Toon posts:

VOIP van VoiceData i.c.m. Fritzbox 7170

Pagina: 1
Acties:
  • 2.987 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Al enige weken maak ik gebruik van VOIP via de provider VoiceData. Nu is de kwaliteit niet erg hoog, valt de verbinding weg na precies 16 minuten en is er geen nummerweergave beschikbaar.

Ik ben nu op zoek naar de oorzaak en volgens mijn overzichten gebruik ik niet de beste Codec. Wie weet hoe ik deze in kan stellen (bijvoorbeeld door in te loggen via Telnet)? Verder is er vertraging in de communicatie en gaan er soms pakketjes verloren.

Wie heeft tips of soortgelijke ervaringen?

Verwijderd

VoiceData ken ik niet dus daar kan ik je niets over vertellen. Ik gebruik zelf voipstunt (een kloon van voipbuster) en de problemen die jij aangeeft herken ik niet op mijn Fritz. Bel er nu ongeveer een jaar mee en zonder enig probleem. Geluid is goed en dan zou het dus aan je provider moeten liggen. Ik zou bij hen te rade gaan wat de oorzaken zijn.

Overigens denk ik dat je in ieder geval goedkoper uit bent bij andere providers zoals hierboven genoemd.

Verwijderd

Topicstarter
VoiceData is niet echt duur. Een beetje zekerheid vindt ik wel belangrijk. Daarbij komt nog dat ik nu mijn nummer heb kunnen laten porteren. Nu de kwaliteit nog. Via mijn fritzbox kan ik een overzicht zien van mijn ADSL verbinding. Daarnaast kan ik nu per gesprek de kwaliteit achterhalen van mijn VOIP telefoongesprekken. Dit is een optie van de nieuwe FRITZ! Labor firmware. Nu zoek ik nog iemand die deze gegevens kan interpreteren, zodat ik kan achterhalen waar de problemen inzitten.

• bartsidee
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-11 14:44
Voicedata gebruikt geloof ik de G279 codec, dat was volgens mij in te stellen via telnet, maar zou de fritzbox geloof ik ook automatisch moeten pakken.

• OrakelJos
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
(overleden)
De internationale versies van de Fritz!Boxen ondersteunen o.m. G.729, G.711 en nog een rijtje andere codecs. G.729 is de slechtste van de twee. G.711 is dezelfde compressietechniek als bij ISDN apparatuur dus gewoon prima. In de Fritz!Box kun je instellen of hij e.e.a. automatisch zelf uitzoekt afhankelijk van wat de andere kant ondersteunt óf alleen de beste kwaliteit óf de hoogste compressie en daardaar minder kwaliteit.

• bartsidee
G.711 is inderdaad gelijk aan ISDN compressie techniek, maar G.729 hoeft niet per definitie slechter te zijn. De G.729 codec heeft weliswaar wel een hogere compressie waardoor de kwalitiet iets lager ligt in vergelijking tot G.711 maar heeft hierdoor wel een kleinere omvang en verbruikt dus minder bandbreedte. Doordat G.729 minder bandbreedte verbruikt en de pakketjes kleiner zijn is G.729 minder gevoelig voor bandbreedte schommelingen en vertragingen op het internet verkeer. De G.711 codec heeft hier wel sneller last van en over het algemeen zal de kwaliteit tussen deze twee codecs dan ook niet heel erg ver uit elkaar liggen.

Zie ook dit artikel over het berekenen van de kwaliteit van VOIP

Verwijderd

Topicstarter
Weet je ook hoe je in kan loggen via telnet? Ik heb het geprobeerd, maar krijg geen verbinding. Toch heb ik wel ervaring met telnet, linux.

• bartsidee
Inloggen op de AVm gaat in principe als volgt:

Allereerst telnet aanzetten
Doe dat met #96*7* (Uitzetten: #96*78*)
(zie:
http://www.wehavemorefun....n_telnetd#mit_Telefoncode )
Dan zal je in moeten loggen op de fritz box en het bestandje
/var/flash/voip.cfg openen en aanpassen (met nvi /var/flash/voip.cfg).
Zie http://www.ip-phone-forum.de
voor meer informatie hierover.

Wees *voorzichtig* met met nvi. Zie link voor meer info!

Voorbeeld voip.cfg (gedeelte):
voipcfg {
dnsport = 7077;
rtpport_start = 7078;
ua1 {
enabled = yes;
username = *****
authname = "";
passwd = *****
registrar = "sip.xs4all.nl";
ttl = 30m;
sipping_enabled = yes;
sipping_interval = 280s;
name = "08787*****";
authenticatemode = authenticate_mode_none;
infodtmfnotsupported = yes;
register_failwaitmax = 30m;
stunserver = "";
stunserverport = 3478;
is_nat_aware = no;
clirtype = clir_displayname;
only_one_dialog = no;
presence_supported = no;
mwi_supported = yes;
tx_packetsize_in_ms = 20;
reject_refer = yes;
no_register_fetch = no;
do_not_register = no;
outboundproxy = "";
is_ddi = no;
}
use_audiocodecs = yes;
audiocodecs = "PCMA", "G726-32", "PCMU"; [Je zou kunnen proberen hier G729 bij te zetten]
verbose = no;
sip_prio = 0;
rtp_prio = 0;
dyn_codecs = no;
prio_low_codec = no;
send_ringtone = no;
blacklist = no;
enum_support_enabled = no;
enumdomains = "e164.arpa", "e164.org";

Maar ik heb van AVM bericht gekregen dat de G.729 alleeen in internationale versies word ondersteund en dus niet in 7170, tot nu toe ook nog geen mod kunnnen vinden. Het schijnt dat er namelijk een licentie op de codec zit.
De Codec G729 wordt ondersteunt (voor 1 gesprek gelijktijdig) door alle internationale FRITZ!Box Fon producten.
Hieronder een overzicht van alle internationale producten:

20001673 FRITZ!Box Fon Annex A
20001674 FRITZ!Box Fon Annex B
20001681 FRITZ!Box Fon WLAN Annex A
20001682 FRITZ!Box Fon WLAN Annex B
20002326 FRITZ!Box Fon WLAN 7050 Annex A
20002327 FRITZ!Box Fon WLAN 7050 Annex B
20002337 FRITZ!Box Fon WLAN 7140 Annex A
20002338 FRITZ!Box Fon WLAN 7140 Annex B

Duitse FRITZ!Boxen ondersteunen geen G729.

Met vriendelijke groet,

AVM International

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, het is gelukt om in te loggen. Verder heb ik nog niet alles bekeken. Maar dat komt vanzelf. Het is wel ook gelukt om een instelling te wijzigen. Of het effect heeft weet ik nog niet.

• funkyduck37
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-11-2023
is deze fritzbox geheel compatible op het Orange netwerk?

• OrakelJos
  • Niet online
(overleden)
Volgens mij had je ergens anders dezelfde vraag ook al gesteld en mijn antwoord is heel simpel: NEE! Géén enkel VoIP modem werkt correct met het Wanadoo/Orange netwerk alleen hun eigen LivfeBox.

• Anubis801
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-11-2024
OrakelJos schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 22:11:
Volgens mij had je ergens anders dezelfde vraag ook al gesteld en mijn antwoord is heel simpel: NEE! Géén enkel VoIP modem werkt correct met het Wanadoo/Orange netwerk alleen hun eigen LivfeBox.
Dan moet ik je helaas teleurstellen, want ik heb hier Orange/wanadoo adsl2+ met een alcatel SpeedTouch 716WL (analoog) en die werkt pefect i.c.m. voipstunt.

=/\= System Status =/\=

• OrakelJos
  • Niet online
(overleden)
Ik bedoel ook dat geen ander VoIP modem werkt met telefonie van Orange/Wanadoo. Ik ging er vanuit dat dit de bedoeling was :)

Verwijderd

Topicstarter
Wie heeft er ervaring met een goed ingestelde Fritzbox 7170 met de laatste firmware die wazig reageerd of defect is? Er gebeuren namelijk allemaal wazige dingen, waaronder soms tijdelijk slechte Wifi verbindingen en storing in de ADSL verbinding.

• OrakelJos
  • Niet online
(overleden)
Ik heb géén problemen. Gebruik je de 7170 op een ISDN (Annex B) aansluiting of is het een naar Annex A gepatchte versie?

Verwijderd

Topicstarter
Op een ISDN aansluiting. Verder is alles origineel.

• OrakelJos
  • Niet online
(overleden)
Ik heb naast een internationale 7050 Annex B ook een Duitse 7050 en 7170 (dus automatisch Annex B ). Die laatste, de 7170 dus, heb ik nu al enige tijd in gebruik met firmware 29.04.21
Ik heb géén wazige problemen. Wlan en ADSL verbindingen blijven gewoon werken. Ik zit zelf op Tiscali.
Je zou kunnen proberen de recover image 4.21 te installeren. Je bent dan wel al je settings kwijt!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een andere besteld, de fritzbox ga ik opsturen ter controle.

Verwijderd

bartsidee schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 16:48:....maar G.729 hoeft niet per definitie slechter te zijn......
Neuh... behalve dat je nogal wat "hoog" mist en dat G.729 een licentie behoeft van Digium... EN dat G,729 nogal processor intensief is, valt het verder allemaal best wel mee...
Pagina: 1