Foto/Video-bewerking Hardware vragen

Pagina: 1
Acties:

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Beste mensen,

Ook ik ben sinds kort in de wonderen wereld van de digitalefotocamera gestapt. Ik maak mijn foto's met een samsung digimax l55w. Nu weet ik dat je van die foto's prachtige slideshows kunt maken met proshow-gold en daar een menu en muziek bij kunt maken. Ook is het dus mogelijk om daar korte filmpje tussen te stoppen. Mijn camera maakt mpeg-4 bestanden van die korte filmpjes.

Echter vraag ik me nu af:

Ik zet die foto's en filmpjes altijd via de bijgeleverde usb-kabel (camera naar de pc) op de computer. Is dit wel de juiste manier? Krijg ik zo geen kwaliteitsverlies? Zelfde vraag voor de filmpjes.

Moet je die filmpjes eigenlijk niet capturen als je ze op de pc zet ? Ik heb wat dingen gelezen over video bewerking en die mensen gebruiken allemaal een fire wire kabel?? of een apparte capture kaart om films op de pc te zetten. Is dit alleen nodig als je analoog beeld materiaal op je computer wilt zetten?? Of is dat alleen nodig als je de filmpjes wilt gaan bewerken? Wat dat zou ik in de toekomst ook wel willen gaan leren/doen.

Verwijderd

Twanjo schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 13:58:
Ik zet die foto's en filmpjes altijd via de bijgeleverde usb-kabel (camera naar de pc) op de computer. Is dit wel de juiste manier? Krijg ik zo geen kwaliteitsverlies? Zelfde vraag voor de filmpjes.
Je krijgt hierdoor geen kwaliteits verlies omdat je de data direct verzend. Je verzendt 1-en en 0-en (dus geen analoog signaal). :)

• Twanjo
Oke bedankt voor de info paul. Die foto's verliezen dus niks aan kwaliteit omdat ze al digitaal zijn. En als ik straks zover ben ,dat ik die filmpjes wil gaan bewerken, of een echte digitale film (kennis van me heeft een digitale camera i.p.v digitalefotocamera) heb je eigenlijk geen fire wire of zo'n capture kaart nodig? Alleen dus een goede grafische kaart is voldoende.

Verwijderd

firewire hangt af van de camera, maar de meeste digitale vereisen inderdaad firewire. Met een capturekaart kan je de beelden van een analoge camera opnemen.

Je videokaart doet op zich niets bij de videobewerking, daar komt het puur op je processor en je geheugen terecht (eventueel previews waar je videokaart wat te doen krijgt). Het enige wat je dan nodig hebt is een gigantische hoeveelheid harde schijf. opnames met een gewone camera en zonder compressie (dus zonder verlies) nemen ongeveer 13 gigabyte per uur in beslag...

• Twanjo
Oke dus als ik het goed begrijp:

Digitale foto camera: Foto's en films kunnen gewoon overgezet worden met usb kabel of worden gekopieerd van de geheugenkaart.

Digitale film camera: de digitale film wordt op de computer gezet d.m.v een fire wire kabel. Tenzij je een camera hebt met een harde schijf erin ofzo.