Nieuwe pc of niet

Pagina: 1
Acties:

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
De pc van mijn ouders wordt inmiddels vrij slecht.
Het gaat om een systeem met ongeveer dit:
Pentium 4 3,0 ghz (kacheltje)
512mb intern
± 160 gb harde schijf
Nvidia 5700 videokaart (preciese typenr weet ik even niet)
Andere zaken zijn niet zo interessant, behalve dat t een mediamarkt-pc betreft. De bijbehorende kast is dus ook niet super en vooral vrij klein, met slechte luchtcirculatie. Ook is de voeding niet echt fantastisch.

Reden waarom ik vind dat een upgrade verstandig is:
Videokaart begint qua snelheid toch problemen te krijgen, al wordt het systeem niet gebruikt voor de nieuwste van de nieuwste spellen. (maar er worden wel enigzins recente spellen op gespeeld)
Verder heeft de pc de neiging om op te stijgen. Een ongelooflijke herrie als de pc aan staat.
Vermoedelijk een combinatie van slechter werkende processorkoeler met de hitte die de 3,0 ghz processor veroorzaakt, waardoor de koeler op vole kracht moet werken.

Nu kan ik natuurlijk ook zaken gaan upgraden:
nieuwe kast + koeler (om ze de computer koeler en stiller te krijgen)
nieuwe videokaart + voeding (denk dat dit dan nodig is, aangezien nieuwe kaarten meer energie gaan trekken)
Meer geheugen

Ik vraag me af of dit verstandig is. De pc heeft een jaar of 3 vrijwel nonstop gedraaid (ook 's nachts) en dit in combinatie met het feit dat het een warme pc is, denk ik dat de levensduur toch niet al te hoog is.
Eerlijk gezegd zit ik te wachten op het moment dat een bepaald onderdeel besluit om voorgoed op vakantie te gaan...

Graag jullie mening!

Dan als de pc inderdaad vervangen gaat worden:
Dan zijn er 2 opties.

1. Een nieuwe pc bouwen, met een budget van (denk ik) max 1000 euro (excl monitor en dergelijke)
2. Mijn huidige pc van een jaar oud verkopen aan mijn ouders (voor een eerlijke prijs, ik hoef en wil niet verdienen aan mijn ouders) en dan zelf een nieuwe pc bouwen.

Voor de zekerheid mijn huidige pc:
AMD athlon 3800 X2
2x 1024 mb intern
Asus nvidia 7800GT
(andere zaken minder van belang; wellicht houd ik die onderdelen zelf en koop nieuwe voor mijn ouders)

Van mezelf weet ik dat ik toch om de zoveel jaar een andere pc wil. Dus over 1,5 jaar schat ik dat ik weer zal willen upgraden. Mijn ouders doen langer met hun pc. Grote voordeel is dat ik over 1,5 jaar dan niet een nieuwe bestemming voor mijn pc hoef te zoeken, maar pas over 2,5 - 3 jaar.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
512 erbij eventueel een nieuwe videokaart ?

ik zie zelf weinig nut in een heel nieuwe systeem, ook omdat je zelf een redelijke pc hebt waar je op zit

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Met Viper, kijk eens voor een betere CPU-cooler (+stiller), extra 512 erbij (ga zelfs voor 2x 1gb - overkill :P) en een leuke nieuwe videokaart. Zelfs mijn 1800xp heethoofd heb ik toch bijzonder stil gekregen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-01 12:48

Steffy

Ayreonaut

Viper® schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 17:17:
512 erbij eventueel een nieuwe videokaart ?

ik zie zelf weinig nut in een heel nieuwe systeem, ook omdat je zelf een redelijke pc hebt waar je op zit
AGP hmmmm.........

Dat is uitstellen van executie. AGP kaarten zijn ook nog eens verschrikkelijk duur vergeleken met de PCI-E varianten. Ik denk dat vervangen van alles op de HD en eventueel de geluidskaart en drives na geen slechte keuze is.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Nieuwe videokaart en zalman koeler (of andere stille) en je PC kan weer jaren mee hoor :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Steffy schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 17:24:
[...]

AGP hmmmm.........

Dat is uitstellen van executie. AGP kaarten zijn ook nog eens verschrikkelijk duur vergeleken met de PCI-E varianten. Ik denk dat vervangen van alles op de HD en eventueel de geluidskaart en drives na geen slechte keuze is.
Je hebt gelijk

wegpleuren dat ding

Ik zou zoiets kopen:
http://configure2.euro.de...hs&sbc=nldhsftdhpdesktop1

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Tis een PC voor je ouders, je ouders zijn toch geen die-hard gamers ofzo?

Nieuw videokaartje erin, geheugen erbij, stil koelertje. Nieuwe XP (?) install doen en klaar

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Vind dat geen uitstel. Daarbij weet je niet of zijn ouders wel zo graag 1000 euro uit willen geven, hebben ze liever 250 euro, is dus een simpele upgrade van huidige set nog een beste keus.

Daarbij is bv een 7600GS maar 2 tientjes duurder dan zijn PCI-E broer (115 vs 135), het verschil is nog kleiner bij de 7800GS (MSI 7800GS 269 vs 282). En deze kaarten zullen meer dan genoeg zijn, of je ouders moeten die-hard gamers zijn :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-01 12:48

Steffy

Ayreonaut

SinergyX schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 17:35:
Vind dat geen uitstel. Daarbij weet je niet of zijn ouders wel zo graag 1000 euro uit willen geven, hebben ze liever 250 euro, is dus een simpele upgrade van huidige set nog een beste keus.

Daarbij is bv een 7600GS maar 2 tientjes duurder dan zijn PCI-E broer (115 vs 135), het verschil is nog kleiner bij de 7800GS (MSI 7800GS 269 vs 282). En deze kaarten zullen meer dan genoeg zijn, of je ouders moeten die-hard gamers zijn :P
Hij zal zelf denk ik wel gamen maar voor 250 euro upgraden kom je niet ver mee, een videokaart die niet gelijk morgen al achterhaald en te traag is kost alleen al meer dan 250 euro.

Verder hoef je er echt geen 100 euro in te steken, voor rond de 600 euro kun je prima extra onderdelen krijgen en kun je er een pc van maken die iets langer mee gaat dan tot kerst vakantie. Ik kan natuurlijk niet raden wat het budget is maar goedkoop is op pc gebied en zeker wat betreft videokaarten duurkoop.

• Quacka
er moet hoe dan ook (in mijn ogen) een andere kast bij.
Huidige kast heeft een processor-koeler die via een speciale luchtuitlaat lucht aan de zijkant van de kast wegblaast.
Dit zorgt er tevens voor dat andere onderdelen in de pc heter worden, doordat er minder goede luchtcirculatie is.

Plus het feit dat het een pc van 3 jaar oud is die tegen oververhitting aan 3 jaar lang vrijwel nonstop heeft gedraaid. (en het is een microstar pc, kwalitatief niet al te best)

Kijk een goedkope upgrade is natuurlijk beter, maar ik weet in elk geval dat mijn ouders het niet leuk vinden om 300 euro te investeren, om 3 maanden later alsnog een nieuwe pc te moeten kopen, omdat de oude opgeblazen is.

Geheugen blijkt 2x 512 te zijn, dus die upgrade hoeft niet. (je kan niet alles uit je hoofd doen blijkt maar weer)

• Quacka
Er zit een socket 478 pentium 4 3,0 ghz in. (in mijn ogen slechtste processor allertijden van intel: ervaring met 3 van die krengen)

Ik heb in het verleden een medion-pc gehad (ander socket) waar de processor aan de koelers was vast geklonken. Weet iemand zeker dat microstar dit niet doet / dat dit met socket 478 niet kan?

Stel dat ik een upgrade doe.
Ik kies dan voor een nieuwe kast. Eentje die ik in de toekomst voor een nieuwe pc kan gebruiken.
Liefst met voeding. Hiermee wil ik bereiken dat de pc stiller wordt en een betere circulatie krijgt (en dus koeler wordt). Een nieuwe voeding voorkomt tevens het risico op doorbranden: Oudere voeding heeft in mijn ogen grotere kans om het te begeven. En volgens mij is dat het meest dodelijke op dit gebied. Een kapot moederbord of processor heeft minder grote gevolgen.

Een nieuwe koeler: Welke is goed voor dit socket?

Een nieuwe videokaart. Dat vind ik het lastigst omdat het voor agp is. Het moet dan beter dan een 5700 nvidia-kaart zijn en dan ook nog een verbetering. Wellicht een 6600GT 7600gs? (ati of nvidia maakt me niet uit)

Daarna nog een nieuwe harde schijf: oude wordt te klein, Helaas moet er dan een ata-schijf in.

Kosten:
100 euro kast + voeding
koeler € 20 ??
videokaart: 100 euro
Harde schijf: 90 euro
Totaal 310

iets vergeten?

• Quacka
ThinkPadd schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 17:29:
Tis een PC voor je ouders, je ouders zijn toch geen die-hard gamers ofzo?

Nieuw videokaartje erin, geheugen erbij, stil koelertje. Nieuwe XP (?) install doen en klaar
ouderwets ben jij trouwens zeg. Mogen alleen mensen onder de 30 gamen?

Mijn vader gamed best wel veel. Geen snelle FPS of iets dergelijks. Maar bijv wel een spel als Pirates!. Het is trouwens best een groeimarkt denk ik. Oudere mensen hebben vaak veel tijd, hebben genoeg geld. Maar er wordt totaal geen rekening met die groep gehouden.

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik heb zo'n beetje hetzelfde gedaan als jij. Ik heb mijn ouders mijn P4 530 cpu geschonken en ze hebben zelf een Asus Barbeone erbij gekocht dat al vrij compleet was. Het betreft de Asus terminator 2 Pe-1 Ik had nog een combo drive liggen en geheugen en toevallig pci-e X300 se kaart en zij waren dus klaar voor nog geen 170 euro. Dat is de barebone + nieuwe HD

Zelf ben ik overgestapt naar C2D met behoudt van mijn GPU (7800GT)

De barebone naar mijn mening is stil, redelijk koel 40 graden idle...en heeft alles wat mijn ouders nodig hebben, Een grotere videokaart kan wel alleen zit je dan met je voeding. (250watt)
Pagina: 1