ik ben voor school aan het stoeien met Excel en VBA. Nu heb ik een formulier gemaakt met daarin een keuzelijst. Nu moet ik in mijn procedure de waarde van de geselecteerde in de keuzelijst hebben. Echter werkt blad.keuzelijst.value niet... Ik heb al op MSDN en in de help gezocht maar ik kan niks vinden.... Iemand een ideetje?
hoezo blad.keuzelijst.value als je naar een component op een formulier verwijst?
offtopic:
titelfixje: keuselijst -->keuzelijst
titelfixje: keuselijst -->keuzelijst
De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland
met gewone invulvelden, kan je die uitlezen met werkbladnaam.invulveldnaam.value... Ik zoek dus net zo iets maar dan voor keuzelijsten
Verwijderd
het is ongebruikelijk, maar je kan msforms controls inderdaad ook rechtstreeks op een werkblad plaatsen.
de gekozen waarde uit de lijst kan je als volgt uitlezen
de gekozen waarde uit de lijst kan je als volgt uitlezen
Visual Basic:
1
| MsgBox Sheet1.ListBox1.List(Sheet1.ListBox1.ListIndex) |
Dat je ook msforms controls kunt gebruiken is mij bekend
maar
suggereert dat dat hie rniet het geval is. Het maffe is namelijk dat ook listboxen de properties values en tekxt gewoon ondersteunen. Maw ik snap niks van het hele probleem en de topicstart zou best wat uitgebreider en helderder mogen.een formulier gemaakt met daarin een keuzelijst.
[ Voor 21% gewijzigd door Lustucru op 30-09-2006 01:00 ]
De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland
Verwijderd
inderdaad, ik zie nu ook dat zowel combobox en listbox met de .value eigenschap uitgelezen kunnen worden. misschien vergeet de TS simpelweg uit designmode te gaan, met als gevolg dat er niets uitgevoerd wordt. zoals je zegt, de TS dient verduidelijkt.
Ok ik zal mn best doen het te verduidelijken:
Ik heb een werkblad, hierop heb ik met formulier elementen een invul systeempje gemaakt. Hierop staan zowel invulvelden als keuzelijsten.

Nu wil ik echter op een ander blad (via een macro) kijken wat er in dat formulier zit. Met het invulveld gaat dat goed. Werkbladnaam.formulier_invulveldnaam.value is dan voldoende. Echter werkt dat niet met een keuzelijstje.
Ik ga ook eventjes de hierboven beschreven manier (met die lijst etc) bekijken.
edit: met de oplossing van _heretic_ krijg ik deze eigenschap of methode niet ondersteunt word door dat object...
Ik heb een werkblad, hierop heb ik met formulier elementen een invul systeempje gemaakt. Hierop staan zowel invulvelden als keuzelijsten.
Nu wil ik echter op een ander blad (via een macro) kijken wat er in dat formulier zit. Met het invulveld gaat dat goed. Werkbladnaam.formulier_invulveldnaam.value is dan voldoende. Echter werkt dat niet met een keuzelijstje.
Ik ga ook eventjes de hierboven beschreven manier (met die lijst etc) bekijken.
edit: met de oplossing van _heretic_ krijg ik deze eigenschap of methode niet ondersteunt word door dat object...
[ Voor 9% gewijzigd door StM op 30-09-2006 10:40 ]
Excel kent twee soorten controls:
De standaard (msforms) ActiveX controls van de werkset besturingselementen en de controls van de werkbalk formulieren. De laatste zijn excel 5 en xl macro compatible maar veel beperkter in gebruik.
Een groot verschil zie je al als je een control toevoegt: de een wordt direct opgenomen in de VBA IDE de andere blijft voor VBA onzichtbaar.
Waarschijnlijk mix je soorten controls door elkaar.
Afaik is de enige manier om een antieke combobox van de formulierenwerkbalk uit te lezen gebruik te maken van de linked cell property.
De standaard (msforms) ActiveX controls van de werkset besturingselementen en de controls van de werkbalk formulieren. De laatste zijn excel 5 en xl macro compatible maar veel beperkter in gebruik.
Een groot verschil zie je al als je een control toevoegt: de een wordt direct opgenomen in de VBA IDE de andere blijft voor VBA onzichtbaar.
Waarschijnlijk mix je soorten controls door elkaar.
Afaik is de enige manier om een antieke combobox van de formulierenwerkbalk uit te lezen gebruik te maken van de linked cell property.
[ Voor 13% gewijzigd door Lustucru op 30-09-2006 11:31 ]
oke
Nu moet ik alleen nog uitvissen hoe je opties toevoegd. Doe je dit via vba of kan je dat al van te voren doen?
Edit: Laat bovenstaande al maar zitten, ik ben er al uit. IIg bedankt voor de hulp
Zou je dit eens uit willen leggen? Ik ben geen excel expert helaasNiesje schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 11:22:
Edit: Laat bovenstaande al maar zitten, ik ben er al uit. IIg bedankt voor de hulp
[ Voor 10% gewijzigd door StM op 30-09-2006 23:38 ]
Pagina: 1