[Delphi] omvang van exe aanpassen?

Pagina: 1
Acties:

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 21:06

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
Ik ben bezig met een tooltje welke activiteit van een bepaalde executable logt, dit n.a.v. vermoedelijke security issues op een bedrijfsnetwerk waarvan ik bij beheer betrokken ben (en waarvan ik ook nog eens de enige software engineer ben).

ik wil daarom de size van de executable nabootsen, hoe kan ik zorgen dat deze een gespecificeerde size heeft? bogus er in stoppen lijkt me, maar als dat op een gestructureerde manier zou kunnen, ik zou natuurlijk in de form file heel veel ASCII tekens kunnen stoppen of in een extra mee te compilen file, maar heeft iemand een beter idee?

Cogito Ergo Credo

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Moet het percee een uit te voeren programma zijn? Anders kan je gewoon heel simpel een bestand aanmaken van de juiste grote met een EXE extensie. Je kan een bestaande EXE ook aanvullen met onzin. Of je neemt bij je EXE een resource up die je EXE veel groter maakt.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:06

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De size is pas bekend nadat het hele programma gecompileerd is. Wat je zou kunnen doen is het aantal bytes dat je te kort komt gewoon erachter plakken (als 0 of desnoods als random). Dit maakt voor de werking van het programma niks uit.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• MLM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-03-2023

MLM

aka Zolo

als je het goed wilt doen, maak je een chunk "initialized data" aan in de PE file, met de gewenste grootte... dat je het verder niet gebruikt maakt niet uit :x

-niks-

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

Dus uiteindelijk ga je een executable identificeren aan de hand van z'n grootte? Dat lijkt me niet slim. Gebruik dan een CRC32/64 of bestandsnaam+bestandsversie. Dat laatste is ook nog es poepsimpel na te bootsen, maar CRC is betrouwbaarder.

日本!🎌

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:40

Tomatoman

Fulltime prutser

1. Je compileert de exe, die dan nog kleiner is dan de gewenste grootte.
2. Met een resource editor voeg je een willekeurige resource toe, bijvoorbeeld een leeg tekstbestand. Daarmee kun je exe tot de gewenste grootte opblazen.

Als je geen resource editor hebt, kun je een bij Delphi meegeleverd demoproject compileren. Bij Delphi 2006 vind je die in
C:\Program Files\Borland\BDS\4.0\Demos\DelphiWin32\VCLWin32\resXplor\
en bij Delphi 7 in
C:\Program Files\Borland\Delphi7\Demos\ResXplor\

Een goede grap mag vrienden kosten.

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 21:06

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
ik weet niet of de dader slim genoeg is om de omvang van de exe te controleren, maar dan kan natuurlijk wel... die resource editor is ws. een heel goed idee, en ik zal nog even in de originele exe (die ik helaas ff niet mee naar huis genomen heb), kijken wat de company info en zo is.

op dit moment werkt de rest aardig goed:
- nep-exe komt met loginscherm
- login wordt naar php-bestand op server gestuurd welke de parameters pakt en in de mysql database stopt
- vervolgens wordt normale applicatie gestart (de gebruiker zal hooguit het enigzins vreemd vinden dat hij twee keer in moet loggen, dat kan ik wel automatisch doen via messages, maar te veel werk).
- de monitor applicatie checkt geregeld een andere php file welke een count doet op de mysql tabel, als het alarm aanstaat en er een entry bij komt dan gaat er een wav-file afspelen en wordt de laatst toegevoegde waarde (IP en tijd) op de monitor applicatie getoond.

resource editor zat geloof ik bij C++, net als WinSpy (er handig voor system calls). De icon heb ik er al uit opgeslagen met simpele Delphi call.

[ Voor 7% gewijzigd door jopiek op 01-10-2006 12:12 ]

Cogito Ergo Credo

Pagina: 1