Toon posts:

Help een keuze maken aub !

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben (nog steeds) op zoek naar een nieuwe pc maar ik kan echt geen keuze maken. Ik zit nu zelfs te twijfelen tussen een imac en een pc.

[optie 1] ik heb een offerte bij Sallandautomatisering.nl laten maken van de pc:
  • Antec Voeding PSU SmartPower 2.0 450 Watt , Zilver, 24-pins €52,94
  • Seagate Barracuda 7200.10 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300 €78,99
  • Kingston HyperX Dual Channel 2048 MB, PC7200, 900 MHz, 5 €266,39
  • Asus Moederbord P5W DH Deluxe €175,63
  • Zalman CPU Koeler CNPS9500 AT Koper €36,29
  • Intel Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, 1066 MHz, Boxed €257,56
  • Samsung TFT SyncMaster 931C 19 Inch, 2 Ms, 2 Speakers, Zwart / Zilver €275,63
  • Microsoft Desktop Business Hardware Pack PS/2 & USB, Zwart €25,13
  • Corepad EyePad Medium Muismat, Zwart €10,08
  • Sapphire VGA Radeon X1900 XT 512 MB €263,87
  • NZXT Behuizing Apollo Zwart, Window, Geen Voeding, 2 X 120 Mm €77,31
  • Salland Assemblage Desktop 1 Jaar €29,41
  • --------------------------------------------------------------------------------------------------------
  • Totaal bestelling (ex BTW) €1549,23
  • Vaste verzendkosten €7,52
  • BTW 19% €295,78
  • Totaalbedrag €1852,53
[optie 2] Ik koop een 20 inch imac met 2 Gb ram voor +/- € 1500

Redenen waarom ik zit te twijfelen:
- Ben niet echt een pc gamer maar een xbox 360 gamer
- Een imac zou wel goed staan op mijn kamer (design)
- imac is goedkoper dus ik hou meer geld over
- ik heb voor €350 euro meer een veel krachtigere pc
- Een imac is niet upgradebaar
- De pc ga ik overklocken na een tijdje (omdat het kan)

Wat vinden jullie....zou ik voor de pc of voor de imac gaan?
Die PC is misschien wat overkill voor wat ik ermee ga doen maar als ik er één koop wil ik het ook in één keer goed doen en ik heb een budget van €2000 (als cadeau).

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Als je niet gaat gamen zou ik sowieso geen X1900XT erin zetten, maar een 1800XT, 1600XT of een vergelijkbaar nVidia model (7600GT bijv.). Bespaard je veel geld, want je kan zat andere leuke dingen doen met het geld dat je overhoudt van die €2000 (hoeft toch niet in één keer op?).

Hiermee dus ook gelijk zeggende dat ik voor de PC zou gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt voor de snelle reactie.
Maar waarom geen imac?

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2006 12:40 ]

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 17:00
Waarom wel een iMac ?

Ik heb hier een aantal pc's en laptops in huis, en zie absoluut geen reden om er 1 in te ruilen voor een iMac. Als je een iMac gaat kopen, puur omdat je het design zo leuk vind, dan spreek je jezelf behoorlijk tegen. Je zegt namelijk op het laatst dat je gewoon de beste wil hebben, niet die met de leukste kleurtjes.

Als je geen specifieke reden hebt om een mac te kopen, zou ik het ook niet doen. Daarnaast : heb je uberhaupt wel eens met macOS gewerkt ? Het zou namelijk knap lullig zijn als je je best wel dure iMac hebt staan, en er totaal niet mee kan werken.

Daarnaast ga ik mee met exorcist, gooi er een andere vga kaart in, dan ben je nog wat goedkoper uit.

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik heb inderdaad nog nooit echt met OS X gewerkt alleen een beetje in een apple store.
Dat was trouwens ook een reden van twijfel voor mij. Wat als ik niet kan wennen met OS X ?

maar over die videokaart...is het niet raar als ik allemaal krachtige onderdelen neem en maar een matige videokaart? Beetje zonde vind ik

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-02 14:10
Ik zou voor een pc gaan. Idd als je alleen voor het uiterlijk een Imac zou kopen lijkt mij niet verstandig. Je zou idd ook een iets goedkopere pc kunnen kopen denk aan een gf7600gt oid tenzij je gewoon het geld wilt uitgeven maar als je toch niet veel gamed is het erg overdreven. Een goed alternatief is een 7600gt en miss een Core 2 Duo 6400 als je nog meer wilt bespraren de E6600 is wel een super proc.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb even gekeken en dan kom ik uit op 1600 euro en ik kan inderdaad beter voor die configuratie gaan.
Maar...
ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat ik beter een pc kan nemen i.p.v een imac.
Op een imac kan ik namelijk ook gewoon windows en/of Ubuntu linux draaien.
En OS X is veiliger.
OOHH wat een dilemma :P

Verwijderd

Gelukkig komt er nu een apple gebruiker te hulp.

De iMac met 2 GB aan geheugen gaat dus 1500+180 =1680 euro kosten. Tenzij je studentkorting krijgt.

Nu ga ik even de voorst en tegens bespreken.

Voor een iMac:

- Mooi design (het is maar waar je waarde aan hecht)
- Werkt met mac OS X en Windwows XP. Dit is echter alleen een voordeel als je van plan bent OS X te gaan gebruiken of ervaring mee hebt of dat je het een fijner systeem vindt.
- Compact, alles zit in 1
- Goed beeldscherm, ik denk wel een stuk beter dan die 19 inch samsung. Hij heeft ook een hogere reolutie van 1680x1050
- gebruikt weinig stroom. De iMac heeft de merom core 2 duo.
- voor een fabriekscomputer is het een hele goeie ook qua prijs/kwaliteit.
- Minder problemen, en als er problemen zijn makkelijker op te lossen.

Tegen de iMac, dus voor de zelfbouw.

- Goedkoper
- Sneller, vooral op grafisch gebied
- overclocken is stukken makkelijker
- Hardware veranderen is makkelijker
- Iets grotere harde schijf

Ik denk verder eigenlijk dat je zelfbouw systeem behoorlijk overkill is, aangezien je al zei dat je meer een Xbox360 gamer bent. De imac is vast snel genoeg, je moet de bovenstaande dingen maar tegen elkaar afwegen. Als ik een iMac zou kopen zou ik het voor een groot deel voor het systeem doen, aangezien dit bij jou niet het geval is neig ik toch al meer naar de gewone computer. Als dit nou gewoon een keuze was tussen 2 fabriekscomputers, zou ik het waarschijnlijk wel weten. Het feit dat dit een strijd is tussen een zelfbouw pc en een fabrieks pc is het echt een stuk moeilijker om een kezeu te maken. Je moet hier veel meer voors en tegens bekijken

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik krijg inderdaad studentenkorting.
Ik zelf zit alweer meer aan de iMac te denken omdat die eigenlijk toch wel alles kan wat ik echt wil en gebruik. Dat overklocken boeit me ook niet echt zo en grafisch ben ik ook niet echt veel van plan te doen.

Het enige wat mij denk ik nu nog tegen houd is dat de iMac niet upgradebaar is en de pc wel.
Het is jammer dat ik niet gewoon even een iMac voor een week ofzo kan testen

Verwijderd

Wat wil je eigenlijk met de PC gaan doen? Als je alleen een beetje gaat internetten, word en zo dan lijkt de die iMac erg overkill (idem aan de zelfbouw PC). Als je Max OS X wil leren kennen, heb je niet iemand uit je naaste omgeving die een Apple heeft zodat je het kan proberen ? Dan kan je hem direct ook vragen naar zijn bevindingen en wat voor problemen e.d. hij heeft/had.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 14:30:
Ja ik krijg inderdaad studentenkorting.
Ik zelf zit alweer meer aan de iMac te denken omdat die eigenlijk toch wel alles kan wat ik echt wil en gebruik. Dat overklocken boeit me ook niet echt zo en grafisch ben ik ook niet echt veel van plan te doen.

Het enige wat mij denk ik nu nog tegen houd is dat de iMac niet upgradebaar is en de pc wel.
Het is jammer dat ik niet gewoon even een iMac voor een week ofzo kan testen
daar heb je gelijk in.
maar.... kun je niet met de wet koop op afstand wat doen? ;) (nee ik zet niet aan tot ... hoor).
mac is trouwens wel lekker stil :) (heb er ook een)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Topicstarter
internetten, msn, downloaden, muziek, films

Nee ik ken niemand met een mac maar ik had al een idee. Ik ga tijdelijk een gehackte OS X installeren op m'n pc en kijken hoe ik het vind.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2006 14:56 ]

Verwijderd

Ok, je gaat dus dingen doen waar je met een PC van 500/600 euro het zat mee red. Wat ik zou doen is gewoon een leuk simpel systeempje (met veel harde schijf ruimte) kopen en de rest van het geld mooi in je zak steken. Misschien een leuke LCD TV of iets dergelijks. Het heeft namelijk weinig meerwaarde om een dikke PC te kopen, als je er toch niet het maximale uit gaat halen. En het is beter voor de stroomrekening :+

Verwijderd

Topicstarter
ik was photoshop vergeten, niet dat ik het heel veel ga gebruiken.
Ik wil denk ik toch wat liever een beetje krachtige computer.

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
geheugen neem 2 x 1 gb cheap ass ddr 2 533 is genoeg
een 7600gt is sterk genoeg scheelt een hoop geld en stroom en is passief te koelen
als je toch veel geld uitgeeft neem een 24 inch breedbeeld scherm
waarom dat bord zo duur je gebruikt 90% van de feautures toch niet

1337

Verwijderd

Topicstarter
Dat moederboard is perfect voor het overklocken van een Core 2 Duo ;)

• dewil1990
  • Laatst online: 02-02 14:10
je kan ook een laptop nemen met gv een gf7600go een core duo proc
een vriend van me wil ook een laptop kopen voor 1400 a 1500 euro heb je een goede laptop.
Als je alleen gaat internetten enz is je pc zwaar overkill.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:50

BHQ

Wat is dat dan weer voor oud, achterhaald argument :? Als je netjes een Windows installatie blijft updaten en niet nodeloos op 'ja' klikt bij installers zonder te lezen, is er echt heel weinig aan de hand.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 14:54:
internetten, msn, downloaden, muziek, films
Kun je beter een E6300, X1600 en 1024 geheugen nemen... dat zou ik doen in jouw geval.

• BHQ

BHQ

Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 22:09:
[...]

Kun je beter een E6300, X1600 en 1024 geheugen nemen... dat zou ik doen in jouw geval.
Verklaar dat ook even. Al die dingen kan je ook prima op een mac doen.

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 12:52:
Nee ik heb inderdaad nog nooit echt met OS X gewerkt alleen een beetje in een apple store.
Dat was trouwens ook een reden van twijfel voor mij. Wat als ik niet kan wennen met OS X ?

maar over die videokaart...is het niet raar als ik allemaal krachtige onderdelen neem en maar een matige videokaart? Beetje zonde vind ik
Nee, dat is IMO niet raar. Zelfs verstandig. Je zegt zelf dat je niet echt een pc gamer bent. Dan kan je (zoals enkele al eerder hebben gezegt) een goedkoper kaartje kopen. Bijv. 7600GT is meer dan zat voor af en toe gamen. (Als je goed wilt gamen dan doe je dat op je Xbox 360 ;) ) Daarbij komt nog eens de DX10 kaarten die "Binnenkort" komen dus als je echt het beste wilt moet kan je het beste even wachten. Maar weet terugkomend je zegt dat je niet echt een PC gamer bent...
Dan nog die Kingston HyperX Dual Channel 2048 MB, PC7200, 900 MHz, 5 €266,39. Zoals ZandBak ook al zei 2 x 1 gb ddr 2 533 is genoeg, met wat jij van plan bent ermee te doen. Scheelt ook weer wat euro's.
Verder ziet die zelfbouw PC er wel goed uit. En ik zou (persoonlijk) voor de zelfbouw PC gaan omdat die makkelijk up te graden is...

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Je zelf bouw systeem, daar kun je eigelijk (bijna) alles (in details niet) mee doen wat de Mac kan behalve 2 dingen: Het design, dat van een mac krijg je niet, wel 'anders' maar als je perce dat van deze apple wil (bijv. in 1 'doos' alles) en OS X, vind je deze dingen doorslag gevend? koop een mac, zo niet ga lekker voor de pc!
Ik denk dat je echt de keuze zo moet stellen...
overigens zijn bijde systemen voor de eisen van jouw (die niet erg hoog zijn) meer dan zat, een paar honderd euro goedkopere PC zal waarschijnlijk ook voldoen... en de pc kan je voor dat budget optimaal samenstellen, wil je bijv. een groot scherm? betaal d'r meer voor en je hebt het, wil je het niet? hoef je het ook niet te betalen, bij Apple is die keuze wat minder

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

Verwijderd

-Voor jouw doeleinden is 1024mb goedkoop 533 geheugen genoeg
-Mooi mobo, als je overclocked. anders een p5b; je zegt dat het perfect is om c2d te overclocken, maar als je die feature niet gebruikt, waarom bij die keuze blijven?
Zodra jij nadenkt over OCen is er allang een onderdeel uit die jouw onderdelen eruitpresteert in zowel zuinigheid als stilte als prestaties.
-Een E6300 is veel goedkoper, maar genoeg voor je doeleinden.
-Stock-cooling werkt gewoon, tenzij je betere oc-prestaties wil halen, wat onwaarschijnlijk is voor een student (zuinig op alles tog?:P)
-Leuk beeldschermpje, als je gamed :-/. Ik snap dat hij mooi is, maar dit bakt echt niet, zoveel geld neerleggen daarvoor. Een acer doet dat stukken goedkoper.
-Corepad Medium of Steelpad QcK is een keuze, ik vind QcK veel fijner in gebruik.
-Een 7600GT is geschikt voor jouw. Als je stilte wil, is er een groot assortiment passieve 7600GT's.
-Die Apollo is een leuke kast, maar je betaald er zoveel voor omdat je um mooi vindt of omdat hij beter koelt?
-De voeding is heel compleet, goede keuze
-De hardeschijf kan heel goed presteren, is 1tje groot genoeg? (goede keuze)

Pas je keuzes aan je doeleinden
Zie het niet als zwakheid(van je pc :P dan he?), maar aan het aanpassen aan wat je ermee doet.

Just zhe 2 cents de moi

Verwijderd

Topicstarter
Ey tnx voor de tips allemaal !!!
Ook al kan ik een goedkopere zelfbouw maken, ga ik denk ik toch voor de iMac.
Maar ik ga er nog een maandje over na denken voordat ik mijn beslissing neem.

Verwijderd

Yapser schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 21:28:
[...]

Wat is dat dan weer voor oud, achterhaald argument :? Als je netjes een Windows installatie blijft updaten en niet nodeloos op 'ja' klikt bij installers zonder te lezen, is er echt heel weinig aan de hand.
Het stond zelfs in de consumentengids dat Mac OS X veiliger was. Nou ben ik geen groot fan van ze, maar toch. En ook al is het niet veiliger, je hebt zoveel minder last van virussen simpel omdat minder mensen het gebruiken. Ik hoef nu ook geen virusscanners te laten lopen waardoor mijn computer weer slomer wordt. Als je Mac OS X hebt, heb je gewoon minder last van virussen en al het gedoe er omheen. Dat is gewoon een feit!!

Dat je iemand nodig hebt die uitlegd hoe Mac OS X werkt, is een beetje onzin. Niemand heeft mij ooit geleerd om met deze OS te werken toch gaat het mij heel goed af (het is ook nog eens heel gebruiksvriendelijk). Net als met windows. Nooit iemand die het mij geleerd heeft. Ik heb het alleen leren kennen door op school ermee te werken. Ik heb het idee dat ik er meer van afweet dan de gemiddelde leering die altijd thuis windows heeft gebruikt.

Ik kan zeggen dat allebei absoluut geen slechte keuze is. Als ik voor precies dezelfde keuze zou staan zou ik de mac nemen. In ieder geval succes met het aanschaffen

• BHQ

BHQ

Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 13:25:
[...]
Het stond zelfs in de consumentengids dat Mac OS X veiliger was.
Sinds wanneer is de consumentenbond betrouwbaar dan? Achter een hoop conclusies kan je de nodige berg vraagtekens zetten..
Nou ben ik geen groot fan van ze, maar toch. En ook al is het niet veiliger, je hebt zoveel minder last van virussen simpel omdat minder mensen het gebruiken. Ik hoef nu ook geen virusscanners te laten lopen waardoor mijn computer weer slomer wordt. Als je Mac OS X hebt, heb je gewoon minder last van virussen en al het gedoe er omheen. Dat is gewoon een feit!!
Er is een verschil tussen gebruikers die altijd als Administrator werken, IE gebruiken, nodeloos bij alles op 'ja' klikken, Bonzi Buddy prachtig vinden en mensen die wél weten hoe het moet. Het verhaal 'minder mensen gebruiken het dus er zijn minder virussen' gaat ook niet op. Er is een behoorlijk verschil tussen Unix en Windows, alleen al dat je met een normaal account ook -echt- niets buiten je homedir kunt slopen.
Dat je iemand nodig hebt die uitlegd hoe Mac OS X werkt, is een beetje onzin. Niemand heeft mij ooit geleerd om met deze OS te werken toch gaat het mij heel goed af (het is ook nog eens heel gebruiksvriendelijk). Net als met windows. Nooit iemand die het mij geleerd heeft. Ik heb het alleen leren kennen door op school ermee te werken. Ik heb het idee dat ik er meer van afweet dan de gemiddelde leering die altijd thuis windows heeft gebruikt.
Hier houd ik me buiten :)
Ik kan zeggen dat allebei absoluut geen slechte keuze is. Als ik voor precies dezelfde keuze zou staan zou ik de mac nemen. In ieder geval succes met het aanschaffen
Wat-ie wil kan op beide in principe, en hij kan altijd nog Windows op een mac draaien dmv. Bootcamp. Vind je een Mac mooi dan ga je voor de mac, Vind je een PC mooi dan ga je voor de PC en neem je er genoegen mee geen MacOS te kunnen draaien ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga waarschijnlijk voor de imac maar welke videokaart zal ik nemen?
128mb X1600
of
256Mb X1600 (kost 75 euro meer)

• Dutch_Razor
  • Laatst online: 01-11-2024
Maarre als ik het goed begrijp ga je dus een pc/imac kopen om te photoshoppen, internetten, word etc?

Ik zie nu dat ik tijdens het internetten mn CPU 1% gebruik :P

Maarja t zal wel beter zijn dan met mindere specs neem ik aan, voor photoshop.

Edit: Oh no, 8%!

[ Voor 3% gewijzigd door Dutch_Razor op 02-10-2006 23:04 ]

Pagina: 1