[Mac Os / Win] Internet verbinding delen*

Pagina: 1
Acties:
  • 971 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The.Sticky
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-10-2025
Ik zit met een probleem, ik ben ten einde raad... Ik heb de hele middag besteed aan googelen, lezen, uitproberen en irriteren dus ik heb besloten een topic te maken met de vraag om hulp... Ik heb sinds deze week een MacBook Pro, waar ik tot nu erg tevreden mee ben... Het probleem is echter als volgt:

Ik heb tussen mijn PC en MacBook een directe ethernet verbinding gedaan, ik kan vanaf beide kanten gewoon files sharen enz, dat werkt goed. Het probleem echter is de internet verbinding... Op m'n mac geeft ie dit aan:

Afbeeldingslocatie: http://img144.imageshack.us/img144/1223/afbeelding1ip5.png

Ondanks dat, heb ik geen verbinding met het internet... In Windows staat het delen van de internet verbinding gewoon aan, zoals het hoort, enkel werkt het dus niet...

Voor de duidelijkheid, ik heb dus GEEN router en die ga ik ook niet aanschaffen... Ik heb een ADSL verbinding met een Alcatel USB modem, in moet dus eenmaal inbellen als ik m'n PC aanzet om internet verbinding te hebben...

Wie kan mij uit de brand helpen, ik wil graag internet op m'n MacBook hebben namelijk O-)

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Welk IP adres heeft je PC?

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:34
heb je wel je default gateway ingesteld? (dat is dan dus het ip adres van je pc..)

• The.Sticky
Mijn PC heeft het IP adres: 192.165.0.2 en m'n MacBook handmatig dus 192.165.0.4

En Sys_Error, zou je dat me wat beter kunnen uitleggen wat dat inhoud, ik ben niet echt een pro met netwerk instellen e.d. namelijk :)

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
En fungeert je PC al wel als gateway, had je dat al zo ingesteld?

Het zal wel iets zijn van 'internetverbinding delen' of zo, ik heb geen verstand van Windows knopjes O-)

Oja, en hetzelfde 'internetverbinding delen' moet je op de Apple (Systeemvoorkeuren -> Delen -> Internet) niet aan hebben staan, anders gaat je Mac ook voor gateway spelen in hetzelfde netwerk en dat wil je niet.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:53
Er zijn twee stappen die je moet nemen, ten eerst internet delen aanzetten op je windows pc (zie hiervoor de search). De tweede stap is het instellen van de gateway op de mac, dit is het ip adres van de pc ook moet je de dns servers goed instellen op de mac.

Ps. ik heb de topic titel even aangepast, wil je hier in het vervolg zelf ook even op letten? :)

• Matias
  • Niet online
In principe zouden de gateway en dns automatisch geconfigureerd moeten worden zolang je bij network connections in configuratiescherm de boel ingesteld hebt als bridge (netwerkbrug). Dan fungeert je PC ook als soort van router, en krijgt je MBP een eigen IP adres toegewezen.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Matias schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 19:46:
In principe zouden de gateway en dns automatisch geconfigureerd moeten worden zolang je bij network connections in configuratiescherm de boel ingesteld hebt als bridge (netwerkbrug). Dan fungeert je PC ook als soort van router, en krijgt je MBP een eigen IP adres toegewezen.
Nog even een kleine opmerking voor wat betreft het vaklingo:
- Een bridge knoopt 2 fysieke netwerken aan elkaar voor een zelfde netwerkzone. Een bridge is dus transparant, hij routert het netwerk door zonder dat je dat bij de andere computers op het netwerk hoeft in te stellen. Stel dat je een bridge als internetverbinding gebruikt dan zou je eigen computer dus direct aan internet hangen.
- Een gateway zorgt voor een lokaal netwerk (meestal 192.168.x.x of 10.0.x.x), en verbindt dat aan een ander netwerk, of aan het internet. Je moet dus het adres van de gateway in je lokale routetabel hebben om verbinding te kunnen maken met de adressen die door je gateway doorgerouterd worden.
- Het automatisch toewijzen van IP adressen is een aparte service (DHCP), technisch gezien hoort het niet bij de gateway. Het wordt voor het gemak wel vaak tegelijk opgestart met de gateway service.

• Chris_eBK
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-01 20:54
Heb je al geprobeerd DHCP aan te zetten op je Macbook? Als op windows internet delen aan staat, zou dit namelijk ook gewoon moeten werken dacht ik. Als je zelfs geen DHCP adres krijgt, zit het probleem waarschijnlijk aan de windows kant. Als het wél werkt, dan staan de handmatige instellingen blijkbaar verkeerd :)

• The.Sticky
leon1e schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 19:41:
Er zijn twee stappen die je moet nemen, ten eerst internet delen aanzetten op je windows pc (zie hiervoor de search). De tweede stap is het instellen van de gateway op de mac, dit is het ip adres van de pc ook moet je de dns servers goed instellen op de mac.

Ps. ik heb de topic titel even aangepast, wil je hier in het vervolg zelf ook even op letten? :)
Dat naam veranderen is niet erg :) Maar verder snap ik het niet helemaal, wat moet ik waar precies instellen, zoals ik zei ben ik niet zo into Netwerk instellen e.d. Welke dingen moet ik in Windows aanklikken en intypen en welke op de MAC? Als iemand me dat wat kan duidelijk maken in een kort maar krachtig verhaal zou dat fijn zijn :)

• Matias
  • Niet online
Op je PC hoef je naast het delen van je internetverbinding in netwerkverbindingen in configuratiescherm niets te doen. Ik neem aan dat je Windows XP Professional gebruikt? In XP Home staat namelijk het een en ander by-default uit, onder andere netwerk- en pc namen.

In OSX ga je naar System Preferences > Network > Selecteer de ethernet verbinding en druk op Configure. Daar ga je naar het tabje TCP/IP > In de dropdown bij "Configure IPv4" selecteer je "Using DHCP". Daarna druk je op "Renew DHCP Lease". Restart nu beide machines en kijk in OSX bij Network of je een IP adres en Subnet masker toegewezen krijgt.

[ Voor 7% gewijzigd door Matias op 30-09-2006 01:15 ]

• The.Sticky
Niet gelukt, ik krijg nu ook niet te zien dat ie internet verbinding heeft bij dat schermpje van m'n screenshot...

• Chris_eBK
Heb je DHCP aangezet in OS X? Zo ja, wat voor ip adres krijg je nu? Dit kan je vinden bij: System preferences > Network > selecteer built-in ethernet en klik op Configure. Hier kan je lezen wat voor IP address je gekregen hebt.

Verwijderd

Ik denk dat je zowiezo wijzer uitbent met een ethernet modempje maar dat even terzijde.
Wat gebeurd er als je een Windows notebook aansluit ?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2006 10:24 ]

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Onder Windows moet je het volgende checken:
1) ga naar Netwerkverbindingen in het Configuratiescherm
2) selecteer de verbinding (modem of ethernet) die gebruikt wordt voor je internetverbinding
3) rechtsklik op deze verbinding en kies Eigenschappen in het menu
4) klik in het venster wat je nu krijgt op de tab Geavanceerd
5) hier kan je het delen van de internetverbinding inschakelen, en kiezen over welke verbinding het gedeeld moet worden; dit moet de LAN verbinding zijn die naar de MBP loopt.
6) klik op OK en start indien nodig opnieuw op

Op de MBP:
1) Open Systeemvoorkeuren
2) kies Netwerk
3) selecteer de Ingebouwd Ethernet verbinding en kies TCP/IP
4) zet 'Adres verkrijgen via:' op DHCP
5) klik op Pas toe.
6) Start indien gewenst de MBP opnieuw op (in principe niet nodig)

Je MBP moet nu IP gegevens krijgen die lijken op het onderstaande:
IP Adres: 192.168.0.100
Subnetmasker: 255.255.255.0
Standaardgateway: 192.168.0.1

Je internetverbinding zou nu op zowel de PC als de MBP moeten functioneren.

overigens: doe jezelf een plezier en schaf een ethernetmodem + router (multi-PC modem) aan. ;)

Launching containers into space

• The.Sticky
Chris_eBK schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 10:18:
Heb je DHCP aangezet in OS X? Zo ja, wat voor ip adres krijg je nu? Dit kan je vinden bij: System preferences > Network > selecteer built-in ethernet en klik op Configure. Hier kan je lezen wat voor IP address je gekregen hebt.
Zodra ik dat DHCP heb gedaan en dan vervolgens een refresh doe van m'n IP dan krijgt ie wel een IP adres en een subnet toegewezen, alleen geeft ie dan dus aan dat er problemen zijn om verbinding te maken met het internet bij het status van de netwerk kaart... En zelfs als ik op m'n PC vervolgens het IP adres verander naar dezelfde groep, met alleen het laatste getal een ander dan veranderd er nog niks...

Ligt het niet aan firewall ofzo? Ik heb daar ook al wat mee om zitten prutsen, ik heb zelfs m'n firewall uitgezet toen m'n Mac aangaf dat ie internet verbinding maakt via LAN, alleen dat heeft toen ook niet geholpen... Ik heb precies de stappen gevolgd zoals ze hier staan...

• Chris_eBK
Gurbezz schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 13:28:
[...]

Zodra ik dat DHCP heb gedaan en dan vervolgens een refresh doe van m'n IP dan krijgt ie wel een IP adres en een subnet toegewezen, alleen geeft ie dan dus aan dat er problemen zijn om verbinding te maken met het internet bij het status van de netwerk kaart... En zelfs als ik op m'n PC vervolgens het IP adres verander naar dezelfde groep, met alleen het laatste getal een ander dan veranderd er nog niks...
Het gaat vooral om welk IP adres je krijgt. Als je een IP adres krijgt wat eruit ziet als 169.x.x.x betekent dat dat je macbook geen DHCP server 'ziet'. Omdat de fysieke verbinding wel goed is (je gaf in de OP aan dat filesharing wel werkte met een statisch IP) is het waarschijnlijk dat er bij windows ergens een fout in de instellingen staan, waardoor internet delen niet staat ingeschakeld.
Als je een IP adres krijgt wat eruit ziet als 192.168.0.x, dan zit het wat DHCP betreft goed, en moeten we de fout ergens anders zoeken :)

• The.Sticky
Het IP is in de 169.x.x.x richting, dus het ligt dan aan m'n windows neem ik aan? Ik heb het in windows precies zo staan zoals het hier is uitgelegd volgens mij, tenzij ik echt iets over het hoofd heb gezien :S

• bartos88
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-02 19:36
ik hoefde om mijn verbinding te delen alleen te sharen en ook bij de advanced preferences allow other users to connect trough this computers internet connection.

Hoe deel jij trouwens je bestanden tussen mac en windows?? want dat lukt mij dan weer niet. gewoon met finder vind mn macbook mn windowscomputer niet.

Verwijderd

ik had hier ooit een tutorial over geschreven.

Je vind hem op http://tenminstehoudbaartot.be/internet-delen-op-mac-os-x-met-mac-of-windows

Verwijderd

Heb je die tutorial misschien ook ergens anders staan??? Mijn browsers lopen vast als ik naar die site ga...

• loser180
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
Hij moet het andersom hebben, van Windows naar Os X.

Waarschijnlijk zit het probleem op je windows bak, en dan met name het feit dat windows misschien een probleem heeft met het delen van je " Usb Modem".

Zet het delen van je internet verbinding uit op je lan verbinding!

Nu moet je dus rechts klikken op het icoontje van je usb modem(dus je internet verbinding) daar kies je voor eigenschappen, en kan je op het tabblad geavanceerd delen aanvinken.
Als je dan op toepassen drukt kan het best even duren, maak je niet druk.

Zorg er voor dat je mbp op dhcp staat. Als je windows bak klaar is reboot hem dan(of vernieuw de dhcp op je mbp).

Dan zou het moeten werken

Jouw naam in onder mijn Post

Pagina: 1