Toon posts:

dvd accessen in debian

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Yo,

Ik heb een dvd met gewone data gebrand met nero (niet als image). Nu wil ik deze openen en de inhoud zien (gebruiken), maar hoe doe ik dit? cd /dev/cdrom/... werkt niet. Als ik in cdrom zit, typ ik ls en zie ik niks. Ik moet hem toch via de terminal kunnen gebruiken? Ik gebruik Debian btw :)

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:55

FlyEragon

Alien Monkeys

heb je hem wel eerst gemount ?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:43

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 23:40:
Yo,

Ik heb een dvd met gewone data gebrand met nero (niet als image). Nu wil ik deze openen en de inhoud zien (gebruiken), maar hoe doe ik dit? cd /dev/cdrom/... werkt niet. Als ik in cdrom zit, typ ik ls en zie ik niks. Ik moet hem toch via de terminal kunnen gebruiken? Ik gebruik Debian btw :)
/dev/cdrom is een verwijzing naar /dev/hdX (hda, hdb, hdc of hdd, afhankelijk van waar 'ie zit) en dat is een block device. Dat gaat dus niet direct (niet zoals jij zou willen iig).
Zoals hierboven gesuggereerd wordt; die moet je mounten. Dat is niet moelijk, maar je moet even weten waar 'ie dus zit. Probeer maar:
code:
1
mount /dev/hdc /mnt/cdrom

Voorwaarden zijn wel dat het ding /dev/hdc is, dat is de master op het secundaire kanaal. Zit ie daar niet, probeer je /dev/hdd. Zorg ook dat die directory /mnt/cdrom bestaat en leeg is. Het is ook heel goed mogelijk dat je /dev/hdc kunt vervangen door /dev/cdrom, in dat geval is /dev/cdrom een verwijzing naar de juiste block device.

Wat meer uitleg over mounten vind je bijv. hier: http://www.fedora-linux.nl/wiki/index.php/Mount-howto
Dat is in het Nederlands, wel handig.

Andere tip: als je graag een Debiansysteem hebt en je wilt niet graag veel tijd steken in het leren kennen van je Linuxsysteem, dan kun je ook Ubuntu installeren. Dat is gebaseerd op Debian en heeft een automounter (ergo: je gooit de CD/DVD in je drive en hij mount 'm zelf, beetje zoals bij Windows het geval is dus).

[ Voor 24% gewijzigd door Cyphax op 29-09-2006 23:56 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt, ik heb hem nu gemount en kan hem gewoon accessen. Ik moest alleen ff de juiste zoektermen hebben en mount deed het hem!

_/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Ehrm... nu het volgende probleem, hoe open ik een bestand op de dvd? het bestand heet macosx.pearpc

en ik zou het moeten kunnen open met "ppc macosx.pearpc" in terminal. Maar dat lukt niet en ik zit in de goede directory (/mnt).

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 18:20
je moet dan dus in de map /mnt/cdrom zitten...

gang is alles

Verwijderd

Topicstarter
Ja zit ik ook, want als ik ls doe zie ik het bestand staan.

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 18:20
probeer eens ppc ./huppeldepup

edit:

krijg je geen foutmelding dan?
(ken ppc niet)

[ Voor 47% gewijzigd door Japidoff op 30-09-2006 00:49 ]

gang is alles

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij ligt het eraan dat ik eerst PearPc moet installen, maar ik weet nog niet hoe dat moet?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:55

mace

Sapere Aude

Ik wil niet lullig doen, maar dit zijn wel hele simpele beginnersvragen.

ppc installeer je door het volgende te doen:

apt-get update
en dan:
apt-get install pearpc

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit is allemaal met wat leeswerk zo te vinden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.