Goede ervaringen met Chello Extreme en Telefonie?

Pagina: 1
Acties:
  • 237 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chimichurri
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-11 18:08
Ik heb momenteel Chello Classic van 50 euro per maand, en dit bevalt uitstekend, goede stabiele hoge download en upload snelheden en zeer weinig storingen. (Ik woon in de regio Arnhem)

Maar omdat het prijsverschil tussen Chello Classic en Chello Extreme maar 9 euro is zit ik toch te denken om over te stappen naar Chello Extreme, te meer omdat voor die 59 euro je Chello Extreme en digitale telefonie krijgt en voor 5 euro extra kun je zelfs altijd "gratis" bellen.

Maar onder het mom van "If It ain't broke, don't try to fix it, ben ik eerlijk gezegd huiverig om over te stappen, met andere woorden ik weet wat ik nu heb, maar weet niet wat ik er voor terug kan verwachten.

Te meer omdat ik nu een zeer stabiele fijne Motorala SB5100 modem heb en ik niet weet welk merk en type modem ik krijg wanneer ik een combi pakket van Internet en Telefonie neem. (In het verleden heb ik veel problemen gehad met de infireure Thomson TCM390 kabelmodem:-((, deze negatieve ervaring heeft me mede huiverig gemaakt om over te stappen en hierdoor mijn betrouwbare Motorola SB5100 te moeten inleveren.

- Weet iemand welk merk en type modem je krijgt wanneer je een combipakket neemt van Chello Extreme en Digitale telefonie?
- Zijn deze modems stabiel, net zo betrouwbaar en stabiel als de Motorola SB5100?
- Wat zijn jullie ervaringen met met het combipakket van Chello Extreme en Digitale telefonie?
- Worden de beloofde download en upload snelheden gehaald?
- Hoe zijn de download en upload prestaties onder zware netwerkbelasting? (als er veel gedownload wordt terwijl er getelefoneerd wordt?

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie praktijkervaringen op dit gebied.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Veel van wat je vraagt kun je hier al teruglezen:
Chello vragen & problemen topic deel II

Maar aangezien ik zelf niet te lang geleden dezelfde upgrade deed (in Nijmegen-West) even specifieke antwoorden:
- Weet iemand welk merk en type modem je krijgt wanneer je een combipakket neemt van Chello Extreme en Digitale telefonie?
Momenteel worden Arris TM502B modems uitgeleverd voor alle telefonie en internetpakketten.
- Zijn deze modems stabiel, net zo betrouwbaar en stabiel als de Motorola SB5100?
Eerlijk gezegd ben ik zelf niet zo onder de indruk van de SB5100E (bij mij haalde zo'n geval structureel lagere signaalwaardes dan een van die "inferieure" TCM390s), maar dat niveau haalt die TM502B zonder meer. Definieer exact wat je onder stabiliteit verstaat :z
- Wat zijn jullie ervaringen met met het combipakket van Chello Extreme en Digitale telefonie?
Tja, je kunt internetten en bellen :z

Wat internet betreft verandert er tov Classic niets behalve de snelheden, verder is een telefoonlijn een telefoonlijn...

Kleine kanttekening is dat telefonie een stuk gevoeliger is voor slechte downstreamsignaal. Hoe goed of slecht het nu bij jou is kun je makkelijk nagaan - surf naar http://192.168.100.1 (interne statuspagina van je modem) en kijk naar de signaalwaardes. Als je downstream SNR >34dB is, is het zeker veilig, als het <33dB is zou ik goed naar de bekabeling (laten) kijken voor telefonie te overwegen.

Ander punt mbt telefonie is natuurlijk dat een storing aan je kabelontvangst ook uitval van telefoon betekent - maar als je een stabiele internetverbinding met je Motorola SB5100E ervaart zal dat signaal bij jou betrouwbaar zijn ;)
- Worden de beloofde download en upload snelheden gehaald?
Een moelijke. De snelheid die je meet is niet continu 20/2, maar het is erg lastig te achterhalen waar dat door komt. Enige waar het niet aan ligt is afstand tot centrale oid (speelt bij EuroDOCSIS geen rol). Ik haal meestal ruim 15/1.5, met maxima rond de 18/1.9 - ik vermoed dat mijn router (nochthans een degelijke Linksys WRT54GL) ten dele verantwoordelijk is voor de schommelingen, maar aangezien ik algemeen 's nachts/'s ochtends betere snelheden haal dan in de vroege avond heeft drukte er vast iets mee te maken (of dat nu lokaal is of bij de sites waar ik meet (Speedtest en FTP naar mijn hosting provider). Slechtste wat ik sinds de upgrade gescoord heb was 14/1.1, maar dat was tijdens vrij intensief verkeer vanaf een andere PC bij mij thuis.
- Hoe zijn de download en upload prestaties onder zware netwerkbelasting? (als er veel gedownload wordt terwijl er getelefoneerd wordt?
Telefonie is een werkelijk miniscule stream, iets van 16kbit iirc, wat volstrekt in het niet valt bij de 20/2Mbit geweld van je internetverbinding. Bovendien gaan voice en data gescheiden naar de centrale, dus gaat die 16kbit niet eens van je 20Mbit af. Dat gezegd, ik heb nooit zelf de moeite gedaan om te benchen terwijl ik aan het bellen was, maar er is me ook niets opgevallen dat daartoe aanleiding gaf.

Oslik blyat! Oslik!

• Chimichurri
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-11 18:08
Hartelijk dank Dion_b voor je specifieke uitleg, ik heb heb even op mijn status pagina van mijn modem gekeken en ik zit precies op de grens:-) mijn Signaal is 34db, dus misschien is het een idee als ik dit doorgeef als ik het combipakket eventueel ga aanvragen, kunnen ze er even naar kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Chimichurri op 01-10-2006 09:13 ]

• DaWit
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-11 20:50
Ik heb ook Chello Extreme i.c.m. Digitale Telefonie. Ik weet niet of de grens van 34 dB downstream SNR zo strikt is. Ik zit op 31 dB, maar mijn digitale telefonie is prima.

Asus P5K || Pentium E8200 || 4x 1024 MB PC2 6400 || 1x 350 GB Western Digital || NVIDIA Geforce 8800GT

• Nono_home
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-12-2021
Heb sinds een week extreme en telefoon moeten ze nog komen doen.......heb met classic nooit problemen gehad maar nu loop ik tegen vreemde download issues aan via usenet. Het lijkt er wel op of mijn signaal minder is want mijn downloads schommelen nog al.....namelijk tussen de 200k en 1,5Mb. Voorheen heb ik dit dus nooit gehad.....lees veel over het cappen van usenet maar kan niet begrijpen dat ik dat dan nooit eerder had......zoals je al laat weten never change a winning team.....ik twijfel nu dus zwaar...

"Beam me up Scotty; there is no intelligence down here" System specs

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 29-11 02:11

Hachy

Laadpas Nerd

/edit: mag weg

[ Voor 160% gewijzigd door Hachy op 10-09-2007 09:48 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Pagina: 1