Toon posts:

Draadloos Internet of niet (verbouwingen)

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik heb zonet eens de volgende topics snel eens doorgelezen (Wireless lan FAQ, -=: Het Grote Wireless Topic :=- 1 en 2) maar die topics zijn redelijk oud en de technologie is misschien al wat verbeterd. En mijn vraagjes blijven onbeantwoord.

Mijn huidige Internet abonnement: Telenet Expressnet Plus (eventueel later Turbo)

Mijn situatie:
Ik heb een huis aangekocht van 1980. We zijn volop bezig met de verbouwingen en volgende week komt de electricien zijn werk doen. Ik zou graag de mogelijkheid willen hebben om vanuit elke kamer op het Internet te kunnen. De electricien heeft voorgesteld om naar elke kamer coax kabels door te trekken en mooi te verbergen in de muren. Wat natuurlijk veel zal kosten.

Er zijn naar mijn weten 3 mogelijkheden:
  • Telenet Powerline: Dat is internetten via de electriciteitsdraad mbv zo'n doosje in de stopcontact. Mijn broer heeft dit en het werkt redelijk goed. Maar dit is geen optie voor mij omdat met mijn huidig abonnement niet volop zal kunnen genieten van de snelheid. Heb dit gelezen op de Telenet site.
  • Naar elke kamer kabels doortrekken in de muren. Mooie oplossing maar duur.
  • Draadloze verbinding.
Ik heb een aantal vraagjes over de draadloze verbinding. Deze oplossing zal in ieder geval goedkoper uitvallen dan kabels doortrekken. Ik heb vroeger (3/4 jaar geleden) draadloos internet geinstalleerd bij kenissen. Ik heb nogal gezien dat er nogal wat problemen waren (te dikke muren etc etc) om optimaal te kunnen genieten. Is die technologie sindsdien al wat verbeterd? Kan men evenwaardige snelheden bereiken draadloos als bij kabels? Is er daar een limiet op? Ik heb een terrein van 1500m2. Als ik in de tuin wil Internetten, gaat dit problemen opleveren?

Wat zouden jullie doen? De dure maar zekere oplossing (kabels)? Of draadloos?

Met vriendelijke groeten
Christophe

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 21:27

job

Waarom zou de electricien coax doortrekken?
utp kabels lijken me wel wat handiger.

Als het mijn huis was had ik mooi utp laten leggen, sterker nog... ik had het zelf door de leidingen getrokken. (desnoods zelf uitgefreesd)
Snap niet waarom je daar een electricien voornodig zou hebben? Zo'n man is veels te duur voor zo'n simpel klusje.

Voor je tuin zou je desnoods je netwerk nog kunnen aanvullen met draadloos internet.
Accespoint, of router hoe jij het wilt.

[ Voor 40% gewijzigd door job op 29-09-2006 11:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Misschien zei hij wel UTP. Ik weet het niet meer... De vraag is of het de moeite waard om zoveel te betalen om alles weg te werken in de muren of niet? Of dat het gewoon voordeliger is om draadloos te nemen als de snelheden gelijk zijn.

Greets
Christophe

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:21

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Sowieso zou ik eens op zoek gaan naar een andere electricien, als ie daadwerkelijk heeft voorgesteld om coax kabels te trekken voor je netwerk. Daarvoor worden al jaren UTP kabels gebruikt :+

Qua draadloos lligt het gewoon heel erg aan wat voor spul je koopt. De kwaliteit van het signaal en daarmee het bereik en de te halen snelheid hangen sterk samen met de prijs van het product. Ga dus niet voor goedkoop spul als sweex en dergelijke, daar zul je in een groot huis/tuin weinig plezier van hebben.

Betere betaalbare merken zijn Asus en Linksys. Waar voor beiden het voordeel geldt dat er alternatieve firmwares in omloop zijn waarmee het signaal geboost kan worden.

Zelf ben ik erg tevreden met mijn 3com accespoint, waarmee ik in het hele huis en in de tuin prima kan internetten. De 54mbit haal je meestal niet, en het is dus ook qua snelheid bepaald geen alternatief voor kabels, maar de snelheid die ik hier haal ligt zo tussen de 1 en 2 MB/s en dat is in elk geval dus sneller dan mijn internet verbinding (8mbit). Voor jou verbinding wordt dit al wat krapper zie ik.

Voor nog wat meer geld kan je kijken naar Senao apparatuur, die standaard op het wettelijke max. vermogen werkt. (In NL 100mW, maar voor belgië kan je geloof ik zelfs het 200mW model gebruiken).

Daarnaast zijn er nog nieuwe technieken in opkomst zoals de nieuwe, nog niet volledig goedgekeurde standaard 802.11n die de 802.11g standaard (54 mbit) opvolgt en weer meer snelheid en bereik biedt. Daarvoor zijn inmiddels de eerste apparaten al verkrijgbaar. Die welliswaar dus nog niet volgens een echte standaard werken, maar schijnbaar is die standaardisering zo dicht bij dat fabrikanten al producten op de markt brengen. Zodra de echte standaard er is volgt dan waarschijnlijk een firmware update om de boel defitnitief netjes volgens de standaard te laten werken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• job
  • Laatst online: 24-03 21:27

job

Snelheid is zeker niet gelijk.
De 54mbit blijft max de helft van over.
Die 100+mbit verbindingen heb ik geen ervaring mee, maar die zal echt die 100mbit niet halen.

Oke, met utp zal je de 100mbit ook niet altijd halen, maar het is wel sneller en stabieler.
Je kan ook nog over gaan op gigabit, wat als je de juiste apparatuur gebruikt aardig rap kan zijn.

Met draadloos kan je de nog de pech hebben dat de helft van je huis geen bereik heeft, en dan zal je bijvoorbeeld moeten gaan bridgen met 2 routers.

Maar laat ik het zo zeggen, gebruik je het alleen voor internet dan is draadloos snel genoeg. (of heb je een of ander super abbo)??
Ga je een file server draaien, wil je veel bestanden delen... dan ben je blijer als je utp gebruikt.

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:04
Verwijderd schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 11:29:
Hallo

Ik heb zonet eens de volgende topics snel eens doorgelezen (Wireless lan FAQ, -=: Het Grote Wireless Topic :=- 1 en 2) maar die topics zijn redelijk oud en de technologie is misschien al wat verbeterd. En mijn vraagjes blijven onbeantwoord.

Mijn huidige Internet abonnement: Telenet Expressnet Plus (eventueel later Turbo)

Mijn situatie:
Ik heb een huis aangekocht van 1980. We zijn volop bezig met de verbouwingen en volgende week komt de electricien zijn werk doen. Ik zou graag de mogelijkheid willen hebben om vanuit elke kamer op het Internet te kunnen. De electricien heeft voorgesteld om naar elke kamer coax kabels door te trekken en mooi te verbergen in de muren. Wat natuurlijk veel zal kosten.

Er zijn naar mijn weten 3 mogelijkheden:
  • Telenet Powerline: Dat is internetten via de electriciteitsdraad mbv zo'n doosje in de stopcontact. Mijn broer heeft dit en het werkt redelijk goed. Maar dit is geen optie voor mij omdat met mijn huidig abonnement niet volop zal kunnen genieten van de snelheid. Heb dit gelezen op de Telenet site.
  • Naar elke kamer kabels doortrekken in de muren. Mooie oplossing maar duur.
  • Draadloze verbinding.
Ik heb een aantal vraagjes over de draadloze verbinding. Deze oplossing zal in ieder geval goedkoper uitvallen dan kabels doortrekken. Ik heb vroeger (3/4 jaar geleden) draadloos internet geinstalleerd bij kenissen. Ik heb nogal gezien dat er nogal wat problemen waren (te dikke muren etc etc) om optimaal te kunnen genieten. Is die technologie sindsdien al wat verbeterd? Kan men evenwaardige snelheden bereiken draadloos als bij kabels? Is er daar een limiet op? Ik heb een terrein van 1500m2. Als ik in de tuin wil Internetten, gaat dit problemen opleveren?

Wat zouden jullie doen? De dure maar zekere oplossing (kabels)? Of draadloos?

Met vriendelijke groeten
Christophe
mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar draden. Ik heb zelf kort geleden ook de draden door mijn huizen getrokken.

het probleem (vind ik) met wireless is dat het mooi is om een beetje te surfen op de bank in de huiskamer en meer niet. Als je bestanden wil gaan versturen tussen 2 computers die draadloos verbonden zijn is de snelheid met kabel al 4x hoger. En dat is als je er vanuit gaat dat beide computers onder optimale omstandigheden verbonden zijn met een 801.11 G netwerk.

je zal achter in de tuin (die flink is) waarschijnlijk niet of slecht signaal hebben. In op veld is het bereik maximaal 100m (en na 25m heb je al lang geen 54mbit meer)
ik heb gehad dat het AP in een loods stond en 10 meter buiten de loods was het bereik een magere 10mbit

mijn conclusie als je een betrouwbaar netwerk wil zou ik dus altijd voor kabel kiezen.

overigens heb ik wel een wireless ap staan, om lekker op de bank te kunnen internetten 8)

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• sjonie100
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
Voor internetten zal het geen verschil maken, maar voor het delen van bestanden en het streamen van audio of video (mp3 overal in je huis) zal het zeker prettig(er) zijn om kabels te trekken.
Kabels: Duurder in montage/installatie, goedkoper in aanschaf. Snellere verbinding (zeker bij 1Gbit)
Wireless: Goedkoper in montage/installatie, duurder in aanschaf. Tragere verbinding (54 Mbit of 0,054 Gbit voor de verhouding).

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-03 21:28

JHMvP

Veritas logica est

Eén en ander hangt ook af van je gebruik...ik heb netjes (onder het huis door) kabels getrokken van de meterkast naar mijn kantoor en naar m'n HTPC want daar wil ik absoluut stabiele en snelle verbindingen. Draadloos gebruik ik alleen als ik ergens wil zitten met m'n laptopje...

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

• Mad_Cow
  • Laatst online: 14-03 13:39
Ik heb nu ook draadloos (wat heel handig is voor idd bijv. mijn laptop), maar voor mijn desktop had ik toch liever utp. het is zeker sneller en stabieler. als ik de keuze had tijdens een verbouwing zou ik zeker kabels aanleggen naar de kamers waar ik zeker weten een computer zou zetten. (ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het trekken van die kabels zo duur is)

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
waarom niet een combi van de 2? Dus bedrading voor de plekken waar je verwacht dik het netwerk vol te pompen en wifi voor de rest van het huis? Ik bedoel, als ik in bed een beetje lig te surfen of zo, is m'n 54 mbit meeeer dan voldoende, maar me servers en desktop willen toch echt gewoon een draadje hebben...

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:13
Ik ben momenteel ook met een grote verbouwing bezig en heb eigenlijk alle kamers wel voorzien van 2 of meer UTP kabels. Inderdaad netjes weggefreesd en centraal vanuit de meterkast. Het materiaal is qua kosten verwaarloosbaar maar qua uren is het "onbetaalbaar". Vandaar dat je dit soort werk het beste zelf kunt doen. En ook ik ben voorstander van de vaste verbinding voor het netwerk. Draadloos is leuk, maar dan voor de laptop voor het standaard surfwerk.

-

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-03 15:02

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik sluit me bij bovenstaande posts aan, draadloos is handig maar niet stabiel. Voor surfen prima maar niet altijd even snel.
Ik zou overwegen om plaatsen waar zeker gaat werken van utp te voorzien en voor de andere plaatsen een draadloos netwerk aan te leggen. Een router met wifi is niet zoveel duurder..

Verwijderd

Als de kabels getrokken worden door bestaande leidingen zullen de kosten niet te hoog moeten zijn, anders maar een andere electricien zoeken. DE optie van een combinatie van wifi en bedraad is inmijn ogen de juiste.

Verwijderd

mp3'tje spelen over het netwerk gaat anders prima. Tenminste, op 54 mbit/s. Kun je eigenlijk niet meerdere accesspoints gebruiken om het signaal door te lussen over een grotere afstand?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2006 12:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Super om zo snel duidelijke informatieve antwoorden te krijgen :)

Ik denk dat ik maar zal kiezen voor de UTP kabels doortrekken naar bepaalde kamers (living, keuken en de 4 slaapkamers) als ik jullie hoor. Verbouwingen doe je niet vaak dus nu is het de juiste moment. Ik haat onstabiele (trage) verbindingen. Ik download enorm veel etc. Een additionele draadloze oplossing voor in de tuin kan er dan eventueel later bijkomen. Zal er nog eens over praten met mijn electricien.

Hartelijk bedankt allemaal voor jullie meningen. _/-\o_
Christophe

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 12:31:
Super om zo snel duidelijke informatieve antwoorden te krijgen :)

Ik denk dat ik maar zal kiezen voor de UTP kabels doortrekken naar bepaalde kamers (living, keuken en de 4 slaapkamers) als ik jullie hoor. Verbouwingen doe je niet vaak dus nu is het de juiste moment. Ik haat onstabiele (trage) verbindingen. Ik download enorm veel etc. Een additionele draadloze oplossing voor in de tuin kan er dan eventueel later bijkomen. Zal er nog eens over praten met mijn electricien.

Hartelijk bedankt allemaal voor jullie meningen. _/-\o_
Christophe
Indien je 'm ook de boel laat monteren, ( cat5 muurdozen etc), let dan ff op dat ie het niet als telefoon aansluitingen aansluit maar volgens cat5 (zie tweakers faq) schema.
Heb 's ergens alles opnieuw kunnen aansluiten, omdat de elektricien daar dit ook had gedaan (hij had verder wel perfect werk afgeleverd)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 12:35:
[...]

Indien je 'm ook de boel laat monteren, ( cat5 muurdozen etc), let dan ff op dat ie het niet als telefoon aansluitingen aansluit maar volgens cat5 (zie tweakers faq) schema.
Heb 's ergens alles opnieuw kunnen aansluiten, omdat de elektricien daar dit ook had gedaan (hij had verder wel perfect werk afgeleverd)
Zal ik hem zeker zeggen. Bedankt.

Verwijderd

ik zou liever cat5e of eventueel dan cat 6 dozen hebben, kun je later ook nog voor gigabit gaan namelijk ;)

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07-2025
Cat 5 is genoeg en cat6 is zeker overkill. 1Gig gaat ook prima op cat5(e).

Ik heb dit zelf ook een aantal maanden geleden gedaan en heb er tot nu toe nog absoluut geen spijt van, dit ook omdat ik een mediacenter + server + een heleboel ander spul heb staan en daar die beloofde 54Mb absoluut niet genoeg voor is (hd streamen van m'n server bijvoorbeeld)

Als je het doet kan je natuurlijk altijd nog een el cheapo draadloos routertje neerzetten voor bijvoorbeeld de tuin.

Je moet inderdaad oppassen dat de monteur niet 1 kabel gebruikt (4 aders) voor twee aansluitingen maar aparte kabels volledig aangesloten zodat je ook 1gig kan gebruiken.

Ik heb zelf eerst ook aangemodderd met (duur spul) dus aironet en linksys maar het hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat je eisen zijn. Wil je alleen een beetje internetten en doe je voor de rest niets spannend hou dan lekker je geld in je broekzak en koop een linksys.

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-03 21:03
1 ding staat wel vast, bedraad werkt altijd!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Idd, ik zou voor PC's die op een vaste plek staan altijd voor UTP kiezen. Stukken sneller/betrouwbaarder dan wireless. En als kabels in de muur wegwerken te duur is kun je toch ook gewoon kabels langs de vloer (tegen de plinten) vastzetten of door een kabelgootje laten lopen? Als je dat netjes doet hoeft het echt niet lelijk te staan.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Voor vaste pc's pak je altijd een draadje :)

Mocht je er draadloos bij willen?
Zoek dan nu alvast een strategische plek op om je AP op te hangen en laat daar (onopvallend) alvast een stopcontact en een UTP aansluiting maken.
Bijv. boven een kast ofzo, waar je makkelijk een AP neer kunt zetten zonder dat deze teveel opvalt.
(Niet dat ik het erg vindt dat dat ding in het zicht staat, ben trots op mijn WAP54G's)

Strategisch = Centraal (minste afstand tot de client), hoog (maar niet te hoog, anders wordt de afstand weer te groot) en voor het oog dan toch onopvallend, alhoewel dat toch vaak funest is voor wifi verbindingen, het AP achter dingen hangen, of in de meterkast oid.

[ Voor 21% gewijzigd door Romke op 03-10-2006 23:16 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:03
Als je nu toch bezig bent kan je net zo goed meteen even 1 of 2 goede AP's kopen, bijvoorbeeld 3com's welke vaak voor een 80 euro in de aanbieding zijn. Dan kan je alles in 1x aansluiten en ben je geheel klaar. Mocht dan blijken dat je bijvoorbeeld een extra AP nodig hebt omdat het bereik te klein is o.i.d. dan kan je dat meteen oplossen. Later dit soort dingen doen is echt een enorme klus, nu kan je nog gewoon lekker werken.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

djluc schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 02:43:
Als je nu toch bezig bent kan je net zo goed meteen even 1 of 2 goede AP's kopen, bijvoorbeeld 3com's welke vaak voor een 80 euro in de aanbieding zijn. Dan kan je alles in 1x aansluiten en ben je geheel klaar. Mocht dan blijken dat je bijvoorbeeld een extra AP nodig hebt omdat het bereik te klein is o.i.d. dan kan je dat meteen oplossen. Later dit soort dingen doen is echt een enorme klus, nu kan je nog gewoon lekker werken.
In welk geval geldt dit?

Aangezien de TS het beter niet geheel draadloos kan doen als hij toch voor een paar stomme centen extra kabels heeft.
Voor internetten op een laptopje, ik geloof dat hij aangeeft dat dat eerst nog niet aan de orde is, is draadloos leuk, zolang inet op een lappie niet aan de orde is, is draadloos onnodig dus.
Als het onnodig is levert het slechts extra moeilijkheden en veiligheidsrisico's en het kost onnodig geld.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:03
In het geval dat je geen zin hebt om later nog te lopen rommelen met kabels trekken omdat je de aansluitpunten voor je AP's net te ver weg hebt zitten om lekker op je terrasje te kunnen internetten. Ik heb al zo vaak gezien dat een AP op een lelijke plek staat met een kabel er naartoe omdat het bereik anders net niet voldoende is e.d. Zonde, als je toch aan het verbouwen bent maakt die 300 euro niet echt veel uit en je kan er veel plezier van hebben.

Uiteraard is het een uitbreiding op het bekabelde netwerk!
Pagina: 1