Toon posts:

Verplicht overdragen domein ?

Pagina: 1
Acties:
  • 584 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen !

Vandaag in een "leuke" situatie terecht gekomen. Een groot Nederlands bedrijf vind dat ik met één van mijn domeinnamen inbreuk maak op hun merknaam.
Ik zal de situatie proberen te schetsen, waarbij de namen uiteraard fictief zijn.

Stel :

Mijn naam is Heineken, en ik heb een fietsverhuurbedrijf op Texel. Op een dag besluit ik om mijn diensten via internet aan te bieden en ik besluit om het domein "www.heinekenfietsverhuur.com" vast te leggen.

Na twee maanden krijg ik een brief van meneer Heineken (jawel, die van het bier), waarin hij eist dat ik het domein binnen 2 weken aan het bedrijf overdraag, omdat ik met deze domeinnaam inbreuk zou maken op zijn merknaam.

Simpele vraag : "Ben ik als fietsverhuurbedrijf verplicht om hier aan mee te werken ?
Oftewel, hoe sterk sta ik juridisch in mijn schoenen ?

Ik zelf denk dat dit helemaal niet zo vanzelfsprekend is, omdat :

- Heineken het woord "heineken" heeft vastgelegd bij het merkenburo, en niet "heinekenfietsverhuur"

- Omdat de activiteiten op de site van "heinekenfietsverhuur" niet in het verlengde van de activiteiten van heineken zelf liggen. Dit is 100% duidelijk omdat de bierbrouwer keurig netjes een lijstje heeft meegestuurd met daarin vastgelegd op welke type producten en/of diensten deze merknaam betrekking hebben.

- Heinekenfietsverhuur bied een dienst aan,dit in tegenstelling tot Heineken die een product aanbied.

Ik hoop dat jullie mij hier iets meer over kunnen vertellen ? Alvast bedankt !

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe het precies zit weet ik niet, maar neem: Dreigbrief uit de VS vanwege domeinnaam eens door.
Daarin staan denk ik een boel dingen die boeiend kunnen zijn.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 21:47
Hmm,

Ik snap dat je de namen fictief wilt houden, maar als het echt een groot concern is (zoals heineken) pak dan maar in. Deze concerns sturen een dozein advacaten achter je aan. De kosten voor het procederen doen je alleen al de nek om.

Als het om een kleiner bedrijfje gaat kan je misschien nog onderhandelen. Maar het blijft natuurlijk wel dat als zij hun merk geregistreerd hebben dat ze dan wel in hun recht staan. (hoe oneerlijk het ook is)

http://axrotterdam.blogspot.nl

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

Vraag me af, zie...

Aangezien je geen bier verkoopt op het domein of festivallen organiseert maak je geen "misbruik" van de naam heineken! Ze mogen wel merkrecht hebben maar in hoeverre dat geldt in dit geval is een tweede!

There is no place like ::1

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-02 20:51

Redwood

The Truth Is In Here

Daar draait het allemaal om.... merkenregistratie!

Het Benelux Merkenbureau (uiteraard voor Benelux) zoekt uit, en bepaalt of een bepaalde naam geregistreerd kan worden.
als voorbeeld, is Heineken een geregistreerde Merknaam, handelsmerk en eigendom.

Stel dat ik Heineken Fietsenwinkel zou beginnen, kon het wel eens lastig worden, aangezien HEINEKEN dus een gereg, gedup. merk is.

In het normale geval, zou je contact op kunnen nemen met heineken, en deze zal vast geen probleem maken, indien een fietsenwinkel.

Zou je een kroeg,cafe,frisdrankmerk willen beginnen met de naam heineken, kon het wel eens erg lastig worden!

Dan heb je ook nog altijd de soortgelijke namen, stel ik heet Beineken, dan zou een rechter dat moeten bepalen!

Heb het zelf eens meegemaakt met een pizzeria, genaamd vesuvius in de buurt, en 10 km verder zit vesuvio, beiden NIET geregistreerd.
Kortom rechtzaak aangespannen door Vesuvio, en jawel Vesuvius moest zijn naam aanpassen.
Maar uiteraard is dit weer doordat dezelfde activiteit beoefend word!

Een mooi stukje wat je op google zou kunnen zoeken is het verhaal van Mike Rowe, die een softwarebedrijf had: mikerowesoft!

Hoe dan ook, het blijft lastig, ik denk trouwens niet dat een bedrijf zomaar een domeinnaam zou kunnen Opeisen, ze moeten je ervoor vergoeden.

Het zou rtouwens makkelijker zijn, als je de naam zou vermelden.

Het beste wat je zou kunnen doen is contact opnemen met

http://www.boip.int/index.htm zei weten hier alles van!

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

• Marc Veen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-02 11:41
Mij broer heeft een "geintje" gehad met het grote Goldman Sachs uit Amerika over de domeinnaam "Goldmansex". Ondanks zijn, volgens zijn Amerikaanse advocaat, sterke punten heeft de rechter van NAF / ICANN, waarschijnlijk onder druk, besloten dat "Goldmansex" het merk "Goldman Sachs" schaadt. Dit ondanks het feit dat één van de items waarover de ICANN zelf zegt geen uitspraak te doen het merkenrecht is. Hele vreemde en vervelende uitspraak voor de kleinere zelfstandige met een naam die op een grote broer lijkt.

"Google" even naar Goldmansex en kijk bij de 6e hit in het cache file.
Zit in het cache file in Google daar het orginele domein reeds opgeheven is.

of

http://66.249.93.104/sear...mansex&hl=nl&ct=clnk&cd=6

AMD Ryzen 7 7700X | Arctic Freezer 36 | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | 16GB Kingston Fury Beast 5200 | Zotac GTX 1060 6GB | Lexar NM790 2TB | WD Gold 4TB | be quiet! Pure Base 501 | Corsair RM650e | 2x Iiyama G-Master GB2741HSU-B1 | Win 10 Edu 64bit

Verwijderd

Topicstarter
De naam waar het om draait kan ik beter niet kenbaar maken, voor het geval de tegenpartij mee leest...

Het bedrijf waar het om draait heeft een naamsbekendheid van 99,9%. Dit om even kenbaar te maken, dat dit dus inderdaad geen kleine jongen is.

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-02 21:14

slaay

Natuurbeleven.com

Betreft het hier een .com of .nl?

Anders kijk eens op http://www.sidn.nl/ace.ph...recht_en_handelsnaam.html

Dich bis echt unne foëzen haas

Verwijderd

Topicstarter
De tegenpartij heeft alle top domeinen in handen.

Bij mij draait het om een .com domein

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:53
als het om 'heinekenfietsverhuur' gaat, waar komt dan de 'heineken' in de naam vandaan?
Is dat iets wat je bedacht hebt omdat het bekend klinkt, of is het gewoon je eigen naam ofzo?

In het laatste geval kunnen ze je knap weinig maken lijkt me. In het eerste geval kan ik me voorstellen dat ze not amused zijn :)

edit: Niet goed gelezen, kennelijk is het je eigen naam.

[ Voor 8% gewijzigd door Xcalibur op 01-10-2006 12:30 ]

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Verwijderd

Topicstarter
Naam is fictief, maar de situatie is vergelijkbaar.

De reden waarom ik denk dat ik mijn domein niet hoeft over te dragen is het feit, dat ZIJ een product aanbieden en IK een dienst. Bovendien zit er een wereld van verschil tussen hun product en mijn dienst.

Daarnaast vraag ik me af wat er allemaal beschermd wordt op het moment dat er een merk wordt vastgelegd bij een merkenburo. Ik heb een hele lijst gekregen met daarop een overzicht tot welke producten hun merknaam betrekking hebben. Maar daar staat mijn dienst niet bij....

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 12:38:
Naam is fictief, maar de situatie is vergelijkbaar.

De reden waarom ik denk dat ik mijn domein niet hoeft over te dragen is het feit, dat ZIJ een product aanbieden en IK een dienst.
Maakt an sich niet uit; is er sprake van verwarring in het maatschappelijk verkeer?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Als het je eigen naam is dan mag je die gewoon gebruiken. Zelfs als het in dezelfde business is. Neem bijvoorbeeld Circus Rens.

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:35

AirX

Tweak Guru

gorgi_19 schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 12:40:
[...]

Maakt an sich niet uit; is er sprake van verwarring in het maatschappelijk verkeer?
Juist, dit is eigenlijk de enige vereiste: de consument mag in geen geval in de war raken. Kun je dat aantonen, dan is er niets aan de hand. Over het product en dienst verhaal: een dienst in uiteindelijk in economische zin ook een product (alleen niet materieel).

Verwijderd

Topicstarter
Er zit een behoorlijk verschil tussen beide.

Daarnaast verwijst mijn domein naar een forum, wat alleen toegankelijk en zichtbaar is voor een bepaalde groep leden.
Pagina: 1