Nieuw (budget)game-systeem

Pagina: 1
Acties:

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:51
Aangezien m'n huidige systeem (XP 2600+, 9700 Pro, 1Gig ram) toch wel eens aan vervanging toe is ben ik me aan het orienteren op een nieuwe PC.
De PC wordt vooral gebruikt voor Games, van RTS tot shooter.. voor andere dingen die ik op de PC doe is snelheid niet belangrijk.

Zelf had ik in gedachten:

- Core 2 Duo 6300
Deze processor is snel genoeg voor games en is bovendien nog makkelijk over te klokken mits ik CPU-power te kort kom en is zuiniger dan een AMD equivalent.

- nVidia 7900 GS
Mijn monitor kan maximaal 1240x1024 aan, voor deze resolutie kan deze kaart prima eye-candy leveren tegen een niet al te hoge prijs. Merk is afhankelijk van de shop waar ik bestel maar tussen de merken ziet niet veel verschil toch?

- Een 450 watt voeding
Kast heb ik nog dus ik hoef alleen een betere voeding te kopen, merk is ook afhankelijk van wat de shop heeft maar iig geen sweex/q-tec crap

- 2x 200 GB s-ata RAID
De meeste moederborden ondersteunen wel raid en HD's zijn niet zo duur. RAID levert niet veel winst in de zin van FPS maar wel bij laadtijden wat bij sommige (vooral single player) games ook niet verkeerd is :)
Merk: waarschijnlijk samsung of maxtor, ook afhankelijk van de shop.

- Geluidskaart
In principe hoef ik geen fancy 24.1 kanaals geluid e.d. maar aangezien onboard geluid vaak veel ruist zat ik aan een goedkoop Audigy SE kaartje te denken.

- Geheugen
Hier kom ik niet helemaal uit. Als hoeveelheid geheugen lijkt me 1 Gig voorlopig wel goed, in de toekomst kan ik altijd nog wel een reepje erbij prikken. Snelheids verschil bij games is volgens de reviews niet erg groot tussen 533/667/800 Mhz dus heeft het nut om het duurdere snelle geheugen te kopen? En over het snelheidsverschil tussen dual channel en single channel heb ik nog helemaal weinig kunnen vinden. Is het verstandig om meteen 2x512 te kopen en later met 2x512 te upgraden of gewoon 1 reepje van 1 GB (of meteen 2x1GB?).
Of ik koop een ASrock moederbord die DDR1 ondersteund en hou m'n huidige geheugen, scheelt dat veel in performance t.o.v. DDR2?

- Moederbord
Tja, het liefst zo goedkoop mogelijk maar je moet er goed op letten of je s775 bord wel core 2 ondersteund. In principe hoeven er niet veel features op te zitten, alleen RAID.
Verder vraag ik me af of ik nog aan SLI moet denken.. Als ik over een jaar of 2 weer meer grafische kracht nodig heb lijkt mij het zelf een betere oplossing om gewoon die 7900GS te vervangen met een DX10 videokaart.

Ik hoop dat ik m'n keuze's genoeg heb onderbouwd en dat jullie een goed advies over moederbord en geheugen hebben :)

Verwijderd

Mooi systeem heb je uitgezocht. Ik heb zelf een vergelijkbaar iets (6300, 7600GT, 1GB, 2*200GB) en ik moet zeggen dat ik er geen spijt van heb.

Harde schijven: indien mogelijk zou ik geen maxtor nemen; ik heb zelf 2 maxtor schijven en moet zeggen dat ze erg warm worden en niet bepaald de stilste zijn. Wat betreft betrouwbaarheid overigens geen klachten.

Je geheugen/moederbordverhaal is een beetje afhankelijk oa van of je wilt gaan overkokken of niet.
Zo ja: kijk eens in het Die Hard Overclocking subforum voor ervaringen met overklokken.
Is dat niet het geval, dan is het geen probleem om een AsRock bord te nemen. Houd je misschien weer wat geld over voor <onderdeel naar keuze>.

SLI zou ik niet doen. Het kost extra geld om een SLI bord te kopen, en je zult er hoogstwaarschijnlijk geen gebruik van maken. Tegen de tijd dat je behoefte en/of geld hebt om een tweede kaart te kopen
1) wordt je huidige kaart waarschijnlijk niet meer verkocht
en
2) is één single kaart voor dezelfde prijs waarschijnlijk net zo snel, bovendien heb je dan DX10
Komt nog bij dat je met SLI meer hitte en stroomverbruik hebt.

Wat misschien nog handig is: even van de verschillende onderdelen de prijzen erbij zetten. En je budget, dan kunnen wij zien wat er kan ;)

Verwijderd

Het is handig als je je budget ook geeft...

• Cheezus
Prijzen:

Core 2 Duo: 180
7900GS: 200
Hardeschijven: 150
Geluidskaart: 30
Moederbord: 100?
Geheugen: 100?
Voeding: 50

Dus rond de 800 euro. Ik heb de prijzen losjes gebasseerd op de pricewatch, als je alles bij 1 shop haalt ben je altijd wel wat duurder uit.
Ik had de prijzen er niet bijgezet omdat ik in principe niet echt een 'hard' budget heb maar ik zoek een soort beste price/performance systeem.

Verder hoef ik niet echt te overklokken, in principe is alles zo wel snel genoeg.
Ik kan dus een Asrock 775Dual-VSTA kopen, m'n huidige 2x512 MB DDR400 erin prikken zonder echt performance te verliezen ten opzichte van een een of ander Intelchipset DDR2 bord?
Scheelt weer 150 euro alleen kan ik er dan geen geheugen meer bij zetten in de toekomst (wel upgraden naar 2 Gig DDR2).

Ik zit ook nog te denken aan een x1900xt ipv die 7900GS aangezien dat ook maar 40 euro scheelt.

edit:

Ow wacht, ik had even over het PCI-e 4x ipv 16x verhaal heengelezen bij dat Asrock bord, dit is dus ook niet echt een goede oplossing. |:( Verder zijn er geen borden die DDR1 met core 2 duo combineren of wel?

[ Voor 11% gewijzigd door Cheezus op 30-09-2006 15:31 ]

• jjwa
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-01 11:50

jjwa

CZ3 tentmuis

Ik zou wel aanraden meteen 2x 1GB te nemen, er zijn op het moment games uit die daar al zeker profijt van hebben, en ik neem aan dat je met dit systeem zo lang mogelijk nog fatsoenlijk wil kunnen gamen. Voor keuze van de videokaart zou je hier en hier eens kunnen kijken, mooi uitgebreide vergelijkingen.

• Cheezus
Ja ik dacht eigenlijk dat de 1900xt nog een stuk duurder was maar dat valt reuze mee, dat is de 40 euro meerprijs in ieder geval zeker waard :)

Bij coolprices kom ik dan op dit:

Intel Core 2 E6300: 177.20
Asrock Conroe955G-DVI: 65.85
Sapphire Radeon x1900xt: 239.75
Sounblaster Audigy SE: 22.95
Infineon 1GB DDR2 667: 96.95
Chieftec 450Watt: 47.90
2x Samsung 200GB s-ataII: 137.90

Totaal: 788.50

Een extra GB kost dus 100 euro meer, welke games hebben daar nu (echt) baat bij? Voor 2 extra frames hoef ik er niet zo nodig 100 euro extra voor te betalen, verder draai ik sowieso niet veel crap op de achtergrond dus is het niet zo dat er al 512MB op gaat aan windows en achtergrondprogramma's :)

• svajax
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-04-2022
Neem niet eeen 1gig reep, maar 2 (2 512s, voor DC). en waarom 667mhz geheugen? 533 mhz (keer 2, dual channel) is ook prima hoor!

• Cheezus
2x512MB is idd ongeveer net zo duur.. Verder had ik 667 genomen omdat dit qua prijs niks scheelde met 533 :)

OK, nu nog even op m'n geld wachten en dan kan ik bestellen :P

• Bargemanos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-12-2025
primusz schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 18:32:
2x512MB is idd ongeveer net zo duur.. Verder had ik 667 genomen omdat dit qua prijs niks scheelde met 533 :)

OK, nu nog even op m'n geld wachten en dan kan ik bestellen :P
2x 512 heeft het voordeel dat je dual channel kan draaien, wat weer meer peformace levert.

uhuuummm

• Cheezus
Dat snapte ik :)

Verwijderd

Dat is dus de 256 mb versie.. niet 512..?
Pagina: 1