[gentoo] usb install how to?

Pagina: 1
Acties:

• RSD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02-2017
Ik ben bezig om een server te maken die video's kan renderen. Op FC4 kan ik een aantal codecs waardonder xvidcore en libdv niet aan de praat krijgen. Waarschijnlijk lukt het op een gentoo distibutie wel.

Echter voor FC4 had ik een simpele handleiding om vanaf USB te installeren. Een gentoo handleiding heb ik nog niet echt kunnen vinden. Ik had al wel een howto, maar deze werkte voor mij niet.

Ik had deze handleiding:

http://www.gentoo.org/doc/en/liveusb.xml

Als ik op jhet einde de machine herstart gebeuren er echt allemaal rare dingen. Iemand misschien een betere handleiding?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:16

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Heb je alleen de beschikking over een usb-poort, of heb je ook een cd-rom speler?
Als je een cd-rom hebt, zou ik sowieso altijd voor de cd gaan, want die werkt nou eenmaal een stuk betrouwbaarder.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• RSD
Ik heb alleen een usb stick. Daarnaast heb ik net met bovenstaande handleiding mijn fedora install op de server verkloot. Ik heb dus alleen nog beschikking over windows. Tenzij ik er eerst weer fedora op ga zetten.

Voor fedora had ik een makkelijke handleiding waarmee ik onder windows wat bestandjes op een usb stick moest plaatsen en klaar.

Ik heb die /dev/sda partities verwijdert, om zo dezelfde partities als in die handleiding te krijgen. Maar als ik mijn server nu opstart kom ik in GRUB terecht.

Volgens mij heb ik met het verwijderen van die partities en met het aanmaken van die nieuwe niet de partities van de usb stick, maar van de harde schijf aangepast...

[ Voor 32% gewijzigd door RSD op 29-09-2006 11:25 ]

• deepbass909

deepbass909

Je hebt het over "allemaal rare dingen" als je de machine herstart. Kan je dat wat meer toelichting? Lijkt hij wel op te starten, maar loopt dat in de soep, of gebeurt er helemaal niks?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• RSD
Ik heb /dev/sda en /dev/sda1 verwijdert toen ik op mijn fc4 install bezig was. Ik dacht dus dat dit de partities van mijn usb stick waren.. maar blijkbaar niet. Als ik nu mijn srerver met fc4 install wil opstarten kom ik op een grub prompt terecht. Eerder startte hij gewoon fc4 op.

Bij mijn eerdere pogingen had ik ook al zoiets raars om een usb stick te maken die een server kan opstarten waarna je erna gentoo kan installeren.

• deepbass909

deepbass909

/dev/sda kan je niet verwijderen, dit is namelijk de fysieke schijf. /dev/sda1 is op die schijf de eerste partitie. Als dit niet je USB-stick is, dan heb je er waarschijnlijk SCSI of sATA schijven inzitten die de eerste device nodes op eisen. Je stick zit dan op bijv /dev/sdb*.
Bij bijna elke installatie wordt /dev/hda1 of /dev/sda1 gebruikt voor de boot partitie. Die heb je dus heel waarschijnlijk verwijderd, waardoor je bij de Grub-bootloader uitkomt die geen config bestanden en kernel images kan vinden. Op zich is dit makkelijk te repareren als je de machine op kan starten met een cd of USB-stick.
De partitie opnieuw aanmaken, grub en de kernel op nieuw installeren en het zou weer moeten werken.

Nu het probleem van het niet willen opstarten met een USB-stick. Wat doet je pc als je probeert te booten met de stick erin? Ziet hij hem wel als boot-device? En probeert hij vervolgens van de stick op te starten en mislukt dat? En zo ja, welke fouten geeft hij dan?

• RSD
Ik heb sata schijven, daar zal het dus aanliggen, die heb ik verandert.

Het opstarten van USB werkt wel, maar ik moet de juiste bestanden op de USB stick hebben. In de howto die ik had staat dat je alleen een usb stick met de juiste bestanden kan maken als je een linux machine hebt. Deze had ik, alleen nu dus niet meer. Waarschijnlijk moet ik dan fedora er weer opnieuw opzetten en erna die stick maken voor gentoo en dan hopen dat het goed gaat.

Maar ik vraag me af of ik niet wat bestanden in windows op de usb stick kan zetten zodat deze opstart en ik van daar uit gentoo kan installeren.

• deepbass909

deepbass909

Ergens zwerft er op internet een howto rond over hoe je DSL (Damn Small Linux) op een stick kan zetten vanuit Windows.

Dit is niet de site die ik zocht, maar hier zal je een heel eind mee moeten kunnen komen.
http://www.pendrivelinux.com/

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:04

Flydude

Mighty pirate

Wat gaat er dan mis met de Gentoo liveusb handleiding? Zolang je de juiste device nodes aanhoudt (wat ook in de handleiding staat) lijkt dit me niet geweldig lastig...

I am rubber, you are glue

• Bastiaan V
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

en waarom installeren van een gentoo usb stick dingetje, Gentoo is ook prima te installeren vanuit een andere usb-distro.
Gewoon je chroot in en gaan...

• RSD
Hoe bedoel je dat met en dan gaan? Kun je iets specifieker zijn?

• deepbass909

deepbass909

Kan jij eerst eens wat specifieker zijn. Welke fouten krijg je nou te zien? Zolang wij niet weten wat er fout gaat, kunnen we ook niet zeggen hoe je het op kunt lossen.
We weten nog steeds niks meer dan dat het blijkbaar niet lukt om op te starten vanaf USB.
Dus schrijf eens op welke foutmeldingen je krijgt als je probeert te starten vanaf USB.

Pagina: 1