advies internet op zolder

Pagina: 1
Acties:

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik ben pas verhuist en hebben een beetje problemen hier om kabels door te trekken, op de 1e etage zit een gat naar de meterkast, met een dunne coax tv-kabel erdoor, en een telefoonkabel voor de fax zit erdoor, de coax hebben we inmiddels al op zolder, maar door dat smalle gat op de 1e etage gaat dus net niet geen normale UTP kabel (er is door boorproblemen al met 2 boordiktes wegwerkt). Er is daar al zo geprutst, en er zitten daar zoveel leidingen en kabels, dat het ook niet verantwoord is om daar te gaan boren.

Nu heb ik gedacht aan WLAN of DLAN of dun 4 aderig telefoonkabel (dun UTP is helaas niet te koop hier).
DLAN valt wat mij betreft af omdat ik gelezen heb dat een pingtijd van 32ms normaal is naar de router toe.
WLAN gebruik ik nu al, dat gaat goed met pc en laptop vanaf zolder, als ik ping met mijn pc naar de router is dat 2ms, daar valt mee te leven en dan nog wel met een goedkoop wlan USB stickie.

4 aderige telefoonkabel heb ik mijn twijfels of het ook dun te krijgen is en of het gaat passen dan, dat faxdraad wat we nu hebben is eigenlijk nog wel aardig dik.

1ste keus is dan denk ik toch maar een WLAN bridge op zolder zetten (jammergenoeg).
Nu heb ik dus in de meterkast een SANEO 11mbit wlan (100mw) accespoint in de meterkast,
deze is ook in te zetten als bridge.
Is het kwa capiciteit beter om een 54mbit in de meterkast te hangen, en de SANEO als bridge in te zetten?
kwa sterkte ben ik best tevreden met de SANEO, alleen ik ben bang dat als er teveel op gebeurt, mijn ouders zitten beneden ook op het AP, dat hij wel is met 11mbit in de verdrukking kan komen.
Helaas kan de Saneo alleen maar WEP maargoed, eigenlijk wel goed zat, gebruik namelijk ook mac-filtering.

welk sterk accespoint raden jullie mij aan, en ook nog een beetje betaalbaar is?

voor de duidelijkheid er moet 3mbit internet alleen doorheen, de laptop beneden communiceer ik haast niet mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Dnc1n op 30-09-2006 11:09 ]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:43

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Je kan ook evt Ethernet over power gebruiken. Gewoonweg twee "stekkers" inprikken in je stopcontacten et voila NETWERK :-)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Dnc1n
mkleinman64 schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 11:18:
Je kan ook evt Ethernet over power gebruiken. Gewoonweg twee "stekkers" inprikken in je stopcontacten et voila NETWERK :-)
Yeps das DLAN :) nadeel ervan zijn de pingtijden. :(

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-03 17:11
is een lan kabel in de voegen van het huis vast zetten geen optie
heb dat hier ook ik zit op de eerste verdieping en me broer op de zolder en beide hebben gewoon een utp verbinding en als iemand niet weet dat er een loopt dan zie je hem ook niet
eerste stukje langs de regenpijp en de rest door de voeg :P

• mkleinman
  • Laatst online: 15:43

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dnc1n schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 11:22:
[...]

Yeps das DLAN :) nadeel ervan zijn de pingtijden. :(
Ah, excuus, dat had ik niet achter DLAN gezocht. Zijn de pingtijden met DLAN zo hoog? Ik meende altijd dat met WLAN de ping altijd hoger was?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Kun je die ping tijden ook onderbouwen ?

Verder vraag ik me sterk af of je van die paar milliseconden echt last hebt.

Feit blijft dat een kabeltje het meest stabiel is, en volgens mij, maar dat is afhankelijk van de situatie daar, een wlan wat storingsgevoeliger is dan een dlan.

Abort, Retry, Quake ???

• Dnc1n
aZuL2001 schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 11:33:
Kun je die ping tijden ook onderbouwen ?

Verder vraag ik me sterk af of je van die paar milliseconden echt last hebt.

Feit blijft dat een kabeltje het meest stabiel is, en volgens mij, maar dat is afhankelijk van de situatie daar, een wlan wat storingsgevoeliger is dan een dlan.
Bijvoorbeeld uit dit topic: [dlan highspeed] Snelheid valt enorm tegen, nu is het wel zo dat mijn router over draadje al redelijk snel te pingen is met >1ms.
maar over wifi doet hij nu dus ook al 2ms, erg netjes lijkt mij.
Ik weet dus niet of DLAN ook zo snel of sneller kan, wel is het punt in de meterkast afgetap uit een stroomkabel daar en zitten er 2 stekkerdozen, die vol zitten met apperatuur, vanaf daar naar zolder ben ik niet zo zeker of het wel zo snel is wat ik dan uit Dlan kan halen.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03 20:27
Mocht je op internet gaan zoeken naar prijzen en reviews. zoek dan op Senao ipv Saneo :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• D-Three
  • Laatst online: 01:30
Dnc1n schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 11:08:
WLAN gebruik ik nu al, dat gaat goed met pc en laptop vanaf zolder, als ik ping met mijn pc naar de router is dat 2ms, daar valt mee te leven en dan nog wel met een goedkoop wlan USB stickie.
Misschien dom van mij maar ik zie het probleem niet :) Als dit werkt, waarom heb je dan een bridge nodig op zolder?
4 aderige telefoonkabel heb ik mijn twijfels of het ook dun te krijgen is en of het gaat passen dan, dat faxdraad wat we nu hebben is eigenlijk nog wel aardig dik.
Zal niet werken. Je moet twisted pair gebruiken!

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Gewoon ff de coax kabel en fax.tel kabel uit dat gat halen, dan een beetje opboren dan past alles er vast wel door.
Je kunt ook die fax-kabel vervangen door een utp-kabel. 100mbit gebruikt maar 4 aders, de andere 4 kun je dan 2 keer telefoon over doen. Als utp dan nog niet past zou je plastic bescherning van de utp-kabel kunnen strippen en enkel de aders door 't gat douwen.

btw. Een boormachine die door beton kan boren kun je voor een paar tientjes bij de Gamma huren. ^^

• AlexanderOnline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:52
Als je mogelijkheid ziet om een kabel te trekken, moet je dat doen. Het goedkoopst, snelst, en meest betrouwbaar. Het lastige met DLAN is dat het heel erg scheelt per huis. Sommigen halen 30mbit, ik haal ong 8, terwijl op sommige plekken in het huis het gewoon te traag gaat. De ping was eerst goed, ong 2-4 ms, maar laatste tijd erg instabiel, ik weet nog niet hoe dit komt.

• Dnc1n
Laagvliegerke schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 21:28:
[...]

Misschien dom van mij maar ik zie het probleem niet :) Als dit werkt, waarom heb je dan een bridge nodig op zolder?
het probleem is dat ik wel is reperatie pc's heb zonder wifi, en ik ook apperatuur heb zonder wifi adapter, zoals een dbox, deze wil ik ook graag in hetzelfde netwerk kunnen benaderen.
Bovendien wordt het dan wel erg druk met de wireless lan clients hier dat ik bang ben dat ik dan helemaal geen signaal meer overhou.

Dat gat hier is echt een ramp, dat gaat pal langs allemaal leidingen, en is waarschijnlijk met de verbouwing hier geboord, het komt allemaal net in de binnenmuur uit zeg maar, een loze ruimte naast de meterkast, mijn pa is best handig maar ziet echt geen mogelijkheid om daar te boren. Als er een leiding wordt geraakt heb je een duur geintje.

Ik zit dus te denken aan een Asus WL500G Premium.
deze heeft als extra dat er usb poorten opzitten en dus er nog leuk een hdd/webcam/printer ofzo aan kan gaan hangen, ook kun je hier andere leuke linux truukjes mee uithalen met gehackte firmware (dat maakt het al weer wat waardevollere upgrade).

Maar wat ik dus wel wil is dat hij verbinding maakt met het accespoint beneden, en verder dus het routen aan beneden overlaat. puur een virtueel lijntje naar boven dus zeg maar.

Volgensmij moet dat wel mogelijk zijn, want ik heb het getest met het accespoint beneden (is btw enkel accespoint zit geen router of dhcp in) en dat gaat prima.
wat ik gedaan had, heb mijn pc als adhoc ingezet, en het accespoint maakte netjes verbinding met dat adhoc (op bridge mode), dus dan lijkt het me logisch dat de verdere communicatie over het ethernet gaat.

Volgensmij moet ik met zo'n wireless router als die Asus gebruik gaan maken van infrastructure mode, correct me if wrong.

weet iemand of mijn gedachtegang gaat werken als ik een Asus WL500g premium koop?

ik heb trouwens ook met een oude sweex en infrastructure mode getest, alleen die pakt het signaal niet op, wel van een heel hoop andere accespoints in de buurt, nu moet ik zeggen dat het wel een heel brak ding is, en dat hij volgensmij moeite heeft met de 11mbit connectie van mijn SENAO.
dus denk dat dat het gewoon aan het feit ligt dat het een hele brakke sweex is.
pc's pakken hier op zolder wel gewoon laag signaal op. en hoe dichter bij de trap hoe beter.

Afbeeldingslocatie: http://www.fabje.eu/meuk/lan.JPG
plaatje hoe toekomstige situatie er dan uit moet gaan zien.

• Dnc1n
Zo ik heb de geleende (half uit elkaar liggende met piepende voeding) sweex wlan router als infrastructure mode ingesteld, WEP gedisabled op het accespoint beneden, en alleen macfilter aangezet, wireless station van beneden gekozen in de sweex. WEP pikte die dus niet, vandaar dat ik er zo mee aan het klooien was!

En het werkt nu als een tierelier :p enige nadeel is dat de dhcp van mijn alcatel er heel erg traag doorheen komt. het lukt wel maar het duurt erg lang. Maargoed dan maar handmatig.
uiteraard heeft ie zo een IP als ik de dhcp van de sweex gebruik, maar dan geeft hij dus wel als gateway en dns het ip van de sweex zelf, dat moet van de alcatel zijn.

pingtijden zijn erg goed:

C:\Documents and Settings\duncan>ping 10.0.0.138

Pingen naar 10.0.0.138 met 32 byte gegevens:

Antwoord van 10.0.0.138: bytes=32 tijd=2 ms TTL=64

overigens ligt hij hier door te korte kabels op een punt waar ik met mijn laptop een zwak bereik heb, op een andere plek in mijn kamer is het goed tot zeer goed, dus het kan misschien nog wel beter.

Ik red me dus wel even hier mee, en upgrade ik het binnenkort misschien nog wel naar een Asus wl500g premium.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-03 09:18
Laagvliegerke schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 21:28:
[...]

[...]

(over 4 aderige telefoon draad voor netwerk) Zal niet werken. Je moet twisted pair gebruiken!
en dit kun jij onderbouwen?

Ik wel, ik heb alle werkstations hier in huis en wat losse prikpunten voorzien van 4 aderige kabel en dat werkt prima,

Ik heb alleen de server-backbone switch bekabeld met cat5 kabels maar verder overal 4 aderige telefoon draad, werkt prima .

(langste afstand, Woonkamer naar zolder, dit ook door kabelgoten met andere bekabeling)

Disclaimer: voor veel data verkeer, zoals veel downloaden en grote bestanden verplaatsen, wel gewoon cat5 gebruiken

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1