NAS printserver en externe harddisk overbouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 670 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lgeraeds
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
Hallo.

Ik heb op dit moment een server draaien thuis, dit ding vreet echter erg veel stroom. Nu hoorde ik over de NAS schijven en ben ik eens gaan zoeken, ziet er allemaal erg interessant uit zo'n kastje met netwerkaansluiting en Samba er op geinstalleerd.

Nu is echter nog niet alles mij duidelijk. Ik heb op dit moment een all-in-one printer, die krengen die werken dus niet op een standaard printserver, alleen op een printserver op een server zelf zeg maar (dus niet die losse kastjes), werkt deze bij een NAS schijf dan wel?

Nu heb ik op dit moment een externe harddisk van Lacie (porsche 250 gb), als ik deze over wil bouwen naar de NAS schijf (welke ook 3,5 inch is) kan dit dan gewoon of zit die harddisk muurvast in z'n behuizing?

Dan nog de webserver, valt hier nog zelf wat aan te configureren? Of staat dat gewoon vast.. Het is bijvoorbeeld dan wel leuk om php of mysql er bij te installeren, is dat mogelijk?

• lgeraeds
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
Niemand die hier iets meer over weet?

Verwijderd

Ik denk dat je met deze vragen beter terechtkunt in topics over, bijvoorbeeld, de Linksys NSLU2. Voor dat apparaat is inmiddels erg veel aan (opensource) software te krijgen en met die software is het apparaat erg veelzijdig.

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:23
Dat ligt er aan wat voor een NAS schijf je gaat gebruiken lijkt me. Ik zelf gebruik een Linksys NSLU2, waarvoor verschillende "aangepaste" firmware (o.a Unslung) is. Aan de NSLU2 zitten 2 USB poorten voor een printer en/of harde schijf. Met Unslung, wat eigenlijk gewoon een soort kleine Linux is, dan je vervolgens naar wens diverse pakketen installeren, zoals een Apache webserver, PHP, MySQL, CUPS printerserver, Mailserver enz enz. Kijk voor de printer dus eens naar de documentatie van CUPS, of ze die aan de gang hebben gekregen.

Let er wel op dat je er wel wat tijd in moet steken om het aan de gang te krijgen, als je geen verstand hebt van Linux (en dan met name de commando's, aangezien je geen grafische omgeving hebt, behalve die van Linksys zelf (webinterface voor de Samba/ftp server).

Voor meer info kan je eens kijken op http://www.nslu2-linux.org/ wat er allemaal mogelijk is met de aangepaste firmware

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:26
Printen gaat meestal wel goed. Het probleem ligt vaak in die andere functies, denk aan een scanner e.d. Die werken lang niet altijd zonder specifieke software.