[Nieuw Systeem] Rack server, €1500

Pagina: 1
Acties:

• Grub
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-02-2024
Al een hele tijd wil ik een server 24/7 online hebben voor verschillende zaken. Die ga ik nu (eindelijk... :D) aanschaffen en onderbrengen in een of ander datacenter.
De server gaat gebruikt worden voor de volgende taken:
- webserver (wikipages/foto's)
- email (in de toekomst evt. exchange, omdat ik wil kunnen syncen met ppc)
- ftp (evt. wil ik mn muziek collectie op de server kwijt)
- vmware
- svn
- gameserver (bf2/cod2/cs source, en evt. nieuwe toekomstige games)
Ik ben ontwikkelaar en ik zou me voor kunnen stellen dat ik op een gegeven moment wat zwaardere apps wil draaien zoals oracle/mssql/jboss/weblogic/enzovoort. Maar dit zal dan altijd voor development doeleinden zijn, niet voor een performance eisende productie omgeving.
Maar welk van deze taken is het zwaarst voor de server? Gameserver? Exchange? Vmware?

Ik ga er windows op draaien en de hdd's gaan in raid mode draaien zodat ik altijd direct verder kan bij een hdd crash.
Ik heb de volgende aanbieding liggen (ziet er best goed uit als instapper):
1 SuperMicro SC811T-300 (1U, ATX, 300W, 2x SATA, Zwart) €225
1 SuperMicro H8SSL-i, HT1000 (ATX, PCI-X, LAN, SATA II, RAID) €250
1 AMD Opteron 165 Dual Core (S939, 1,8GHz, 2MB, Boxed) €155
2 512 MB PC-400 Kingston ValueRam CL2.5 €110
2 Hitachi Deskstar 7K400, 400GB (7200rpm, SATA, 8MB) €265

Excl BTW €1005
Incl. BTW €1195,95

Met dit systeem zal ik vast een eind kunnen komen, maar vooral wat betreft processor/geheugen heb ik mn twijfels.
- kan ik er ook fatsoenlijk een gameserver mee draaien?
- Ik heb geen ervaring met het hosten van games, is het mogelijk meerdere (verschillende) gameservers tegelijkertijd te draaien?
- En wat heb ik dan eerder nodig, veel processorkracht of veel geheugen?
- Moet ik snel geheugen hebben of veel geheugen?
- Misschien is het handiger om een woodcrest te nemen, maar die lijkt nog niet verkrijgbaar te zijn?

Budget: rond de 1500 euro. Het mag ook meer zijn maar dan moet er een goede reden zijn, want ik ga geen geld uitgeven voor iets wat ik niet nodig heb.

Heeft er iemand voor mij een paar goede adviezen? Ik heb werkelijk geen flauw idee hoe krachtig mijn systeem moet zijn voor bovenstaande taken.

Alvast bedankt, Grub

PS: als jouw clan nog een gameserver zoekt voor een redelijk bedrag per maand, neem dan contact met me op.

Verwijderd

Waarom neem je een Opteron en geen Athlon?

Aangezien er tussen deze procs geen kwaliteitsverschil zit en de laatste goedkoper is zou ik (bijv.) voor een 4800+ gaan (2x 1 MB).

• Grub
Ehm goede vraag. Het moet iig een dual core zijn. Ik had de indruk dat Opterons voornamelijk gebruikt worden in servers. Als de Athlon beter is, waarom wordt de Opteron dan nog verkocht?

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:28

Nakebod

Nope.

vmware, MSSQL en MS Exchange, op één machine?
MS SQL en MS Exchange hebben alle twee de leuke eigenschap het liefst zoveel mogelijk geheugen te pakken.
Wordt ook vaak afgeraden, MS Exchange en MS SQL op 1 server te draaien.
En al helemaal niet als je een beetje vmware zou willen draaien met minimaal 256 mb of zelfs 512 mb per virtual machine. Ergens ga je dan zwaar tekort komen.

Dus als je dit allemaal wel op 1 machine wilt draaien, zou ik liever wat meer geld aan geheugen uitgeven, en zou ik zelfs 2 gb aan de lage kant vinden.

Over gameservers weet ik niet zoveel, maar verwacht dat die ook wel redelijk wat geheugen en cpu kunnen gebruiken.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Verwijderd

Grub schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 11:32:
Ehm goede vraag. Het moet iig een dual core zijn. Ik had de indruk dat Opterons voornamelijk gebruikt worden in servers. Als de Athlon beter is, waarom wordt de Opteron dan nog verkocht?
Normale (server-)Opterons zijn socket 940 of 1207 (F).

Jij hebt echter gekozen voor een s939 mobootje. Hier passen dus naast "speciale" Opterons (zoals jouw 165) ook Athlons in. Het voordeel van s939 is ook dat het geheugen goedkoper is (maar niet regged).

Ik zou eerder voor een serversysteem gaan met regged geheugen en s940 of s1207.

• Grub
Ok adhv van jullie reacties en wat zoekwerk heb ik de volgende conclusies getrokken:

Als ik bovenstaande (socket S939) systeem aanhou, kan ik beter een Athlon 64 X2 nemen omdat die net zo goed presteert als de Opteron Dual Core. Mocht ik meer prestaties willen, dan kan ik beter een Socket 940 systeem nemen met een Opteron icm met regged geheugen, omdat de Opteron dan wel tot zn recht komt.

Alleen vraag ik me nog af: heb ik dat snelle ECC geheugen nodig of kan ik beter meer geheugen nemen? Ik ga sowieso wel 2 GB aanschaffen.

Verwijderd

ECC heeft niets te maken met REG.

REG/ECC is langzaam, niet snel.

Opteron is niet sneller, alleen platform (mobo + proc + mem) is betrouwbaarder.

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
ecc IS niet per definitie sneller, het bevat gewoon een serie bit, waardoor er gecontroleerd kan worden dat wat in het geheugen staat of dat goed/correct is (ECC = fouten correctie d8 dmv CRC)

• ErwinvA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-08-2023

ErwinvA

I've got a Xerox to copy

Je wilt wel erg veel rollen toeschrijven aan de server, wat al eerder werd gemeld is het samen draaien van Exchange en MsSQL niet handig, om daarnaast ook nog vmware te gaan draaien.. aardig wat allemaal :)

Je kunt natuurlijk ook een eenvoudige W2003 installatie opzetten en daarin met vmware desktop een Exchange server emuleren, sql server emuleren en wellicht een game server. Je zit dan wel met je licenties maar dat zal je ongetwijfeld hebben geregeld ;)

Je hebt in ieder geval 2GB geheugen nodig, dit meldde je zelf al, wellicht als je serieus met vmware wilt draaien dat je eens onderzoekt hoe goed bepaalde processoren het 'virtual'-computing verhaal ondersteunen.

Succes!

• Grub
Ah dat had ik nog nergens gelezen, ik dacht dat het om snelheid ging. Ok dus we hebben ook nog betrouwbaarheid.... maar wat heeft het voor voordelen om daarin te investeren. Crasht mn systeem dan minder snel? Is dat een issue bij een 24/7 server?

Nog 1 vraag over kloksnelheid van de Athlon X2 vs de Opteron Dual Core:
Het valt me op dat de Opteron Dual Core veel en veel duurder is met lagere kloksnelheden dan de Athlon X2 op veel hogere kloksnelheden. Waar heeft dit dan mee te maken?

AMD Athlon 64 X2 4800+ Toledo (S939, 2,4GHz, 2x1MB, Boxed) € 276,90
AMD Opteron 875 Dual Core (S940, 2,2GHz, 2x1MB, Boxed) € 1.194,-

• Grub
ErwinvA schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 15:21:
Je wilt wel erg veel rollen toeschrijven aan de server, wat al eerder werd gemeld is het samen draaien van Exchange en MsSQL niet handig, .......
Ja ok dat is zo. De Exchange rol sneuvelt waarschijnlijk als eerste om plaats te maken voor een wat meer passende 1 persoons email oplossing. Alleen is het jammer dat ik dan niet kan syncen met mn ppc.
Wat betreft MSSQL, ik zat te denken aan MSSQL 2003 Desktop Engine, die heb ik ook op mn laptop draaien en dat stelt echt niets voor.

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:21

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Grub schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 15:26:
Ja ok dat is zo. De Exchange rol sneuvelt waarschijnlijk als eerste om plaats te maken voor een wat meer passende 1 persoons email oplossing. Alleen is het jammer dat ik dan niet kan syncen met mn ppc.
Voor e-mail gebruik ik sinds kort Google Apps for Your Domain. Volledig gratis, veel meer zekerheid dan een eigen server en gewoon direct te syncen met je PPC (via POP3 uiteraard).

[ Voor 28% gewijzigd door [BoSS] op 30-09-2006 15:34 ]

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

En waar in je budget laat je je licenties? Die zie ik nu nergens terugkomen terwijl dat bijelkaar toch een flinke duit kost.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

AtleX schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 15:38:
En waar in je budget laat je je licenties? Die zie ik nu nergens terugkomen terwijl dat bijelkaar toch een flinke duit kost.
:o >:)

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 21:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Grub schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 15:22:
Ah dat had ik nog nergens gelezen, ik dacht dat het om snelheid ging. Ok dus we hebben ook nog betrouwbaarheid.... maar wat heeft het voor voordelen om daarin te investeren. Crasht mn systeem dan minder snel? Is dat een issue bij een 24/7 server?

Het valt me op dat de Opteron Dual Core veel en veel duurder is met lagere kloksnelheden dan de Athlon X2 op veel hogere kloksnelheden. Waar heeft dit dan mee te maken?

Je moet hem wel met de goede vergelijken, dus een 175, de 275 en 875 zijn voor systemen met meer dan 1 cpu en veel duurder (en zijn s940 en niet s939 waar je naar op zoek bent).

• BlooDbeak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-01-2025

De opteron 8xx serie word gebruikt in systemen met 8 of 16 cpu's en dat kun je niet doen met de x2

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:15

wat je vergeet is dat de 8xx serie in een Quad bord kan (net als de 2xx in een dual bord kan) en de 1xx niet...

Daar betaal je voor, je moet het zo zien de 1xx is single processor 2xx is dual processor en 8xx is quad processors (meer iets voor een mega mainframe)
voor jou zou je dus de 175 opteron moeten vergelijken met de X2 4800+
en die ligt naar ik zo uit mijn hoofd kan opnoemen tussen de 350 en 500 euro.
dus dat is niet zo'n heel groot verschil.

Edit: grom @ BlooDbeak_Onno :)

[ Voor 3% gewijzigd door FireDrunk op 30-09-2006 15:46 ]

Even niets...

• Grub
AtleX schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 15:38:
Tja dat is niet zo'n probleem want ik heb al gigantisch veel licenties hier op de plank liggen. Bovendien heb ik voor mijn software licenties een ander vrijwel onuitputtelijk budget... die 1500 euries is budget voor hardware, niet voor een complete oplossing.
B_O_S_S schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 15:34:
[...]

Voor e-mail gebruik ik sinds kort Google Apps for Your Domain. Volledig gratis, veel meer zekerheid dan een eigen server en gewoon direct te syncen met je PPC (via POP3 uiteraard).
Ziet er goed uit moet ik zeggen. Deze zal ik zeker overwegen

• Grub
thijs_cramer schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 15:45:
[...]

wat je vergeet is dat de 8xx serie in een Quad bord kan (net als de 2xx in een dual bord kan) en de 1xx niet...

Daar betaal je voor, je moet het zo zien de 1xx is single processor 2xx is dual processor en 8xx is quad processors (meer iets voor een mega mainframe)
voor jou zou je dus de 175 opteron moeten vergelijken met de X2 4800+
en die ligt naar ik zo uit mijn hoofd kan opnoemen tussen de 350 en 500 euro.
dus dat is niet zo'n heel groot verschil.

Edit: grom @ BlooDbeak_Onno :)
Ok ik snap het van die multi processor systemen. Maar dan nog zie ik een groot prijsverschil:
AMD Opteron 180 Dual Core (S939, 2,4 GHz, 2MB, Boxed) € 522,27

Gaat het hierbij dan enkel om de betrouwbaarheid, net als dat ECC geheugen? Of zit er ook prestatie verschil tussen?

Sorry hoor als mijn vragen wat simpel zijn, ik ben er te lang uitgeweest en heb nu geen tijd om alles tot aan het naadje uit te gaan zoeken. Mijn eigen desktop in elkaar zetten is geen probleem, zeker niet met die best buy guides er naast. Maar als het om servers gaat is er toch wat minder info te vinden heb ik het idee.
Pagina: 1