• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
He!

Ik zou graag eens een mooie ondergaande zon fotograveren op het strand. Maar dan graag als deze zon oranje is!

Helaas weet ik niet wat voor een weer het er overdag voor geweest moet zijn. Ik heb ook geen zin om voor niets naar het strand te reizen elke dag in de hoop op.........

tnx! :)

• Ives
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-04 13:35
Op www.accuweather.com kan je zons op- en ondergangstijden bekijken en het weer er nog bij ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Ives op 30-09-2006 18:44 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Je bedoeld de zon zoals deze vandaag erbij staat? Dan is een Oranje zon een zon in een relatief gematigde jaargetijde op een relatief onbewolkte dag... en dan de laatste 2 uur
In mijn herinnering is het altijd zo rond eind september raak met mooie Oranje zonnen die gematigd warm zijn en daardoor deze kleurtemperatuur hebben. En aangezien het weer om dreigt te slaan zullen de komende dagen wellicht de laatste zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Delerium op 30-09-2006 18:46 ]

• Mir
  • Niet online
Laat ik net deze week bij mijn ouders wonen.. 10 minuten van het strand! :)

Maar kan je overdag al inschatten wat het gaat doen?
Dat het bijv. warm en vochtig is ofzo.

Zonsondergangs tijden had ik al gevonden ja.. maar of dat een oranje zon opleverd zegt het niet ;)

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-07 22:50
Gaat de zon niet altijd oranje onder, maar zie je het niet altijd doordat er wolken voor zitten ?

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:36

Cheezus

Luiaard

SHuisman schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 20:09:
Gaat de zon niet altijd oranje onder, maar zie je het niet altijd doordat er wolken voor zitten ?
Ik woon in den haag in een flat met uitzicht richting zee (en dus zonsondergang) en ik kan je vertellen dat je helemaal gelijk hebt :)

Eigenlijk is het hier vrijwel altijd raak omdat het 9 van de 10 keer 's avonds opentrekt :)

edit:

zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/primus/zonsondergang3.jpg

Hier met wolkjes omdat ik dat mooier vind :P

[ Voor 13% gewijzigd door Cheezus op 30-09-2006 20:31 ]

• Mir
  • Niet online
Juist! Dat wil ik..

maar jij hebt dat elke dag?? :-/

ik wil dat ook :-|

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:22

bonzz.netninja

Niente baffi

over het hoe en waarom
De lucht is bij een laag staande of ondergaande zon vaak rood of oranje gekleurd door het effect van Rayleighverstrooiing. Bij een hoog staande zon wordt door deeltjes in de atmosfeer blauw licht verstrooid waardoor wij de hemel overdag als blauw zien. De overige golflengtes blijven in de stralen van de zon zodat de zon een iets gelere kleur krijgt. Echter bij een laag staande zon wordt ook het rode licht verstrooid wat de hemel rond en lager dan de zon rood kleurt. Overigens is het effect ook bij zonsopgang te zien, maar is dit minder sterk doordat de lucht aan het einde van de dag meer stof bevat waardoor de verstrooiing sterker is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonsondergang

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Maar een extra effect is volgens mij toch de dagelijkse temperatuur en ook de stand van de zon tov de arde. In de zomer staat de zon te hoog aan de hemel en gaat deze te snel onder voor het betere effect. En in de winter is de atmosfeer te koud waardoor vocht minder goed vastgehouden wordt enzovoort. Ik denk dat het dramatische effect meer siezoensgebonden is dan de killie wikipedia-quote laat zien.

PS, s'morgens is het effect ook wel aanwezig, maar dan op een tikkie andere manier:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e5d7fb0a6f61ece9957eb022ea96f4bc/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mir schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 20:02:
Laat ik net deze week bij mijn ouders wonen.. 10 minuten van het strand! :)

Maar kan je overdag al inschatten wat het gaat doen?
Dat het bijv. warm en vochtig is ofzo.

Zonsondergangs tijden had ik al gevonden ja.. maar of dat een oranje zon opleverd zegt het niet ;)
Volgens mij is het dan juist vochtig, want dan moeten de zonnestralen door de lucht heen, en als die wat vervuild is, of vochtig is, dan kleurt de zon rood/oranje. Er is ook zo'n gezegde. "Ochtendrood geeft water in de sloot"
Dus moet het vochtig zijn denk ik dan.

offtopic:
Beetje laat misschien. Maar wie weet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2006 16:07 ]

Pagina: 1