Toon posts:

Help.. Hoe kom ik van die bassen af.

Pagina: 1
Acties:
  • 441 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik heb toch besloten om de logitech X-530 te kopen (voor €70 bij de media-markt).
Ik ben erg blij dat ie niet plopt, zoemt of radio ontvangt. :*) 8)
Ik heb een trust 5.1 geluidskaart van €30.

Ik zit echter nog met een probleem. De bassen van de sub zijn vrij hard.
Als ik een nummer draai met een redelijke bas begint de kast die naast mijn sub staat te behoorlijk te trillen. Je krijgt er op den duur ook behoorlijke koppijn van. :(
Helaas bieden de drivers van mijn geluidskaart (die ik ook gisteren gekocht heb) geen equalizer aan waarmee ik die bassen zacht kan zetten. Er staat wel een "sub-woofer" schuifregelaar maar als ik die helemaal naar beneden zet en alle anderen helemaal omhoog, lijkt de subwoofer toch ook mee omhoog te komen. :(

Ik heb uiteraard de volumeknop al helemaal dichtgedraait maar de sub blijft toch vrolijk door woofen :)

Is er een mogelijkheid om ergens een equalizer in te voegen of zal ik toch een andere geluidskaart moeten kopen met drivers die meer opties hebben???

Alvast bedankt :)

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:29
Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 17:07:
Hoi

Ik heb toch besloten om de logitech X-530 te kopen (voor €70 bij de media-markt).
Ik ben erg blij dat ie niet plopt, zoemt of radio ontvangt. :*) 8)
Ik heb een trust 5.1 geluidskaart van €30.

Ik zit echter nog met een probleem. De bassen van de sub zijn vrij hard.
Als ik een nummer draai met een redelijke bas begint de kast die naast mijn sub staat te behoorlijk te trillen. Je krijgt er op den duur ook behoorlijke koppijn van. :(
Helaas bieden de drivers van mijn geluidskaart (die ik ook gisteren gekocht heb) geen equalizer aan waarmee ik die bassen zacht kan zetten. Er staat wel een "sub-woofer" schuifregelaar maar als ik die helemaal naar beneden zet en alle anderen helemaal omhoog, lijkt de subwoofer toch ook mee omhoog te komen. :(

Ik heb uiteraard de volumeknop al helemaal dichtgedraait maar de sub blijft toch vrolijk door woofen :)

Is er een mogelijkheid om ergens een equalizer in te voegen of zal ik toch een andere geluidskaart moeten kopen met drivers die meer opties hebben???

Alvast bedankt :)
kan je niet in de equalizer kijken van "windows". natuurlijk heeeft dit effect op je geluidskaart, maar dat werkt gewoon bij mij.
Ik heb een audigy 2zs, en via de windows equalizer kan ik mijn bass helemaal uitzetten, en hoor ik helemaal geen bass.

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-12-2025
Bij mij zit er een apart draai-knopje op mn subwoofer (aan de achterkan), ik ken j setje niet, maar misschien zit dat er bij jouw ook wel, en staat die voluit.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:41

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Achterop de sub zit inderdaad een draaiknop. Bij de X-530 zul je merken dat de bas nog overheersend is en niet mooi in het geluidsbeeld past wanneer je de knop helemaal dicht zet. Helaas is dat gewoon een eigenschap van de X-530. Het enige wat je er aan kunt doen is het geluid aanpassen met de windows of creative (vul het merk maar in) equalizer. Eigenlijk ga je dan compenseren voor de slechte eigenschappen van de speakerset.

Vergeet niet dat als je de equalizer gaat gebruiken of de volumeregeling van windows dat je dat ook zult merken op bv een headset of koptelefoon.

[ Voor 14% gewijzigd door Bor op 30-09-2006 17:20 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-02 12:24
Ik heb ooit de x 230 gehad, de 2.1 versie van de x 530, maar die heb ik teruggebracht omdat de bas wel erg overheerste, ook met de knop op de sub op zijn laagst..

Ik ben bang dat je zonder trucjes veel bass blijft houden, deze setjes zijn erg royaal met bass.

• Bor

Bor

Richub schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 17:21:
Ik heb ooit de x 230 gehad, de 2.1 versie van de x 530, maar die heb ik teruggebracht omdat de bas wel erg overheerste, ook met de knop op de sub op zijn laagst..

Ik ben bang dat je zonder trucjes veel bass blijft houden, deze setjes zijn erg royaal met bass.
Eigenlijk alle Logitech setjes zijn "heel royaal met bas". Het is gewoon de amerikaanse maatstaaf. Sommige mensen vinden dit mooi. Ik persoonlijk hou meer van een meer brits geluid. De bassen van de X-530 gaan inderdaad snel vervelen (net als de bas van bv de Z-2300).

• Richub
Bor de Wollef schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 17:23:
[...]

Eigenlijk alle Logitech setjes zijn "heel royaal met bas". Het is gewoon de amerikaanse maatstaaf. Sommige mensen vinden dit mooi. Ik persoonlijk hou meer van een meer brits geluid. De bassen van de X-530 gaan inderdaad snel vervelen (net als de bas van bv de Z-2300).
Ik heb zelf de Z2300 en vind de bass hiervan beter te doen dan van de X230, ik erger me wel steeds meer aan het gebrek aan hoog (geen tweeter) in de Z2300, ik denk erover om andere satelietspeakers te gaan gebruiken.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-02 17:34

Nik

Stop eens een doek in je wooferpoort. Heb ik ook gedaan. En uiteindelijk mijn sub tegen een kastje aangezet. Ik heb dan wel een Creative Inspire 2.1 waar de wooferpoort aan de zijkant zit.

• Bor

Bor

proller schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 17:33:
Stop eens een doek in je wooferpoort. Heb ik ook gedaan. En uiteindelijk mijn sub tegen een kastje aangezet. Ik heb dan wel een Creative Inspire 2.1 waar de wooferpoort aan de zijkant zit.
Dan zou je beter schuinmrubber kunnen gebruiken zodat je een mooie egale vulling krijgt (heeft het beste effect op het geluid).

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan nergens een equalizer vinden.. Ik werk nog op een PIII met W98 en die heeft dat niet denk ik. Het eerst volgende waar ik mijn geld aan ga besteden is een beter systeem :)

En iets in dat gat proppen helpt idd. De bassen worden minder storend. :)

• de_harde_kern
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-01 08:02
Ik heb dat setje ook, gewoon associaal die bass he ;) Ik vind het op zich wel vet want ik luister er nogal veel jump-en hardstyle op :P In Windows Media Payer zit toch ook een equalizer?

Die bass doet het nog steeds associaal hard als je de bass op zijn laagst zet.

[ Voor 18% gewijzigd door de_harde_kern op 30-09-2006 17:46 ]

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-02 20:10
Weet iemand of de bass van de Z-4 (2.1) ook zo overheersend is?

• Lady_Morgana
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

Lady_Morgana

The only true Lady here :o))

Probeer je sub eens te verplaatsen naar een wat meer open ruimte, onze sub van de x-230 staat 30/40 cm van de muur af en wij hebben er nu minder last van.

No i have NOT lost my mind, I have it backed up on tape somewhere :P

Verwijderd

Of zet iets dempend eronder, ik heb ook een X-530 icm onboard kaart en de bass teruggeschroefd en bij mijn equalizer van de nvidia drivers en toch is de bass zwaar. Ik zou iets van een rubberen plaat proberen.

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
In Windows mediaplayer 9 zit wel een equalizer hoor. In Winamp etc natuurlijk ook. Misschien is dit voorlopig nog wat http://www.alternate.nl/h...ails.html?artno=KK%23CW3&

• Bor

Bor

Het Fantoom schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 17:46:
Weet iemand of de bass van de Z-4 (2.1) ook zo overheersend is?
De bas is daar makkelijker regelbaar omdat je een knop voor de basregeling op de wired remote hebt zitten. Persoonlijk (ik heb hier een Z4 staan na een ploppende X-530) vind ik het geluid van de X-530 beter dan het geluid van de Z-4. De Z-4 mist meer hoog, heeft een iets minder helder beeld maar is wel flink duurder.

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09-2025

Colan

sucks @ solderen

je kan ook in de software van Creative ' de bas omleiden' , als je hem dan op 100Hz oid zet, heb je een veel minder overheersende bas, die er wel is als je hem nodig hebt ;)

Simplicity is de bom...

• Fallout
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-12-2025
Zoals proller heb ik zelf ook een doek in de bassport gestopt. En dat werkt best goed. Tevens moet je je sub rondom vrije ruimte geven, zodat het geluid nergens tegen aan kan "bonken".

• Bor

Bor

Colan schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 18:05:
je kan ook in de software van Creative ' de bas omleiden' , als je hem dan op 100Hz oid zet, heb je een veel minder overheersende bas, die er wel is als je hem nodig hebt ;)
Inderdaad maar meestal zitten die opties niet in Trust drivers (hij heeft een trust geluidskaart) die het ook nog eens onder Windows 98 moeten doen.

Verwijderd

Een tweaker pakt de soldeerbout, en vergroot het bas regelbereik van de potmeter in de X530.....

Verwijderd

Topicstarter
Een tweaker pakt de soldeerbout, en vergroot het bas regelbereik van de potmeter in de X530.....
bruut :) Is dat een beetje te doen of is dat ingewikkeld???

Ik heb de sub nu in mijn kast gestopt en dit scheelt een heleboel. :*)
Het geluid komt er op die manier minder goed uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2006 18:56 ]

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 18:53:
[...]

bruut :) Is dat een beetje te doen of is dat ingewikkeld???

Ik heb de sub nu in mijn kast gestopt en dit scheelt een heleboel. :*)
Het geluid komt er op die manier minder goed uit.
Dat is wel te doen maar dan kun je absoluut geen garantie meer claimen op jouw X-530.

• Richub
Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 18:16:
offtopic:
Heb ik net ook zitten doen, solderen...

Ik heb de speakertjes uit de satellieten van mijn Z2300 vervangen door de speakertjes uit een Creative P580 set die ik nog had liggen, deze speakertjes geven een veel helderder geluid. En de speakertjes waren precies even groot, en ze pasten dus mooi, zonder kunstgrepen.

Conclusie: De set klinkt helderder in het hoog, waardoor de bass minder opvalt. Geslaagde tweak, dus! :o

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk toch dat ik ga voor een nieuwe geluidskaart met ff wat meer opties. Ik heb nu:
Trust 5.1 surround SC5250 (€25) :)

Ik gebruik de kaart i.c.m mijn MIDI keyboard die op de gameport zit.

Kent iemand een kaart die vergelijkbaar is (dus met gamepoort en 5.1 surround) maar met betere drivers waar wel een equalizer bij zit???

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-02 19:39

BHQ

Wat is er moeilijk om ff in bijv. Foobar de bass weg te EQ'en? Meest simpele en doeltreffende oplossing...

Verwijderd

Topicstarter
Srry..maar wat is foobar??

het probleem is eigenlijk dat ik met één EQ alle bassgeluiden uit alle software wil verwijderen. Ik weet dat er verschillende MultiMedia Players zijn die allemaal EQ's hebben maar het gaat niet zozeer om het muziek luisteren zelf.

Ik luister namelijk muziek in winamp en die heeft een EQ die ik ook gebruik.
Het probleem zit hem in games en audio-software waar dit allemaal niet aanwezig is.
Het zou gewoon moeten kunnen met bepaalde drivers (daar gaat al je sound output doorheen :) )

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-02 19:39

BHQ

Kom op zeg, 2 sec googlen en het is de -eerste- hit.. Waar is de tijd dat mensen zelf nog wat deden :x
het probleem is eigenlijk dat ik met één EQ alle bassgeluiden uit alle software wil verwijderen. Ik weet dat er verschillende MultiMedia Players zijn die allemaal EQ's hebben maar het gaat niet zozeer om het muziek luisteren zelf.
Dan houd je dus gewoon geen geluid over. Wil je geen bass meer, haal dan de speaker los. Tadaa, probleem opgelost.
Ik luister namelijk muziek in winamp en die heeft een EQ die ik ook gebruik.
Het probleem zit hem in games en audio-software waar dit allemaal niet aanwezig is.
Het zou gewoon moeten kunnen met bepaalde drivers (daar gaat al je sound output doorheen :) )
bijv. Creative geluidskaarten kunnen dit. Dmv. de bijgeleverde software EQ je -al- je geluid. Zelfs een simpele Audigy die slechts een tientje meer kost dan je overpriced Trust kaart.

-edit- @ onder: dat kan natuurlijk ook, helemaal vergeten :)

[ Voor 6% gewijzigd door BHQ op 01-10-2006 19:19 ]

Verwijderd

En wat als je bij volume regeling en dan geadvanceerd bij toonregeling de lage tonen wat lager zet?
Heb het gisteren zelf ook ergens moeten doen waar nog een versterker achterhangt en het ging perfect.

Verwijderd

Topicstarter
Heb gegoogled, maar ik klikte de wikipedia pagina aan maar daar snapte ik dus nix van. :?

Foobar is dus een soort (geavanceerde) Mediaplayer. Ik zei al dat ik voor muziek gewoon winamp gebruik met de EQ die daar in zit. Helaast zal foobar niet eens werken op mijn W98 systeempje.
Dan houd je dus gewoon geen geluid over. Wil je geen bass meer, haal dan de speaker los. Tadaa, probleem opgelost.
Helaas kan ik de subwoofer niet loskoppelen want alle boxjes van de X530 set zijn aangesloten via de subwoofer. :( En er mag wel een beetje bass zijn maar niet te veel.
bijv. Creative geluidskaarten kunnen dit. Dmv. de bijgeleverde software EQ je -al- je geluid. Zelfs een simpele Audigy die slechts een tientje meer kost dan je overpriced Trust kaart.
Yep... ik heb idd die creative kaartjes gezien maar die hebben tot zover ik weet geen Gameport (heb ik ook nodig voor mn MIDI-keyboard) :) Het is ook maar de vraag of ze gaan werken op W98 (Ja ik weet het ... ben aan een nieuw systeem toe :| )

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:25

Thandor

SilverStreak

Dit heeft volgens mij meer te maken met Audio, Video & HiFi :)
Derhalve gaat het topic ook daar heen ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Gaan knoeien met equalizers is denk ik geen echte oplossing, 't probleem is nl. acoustisch.

- Zorg ervoor dat die 'subwoofer' redelijk vrij staat (min. een halve meter van de muur af),
- Wanneer je een houten vloer hebt, zet 'm dan op spikes en/of een stuk steen (kan van chique marmer tot een simpele stoeptegel zijn),
- Is 't een betonnen vloer, dan zijn rubberen 'pucks' waarschijnlijk een betere keuze, en
- Wat al gezegd is, demp die reflexpoort met schuimrubber, 'vette watten' of schapenwol. Als die kast opengeschroefd kan worden kun je die watten of schapenwol beter in de kast zelf doen, en niet alleen in de basreflexpoort. Er wel voor zorgen dat de boel geen contact maakt met de electronica in dat kastje, en dat die electronica niet oververhit kan worden, want dan heb je gauw een schroeilucht in je kamer en staat als je niet oppast de boel zo in de fik. ;)

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:25

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Life is not about specs, it is about joy!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:27

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Die tonen regelen in je volumeregeling wordt alleen ondersteund door creative kaarten...
Als je perse met midipoort wilt, moet je even kijken of je nog ergens een Creative Soundblaster Live kan vinden (2e hands dan natuurlijk) die hebben gewoon een midipoort erop... of je houd de trust en stop je ernaast een wat betere kaart...

Of je haalt gewoon een andere surround set.. aangezien deze niet aan je wensen voldoet...

[ Voor 12% gewijzigd door BiG-GuY op 02-10-2006 14:19 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-02 17:23
Leg voor de gein eens wat boeken, tegels of iets anders dat zwaar is op de kast. Meestal zijn die subjes wat "losjes" gebouwd waardoor ze nagenoeg niets wegen. Gewoon flink wat gewicht er op gooien, dan danst je kast lang niet mee zo mee. Dit helpt meestal erg goed. Voorgaande tips ook volgen. Endje van de muur, spikes. Tegel eronder heeft alleen nut als de ondervloer van een ander materiaal dan beton is gemaakt. Denk dat je dan een heel stuk voorruit gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de EQ van winamp voor de bass gewoon normaal zet maakt het niet veel uit wat ik doe. Het lijkt niet erg te helpen. :'(
Ik heb o.a al:
>> De sub midden in mijn kamer gezet. Er is verschil maar niet heel erg veel, en ik kan hem ook niet daar laten staan. Ik heb een kamer van +/-7 vierkante meter en ik ben dus al snel gedwongen om de sub in een kast of ergens ver onder tafel te doen. In zo'n kleine kamer maakt het volgens mij niet zoveel uit waar je hem neerzet want het vult de kamer toch wel met bass.
>> Ik heb al mijn schoolboeken er al onder gelegd. De sub staat dan ongeveer 40cm hoger. Ook als ik de helft van de boeken erop legde en de andere helft eronder hielp het niet erg.
>>Ik heb de sub al in een kast gestopt maar dat was geen succes omdat dan de hele kast in een grote subwoofer veranderd 8)7 :o

Tot nu toe lijkt het erop dat een andere EQ setting het beste werkt. :) Ik ben ook nog even op zoek gegaan naar de soundblaster live 5.1 maar ik merkte dat deze lang niet overal meer te koop is. Zelfs op www.soundblaster.com stond ie er niet meer bij :(
Toch heb ik deze kunnen vinden:

Soundblaster live 5.1

Ik vroeg me af hoe oud dit kaartje is. Als ie zo goedkoop is en niet meer op de soundblaster website staat, zal ie wel redelijk oud zijn.Hoe is deze t.o.v mijn trust kaart??

Ik vroeg me ook nog af of er toevallig PCI kaarten zijn die gewoon alleen één gamepoort hebben en waar je je keyboard op aan kan sluiten. Dus een soort midi-interface.
Bestaat zoiets??? Hoe kun je dit gebruiken??

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Vreemde oplossingen komen langs hier..

Enige echte oplossing is het setje te verkopen en een fatsoenlijke speakerset te kopen... De rest zijn toch maar halfbakken oplossingen waar je nooit tevreden mee zult zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door voodooless op 02-10-2006 17:34 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Jammergenoeg is deze prijs/kwalitiet verhouding vrij zeldzaam. Als ik beter speakers wil zullen die al snel 150> euro kosten. Daarbij zijn deze speakers prima. Ze ploppen niet, zoemen niet en ontvangen geen radio zoals een aantal van jullie al hebben meegemaakt. Deze heeft alleen een te harde bas.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Is het geen idee om wat meer dempingsmateriaal in de sub te proppen...?

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 17:17:
Soundblaster live 5.1

Ik vroeg me af hoe oud dit kaartje is. Als ie zo goedkoop is en niet meer op de soundblaster website staat, zal ie wel redelijk oud zijn.Hoe is deze t.o.v mijn trust kaart??

Ik vroeg me ook nog af of er toevallig PCI kaarten zijn die gewoon alleen één gamepoort hebben en waar je je keyboard op aan kan sluiten. Dus een soort midi-interface.
Bestaat zoiets??? Hoe kun je dit gebruiken??
Die soundblaster 5.1 is een jaar of 6 oud en kun je het best tweedehands voor minder dan 15 euro kopen. Losse pci kaart met alleen gameport bestaat niet, en waarom zou je dat willen. Een oude Audigy voor ongeveer 5 euro meer heeft een lintkabeltje met een losse gameport.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ontvang nu heel zachtjes radio op mijn set.. :( :(... Het is de eerste keer dat het me opvalt. Ik moet daarvoor wel eerst mijn volume dichtdraaien. Ik ben ook nog een tweede keer gaan testen of mijn set plopt, en dat doet hij soms als ik heel snel het licht aan en uit zet. Ik heb tot nu toe niet gemerkt dat het irritant is en dat geld ook voor het radio probleem. Dit komt omdat ik nooit het volume zo laag heb staan. Om een beetje muziek te kunnen luisteren heb je het volume normaal altijd een stuk hoger staan.

Nu moet ik overwegen of ik hier genoegen mee neem, ik kan deze set natuurlijk gebruiken maar aan de andere kant heb je de hele tijd in je achterhoofd dat de set een aantal mankementen heeft en dat is niet erg prettig. :'(
Weet iemand toevallig een goed alternatief setje wat ik kan overwegen voor minder dan 100 a 120 euro??

Edit>>Als er geen betere sets zijn voor dat geld dan zal ik deze houden... het plop/radio probleem doet zich nl alleen voor als je het volume heel zacht zet.
Wel erg jammer dat logitech geen betere X-530 setjes gaan produceren :'( :'(

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2006 19:52 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gianni Rombios schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 18:00:
[...]

Die soundblaster 5.1 is een jaar of 6 oud en kun je het best tweedehands voor minder dan 15 euro kopen. Losse pci kaart met alleen gameport bestaat niet, en waarom zou je dat willen. Een oude Audigy voor ongeveer 5 euro meer heeft een lintkabeltje met een losse gameport.
Dat bestaat zeker wel... Denk dat ik er misschien nog wel eentje heb liggen met twee poorten ook...
Pagina: 1