Slimline DVD-brander voor Compaq Armada E500

Pagina: 1
Acties:
  • 775 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:15

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Ik heb een oude Compaq Armada E500 laptop gekocht (30GB schijf, 128MB intern, 500MHz) waarin alleen maar een CDROM-speler zit.

Ik wil deze laptop met name gebruiken om foto's te laten zien, mp3's af te spelen en wat filmpjes te laten zien gemaakt met mijn digicam.

Nou wil ik een DVD-brander erin zetten en met wat zoekwerk kom ik uit op de NEC ND-6750/7550/7551 serie. Zijn deze branders ook in te bouwen in de Compaq Armada E500?

Zo niet, wie weet er dan een goed alternatief?

Is overigens een intern geheugen van 128MB voldoende voor genoemde toepassingen of is het aan te raden om dit uit te bereiden naar 256MB (al weet ik niet of dat kan)?

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-01 17:07
Ik heb ook 2 E500's. Ik heb wel een CD writer, en een DVD speler voor beide. Maar ik weet niet of er ook slimline DVD branders voor te krijgen zijn.

Geheugen uitbreiden is wel raadvol. Ik heb er 1 met ook 128mb, en de ander met 256mb. Die laatste werkt veel prettiger/sneller. Het liefst zou ik er nog wat meer bij zetten.... het is gewoon SO-Dimm pc-100 wat erin zit. (E500 heeft 2 memory sloten onder het toetsenbord)

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Ik heb inmiddels via de Compaq-site de Compaq Diagnostic tool en de handleiding gedownload. Ik zie nu dat er inderdaad 2 banks beschikbaar zijn. Bij mij is er 1 bezet door een 128MB Hynix PC133 module. De andere is onbezet.

Windows gaf in configuratie/system oorspronkelijk waarden aan van 498 MHz tot 998MHz, de ene keer dit de andere dat. Vi9a de tool van Compaq zie ik dat het een 700MHz processor is.

Inmiddels weet ik dat deze laptop is uit te bereiden tot 2x 256 MB. Wellicht dat ik er dus nog 128MB (gezien mijn toepassingen) bijprik.

Als er trouwens geen DVD-branders voor te krijgen zijn vind ik een DVD-speler ook al wat, zodat ik 700+MB over kan zetten naar mijn laptop. Maar het liefst combineer ik het gelijk met een door mij genoemde DVD-brander.

• Charlie932
Misschien op marktplaats even kijken.
Anders op ebay.com kijken en zoeken op "E500 dvd" daar staan ook losse DVD spelers en branders tussen.

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Charlie schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 17:24:
Ik heb ook 2 E500's. Ik heb wel een CD writer, en een DVD speler voor beide. Maar ik weet niet of er ook slimline DVD branders voor te krijgen zijn.
...
Ik dacht dat er in laptops alleen slimline CD/DVD-spelers konden maar dat is dus niet zo? Hoe kan je dan aan de benaming zien of de speler/brander geschikt is voor laptops, of volgt dat slechts uit de beschrijving?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 13:37
ELKE slimline drive kan in een notebook. Dat zijn nl slim-lines.

Enige mogelijke problemen:
- Frontje past niet: Overzetten vanaf huidige drive, al dan niet met lijm/dremelwerk, of nieuwe frontje passend maken.
- Sommige notebooks accepteren niet alle drives
- Heel soms zie je drives met master/slave dipswitch achterop. Lang niet elke drive heeft dit.
- Montage: Meestal is de tray/slede gewoon over te zetten. Bij de Armada E500 (en andere multibay-notebooks) zit er echter in het midden een klein plasticje om m uit de bay te halen. Als je nieuwe drive hier geen schroefgaten heeft is het verwijderen van de drive wat lastig. (kans op breken frontje). Maakt verder niet uit, tenzij je regelmatig van drive wisselt (dvd/fdd?)

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
DJSmiley schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 12:42:
ELKE slimline drive kan in een notebook. Dat zijn nl slim-lines.

Enige mogelijke problemen:
- Frontje past niet: Overzetten vanaf huidige drive, al dan niet met lijm/dremelwerk, of nieuwe frontje passend maken.
- Sommige notebooks accepteren niet alle drives
- Heel soms zie je drives met master/slave dipswitch achterop. Lang niet elke drive heeft dit.
- Montage: Meestal is de tray/slede gewoon over te zetten. Bij de Armada E500 (en andere multibay-notebooks) zit er echter in het midden een klein plasticje om m uit de bay te halen. Als je nieuwe drive hier geen schroefgaten heeft is het verwijderen van de drive wat lastig. (kans op breken frontje). Maakt verder niet uit, tenzij je regelmatig van drive wisselt (dvd/fdd?)
Bedankt.

Ik heb (hier zowel als elders op internet) trouwens tot op heden niet kunnen uitvogelen of de NEC ND-6750/7550/7551 branders nou werken i.c.m. de Compaq Armada E500. Voor een geschikte CDRW/DVD doe ik het trouwens ook als ik die vind, nu het afspelen van DVD voor mij belangrijker is dan het (op de laptop) branden daarvan.

Iemand hier een idee welke branders geschikt zijn?

• musiqman
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-10-2025
er staat op marktplaats iemand die nieuwe dvd spelers/cdbranders en cd branders voor de e500 aanbied, ik ga er ook een halen.

Weet iemand trowuens of de gele cinch aansluting aan de zijkant van de e500 een in of uitgang is?

je kan trowuens zelfs tot 512 uitbreiden met de dimm kaartjes, ook dat wil ik gaan doen (wel 2x 256)want er zit hier maar 64 in. opzich draaid ie ook goed met de externe hd van 250gb (intern maar 6) maar is toch fijn om meer ram geheugen te hebben.

[ Voor 35% gewijzigd door musiqman op 21-01-2007 09:59 ]

• Charlie932
musiqman schreef op zondag 21 januari 2007 @ 09:57:

Weet iemand trowuens of de gele cinch aansluting aan de zijkant van de e500 een in of uitgang is?
Dit is een uitgang voor de video. Zo kan je er een TV aan aansluiten. (S-video)

• musiqman
ok. zodat je op een tv dus je beldscherm hebt zeg maar, net als een externe monitor

• Charlie932
musiqman schreef op zondag 21 januari 2007 @ 11:21:
ok. zodat je op een tv dus je beldscherm hebt zeg maar, net als een externe monitor
Klopt. Met DVD kijken werkt dit verassend goed. Ik heb 'm regelmatig op vakantieadresjes gebruikt als DVDspeler op een TV.

Verwijderd

Ik heb ook een armada E500, en ik heb ook al wat onderzoek gedaan naar de mogelijkheid van een DVD-brander, de NEC branders die je noemt kunnen allemaal, maar ze staan af-fabriek allemaal op master, en de E500 accepteert alleen cd/dvd drives die op slave staan. (zelf getest)

Je zal met een slimline-PATA adapter de drive eerst in een andere computer moeten stoppen en doormiddel van speciale firmware de drive op slave moeten zetten, dan zou deze het gewoon moeten doen, nadat je de slede en adapter die op je standaard CD-rom in de E500 zit op je DVD-brander hebt gezet, en met een beetje geluk het frontje ook. (E500 frontje is breder dan standaard frontje op de DVD-branders)

slimline-PATA adapters kan je kopen voor ongeveer 8-15 euro bij sommige computerzaken. (er zijn er niet veel, en niet elke zaak met slimline drives heeft ook adapters) Salland automatisering in Raalte heeft beide, en is goed concurerend kwa prijs voor beide artikelen. (even voor de duidelijkheid, ik ben op geen enkele manier verbonden met die zaak, ik noem alleen deze zaak omdat ik mijn spullen daar zal kopen, vanwege het feit dat ze beide hebben en redelijk goedkoop zijn)

Firmware voor master/slave settings is te downloaden

• musiqman
Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 14:48:
Ik heb ook een armada E500, en ik heb ook al wat onderzoek gedaan naar de mogelijkheid van een DVD-brander, de NEC branders die je noemt kunnen allemaal, maar ze staan af-fabriek allemaal op master, en de E500 accepteert alleen cd/dvd drives die op slave staan. (zelf getest)

Je zal met een slimline-PATA adapter de drive eerst in een andere computer moeten stoppen en doormiddel van speciale firmware de drive op slave moeten zetten, dan zou deze het gewoon moeten doen, nadat je de slede en adapter die op je standaard CD-rom in de E500 zit op je DVD-brander hebt gezet, en met een beetje geluk het frontje ook. (E500 frontje is breder dan standaard frontje op de DVD-branders)

slimline-PATA adapters kan je kopen voor ongeveer 8-15 euro bij sommige computerzaken. (er zijn er niet veel, en niet elke zaak met slimline drives heeft ook adapters) Salland automatisering in Raalte heeft beide, en is goed concurerend kwa prijs voor beide artikelen. (even voor de duidelijkheid, ik ben op geen enkele manier verbonden met die zaak, ik noem alleen deze zaak omdat ik mijn spullen daar zal kopen, vanwege het feit dat ze beide hebben en redelijk goedkoop zijn)

Firmware voor master/slave settings is te downloaden
http://computer-hardware....o%2BPjws7Kfj%2B4VB4M&df=1

en die dan?

zijn deze slave of master?

t scheelt ontiegelijk veel geld dan.

en hoe weet je of iets slave of master staat (waar kan ik dat zien in de laptop)

• musiqman
????
Pagina: 1