Toon posts:

Nieuwe pc - gaan de componenten goed samen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo lezers,

Ik wil mijn moederbord, processor, geheugen, videokaart en voeding vervangen.
Daarbij wil ik gewoon dat het goed samen gaat. Niet dat er 1 component heel slecht of goed is vergeleken met de rest. Ook vind ik het belangrijk dat alle componenten goed op elkaar zijn ingesteld, dus dat bv. het geheugen efficiënt werkt met het moederbord en de processor.

Ik heb het volgende uitgezocht bij PC Megastore:
1 x Corsair 1024MB DDR2 PC6400
1 x Intel Core 2 Duo Allendale E6400 2,13GHz 2Mb 775
1 x Asus P5b (moederbord vind ik belangrijk, omdat het de basis vormt voor het systeem)
1 x Antec NeoHEPower 550-EC

Als videokaart wil ik heel graag een GeForce 7900GT. De ASUS versie is niet meer leverbaar bij PC Megastore, maar ze hebben nog wel een XFX versie:
XFX 256MB 7900GT xt PCI-E

Vraag 1. Is deze XFX versie hetzelfde als de ASUS versie, maar meer extra's ofzo? Of betere kwaliteit (xt?) ? Hoe zit dit? (ASUS = 250 euro, XFX = 280 euro)

Vraag 2. Is deze samenstelling goed? Ik heb van iemand anders gehoord dat ik beter 2gb geheugen kan nemen met PC5300/5400, omdat de PC6400 alleen goed is met overclocken. Zelf denk ik dat de PC6400 gewoon beter is + beter bij mijn moederbord en processor past.

Vraag 3. Maakt de koeler van de processor echt veel geluid? Als het echt zo hard is, dan wil ik wel een zalman koeling kopen. (PS. Ik heb een thermaltake Kandalf kast.)

Vraag 4. Ik heb nu een maxxtor 120 gb harde schijf. Voor 70 euro ofzo kan je volgens mij al een 200 gb harde schijf kopen. Is dit aan te raden met die nieuwe pc?

Mijn budget is rond de 1000 euro.

Hartstikke bedankt voor reacties!

• svajax
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-04-2022
Vraag 1: Weet niet, google is je vriend. Wel weet ik dat het gewoon een 7900GT is, en niet sneller ofzo dan anderen.
Vraag2:
Wil je overclocken?

Antwoord 1: Ja
Antwoord 2: Misschien, maar niet heel erg veel
Antwoord 3: Nee, ik kijk wel uit!

1. Neem pc6400 geheugen
2. neem pc5300/5400 geheugen
3. neem pc4200 geheugen.

Het zal Niks uitmaken of je pc6400 of pc4200 geheugen op je mobo stopt, want de core2duos hebben niet meer nodig. Je moet wél sowieso 2 reepjes nemen, voor DC. Anders wordt de hele c2d niet benut.

Vraag 3: Ik vind dat de stock cooler weinig geluid maakt, ik heb em zelf. Als je niet gaat clocken zou ik het bij deze cooler houden.

Vraag 4: Koop een Seagate Barracuda 7200.10. (bv 320 gig voor 90 euro) Deze schijfen komen goed uit de testen, qua snelheid, en zijn toch niet veel duurder dan andere schijven. Als je stilheid prefereert boven snelheid ga je voor een Samsung Spinpoint, dit zijn de stilste schijfen.

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-02 09:17
PC6400 is idd overkill
De XFX is standaard overclockt, de asus niet
Je kan beter 2x 1gb nemen ivm dualchannel

Verwijderd

Topicstarter
bedankt guys!!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-02 14:10
zoals hierboven idd al gezegd is. Als je niet overclockt heb je geen pc6400 geheugen nodig. Je moet iig wel altijd 2 reepjes geheugen kopen het beste 2x1gb ivm met dual channel heb je 2 reepjes nodig.
De xfx is standaard overclocked dat is de asus niet.

Verwijderd

Ik zou toch voor de Asus gaan en die bij een ander bedrijf bestelen. De xfx-kaarten staan er om bekend dat er in de 7900 gt serie extreem veel uitval is. Is ook een topic over op videokaarten en beeldschermen.

Verwijderd

Zozo onze UO H2Ker gaat zn pc upgraden (Y)

Dual Channel PC4200 2GB doet het um! Corsair (vinden asusmobo's wel lkkr) of Kingston, dat is een keuze van een scoped Kar98k of een Springfield, weinig soeps.

Ik snap jouw keuze E6300/E6400 niet zo, volgens mij zal de E6300 het ook goed doen hoor!

Er staat ook een MSI 7900GT bij, die tevens standaard geclocked(nee, niet overgeclocked dus) is, geen poespas dus(wel pre-order status waardoor het een verdomd lange tijd duurt voordat die binnenkomt). Misschien is een mooie 7600GT of een 7900GS (voorkeur) een beter alternatief als je dx10 wil gaan draien in de ''nabije'' toekomst. De 7900GS (of de 7600GT) geeft iig genoeg FPS op CoD2 en UO ;).
De Club3D 7900GS is van een goed merk, niet geoverclocked en een goeie chip voor een goeie prijs.

NeoHE Power, perfecto. Beetje overkill (550W) op dit moment maar dat zal ik over een jaartje al niet meer zeggen.

Misschien is een mobo met multi-GPU support een beter alternatief om bottlenecks te verkomen. Dat zijn voornamelijk de Intel 975X chipset mobo's. Deze heeft cker een langere levensduur met al dat moois op grafisch gebied op komst. nVidia's chipsets vallen zwaar tegen op de c2d, dus het is beter die te vermijden.
Op de 975X chipset zijn er slechts enkele te koop bij pcmegastore. Mijn aanrader bij deze winkel ==>

Asus P5W-DH Deluxe

Een parel van een mobo wat goed in vergelijking staat met de NeoHE.

De proc staat niet geheel in vergelijking met de PSU en mobo(wat redelijk high-end te noemen is), maar geeft genoeg juice om nog even door te gaan. het geheugen daarintegen is goed te vergelijken met zowel de NeoHE als de P5W

Vraag 1: Nee deze XFX is fabrieksovergeclocked. met zijn pre-order status en instabiliteit(dat komt door deze factoryoverclock) is het geen verstandigere keuze over een andere vga-kaart in deze range.

Vraag 2: Core 2 Duo loopt op wolkjes op PC4200. Het enige waar je benefiet van hebt met PC6400, is als je de extra FrontSideBus-clock (dus MHz, FSB maal processormultiplier = processorfrequentie. Met een hogere FSB haal je dus hogere processorclocks met dezelfde multiplier. De E6*00 hebben altijd een standaard multiplier. De X6800/X6900 is zo duur omdat hij als enige een variabele multiplier heeft) nodig hebt bij overclocken. Zowel PC4200 als PC6400 lopen synchroon met c2d, PC5300 niet.

Vraag 3: NEE. mensen overdrijven teveel. De koeling van Intel is zkeer goed genoeg en zal je niet hel erg moeten irriteren (tenzij je elke spijker hoort vallen met je headset op, wat zeer onwaarschijnlijk is.)
Zoals svajax al zegt, als je niet oc'ed, is stockcooling een goede uitkomst.

Vraag 4: Tussendoor nieuwe HDD erbij gooien houdt je comp wel fris, een 7200.10 250/320GB zal je compo wel iets sneller maken, maar niet drastisch dat als je die ruimte niet gebruikt, het heel nodig is. HDD's zijn de echte geluidproduceerders. Als je dat geluid van je maxtor niet storend vindt, vindt je intel's stockcooler ook stil genoeg.
ik zou het wel doen als het nog binnen je budget past, en 320GB versie wel te verstaan, omdat bewezen is dat deze overall sneller is dan zijn kleine 250GB-broertje.
-lees post svajax voor verder hdd-info, hij snapt um-

Na even ales nagerekend te hebben zou een HDD helaas niet passen binnen het budget.

Mijn lijstje:

-E6300 (zou je eventueel ook een E6400 neerzeten als je dat liever wil)
-Kingston ValueRAM 2GB DC CL4
-Asus P5W-DH Deluxe
-Club3D 7900GS (of een Asus 7600GT, voor meer $$ voor HDD)
-Antec NeoHE 550W

952,90 pleuro

dieqast@urservice.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2006 06:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 06:40:
Zozo onze UO H2Ker gaat zn pc upgraden (Y)
hehe jep :P

maar hoe kom je erbij dat de pc5300 niet synchroon draait met de processor?
Is dat echt zo merkbaar?

en zal ik die Club3D 7900GS (goed genoeg samen met andere componenten?) nemen of is Sapphire 256MB ATI X1900XT misschien beter dan?
alhoewel ik meer het gevoel heb na veel gelezen te hebben, dat geforce betere prijs/kwaliteits verhouding heeft dan ati.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 13:08:
[...]

hehe jep :P

maar hoe kom je erbij dat de pc5300 niet synchroon draait met de processor?
Is dat echt zo merkbaar?

en zal ik die Club3D 7900GS (goed genoeg samen met andere componenten?) nemen of is Sapphire 256MB ATI X1900XT misschien beter dan?
alhoewel ik meer het gevoel heb na veel gelezen te hebben, dat geforce betere prijs/kwaliteits verhouding heeft dan ati.
D8 dat ik dat van dat geheugen ergens op GoT heb gelezen -.-, maar nu kan ik het niet meer vinden.
Op MadShrimps hadden ze een tijd geleden een test gedaan met welk geheugen het beste gepaard ging met c2d, en dat bleek PC4200 te zijn voor mainstream users en PC6400 of hoger voor oc'ers
Ook al spoorloos verdwenen. Asynchroon draaien is geen ramp , maar dan ben je met synchrone slomere geheugenreepjes beter af. verder zijn strakke timings heel belangrijk bij c2d, let daarop bij je keuze. CAS of CL (CAS-LATENCY) 4 is goed, 5 minder.

De X1900XT is idd een heel leuk kaartje om nu te halen, maar wil je er nu het geld aan uitgeven?
250,- voor die kaart is heel mooi, omdat hij gehakt maakt van de 7900GT. Ik zou zeggen nemen!
In de mid tot low range is nVidia de beter ja, maar zodra je in de buurt van de 7900GT komt staat ATi altijd net dat beetje hoger, wat meestal de doorslag geeft bij gamers.
Nu je het zegt is die X1900Xt in alle opzichten een betere keuze.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2006 13:45 ]

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 13:40:
[...]

D8 dat ik dat van dat geheugen ergens op GoT heb gelezen -.-, maar nu kan ik het niet meer vinden.
Op MadShrimps hadden ze een tijd geleden een test gedaan met welk geheugen het beste gepaard ging met c2d, en dat bleek PC4200 te zijn voor mainstream users en PC6400 of hoger voor oc'ers
Ook al spoorloos verdwenen. Asynchroon draaien is geen ramp , maar dan ben je met synchrone slomere geheugenreepjes beter af. verder zijn strakke timings heel belangrijk bij c2d, let daarop bij je keuze. CAS of CL (CAS-LATENCY) 4 is goed, 5 minder.

De X1900XT is idd een heel leuk kaartje om nu te halen, maar wil je er nu het geld aan uitgeven?
250,- voor die kaart is heel mooi, omdat hij gehakt maakt van de 7900GT. Ik zou zeggen nemen!
In de mid tot low range is nVidia de beter ja, maar zodra je in de buurt van de 7900GT komt staat ATi altijd net dat beetje hoger, wat meestal de doorslag geeft bij gamers.
Nu je het zegt is die X1900Xt in alle opzichten een betere keuze.
Voor die 250 euro heb je met die X1900XT zowel HDR als AA, en dat kan de 7900GT niet tegelijkertijd...

Verder is het inderdaad zo dat PC6400 of 4200 weinig uitmaakte omdat PC6400 wel sneller was, maar omdat het asynchroon liep met de processor viel het voordeel t.o.v. de PC4200 weg...

Verwijderd

Topicstarter
de pc4200 is duurder dan de pc5300 .... mijn broer zegt dat dat je de pc5300 ook op een mindere snelheid kan zetten via de bios ... denk jij ook dat ie dan ook synchroon kan draaien?
Op zich scheelt het maar 15 euro, dus risico wil ik er niet voor nemen .. maar als het met de pc5300 ook kan, zou het mooi zijn

Verwijderd

DeArmeStudent schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 13:53:
[...]

Voor die 250 euro heb je met die X1900XT zowel HDR als AA, en dat kan de 7900GT niet tegelijkertijd...

Verder is het inderdaad zo dat PC6400 of 4200 weinig uitmaakte omdat PC6400 wel sneller was, maar omdat het asynchroon liep met de processor viel het voordeel t.o.v. de PC4200 weg...
Let wel op: We hebben het over de 256mb versie, niet de 512mb versie, hoewel dit weinig uitmaakt, alleen prijsgewijs.
Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 13:57:
de pc4200 is duurder dan de pc5300 .... mijn broer zegt dat dat je de pc5300 ook op een mindere snelheid kan zetten via de bios ... denk jij ook dat ie dan ook synchroon kan draaien?
Op zich scheelt het maar 15 euro, dus risico wil ik er niet voor nemen .. maar als het met de pc5300 ook kan, zou het mooi zijn
Tuurlijk, dat klopt. Al heb ik liever dingen die direct werken zoals ze moeten werken.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2006 14:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt allemaal, het heeft me erg geholpen!
Pagina: 1