HTML document schalen voor printen

Pagina: 1
Acties:

• JoostMartijn
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-04-2025
Hallo :),

Ik ben op zoek naar de beste en mooiste manieer om een HTML blok te schalen. Wat ik wil doen is alle tekst die nu in een DIV staat te pakken en die te printen. Alleen nu kan het zo zijn dat er bijvoorbeeld een breedte van een tabel hard op 1600px komt te staan. Dit moet geschaald worden maar daarmee ook alle objecten in de tabel <tr><td> enz. Tabellen in tabellen moeten dus ook mee geschaald gaan worden. Alles moet bijvoorbeeld terug geschaald worden naar 750px.

Hoe kan ik dit het beste doen? Ik zat zelf eerst te denken aan een PHP script die HTML 'goed' maakt. Maar misschien heeft een van jullie een mooiere manier. Ik denk dat javascript het in theorie ook wel zou moeten kunnen. Laatst hoorde ik iemand praten over door de DOM heen loopen. Maar hier kan ik persoonlijk niks over vinden 8)7

Wie heeft een sugestie? _/-\o_

Windsoft

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Kun je niet beter een aparte stylesheet maken voor printen?

En over 'door de DOM heen lopen' niks vinden? Zoek eens gewoon op 'DOM' op bijv. W3Schools en je krijgt n prima basis uitleg.

• JoostMartijn
thnx.

Ik weet wat dom is! Maar ik weet alleen niet hoe je een lusje kan maken die alle objecten op nieuw schaald. Ik kan ook nergens vinden hoe dat in theorie zou moeten werken.

Het probleem met een apart stylesheet is volgens mij dat het sub tabellen niet goed mee gaat schalen. En ik heb van te voren geen idee wat voor tags er gebruikt gaan worden met wat voor ID of Class atributen

Windsoft

• Cartman!
  • Niet online
Dan mag je je probleem iets beter gaan omschrijven, nu kan niemand er wat mee natuurlijk... Als je niks weet van de te komen tags dan word t lastiger natuurlijk. Stukje voorbeeld code misschien?

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Wat is er mis met css? Css is bedoeld om de visuele presentatie van je site regelen en daarbij ook de weergave in verschillende media. Lees de volgende pagina eens goed door: http://www.w3.org/TR/CSS2/media.html

Over de DOM is het meeste belangrijke al gezegd :)

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02 14:19

André

Analytics dude

In IE kun je gebruik maken van zoom:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
body {
  zoom: 50%;
}

Maar voor FF en Opera gaat dat niet werken.

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Heeft de browser (en 't OS) daar niet meer geschiktere middelen voor? Als ik met Firefox print, kan ik kiezen voor "Shrink to fit". Lijkt me beter werken als 't gebruik van JS. Ook een optie kan het koppelen van CSS met media="print" zijn. :)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• JoostMartijn
Een stukje voorbeeld code wat geschaald moet gaan worden

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<table width="1000">
        <tr>
            <td width="400">Dit is een Rij van de tabel !</td>
            <td width="400">Dit is een Rij van de tabel !</td>
            <td width="200">Dit is een Rij van de tabel !</td>
        </tr>
        <tr>
            <td width="400">Dit is tweede rij van de tabel !</td>
            <td width="400">Dit is tweede rij van de tabel !</td>
            <td width="200">
                <table width="1000" border="2">
                    <tr>
                        <td>Dit is een sub tabel waardoor de tabel veel breeder wordt dan 1000 of 200 pixels</td>
                        <td>Dit is een sub tabel waardoor de tabel veel breeder wordt dan 1000 pixels</td>
                        <td>Dit is een sub tabel waardoor de tabel veel breeder wordt dan 1000 pixels</td>
                    </tr>
                </table>
            </td>
        </tr>
    </table>

En het moet in elke browser gaan werken!

Windsoft

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Je hoeft niet alle mogelijke talen in je topic te verwerken hoor ;)

Probeer eens te kijken naar de CSS mogelijkheden en dan met name media=print. Hierdoor kan je alleen voor het printen een andere stylesheet opgeven, waarin je al die tabel-breedtes opnieuw instelt.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• JoostMartijn
dat kan het nooit helemaal ondersteunen. Als ik de eerste tabel bijvoorbeeld terug schaal naar 700px dan blijf ik met het probleem zitten dat de tweede groter is. Als die ook terug geschaald wordt naar 700px dan is de total tabel nog steeds veel groter dan 700px :9

En het moet gewoon altijd werken zelf staan er 10 tabellen in. En dan moet het niet uit maken of het in FF is of in IE.

[ Voor 7% gewijzigd door JoostMartijn op 29-09-2006 13:59 ]

Windsoft

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

Dan moet je de css goed opbouwen? Het ligt helemaal aan jouw hoe je document inelkaar zit.

En zolang je opmaak in je css blijft heb je nooit een probleem met een media css en een print css.

En er zijn meer browsers dan IE en FF....

[ Voor 10% gewijzigd door disjfa op 29-09-2006 14:01 ]

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Cartman!
  • Niet online
En als het niet naast elkaar past, dan toch onder elkaar? misschien toch divs gebruiken? daar kun je zulke dingen gok ik iets flexibeler mee doen. Gok, omdat ik niet weet om wat voor soort data het gaat.

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Bij een geneste tabel kan je er veilig vanuit gaan dat het niet voor tabulaire data gebruikt wordt, mits de code klopper niet weet waar hij mee bezig is. Een oplossing met semantiek is beter handelbaar en zeker eleganter. De flexibiliteit die je met css hebt, heb je niet met tabellen layout :)
Pagina: 1