Al een hele tijd wil ik een server 24/7 online hebben voor verschillende zaken. Die ga ik nu (eindelijk...
) aanschaffen en onderbrengen in een of ander datacenter.
De server gaat gebruikt worden voor de volgende taken:
- webserver (wikipages/foto's)
- email (in de toekomst evt. exchange, omdat ik wil kunnen syncen met ppc)
- ftp (evt. wil ik mn muziek collectie op de server kwijt)
- vmware
- svn
- gameserver (bf2/cod2/cs source, en evt. nieuwe toekomstige games)
Ik ben ontwikkelaar en ik zou me voor kunnen stellen dat ik op een gegeven moment wat zwaardere apps wil draaien zoals oracle/mssql/jboss/weblogic/enzovoort. Maar dit zal dan altijd voor development doeleinden zijn, niet voor een performance eisende productie omgeving.
Maar welk van deze taken is het zwaarst voor de server? Gameserver? Exchange? Vmware?
Ik ga er windows op draaien en de hdd's gaan in raid mode draaien zodat ik altijd direct verder kan bij een hdd crash.
Ik heb de volgende aanbieding liggen (ziet er best goed uit als instapper):
1 SuperMicro SC811T-300 (1U, ATX, 300W, 2x SATA, Zwart) €225
1 SuperMicro H8SSL-i, HT1000 (ATX, PCI-X, LAN, SATA II, RAID) €250
1 AMD Opteron 165 Dual Core (S939, 1,8GHz, 2MB, Boxed) €155
2 512 MB PC-400 Kingston ValueRam CL2.5 €110
2 Hitachi Deskstar 7K400, 400GB (7200rpm, SATA, 8MB) €265
Excl BTW €1005
Incl. BTW €1195,95
Met dit systeem zal ik vast een eind kunnen komen, maar vooral wat betreft processor/geheugen heb ik mn twijfels.
- kan ik er ook fatsoenlijk een gameserver mee draaien?
- Ik heb geen ervaring met het hosten van games, is het mogelijk meerdere (verschillende) gameservers tegelijkertijd te draaien?
- En wat heb ik dan eerder nodig, veel processorkracht of veel geheugen?
- Moet ik snel geheugen hebben of veel geheugen?
- Misschien is het handiger om een woodcrest te nemen, maar die lijkt nog niet verkrijgbaar te zijn?
Budget: rond de 1500 euro. Het mag ook meer zijn maar dan moet er een goede reden zijn, want ik ga geen geld uitgeven voor iets wat ik niet nodig heb.
Heeft er iemand voor mij een paar goede adviezen? Ik heb werkelijk geen flauw idee hoe krachtig mijn systeem moet zijn voor bovenstaande taken.
Alvast bedankt, Grub
PS: als jouw clan nog een gameserver zoekt voor een redelijk bedrag per maand, neem dan contact met me op.
De server gaat gebruikt worden voor de volgende taken:
- webserver (wikipages/foto's)
- email (in de toekomst evt. exchange, omdat ik wil kunnen syncen met ppc)
- ftp (evt. wil ik mn muziek collectie op de server kwijt)
- vmware
- svn
- gameserver (bf2/cod2/cs source, en evt. nieuwe toekomstige games)
Ik ben ontwikkelaar en ik zou me voor kunnen stellen dat ik op een gegeven moment wat zwaardere apps wil draaien zoals oracle/mssql/jboss/weblogic/enzovoort. Maar dit zal dan altijd voor development doeleinden zijn, niet voor een performance eisende productie omgeving.
Maar welk van deze taken is het zwaarst voor de server? Gameserver? Exchange? Vmware?
Ik ga er windows op draaien en de hdd's gaan in raid mode draaien zodat ik altijd direct verder kan bij een hdd crash.
Ik heb de volgende aanbieding liggen (ziet er best goed uit als instapper):
1 SuperMicro SC811T-300 (1U, ATX, 300W, 2x SATA, Zwart) €225
1 SuperMicro H8SSL-i, HT1000 (ATX, PCI-X, LAN, SATA II, RAID) €250
1 AMD Opteron 165 Dual Core (S939, 1,8GHz, 2MB, Boxed) €155
2 512 MB PC-400 Kingston ValueRam CL2.5 €110
2 Hitachi Deskstar 7K400, 400GB (7200rpm, SATA, 8MB) €265
Excl BTW €1005
Incl. BTW €1195,95
Met dit systeem zal ik vast een eind kunnen komen, maar vooral wat betreft processor/geheugen heb ik mn twijfels.
- kan ik er ook fatsoenlijk een gameserver mee draaien?
- Ik heb geen ervaring met het hosten van games, is het mogelijk meerdere (verschillende) gameservers tegelijkertijd te draaien?
- En wat heb ik dan eerder nodig, veel processorkracht of veel geheugen?
- Moet ik snel geheugen hebben of veel geheugen?
- Misschien is het handiger om een woodcrest te nemen, maar die lijkt nog niet verkrijgbaar te zijn?
Budget: rond de 1500 euro. Het mag ook meer zijn maar dan moet er een goede reden zijn, want ik ga geen geld uitgeven voor iets wat ik niet nodig heb.
Heeft er iemand voor mij een paar goede adviezen? Ik heb werkelijk geen flauw idee hoe krachtig mijn systeem moet zijn voor bovenstaande taken.
Alvast bedankt, Grub
PS: als jouw clan nog een gameserver zoekt voor een redelijk bedrag per maand, neem dan contact met me op.