewoon op large laten staan, geen enkel probleem.
Misschien eens proberen om de "dynamic range" te wijzigen, het kan ziijn dat deze zo ingesteld staat dat niet het volledige signaal wordt doorgegeven (check de gebruiksaanwijzing van DVD speler en receiver).
En verder zal bij de ene DVD het center signaal lager gaan dan bij de andere.

• gelukkie
Bij power dvd staat deze op quiet, dus volledige signaal en op mijn receiver ook. Maar ik als het dus geen kwaat kan laat ik het zo staan, want het klinkt zo wel het mooist.

• bartvl

bartvl

JT schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 01:28:
Het is er, zeker weten, het is net zo standaard als een kachel in je auto. Waar het zit weet ik niet, daar heb je de gebruiksaanwijzing voor. Kan ook zo zijn dat je je center speaker op "small" moet zetten en je front speakers op "large".
Ook ik heb eerlijk gezegd geen idee waar je het over hebt. Kun je wat beter beschrijven wat je bedoelt? Dan kunnen we daarna beoordelen of dit het Small/Large verhaal is, of dat je iets heel anders bedoelt.

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-02 21:07
het is denk ik wel handig als hij zecht welke versterker die heeft...
Want niet iedere versterker hoeft de zelfde mogelijk heden te hebben dus kan hij dan misschien toch niet instellen...

Verwijderd

gelukkie schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 18:59:
Ik heb nu de volgende geluidsset:
Denon avr 1906
2x JBL e60 (tot 40hz)
1x JBL ec25 (tot 80hz)
Uhm.............. d:)b

• michelkoenders
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:48
willyfreak schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 10:47:
het is denk ik wel handig als hij zecht welke versterker die heeft...
Want niet iedere versterker hoeft de zelfde mogelijk heden te hebben dus kan hij dan misschien toch niet instellen...
dat staad gegeven in zijn startpost

• JT

JT

VETAK y0

bartvl schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 10:40:
[...]

Ook ik heb eerlijk gezegd geen idee waar je het over hebt. Kun je wat beter beschrijven wat je bedoelt? Dan kunnen we daarna beoordelen of dit het Small/Large verhaal is, of dat je iets heel anders bedoelt.
Elke receiver heeft voor elk kanaal of elke set kanalen een instelling of je ze het gehele frequentiespectrum laat weergeven of dat de bas eraf wordt gesneden. Dat is wat ik bedoel.

Ecodan warmtepomp

• bartvl

bartvl

Oke, dat is inderdaad duidelijker, en dat is dus ook het verhaal met Large en Small.
Bij Large wordt gewoon het hele spectrum weergegeven. Bij small gaat de bas (vaak niet instelbaar vanaf welke grens) naar óf de sub óf de fronts óf allebei.

• gelukkie
Maar is het niet zo dat de center de tonen die deze niet aankan dus lager dan 80hz wegfiltert en niet weergeeft? Want als je een sat systeem hebt met sub en je de reciever op direct instelt gaat het hele signaal naar de kleine voorspeakers en niks naar de sub, dan filteren deze kleine speakers toch ook het geluid weg wat ze niet aankunnen?

• JT

JT

VETAK y0

De center ZELF doet dat niet, moet je instellen op je receiver.

Ecodan warmtepomp

• bartvl

bartvl

Maar er kan niet ingesteld worden dat er onder de 80 hz niet meer weergegeven wordt.
Alleen dus Large of Small. Large vindt de TS beter klinken, maar hij/zij is dus bang om de center te slopen omdat deze geluiden onder 80 hz te verwerken krijgt.
Ik denk dat het niet zo veel kwaad kan om receiver op large te laten staan. Ik denk dat het de speakers niet kan slopen. Maar goed, pin me er niet op vast he!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:43

JvS

Ik heb hem zelf ook

gelukkie schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 17:29:
Maar is het niet zo dat de center de tonen die deze niet aankan dus lager dan 80hz wegfiltert en niet weergeeft? Want als je een sat systeem hebt met sub en je de reciever op direct instelt gaat het hele signaal naar de kleine voorspeakers en niks naar de sub, dan filteren deze kleine speakers toch ook het geluid weg wat ze niet aankunnen?
Ja bij een sub / sat systeem worden de lage tonen die naar de sattelietjes gaan weggefilterd. Alleen is een JBL ec25 geen sattelietspeaker, maar gewoon een normale centerspeaker en die gaat niet stuk als je hem een volledig signaal geeft, hij geeft het simpelweg niet weer. Er zijn ook zat normale luidsprekers die pas boven de 70/80Hz weergeven en die gaan ook niet stuk als je er (hard) normale muziek of films op laat spelen.

Dus: Stel gewoon large in, dat klinkt het best en het gaat niet stuk (tenzij je het achterlijk hard zet, maar dat hoor je dan wel).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1