gevolgen van overklokken

Pagina: 1
Acties:
  • 316 views sinds 30-01-2008

• brbr4thepc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-01 13:05
Ik heb een vraag, die ik niet eerder op dit forum heb gevonden, mischien wel handig om bij de FAQ te zetten,
Wat kan er gebeuren als je je CPU overklokt?
Ik heb zelf 1 antwoord, het word te heet en de het brand door, zijn er nog meer mensen die hier ervaringen mee hebben gehad?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Overklokken opzich doet niet zoveel met je CPU, dat gebeurt pas als je het voltage gaat verhogen :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Door het overklokken kunnen de resultaten van een berekening niet meer kloppen, waardoor er allerlei ongewenste acties kunnen optreden (crash).

Door de extra warmte kan een component zoals een cpu minder lang mee gaan. Ook kunnen componenten niet berekend zijn op de hogere snelheid, spanning en stroom en eerder sterven.

Overigens brandt een cpu niet per definitie door als je deze heet wordt. De moderne cpu's zetten zichzelf uit.

[ Voor 51% gewijzigd door dr snuggles op 30-09-2006 11:34 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:02

Haan

dotnetter

'het' wordt' te heet en ' het' brandt door, bedoel je de cpu mee neem ik aan. Ik kan me niet voorstellen dat je daar niks over hebt kunnen vinden.. Maar sowieso is dat met alle huidige cpu's helemaal geen issue, die zijn beveiligd tegen oververhitting en zullen voor die tijd zichzelf al hebben uitgeschakeld ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:06
Er staat inderdaad niets over de gevaren van overklokken in de FAQ van DOC, maar wel in de FAQ van TCA.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Non destructieve dingen die in het begin kunnen gebeuren:
1: Datacorruptie door te hoge overclock
2: PC die niet meer start door te hoge overclock (Cmos rest en alles is weer OK)
3: reboots door warmte

Uiteindelijk kan overclocken teveel vragen van je voltage regelcircuits, waardoor je systeem dus allerlei rare fouten gaat geven (RAM errors, CPU's die niet meer willen, etc etc).
Door het systeem te heet te laten draaien (wanneer je koeler er af dondert bijvoorbeeld, met zal het niet gauw gebeuren ivm oververhittingsbeveiliging) kan je CPU beginnen te smeulen.
Als je je RAM voltage te hoog zet, kan je RAM stuk gaan.
Voeding kan het ook begeven wanneer je de CPU overklokt. Deze gaat dan nl meer energie vragen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 16:37

Croga

The Unreasonable Man

limoentje schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 11:30:
Overklokken opzich doet niet zoveel met je CPU, dat gebeurt pas als je het voltage gaat verhogen :)
De hoeveelheid stroom die de CPU nodig heeft is afhankelijk van het voltage en de kloksnelheid van de CPU. Als je dus slechte banen op je moederbord hebt kan het goed zijn dat je CPU door alleen een overclock teveel van je banen of je VRM gaat vragen....

Ofwel: Het is niet alleen het voltage wat een probleem kan zijn...

• brbr4thepc
Ik heb nu een
AMD Athlon 3500+ (met een Arctic freezer 64 pro)
Asus A8N-E Nforce 4
MSI Geforce NX7300GS
1024MB DDR kingston

Mijn eerste score op 3d mark 03 zonder overklokken was 3456 3DMarks op 2.2 GHz
Mijn laaste score met de external clock op 220 MHz was 3866 3DMarks (2420 MHz)
Nu heb ik de external clock op 225 MHz en draait nog goed op CPU 35 graden IDLE
nu expirimenteren of ie ook de 250MHz haalt, dan draait ie op 250X11=2 750MHz
Dan ben ik dik tevreden:D

[ Voor 5% gewijzigd door brbr4thepc op 30-09-2006 11:51 ]

• brbr4thepc
Haan schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 11:33:
'het' wordt' te heet en ' het' brandt door, bedoel je de cpu mee neem ik aan. Ik kan me niet voorstellen dat je daar niks over hebt kunnen vinden.. Maar sowieso is dat met alle huidige cpu's helemaal geen issue, die zijn beveiligd tegen oververhitting en zullen voor die tijd zichzelf al hebben uitgeschakeld ;)
Ow, sorry voor me spelling, ik let daar niet zo op als ik achter de computer zit, alleen als ik op school ben ;):P 8)7

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:10
op spelling moet je eigenlijk altijd letten, (doe je op de duur onbewust hoor), dat geeft een goede indruk van je :)

• Ernie
  • Laatst online: 20-01 14:46
McKaamos schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 11:35:
Non destructieve dingen die in het begin kunnen gebeuren:
1: Datacorruptie door te hoge overclock
2: PC die niet meer start door te hoge overclock (Cmos rest en alles is weer OK)
3: reboots door warmte

Uiteindelijk kan overclocken teveel vragen van je voltage regelcircuits, waardoor je systeem dus allerlei rare fouten gaat geven (RAM errors, CPU's die niet meer willen, etc etc).
Door het systeem te heet te laten draaien (wanneer je koeler er af dondert bijvoorbeeld, met zal het niet gauw gebeuren ivm oververhittingsbeveiliging) kan je CPU beginnen te smeulen.
Als je je RAM voltage te hoog zet, kan je RAM stuk gaan.
Voeding kan het ook begeven wanneer je de CPU overklokt. Deze gaat dan nl meer energie vragen.
offtopic:
Je vergeet nog het belangrijkste...
Je krijgt extra performance als je gaat overclocken O-)

Verwijderd

http://www.youtube.com/watch?v=XgOmMAasqto

dat kan er dus gebeuren maar na dat filmpje hebben ze cpu beveiligd..

Verwijderd

Dat filmpje is erg slecht geweest voor AMD.
Ze hadden wel thermische beveiliging, maar bij dat filmpje faaldie die (niemand weet waarom).

Verwijderd

brbr4thepc schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 11:27:
Ik heb een vraag, die ik niet eerder op dit forum heb gevonden, mischien wel handig om bij de FAQ te zetten
Staat gewoon in de FAQ hoor.....

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Haan schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 11:33:
Maar sowieso is dat met alle huidige cpu's helemaal geen issue, die zijn beveiligd tegen oververhitting en zullen voor die tijd zichzelf al hebben uitgeschakeld ;)
De temperatuur-sensor kan de globale temperatuur van de CPU monitoren, maar het doorbranden t.g.v. overklokken kan zeer lokaal gebeuren.

De koper-baantjes (of welk ander materiaal ook) hebben door de toenemende verkleining allang niet meer het uiterlijk van een strakke snelweg, maar meer dat van een bospaadje, met veel vernauwingen en slingeringen. Als op een bepaald plekje het baantje erg nauw is, kan de CPU bij de normale snelheid het nog net trekken, het wordt dan op dat plekje wel extra heet, maar er gaat niets mis (anders was de CPU niet door de factory burn-in heengekomen). Bij overklokken gaat er nog net iets meer stroom door het baantje lopen, en kan er daar een zeer lokale oververhitting en doorsmelting komen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• brbr4thepc
mvdejong schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 14:00:
[...]

De temperatuur-sensor kan de globale temperatuur van de CPU monitoren, maar het doorbranden t.g.v. overklokken kan zeer lokaal gebeuren.

De koper-baantjes (of welk ander materiaal ook) hebben door de toenemende verkleining allang niet meer het uiterlijk van een strakke snelweg, maar meer dat van een bospaadje, met veel vernauwingen en slingeringen. Als op een bepaald plekje het baantje erg nauw is, kan de CPU bij de normale snelheid het nog net trekken,
Wat ik net heb overkomen geloven jullie nooit :| :|
Ik sta er helemaal versteld van.
Ik las net dit bovenstaande, (10 minuten daarvoor had ik me Vcore veranderd naar 1.50V)
valt me computer uit, ik dacht wtf nu is ie kapot.
Ik voeding uit gedaan, voeding aan gedaan, computer aangezet, snel naar de BIOS, snel de Vcore op auto, en starten!
En gelukkig, hij doet het weer:D Nu nog ff de external frequentie iets lager zetten, en dan gelukkig nog genieten van me pc van 2640MHz:D:D:D:D

• Tarkin
  • Laatst online: 22:10
gebeurt vaak
overklocken en vanaf hij niet meer deftig opstart of crasht terugzetten op de clock waar hij wel nog op liep...

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:52

Exigence

dnkroz

brbr4thepc schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 14:25:
[...]

Wat ik net heb overkomen geloven jullie nooit :| :|
Ik sta er helemaal versteld van.
Ik las net dit bovenstaande, (10 minuten daarvoor had ik me Vcore veranderd naar 1.50V)
valt me computer uit, ik dacht wtf nu is ie kapot.
Ik voeding uit gedaan, voeding aan gedaan, computer aangezet, snel naar de BIOS, snel de Vcore op auto, en starten!
En gelukkig, hij doet het weer:D Nu nog ff de external frequentie iets lager zetten, en dan gelukkig nog genieten van me pc van 2640MHz:D:D:D:D
Dat geloof ik heel graag :P En als je hier al van schrikt raad ik je aan vooral niet verder te proberen ;) Want het kan voorkomen dat je meerdere keren een nieuwe Windows installatie moet doen, je harddisk corrupt raakt, je bios corrupt raakt en nog veel meer ongein :P Niet om je bang te maken, maar zo gaat dat nu eenmaal. Standaard overclocken is redelijk onschuldig en zonder veel gevaar, maar hoe dichter je bij de randjes komt, hoe meer werk je er van hebt :P

Verwijderd

Eeuhm... ff reboot is anders dan dat ik al heel wat processoren als sleutelhanger heb moeten maken!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
Exigence schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 15:21:
[...]

Dat geloof ik heel graag :P En als je hier al van schrikt raad ik je aan vooral niet verder te proberen ;) Want het kan voorkomen dat je meerdere keren een nieuwe Windows installatie moet doen, je harddisk corrupt raakt, je bios corrupt raakt en nog veel meer ongein :P Niet om je bang te maken, maar zo gaat dat nu eenmaal. Standaard overclocken is redelijk onschuldig en zonder veel gevaar, maar hoe dichter je bij de randjes komt, hoe meer werk je er van hebt :P
En dat is de reden van mijn WPI topic O-)
Maar het is hier vaste prik dat het systeem vastloopt, niet meer opstart voor een Cmos clear of windows corrupt is.

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• Avalaxy
  • Laatst online: 30-01 00:03
brbr4thepc schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 11:47:
-knip-
Mijn eerste score op 3d mark 03 zonder overklokken was 3456 3DMarks op 2.2 GHz
Mijn laaste score met de external clock op 220 MHz was 3866 3DMarks (2420 MHz)
Nu heb ik de external clock op 225 MHz en draait nog goed op CPU 35 graden IDLE
nu expirimenteren of ie ook de 250MHz haalt, dan draait ie op 250X11=2 750MHz
Dan ben ik dik tevreden:D
ik hoop toch wel dat je 3dmark05 bedoeld?
Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 12:33:
http://www.youtube.com/watch?v=XgOmMAasqto

dat kan er dus gebeuren maar na dat filmpje hebben ze cpu beveiligd..
jaja geweldige test van die intel fanboys... bij intel kan dit echt ook gebeuren.

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
leonpwner1 schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 21:01:
[...]

ik hoop toch wel dat je 3dmark05 bedoeld?

[...]

jaja geweldige test van die intel fanboys... bij intel kan dit echt ook gebeuren.
Dat filmpje is nep :z
Die van Youtube is wel echt daar in tegen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door FiXeR.nl op 30-09-2006 21:28 ]

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
wou net zeggen, lijkt wel of er vuurwerk onder zit ofzo. dat kan nooit zo gaan, zeker niet met zoveel cpu's als je daar ziet. Ik denk trouwens dat het steeds dezelfde is....

over fanboys gesproken, ik vraag me af of dit filmpje geen antwoord was van AMD fanboys die het niet konden hebben

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
FiXeR.nl schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 21:27:
[...]

Dat filmpje is nep :z
Die van Youtube is wel echt daar in tegen ;)
Ja, maar wel gemaakt door THG waar op de een of andere manier AMD's altijd slechter uit de test komen als bij andere reviews.
Zelfs bij een of andere stabilitiets test moesten de de Intel P4 xtreme +SLI een aantal keer resetten/ rebooten terwijl de AMD t gewoon bleef doen. Na een paardagen gingen ze eens op onderzoek uit restarten bijde PCs resette intels reboot score en lieten die van AMD staan en aan het eind van de rit zeggen ze nog dat de amd 1 keer gereboot is....

LinkedIn
BlackIntel

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Maar dat telt lekker niet :9
No way dat die cpu zo ontploft

[ Voor 9% gewijzigd door MensionXL op 30-09-2006 22:14 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

MensionXL schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 22:13:
[...]

Maar dat telt lekker niet :9
No way dat die cpu zo ontploft
Is DEZE wel echt dan :X

http://video.google.com/videoplay?docid=5393904704265757054

• king of rats
  • Laatst online: 25-01 15:13
Goh, waar zou het kruit verborgen zijn?

Maar dwalen we nu niet een beetje af van de gevaren? 8)7

Wii \\ xbox 360 \\ samsung 32a656 \\ pc: e6400, hd3870, p5w dh deluxe

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ik weet niet of dat veel verschil maakt, maar het is wel een Intel Chipset (die over het algemeen erg goed zijn) tegen een VIA chipset, die vaak als goedkoop en kwalitatief minderwaardig wordt beschouwd...

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

We zijn idd aan het afdwalen van de gevaren nezumi, echter gaat dit topic al vanaf het begin over iets wat helemaal niet in DOC thuis hoort, als je met sub-zero cooling of voltmods bezig bent weet je meestal wel wat de gevaren zijn ;)

Verder is het zo dat dit wel al vaker langs gekomen is in T&C dus vandaar dat dit gewoon op slot gaat.

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.