[Excel] Som Als probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 978 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-07 07:01

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Topicstarter
Tweakers....

Ik ben bezig wat gegevens uit een excelsheet te bundelen en loop tegen een vervelend foutje aan....

Schets van de situatie:

Doelblad:
Blad 2 Kolom A bevat naam van een bedrijf
Blad 2 Cel B1 bevat de datum 01-01-2004
Blad 2 Cel C1 bevat de datum 01-01-2005
Blad 2 Cel D1 bevat de datum 01-01-2006

Bronblad:
Blad 1 Kolom G naam bedrijf
Blad 1 Kolom A datum
Blad 1 Kolom I (i) bedrag

Doel is om een optelling te maken van de bedragen die horen bij een bedrijf in het jaar 2004.
Hiervoor heb ik de volgende formule gemaakt.
{SOM(ALS((Blad1 Kolom G=Blad 2 kolom A)*(Blad1 Kolom A>=Blad 2 Cel B1)*(Blad1 Kolom A<Blad 2 Cel C1);Blad2 Kolom C))}

De exacte formule uit excel gekopieerd:
{=SOM(ALS((Blad1!$G$5:$G$7602=A3)*(Blad1!$A$5:$A$7602>=C1)*(Blad1!$A$5:$A$7602<D1);Blad1!$I$5:$I$7602))}

Volgens mij zou deze formule moeten werken. Ik heb hem namelijk in een andere sheet ook werkend echter krijg als resultaat 0 bij alle bedrijven.

De vraag:

Wat is er mis met mijn formule? of is er een betere formule om deze optelling te maken?

* @Dido je hebt gelijk ik heb perongeluk blad 2 ipv 1 getypt volgens mij moet het zo duidelijk zijn!

[ Voor 8% gewijzigd door Mystic Spirit op 02-10-2006 11:06 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:36

Dido

heforshe

Wat bedoel je met ALS( (A=B) * (C=D) ) :?

Je probeert nu booleans met elkaar te vermenigvuldigen, als er dan eentje false is (0), is je resultaat dus ook altijd False.

Verder lijk je wat slordig met je uitleg, want alleen in je formule komt blad 1 voor, maar je uitleg gaat alleen over blad 2.

[ Voor 26% gewijzigd door Dido op 29-09-2006 16:27 ]

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Als je de "*" vervangt door een geneste ALS en als je om de gehele formule {} zet, dan werkt het.

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Het * teken geeft aan dat het aan beide voorwaarden moet voldoen. Dus als a=b en c=d tel dan het bereik op in kolom e. Het is dus ook de bedoeling dat er 0 uitkomt als het 0 is. Ik heb het echter handmatig nagerekend en het is minimaal 1 dus 0 kan in mijn geval niet.

Verwijderd

Ja maar dat gaat dus toch niet werken, deze notatie werkt niet overal in Excel hetzelfde.

Zie mijn post boven: vervang alle * door ;ALS()

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 16:28:
Als je de "*" vervangt door een geneste ALS en als je om de gehele formule {} zet, dan werkt het.
Ik ging ervan uit dat ik een geneste ALS had.... de {} staan wel in de formule in excel d.m.v. ctrl+shift+enter

Verwijderd

Nee dat gaat dus niet werken.

Wat je wel kan doen is (o.b.v. je originele formule):

- SOMPRODUCT i.p.v. SOM
- {} weg
- ALS statement weg
- laatste ; vervangen door *

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2006 16:38 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Nee hoor, met de formule op zich is niks mis. Wat wel mis is, is dat je in je voorwaarden beweert dat de naam van het bedrijf tussen twee datums in moet liggen en je verwijst naar een range in je doelblad en niet in je bronblad. Opzet is leuk, de uitwerking, tikje, uhm, nonchalant.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1