amd 3700+ overclocken

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 09:44
Ik ben net begonnen met mijn eerste overclock ooit en ik twijfel een beetje of ik niks verkeerd doe.
Ik heb me al aardig ingelezen over allerlei multipliers enzo. Ik raak echter een beetje de weg kwijt doordat er zoveel te vinden is op internet. Laat ik wel duidelijk zijn. Ik doe niet aan die-hard overclocking. Ik wil deze PC gewoon kunnen gebruiken zonder vastlopers en dergelijke en ik wil hem ook niet dusdanig hoog clocken dat de boel kapot gaat. Ik wil gewoon wat extra performance eruit halen.
Specs
DFI lanparty UT nF3 Ultra-D
AMD 3700+ Sandiego SH8-E4 stepping gekoeld met Zalman 7000B AlCu
2 x 512 Veritech pc3200 ram
Asus V9999TD 6800
Maxtor diamondmax 10 (IDE), 80 Gb
Antec smartpower 2.0 500W
Ik draai nog wel 32 Bit Windows XP
Momenteel zit ik op deze settings:

CPU speed = 2446 Mhz
CPU multiplier = 11x
HTT bus= 222 Mhz
HTT multiplier = 3x
HTT speed = 655
Ram teruggeklokt naar pc2700 = 174 Mhz
Vcore = 1.35
Vdimm = 2.6
Chipset = 1.5
AGP en PCI is gelockt op 66 en 33 Mhz

Ik heb het geheugen dus teruggeklokt naar pc2700 omdat ik niet verwacht dat ik veel kan overclocken met dit geheugen. (el cheapo 8)7 )
Ik heb ook de HTT multiplier verlaagd naar 3 x. Dit is eigenlijk een beetje het probleem.
Ik weet niet hoe hoog ik de HTTspeed op kan laten lopen. Ik lees vaak 1000 Mhz. Bij mij staat hij echter standaard in de bios op 800 (multiplier 4x)
De temperatuur van de moederbord sensor is 42 - 43 en de coretemp is 34 - 35 graden en dit zijn de stressed temperaturen.
Op de normale snelheid werd hij ongeveer 4 graden koeler.
Ik denk dat ik nog verder kan aangezien ik nog geen hogere voltages heb gebruikt en ook nauwelijks temperatuurstijging heb gemerkt.

Ik clock over via de bios en via clockgen. clockgen tijdelijk omdat het tijd scheelt omdat je niet hoeft te rebooten. Ik lees de temperatuur uit met speedfan en coretemp en de snelheden met clockgen en CPU-Z

[ Voor 13% gewijzigd door Ernie op 30-09-2006 07:23 . Reden: Toevoeging ]

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:40
Bij mij staat het ook standaart op 4x maar ik zet hem altijd lekker naar 1000MHz daar werkt die proc op namelijk.

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Je heb je eigen goed verdiept in het overclocken ,Ik heb naar je settings gekeken en alles staat oke.
Toevalig heb ik ook nog een ultra-d nf3 draaien als servertje,goed bordje maar je moet zijn lemiet kennen ander ken hij flink vaag gaan doen.
Zet dus nooit je HT multiplier op 2 want dan boot hij niet meer...
Het is dus de bedoeling om je HT altijd rond de 1000 te houden of iets minder mag ook want performance verlies zal je niet merken.
Hoger dan 1000MHz zal je moederbord niet leuk vinden en wordt dan instabiel.

[ Voor 25% gewijzigd door Speedy-J op 30-09-2006 10:35 ]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Avalaxy
  • Laatst online: 00:07
ik zou de HTT multiplier terug zetten naar 4, want 4x 222 = 888, en dat zit nog dik onder de 1000 mhz ;)

Ik denk eigenlijk dat je met gemakt de HTT nog op 240 mhz zou kunnen zetten, ook omdat je een andere cooler erop hebt zitten.

• Ernie
Bedankt voor de handige tips :)
Ik heb hem kort stabiel gehad op 2,7 Ghz en toen kreeg ik echter een BSOD. Ik denk doordat ik de timings van mijn werkgeheugen nog niet omlaag heb gezet. het liep op 195 Mhz op pc2700 timings. Dat vond hij niet zo leuk denk ik. 8)

Ik heb al gezien dat het niet uitmaakt als de HTT speed wat langzamer is dan 1000. Je merkt niks (<1%) in de benchmarks van een lage htt speed.

Je had gelijk met de htt van 240. De temperatuur stijg echt nauwelijks als hij gestressed is. (ik heb dan ook 4 casefans). De bottleneck zit nu echt bij het werkgeheugen denk ik. Ik ga de timings nog maar wat losser zetten denk ik. Momenteel zit het op 3-3-3-8 @ 189 Mhz
Ik ga nu even memtesten om te kijken of er geen fouten ingekomen zijn.

[ Voor 54% gewijzigd door Ernie op 30-09-2006 14:41 ]

• Avalaxy
arno e schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 11:03:
Ik heb hem kort stabiel gehad op 2,7 Ghz en toen kreeg ik echter een BSOD.
niet stabiel dus :P Kort stabiel bestaat niet ;)

• Ernie
Klopt. Dat ding liep toen enorm instabiel. Vastlopers en BSOD's 8)7
De bottleneck zit echt bij het geheugen. Die wil echt niet sneller dan 200 - 205 Mhz.
Ik heb de cpu nu stabiel draaien op 240 x 11 = 2.65 Ghz op 1.35 Vcore. Met 1.45 Vcore wil hij nog verder alleen begint dan het geheugen weer te protesteren. Die moet ik dan terugklocken naar 133 Mhz om te zorgen dat hij niet vastloopt bij het laden van het bureaublad. Misschien moet ik toch maar eens overwegen om wat beter geheugen aan te schaffen.

Even een tussenresultaat:
SuperPI mod 1M @ 2.2 Ghz = 38.062 s
SuperPI mod 1M @ 2.65 Ghz = 32.875 s

[ Voor 9% gewijzigd door Ernie op 30-09-2006 18:24 ]

Verwijderd

dan laat je het geheugen toch gewoon op pc2100 draaien (133 mhz), dan moet de cpu nog wel wat verder kunnen komen denk ik.

• Avalaxy
arno e schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 18:21:
-knip-
Ik heb de cpu nu stabiel draaien op 240 x 11 = 2.65 Ghz op 1.35 Vcore. Met 1.45 Vcore wil hij nog verder alleen begint dan het geheugen weer te protesteren.
-knip-
1.35 Vcore is tog standaard? Mijn cpu loopt nu idle (2200 mHz) ook op Vcore 1.35 :? wat is het standaard voltage dan als ik vragen mag :p

bovendien zeg je dat je met Vcore 1.45 draait, maar volgens mij is de max Vcore 1.400? (dat lees ik hier althans af met ClockGen (gebruik ik alleen ff om het voltage af te lezen hoor :P))

edit: klein vraagje van mij, hoe noodzakelijk is het om je PCI sloten te locken op de standaard snelheid bij een HTT van 230 mHz?

[ Voor 9% gewijzigd door Avalaxy op 30-09-2006 19:36 ]

• SpX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-09 08:39

SpX

Ik heb zelf ook een 3700+ met E-4 stepping op een A8N-sli moederbord. Alles word gekoeld door een Artic Freezer Pro 64. Verder gebruik ik cheap pc3200 twinmos geheugen.

Ik ben zelf tot een stabiele OC gekomen voor 2809 mhz. Stressed word ie 42 graden en m`n memory draaid op 200.7 mhz ( geen OC dus ), maar wel met zeer strakke timings : Cas 2, 3 3 6 1T. Pi score van 29.6 sec.

Dit zijn m`n instellingen van m`n CPU :

HTT 255,4
Multiplier in bios op 4 ( 4 x 255.4 = 1021.4 )
Voltage 1.450 volt
Multiplier 11 ( 11 x 255.4 =2809 mhz )

Memory divider van 333 mhz gebruikt in bios, en door verheugen van HTT komt het precies uit op 200 mhz, en dus draaid `t gewoon stabiel. Timings gingen tegen m`n verwachting in zeer goed, en gaven ook in SuperPi een goede score.

Verdere heb ik het meest geexperiementeerd met clockgen. En toen ik zag dat alles stabiel draaide na 3Dmark en aantal games etc, heb ik in de bios opgeslagen.

Idle is m`n proc 34 graden en stressed 42/43.

Mijn advies is probeer het geheugen niet veel harder te laten draaien dan stock, maar evt. wel strakke timings gebruiken. Misschien kun je via clockgen eens mijn instellingen toepassen, maar dan voor te testen op 266mhz devider en iets hoger voltage.

• Ernie
Idd 1.35 is standaard voltage voor de core. Mijn Vcore lijkt echter lager te zijn dan hij ingesteld staat in de bios. speedfan/smartquardian geeft aan dat 1.45 ongeveer 1.37.
Officieel mag de amd niet meer dan 1.4 hebben geloof ik.

Mijn temps liggen iets hoger. De moederbord sensor geeft idle 36 - 38 aan en de core sensor ongeveer 28 graden. Hij zal er dus wel ergens tussenin liggen.
Stressed zijn de temperaturen volgens het moederbord 46 graden en voglens de coresensor 37

Ik ga morgenmiddag weer verder met overclocken. Ik denk dat de 2800 Mhz toch stabiel haalbaar moet zijn. :*)

Ik heb mijn htt al op 260 gehad maar daar wilde mijn processor echt meer voltage hebben dan de stock. Ook werkte mn geheugen niet helemaal lekker mee.

Het is volgens mij erg belangrijk om de PCI en AGP snelheid te locken. Als je deze niet lockt kom je waarschijnlijk niet echt hoog doordat je insteekkaarten een hogere snelheid niet lekker vinden.

[ Voor 27% gewijzigd door Ernie op 30-09-2006 20:41 . Reden: toevoeging ]

• Avalaxy
arno e schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 20:31:
Het is volgens mij erg belangrijk om de PCI en AGP snelheid te locken. Als je deze niet lockt kom je waarschijnlijk niet echt hoog doordat je insteekkaarten een hogere snelheid niet lekker vinden.
en als je geen insteekkaarten hebt? dan maakt het toch niets uit lijkt me?

btw: het is niet mijn bedoeling om te topic kapen ofzo hoor ;) ik vind deze discussie toevallig gewoon interessant ^___^

[ Voor 13% gewijzigd door Avalaxy op 30-09-2006 20:46 ]

• Ernie
Dan zou het in principe kunnen. Je hebt (bijna) altijd 1 insteekkaart. De videokaart :9
De frequentie van het agp slot gaat ook omhoog als je de HTT omhoog schroeft. Dat is niet goed voor een videokaart.
Als je een onboard VGA hebt weet ik niet wat er gebeurt als je overclocked. Ik denk dat de videokaart dan nog steeds op de PCI/AGP bus zit dus dat hij nog steeds lasft heeft van een hogere HTT bus.
Het maakt niet uit dat je in mn topic post :P
Ik vind het zelf ook wel interessant om te weten.

• Avalaxy
arno e schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 20:51:
Dan zou het in principe kunnen. Je hebt (bijna) altijd 1 insteekkaart. De videokaart :9
De frequentie van het agp slot gaat ook omhoog als je de HTT omhoog schroeft. Dat is niet goed voor een videokaart.
helaas gaat dat niet op want ik heb een PCI-Express videokaart, en die PCI-E sloten bus gaat NIET op een hogere snelheid lopen bij het overclocken van de cpu/mem/etc.
Als je een onboard VGA hebt weet ik niet wat er gebeurt als je overclocked. Ik denk dat de videokaart dan nog steeds op de PCI/AGP bus zit dus dat hij nog steeds lasft heeft van een hogere HTT bus.
AMD heeft geen moederborden met onboard graphics controllers net zoals intel. Dit willen ze volgens mij gaan maken na de overname van ATI.
Het maakt niet uit dat je in mn topic post :P
hey thanks :) :+

[ Voor 34% gewijzigd door Avalaxy op 30-09-2006 21:07 ]

• Mr A
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-03 11:48
Ik doe niet aan die-hard overclocking. Ik wil deze PC gewoon kunnen gebruiken zonder vastlopers en dergelijke en ik wil hem ook niet dusdanig hoog clocken dat de boel kapot gaat. Ik wil gewoon wat extra performance eruit halen.
als ik je posts lees dan begin je toch al op serieuze oc'er te lijken! d:)b

• Avalaxy
idd :P de theorieen hoe je de 2800 mHz wilt gaan halen, dat valt volgens mij toch net onder die-hard overclocking :P ;)

btw: ik ben niet naab ofzo met oc'en, maar er waren gewoon wat puntjes die ik niet helemaal zeker wist :) Aangezien ik zelf ook net mijn 3700+ zit te oc'en lijkt het me wel interessant om ervaringen en 'knowledge' uit te wisselen ^________^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
@ MrA
Dank je _/-\o_
Ik heb me goed ingelezen over overclocken aangezien ik mijn computer niet wil slopen en ik geen domme vragen wilde gaan stellen hier O-)

@ leonpwner1
Dit vind ik nog geen die hard overclocking hoor. Als het niet verder wil is het gewoon pech.
Dit is mijn eerste overclock dus ik kan je niet veel meer vertellen dan wat ik zelf merk nu. Ik heb zelf een perfecte AGP/PCI lock (ik kan gewoon de klock ervan instellen) dus ik heb daar geen problemen mee.

Ik heb vanochtend het systeem getest met prime 95 en het lijkt alsof hij nu stabiel is op:

240 x 11 = 2640 Mhz @ 1.33 Vcore (mijn moederbord geeft standaard een iets lagere Vcore dan ingesteld staat in de bios)
Memory loopt op 190 Mhz op 3-3-3-8 1T
HTT speed = 240 x 4 = 960 Mhz

Ik heb ook nog een vraag aan jullie. Welke sensor vertrouwen jullie voor de temperatuurindicatie ?
Ik heb namelijk in mijn CPU een sensor zitten en op mijn moederbord. Het verschil in temperatuur tussen die 2 is aanzienlijk. Het moederbord geeft 42 graden stressed en 36 idle en de coresensor geeft 35 stressed en 27 - 28 idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Gewoon de cpu sensor lijkt me. Ik weet niet waar die sensor zit op je moederbord, maar ik denk dat dat gewoon de temp is van je Northbridge ofzo. Ik kijk iig altijd naar de CPU temp.

by the way: weet iemand of je de timings van het geheugen kunt aanpassen met de A8N-SLI moederborden? Ik heb het iig nog niet kunnen vinden tot nu toe.

[ Voor 29% gewijzigd door Avalaxy op 01-10-2006 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
Ik heb even voor je op internet gezocht en in de manual van de Asus A8N SLI SE staat dat je het gewoon kunt veranderen in advanced menu en dan dram configuration van de bios.

Voor meer informatie kijk even in sectie 4.4 van de handleiding op deze link
ftp://dlsvr02.asus.com/pu...20SE/e2252_A8N-SLI_SE.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leonpwner1 schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 21:03:
[...]

AMD heeft geen moederborden met onboard graphics controllers net zoals intel. Dit willen ze volgens mij gaan maken na de overname van ATI.
offtopic:
Jawel, ik heb er een namelijk :P een MSI mobo met onboard ATI graphics..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
oh ja vergeten :$ maar ze maken zelf iig geen onboard graphics controllers ^___^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
in een paar korte woorden de beste tool om je max oc te bekijken

http://www.techpowerup.com/systool/

kun je alles in windows aanpassen dividers enzo en hij zoekt de max oc uit
en later kun je gewoon alles klakkeloos overnemen in je bios
daar dat tooltje kan ik nou ook overclocken en draait me opteron 144 nu op 3ghz 8) stabiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:41

DataGhost

iPL dev

Eh, sorry dat ik er even tussendoor kom... ik weet niet precies hoe het gaat met NF3 en A64-cpu's, maar is het niet nog steeds zo dat je met 1:1 geheugen:fsb(of ht, net wat het is) de beste performance hebt? Je draait je geheugen nu een stuk langzamer waardoor je volgens mij sync-'problemen' krijgt, wat de performance weer omlaag haalt. Iemand raadt hier ook nog aan je geheugen op PC2100 te zetten, doet dit het effect van je overclock niet volledig teniet? Zoals het er nu uitziet laat je je cpu alleen maar harder lopen terwijl je geheugen een bottleneck begint te worden. Je haalt er nu pure MHzen uit, terwijl je performance misschien wel gezakt is ten opzichte van je stock instellingen?
Mijn 2 centjes :) als ik het fout heb hoor ik het graag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
Ik heb dusdanig slecht geheugen dat hij niet harder wil lopen dan 200 -205 Mhz. Ik zou natuurlijk de timings nog losser kunnen zetten en dan haal ik misschien een overclock van 20Mhz op het geheugen. Maar dat is nog veel slechter voor de performance dan een divider gebruiken geloof ik.
Ik draai met mijn huidige HTT van 240 het geheugen op 190 Mhz. Dat is effectief maar 20 Mhz lager dan de standaard clock. Ook de timings staan op die van PC3200.
Het zou kunnen dat er synchronisatieproblemen onstaan op deze manier. Dat bekijk ik later nog even, momenteel ben ik gewoon aan het bekijken hoe snel ik hem ongeveer kan laten lopen. Dan koop ik Eventueel nieuw geheugen wat beter bij de eisen van mn CPU past. (ik ben toch aan nieuw geheugen toe)

[ Voor 17% gewijzigd door Ernie op 01-10-2006 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:41

DataGhost

iPL dev

arno e schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 14:06:
Ik heb dusdanig slecht geheugen dat hij niet harder wil lopen dan 200 -205 Mhz.
Ik draai met mijn huidige HTT van 240 het geheugen op 190 Mhz. Dat is effectief maar 20 Mhz lager dan de standaard clock. Ook de timings staan op die van PC3200.
Het zou kunnen dat er synchronisatieproblemen onstaan op deze manier. Dat bekijk ik later nog even, momenteel ben ik gewoon aan het bekijken hoe snel ik hem ongeveer kan laten lopen. Dan koop ik Eventueel nieuw geheugen wat beter bij de eisen van mn CPU past. (ik ben toch aan wat nieuws toe)
Mja, ik vraag me dan af in hoeverre je fatsoenlijke resultaten krijgt aangezien je geheugencontroller dus niet snel meeloopt nu, en straks met nieuw geheugen wel :) Maar dan nog kan het niet kwaad wat overbemeten geheugen te kopen, dan kan je het waarschijnlijk op lagere latencies draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DataGhost schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 13:57:
Eh, sorry dat ik er even tussendoor kom... ik weet niet precies hoe het gaat met NF3 en A64-cpu's, maar is het niet nog steeds zo dat je met 1:1 geheugen:fsb(of ht, net wat het is) de beste performance hebt? Je draait je geheugen nu een stuk langzamer waardoor je volgens mij sync-'problemen' krijgt, wat de performance weer omlaag haalt. Iemand raadt hier ook nog aan je geheugen op PC2100 te zetten, doet dit het effect van je overclock niet volledig teniet? Zoals het er nu uitziet laat je je cpu alleen maar harder lopen terwijl je geheugen een bottleneck begint te worden. Je haalt er nu pure MHzen uit, terwijl je performance misschien wel gezakt is ten opzichte van je stock instellingen?
Mijn 2 centjes :) als ik het fout heb hoor ik het graag :+
Nee die sync problemen waar jij het over hebt heb je bij A64 geen last van. Dat was wel zo bij Athlon XP's (en dan met name de nForce2 chipsets)

En over dat geheugen op pc2100 zetten.. als je geheugen niet harder wil dan 200Mhz is dat de beste manier om je cpu hoog te krijgen toch?
de devider die je gebruikt als je je mem op pc2100 zet is 6:4. maw als je htt op 200 staat draait je geheugen 133Mhz, maar als je htt op bijv. 280mhz staat draait je geheugen op 186mhz. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
Ik weet niet of ik de 280 op 11x. Op 10 x multiplier zou het wel moeten lukken denk ik.
Ik heb systool ook even geprobeerd en dat vind ik maar een eng programma. De vcore staat op 1.375 Volt en toen kwam systool tot een HTT bus van 265 oftewel 2.9 Ghz. Toen kreeg ik een BSOD.
Ik denk echter dat als ik de Vcore wat hoger zet ik nog wat verder kan komen dan mijn huidige 2.75

Ik heb ook nog een vraagje. In mijn bios heb ik de instelling CPU Vid control en CPU voltage adjusting.
Klopt het dat je met allebei de Vcore bij kunt stellen of is de CPU Vid control iets anders. (ik zie het nut namelijk niet van 2x dezelfde setting in de bios).
Als ze allebei hetzelfde zijn kan dan kan ik denk ik het beste de CPU Vid control gebruiken toch?
Die kan namelijk in stapjes van 0,025 V omhoog terwijl de CPU voltage adjusting in stapjes van 0,1 V gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
idd ik vind systools ook maar een eng programma :P hij ging zelf clocks zoeken en aanpassen, maar na 5 seconden liep me scherm vast en heb ik me pc maar ge-reb00t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
Systools is wel een handig programma maar die automatische overclockfunctie is echt zwaar klote.
Ik heb voor de grap even op een onstabiele setup gedraaid (na 11 minuten fouten in prime) en toen dat programma automatisch de HTT aan laten passen. Hij zei dat hij stabiel was en bleef hem verhogen tot ik een BSOD kreeg.

Momenteel draai ik met deze settings en ik hij draait al de hele avond stabiel.
HTT 270
HTT multiplier 3x
CPU multiplier 11x
CPU speed 2970 Mhz
Vcore 1.450
Memory op 133Mhz
Echte memorysnelheid 175 Mhz @ 3.0-3-3-8
De temperatuur is idle 30 C en Stressed rond de 45C

Ik heb geprobeerd te draaien op 300x10 (ivm met geheugen op 200Mhz). Dit wil echter niet. Zou dit kunnen beteken dat ik de Vcore omhoog moet zetten of dat mijn CPU gewoon niet geschikt is om op een multiplier van 10x te draaien.

In principe zou ik de snelheid nog verder op kunnen voeren door een nog hogere Vcore. Ik ben echter een beetje huiverig om hem erg hoog op te voeren. Kan ik de Vcore en de HTT nog wat verder opvoeren of zal ik hier stoppen als deze settings stabiel zijn?
Ik wil nog wel even wat verder, 3.1 Ghz zou heel erg mooi zijn })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
nice... hoe krijg je de temperatuur zo laag :|

ik liep gisteren ook weer ff verder te clocken, maar met HTT op 230 werd mijn Core binnen een paar seconden 55 graden in full load (getest met superpi en speedfan). Idle was mijn temp ongeveer 39 graden. Ik heb de stock cooler en 2 ultra silent coolermaster casefans (1 voor, 1 achter). Ik denk dat de koelpasta niet helemaal goed zit ofzo, want Vcore staat maar op 1.35V.

Wat voor koeling gebruik jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
Ik heb een Zalman CNPS7000 AlCU en daarboven een blowhole met een 120 en 80 mm fan die verse lucht naar binnen blaast.

Ik heb 2 sensoren die de cpu temperatuur meten (een op het moederbord en een in de processor) dus ik weet niet echt welke ik moet vertrouwen. Ik ga dus maar ongeveer tussen de 2 waarden van die sensoren inzitten.
Ik vertrouw die van mijn moederbord ook niet helemaal. Die begint bij een overclockte processor heen en weer te springen qua temperatuur (3 - 8 graden verschil per sprong)
Gebruik coretemp of speedfan 4.29 om de temperatuur van de sensor in je processor uit te lezen. Dat is in speedfan de AMD K8 chip met CORE sensor.

Mijn maximum temperatuur volgens het moederbord was 53 graden toen hij op 3.0 Ghz liep met 1.45 Vcore (6 uur prime stabiel, toen error 8)7 ). Dat is dus nog steeds redelijk laag in vergelijking met jouw denk ik.
Misschien heb ik gewoon geluk gehad en heb ik een goede core. :X

De temperatuur die gemeten wordt is slechts een indicatie. Als je het echt precies wilt weten zul je in de weer moeten met een digitale thermometer en dan moet je die ook nog eerst even testen met smeltend ijs om te kijken of die goed geijkt is. Het lijkt me niet vreemd als de standaard koeler minder goed koelt. Die is helemaal van aluminium en de onderkant is niet zo goed afgewerkt. (bij mijn stockkoeler dan) Ik zie de strepen op de onderkant staan.

Ik heb ook nog een vraag. Kun je bij een AMD overclocken met een lagere multiplier?
Ik krijg hem dan namelijk niet stabiel. Ik heb 300 x 10 geprobeert met een Vcore van 1.475. Dan geeft hij echter errors in prime. (na een paar minuten al)
Ik wil dit namelijk omdat ik dan het geheugen op 200Mhz kan krijgen.

[ Voor 46% gewijzigd door Ernie op 03-10-2006 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
arno e schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 15:48:

Ik heb ook nog een vraag. Kun je bij een AMD overclocken met een lagere multiplier?
Ik krijg hem dan namelijk niet stabiel. Ik heb 300 x 10 geprobeert met een Vcore van 1.475. Dan geeft hij echter errors in prime. (na een paar minuten al)
Ik wil dit namelijk omdat ik dan het geheugen op 200Mhz kan krijgen.
ja hoor gaat makkelijk. Mischien moet je eens proberen te beginnen met 250 x 10 en dan steeds iets omhoog werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
effe een vraagje:
Als ik mijn cpu 10% OC dan wordt mijn core al snel 55 graden als ik een tijdje stress, en mijn cpu mag max 65 graden worden. Nou gebruiken games afaik altijd 100% van je cpu (tenzij je in windows zit natuurlijk), en is mijn cpu dus continue stressed. Hoe erg is het als mijn cpu ongeveer een uur lang continue 60 graden is? En kan iemand mischien ontkrachten dat je cpu 100% verbruikt tijdens games? Ik weet dat mijn cpu wat minder lang mee gaat als die continue 60 graden is, maar ik weet niet hoe erg het is.

effe nog wat spekkies posten:
ik kom er net achter dat mijn geheugen op 3-4-4-8 in 2T draaide, door die stomme klote Auto instellingen, dus heb ik mooi even op 2-2-2-7 in 1T gezet. Het draait nu wel op 333 mHz, maar dat wordt redelijk gecompenseerd door mijn 10% OC. Volgens de formule tRC = tRAS + tRP (dat zijn de optimale timings ofzo las ik ergens :S ik denk: ach laat ik dat eens doen, kan geen kwaat :P) loopt het zaakje nu dus op 9=7+2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Je proc kan veel hogere temps dan 60c aan, het is ook niet een super erg probleem. Veel mensen zijn pas blij als de temp onder de 50c liggen bij full load.

Niet elke game gebruikt 100% load tijdens het hele spel. Een boxed cooler is erop gemaakt om de proc bij normaal gebruik (lees: zonder oc) op normale temperaturen te houden. Als je niet blij bent met je temps, koop voor 2 a 3 tientjes een vervangende cooler. Tip: check ook de vraag & aanbod, komt genoeg leuks voorbij :)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
xtrme schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 13:53:
in een paar korte woorden de beste tool om je max oc te bekijken

http://www.techpowerup.com/systool/

kun je alles in windows aanpassen dividers enzo en hij zoekt de max oc uit
en later kun je gewoon alles klakkeloos overnemen in je bios
daar dat tooltje kan ik nou ook overclocken en draait me opteron 144 nu op 3ghz 8) stabiel
Systools vind dat ik een MP heb van 9, maar hij staat toch echt op 9,5 ?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Halve dividers zijn killers...Check je bios om het zeker te weten & zet hem dan op een hele divider mocht hij op een halve staan.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
maar dan kom ik juist zo mooi uit :P, anders krijg ik problemen met mijn geheugen.
Volgens CPU-z staat hij gewoon mooi op 9,5, dus meestal klopt het dan ook wel.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B_FORCE schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 09:45:
maar dan kom ik juist zo mooi uit :P, anders krijg ik problemen met mijn geheugen.
Volgens CPU-z staat hij gewoon mooi op 9,5, dus meestal klopt het dan ook wel.
Lol, lees gewoon de kloksnelheid uit (in Mhz), deel dat door de bussnelheid (ook in Mhz) en je hebt je multi :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2006 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
dat kan ook jah :P
(doe ik normaal ook bedenk ik me net :P )

Maar bij systools klopt dus ook niet de snelheid van mijn cpu tov cpu-z.
Erg wazig dus allemaal

(et was dus meer een waarschuwing dat bij mij systools iig niet klopt)

[ Voor 18% gewijzigd door B_FORCE op 05-10-2006 10:03 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:28
wat ik niet snap is waarom je geheugen terugklokken, dat je hem niet wilt overklokken oke, maar waarom dan terugklokken?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
De geheugensnelheid wordt ingesteld aan de hand van de ingesteld HTT speed (FSB snelheid bij intel). Als ik dus mijn geheugen op pc3200 snelheid laat lopen en ik dan een HTT speed van 250 instel wordt het geheugen ook op 250 Mhz ingesteld aangezien hij niet lager insteld staat in de bios.
Als ik dus mijn geheugen in de bios op PC2100 (133 Mhz) zet dan kan ik tot een HTT van 300 gaan voordat mijn geheugen boven de standaard snelheid van 200 Mhz komt.

Ik weet niet de exacte berekeningen om te bekijken wat je geheugendivider is. Ik deel de ingesteld geheugensnelheid door de hoogste standaard snelheid en dan weet ik ongeveer de divider. Dus 200/133. Is 2/3. Dat houdt dus in dat het geheugen op 2/3 van de HTT snelheid loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
SPEEDDRAGON schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 19:44:
wat ik niet snap is waarom je geheugen terugklokken, dat je hem niet wilt overklokken oke, maar waarom dan terugklokken?
als je je cpu overclockt, clock je eigenlijk alles over. Dus je CPU, je geheugen, je PCI bus, je AGP bus, (vergeet ik iets?).
Aangezien je PCI kaarten het niet leuk vinden om op een hoger aantal mHz (dus hogere snelheid) te draaien lock je je PCI bus. Hetzelfde verhaal voor je mem: als jij 400 mHz geheugen hebt, zal deze waarschijnlijk niet op 450 mHz kunnen draaien, dus zet je hem op 333 mHz ipv 400 mHz, en door de overclock wordt die 333 mHz weer 'overclocked' waardoor je uiteindelijk dus weer op 370/380/400 mHz oid uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Lol, alleen als je een heel oud boardje hebt heb je geen PCI/AGP lock...

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
offtopic:
Eerst een beetje verkeerd gepost. Dus hierbij in het topic waar ik hem eerst had willen posten

Ik heb mijn san diego 3700+ overclocked naar 273 x 11 = 3003 Mhz @ 1.50 Volt. Helaas heb ik no name ram en zelfs daarvoor presteert het slecht. Dus ik heb het geheugen nu ingesteld op 133 Mhz (PC2100). Hierdoor haal ik helaas alleen maar mijn prestaties omlaag doordat het geheugen op ongeveer 170 Mhz loopt.
Ik heb geprobeerd de timings losser te zetten en het geheugen dan te laten draaien met een divider van 166 op 273 HTT. Hij boot al niet meer bij 265 htt met lossere timings. Ik heb het voltage van het geheugen nog niet verhoogd.
De HTT speed heb ik altijd onder de 1000 gehouden.
(nu op 3 x 300 = 900)
PCI en AGP snelheid staat op 33 Mhz en 66 Mhz (standaard dus).
Nu heb ik wel geprobeerd om met een HTT van 300 te draaien en een MP van 10 alleen dan krijg ik direct een BSOD als ik inlog in windows. Dus om de een of andere reden vind mijn processor blijkbaar een MP van 10 niet zo lekker.
Heeft er iemand nog tips om toch de 3 Ghz te halen met dit geheugen zonder dat mijn prestaties achteruit gaan doordat het geheugen teruggeclockt wordt?
Ik ga de Vdimm 0,1 Volt omhoog zetten en de timings nog losser (3-5-5-9 1t o.i.d.) en kijken of het dan wel wil. Ik ben bang dat er anders weinig op zit dan te zoeken naar overclockers geheugen dat zeker weten geschikt is voor 220- 230 Mhz.

Systeemspecs:
DFI Lanparty UT nF3 Ultra-D
AMD 3700+ Sandiego met zalman CNPS7000B-AlCu
2 x 512 Mb Veritech (3-3-3-8)
Antec 2.0 smartpower 500W
Asus v9999TD 6800
Maxtor Diamondmax10 80 GB (ide)
dvdspelertje, diskettedrive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op hoeveel staat die V-dimm dan nu? met gewoon ddr400 ram mag je je voltage rap opdrijven naar 2.8v zonder dat je enig probleem gaat hebben van niet-functionerende latjes. Ik heb voor een testrun mijn geil valueram al eens een half uurtje op 3.1v gehad, en zelfs dan hadden die er geen probleem mee (ik heb wel een goede airflow).
2.8a2.9v mag zeker geen probleem geven (het mijne draait nu altijd op 3.0v @ 2-3-3-6 en op 210mhz, ik heb er wel zo heatspreaders op zitten én een goede airflow over het geheugen)

dit setje heb ik dus zitten; http://geilusa.com/proddetail.asp?linenumber=36; GE1G3200BDC

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2006 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
[flauwe grap]
geil ram geheugen? :P
[/flauwe grap]

ik denk inderdaad wat Athmozz ook denkt, gewoon het voltage verhogen net zoals bij de cpu. Of dit problemen gaat geven weet ik niet, maar dat kun je zo zelf testen :) Als je een reboot krijgt dan weet je hoe laat het is >:) .
Pagina: 1