C2D systeem: advies & geheugenvraag

Pagina: 1
Acties:

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-01 08:07
Hello tweakers,

Inleiding
Enige tijd geleden heb ik hier al eens een systeemconfiguratie gepost maar door omstandigheden heb ik nog steeds niets aangeschaft. Binnenkort ga ik hier echter verandering in brengen ;) maar ik zit nog met enkele kleine vraagjes (zie onder). Hier en daar is er wat veranderd tov mijn oorspronkelijk systeemvoorstel.

Algemene opmerkingen of bedenkingen (bv. ivm compatibiliteit) over dit systeem mogen eveneens altijd gegeven worden.

Moederbord
Gigabyte GA-965P-DS4
Gigabyte GA-965P-DQ6
Alternatief:
  • Gigabyte GA-965P-DQ6
  • Asus P5B deluxe
  • Asus P5W DH deluxe
Motivatie:
Uiteindelijk heb ik toch voor Gigabyte gekozen omwille van de iets goedkopere prijs en de toch vrij veel voorkomende probleem-topics omtrent de ASUS bordjes de afgelopen weken. Bovendien heb ik al heel wat negatieve ervaringen gehoord over de support van ASUS, itt Gigabyte. Indien de prijs van de DQ6 meevalt ga ik misschien alsnog hiervoor gaan, maar waarschijnlijk wordt het de DS4: feature-rijk, stabiel, en die "solid state capacitors" zeggen me wel wat (zal de kwaliteit alleen maar ten goede komen).

Iemand trouwens een idee of de c2-stepping van de 965 chipset er al is?

Processor
Intel Core 2 duo E6600
Motivatie:
De nieuwe core architectuur presteert gewoon goed. In mijn ogen heeft deze processor de (voor mijn budget) ideale prijs-prestatie verhouding der core 2 duo's

Graphics:
Nvidia GF7900GS
MSI GeForce 7900 GTO
Motivatie:
Ik heb lang getwijfeld tussen de GF7900GT en de GF7900GS, maar aangezien games niet top-prioriteit zijn heb ik toch maar voor de GS gekozen (iets goedkoper). Deze Nvidia's zouden iets zuiniger zijn dan de ATI's en naar mijn aanvoelen is de driver support van Nvidia net iets beter (onder Linux, waarmee ik wat mee wil experimenteren).

Sound:
Creative soundblaster X-Fi
Motivatie:
Onboard sound is tegewoordig ok, maar ik hoop de audio-beleving te maximaliseren met dit Creative kaartje. Hopelijk zijn m'n gekozen speakers voldoende om een verbetering in de audio-beleving waar te nemen...

Case:
Nexus Breeze 500
alternatief:
  • Cooler Master CM Stacker STC-T01
Motivatie:
Deze Nexus heb ik destijds als tip gekregen hier op GoT en het lijkt me na het lezen van enkele reviews een zeer goede case met een prima voeding: kwaliteit en stil! Eventueel alternatief is de Stacker (iemand tips voor een voeding dan?).

Power:
Nexus NX-5000 Real Silent 500 Watt PSU
Motivatie:
Wordt bij de Nexus case geleverd en lijkt me (voor zo ver ik heb kunnen lezen) een kwalitatief hoogstaande voeding. Zou bovendien het geluidsvolume ten goede moeten komen. Iemand een idee wat voor voeding ik best kan nemen indien ik alsnog voor de stacker zou gaan (want Nexus is niet zo gemakkelijk te krijgen in België)? Tagan?

Hard Disks:
2 x Seagate Barracuda 7200.10 250 GB
Motivatie:
Hier kan ik vrij kort in zijn: deze schijven komen goed uit verschillende reviews en Seagate geeft bovendien 5 jaar garantie op deze schijven (itt de concurrentie).

Optical drive:
NEC ND-4571
Motivatie:
NEC is een merk dat zich ondertussen meer dan bewezen heeft. Heb dan ook niet de moeite gedaan om hier veel onderzoek naar te doen (behoort niet tot het 'kritische pad' van m'n systeem :-p ).

RAM-geheugen:

Kingston KVR533D2N4K2/2G (kit of 2 x 1 GB) CL4, of
2 X Kingston KVR533D2N4/1G (1GB) CL4, of
Kingston KVR667D2N5K2_2G (kit of 2 x 1 GB) CL5, of
2 X Kingston KVR667D2N5_1G (1 GB) CL5

2 x 512MB PC4200 DDR2 (Infineon (Qimonda) Original HYS64T64000HU-3.7-B)
Motivatie:
Ik heb al deze modules van Kingston ofwel teruggevonden op de memory list van de Gigabyte GA-965P-DS4, ofwel op de website van Kingston zelf als zijnde compatibel met de Gigabyte GA-965P-DS4. Probleem is dat de 'kits' met hierin 2 latjes momenteel blijkbaar moeilijk verkrijgbaar zijn, dus denk ik gewoon 2 latjes van hetzelfde type te kopen ipv een kit van 2. Ik veronderstel dat dit op hetzelfde neerkomt en geen problemen (qua compatibiliteit) met zich meebrengt?
Wel zonde van de prijsstijgingen trouwens... :S

Vraag die ik nog heb: is het beter PC5400 geheugen te nemen, maar dan CL5, of PC4200 geheugen, maar dan CL4? Het PC5400 geheugen kost ongeveer 10 euro meer, is sneller maar heeft een hogere CAS latency (5), terwijl hel PC4200 geheugen 10 euro goedkoper is, iets trager, maar een lagere CAS latency (4) heeft. Aangezien het niet m'n bedoeling is om te overklokken denk ik dat ik beter af ben met het PC4200 geheugen (anders moet ik het PC5400 geheugen assynchroon laten lopen met m'n FSB).

Speakers:
Creative T6060
Teufel Concept E Magnum Power Edition
Creative I-Trique 5600
Motivatie:
Vind weinig speakers in de prijscategorie van de I-Trique. Had eerst gedacht aan Logitech maar sinds al de "plopjes"-pericelen durf ik niet goed. Niet iedereen is echter laaiend enthousiast van de I-Trique (zou wat te duur zijn voor de geleverde prestaties). Daarom denk ik om toch maar voor de goedkopere T6060 te gaan. Als iemand een beter alternatief heeft (max. prijscategorie van de I-Trique), dan mag je dit altijd melden!

Kort samengevat:
Ik ben op zoek naar een antwoord op de vragen:
  1. Is het beter PC5400 geheugen te nemen, maar dan CL5, of PC4200 geheugen, maar dan CL4?
  2. Stel dat ik toch voor de Cooler Master CM Stacker STC-T01 case zou gaan ipv de Nexus Breeze 500, welke voeding kan ik dan best nemen? Tagan?
  3. Algemene opmerkingen of bedenkingen (bv. ivm compatibiliteit)?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Ciao!

Experience the mountains!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-12-2025
Die kast is een prima keuze, ik heb er zo ook een staan. Je moet er alleen rekening mee houden dat de backplate niet los kan, en het monteren van het moederbord daardoor niet heel handig gaat. Verder is er zat ruimte van binnen.

Verwijderd

Zou je niet voor een X1900GT gaan ipv 7900GS? Zelfde prijs maar presteert stukje beter.

Als voeding kun je dan veel dingen kiezen.
Onderling verschil tussen de Antec NeoHE, Enermax Liberty, Seasonic S12 en Tagan zul je denk ik waarschijnlijk niet merken. Allemaal rond de €95.

PC4200 is als je absoluut niet gaat overclocken perfect.

Voor de rest niets op aan te merken!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:27
Mijn topic over een C2D systeempje is misschien interessant om ideeen op te doen :)

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1161117/0

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-02 12:00
Ikzelf heb voor een Enermax Liberty 500 watt gekozen, en kan je deze echt aanraden. Die hoor je dus echt niet, is modulair! Iets wat ik in ieder geval zeer waardeer. Ook kan je hier dus nog losse kabels bijkopen mocht je in de toekomst tekort komen (al heeft hij bijvoorbeeld standaard al 4 SATA aansluitingen.)

Verwijderd

Zoals al eerder werd gezegd zou ik voor de x1900 GT gaan, prijs is hetzelfde maar presteert beter.
Voor het geheugen zou ik echt PC4200 CL4 nemen, tenzij je gaat overclocken. Dit linkje zal je overtuigen.
Verder vind ik je boxen niet helemaal in verhouding staan tot je geluidskaart, je boxen zijn een beetje goedkoop. Ik zeg niet dat je gewoon duurdere boxen moet kopen maar koop iets betere

• melwasul
Bedankt alvast voor de info en tips!
Zou je niet voor een X1900GT gaan ipv 7900GS? Zelfde prijs maar presteert stukje beter.
Heb de ATI X1900GT nog eens grondig van naderbij bekeken. Lijkt me een prima kaart maar het energieverbruik ligt merkbaar een stuk hoger (blijkt uit reviews). Onder load zo'n slordige 35 Watt. Daarom dat ik wat met een dubbel gevoel kijk naar deze ATI. Ja, hij presteert beter (en zit in zelfde prijsklasse, zelfs klein beetje goedkoper) maar wegen de betere prestaties op tegen het hoger energieverbruik?... Hoe zit het met ATI's driver-support? Ik meen me in het verleden te herinneren dat hun drivers niet altijd even goed en up-to-date werden gehouden.
Ikzelf heb voor een Enermax Liberty 500 watt gekozen, en kan je deze echt aanraden.
Die Enermax ziet er idd top uit. Heb al 2 reviews gelezen en beide reviews zijn laaiend enthousiast (wel de 400 en 620 Watt versies).
Voor het geheugen zou ik echt PC4200 CL4 nemen, tenzij je gaat overclocken. Dit linkje zal je overtuigen.
Wat betreft geheugen: ik denk toch PC4200 geheugen te nemen. Misschien kan ik best 2 x 512 MB aanschaffen ipv 2 x 1 GB, en dan over enkele maanden (als de prijzen terug zijn gezakt) nog eens 2 x 512 MB bijsteken. Dan heb ik alsnog uiteindelijk 2 GB (4 x 512). Iemand een idee of 4 x 512 MB beter / slechter presteert dan 2 x 1 GB?
Verder vind ik je boxen niet helemaal in verhouding staan tot je geluidskaart, je boxen zijn een beetje goedkoop. Ik zeg niet dat je gewoon duurdere boxen moet kopen maar koop iets betere
Heel graag maar welke? Ik wil gerust wat meer spenderen aan m'n boxen dan dat de T6060 kost, maar max. 150 - 200 euro. Zoals reeds gezegd durf ik Logitech niet nemen omwille van het "plopjes"-probleem (misschien is dit overdreven?) maar buiten Logitech en Creative heb ik weinig ervaring met pc-speakers. Iemand een idee? Toch maar de I-Trique 5600? Of toch Logitech proberen?

Ciao!

• melwasul
Hé,

Even melden dat ik uiteindelijk deze onderdelen heb besteld:

Gigabyte GA-965P-DQ6
Intel Core 2 Duo E6600
MSI GeForce 7900 GTO
2 x Seagate Barracuda 7200.10, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
Creative X-Fi XtremeMusic (Bulk)
NEC ND-4571 16x
NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB
Nexus Breeze 500

Hier en daar dus toch nog wat veranderd.
PC4200 geheugen omdat ik niet van plan ben te overklokken. Na nieuwjaar koop ik toch ander geheugen: prijzen zijn te duur geworden.
7900 GTO wegens uitstekende prestaties voor een zeer scherpe prijs.
Speaker setje van Teufel wegens de goede reacties + reviews over dit setje! In mijn ogen zo wat het beste wat je in deze prijsklasse kan krijgen.

Nogmaals bedankt voor de tips!

Ciao!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:27
melwasul schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 01:19:
Hé,

Even melden dat ik uiteindelijk deze onderdelen heb besteld:

Gigabyte GA-965P-DQ6
Intel Core 2 Duo E6600
MSI GeForce 7900 GTO
2 x Seagate Barracuda 7200.10, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
Creative X-Fi XtremeMusic (Bulk)
NEC ND-4571 16x
NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB
Nexus Breeze 500

Hier en daar dus toch nog wat veranderd.
PC4200 geheugen omdat ik niet van plan ben te overklokken. Na nieuwjaar koop ik toch ander geheugen: prijzen zijn te duur geworden.
7900 GTO wegens uitstekende prestaties voor een zeer scherpe prijs.
Speaker setje van Teufel wegens de goede reacties + reviews over dit setje! In mijn ogen zo wat het beste wat je in deze prijsklasse kan krijgen.

Nogmaals bedankt voor de tips!

Ciao!
Ziet er prima uit, niks op aan te merken. Ja goed, we kunnen discussies gaan voeren over merken enzo, maar dat heeft geen zin, aangezien dat persoonlijk is en je alles al besteld hebt :)

Begin volgend jaar ben ik aan de beurt voor een nieuw systeempje!! :D:D

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Verwijderd

Een zeer mooi systeem ja :) Wat was je er nou eigenlijk voor kwijt als ik vragen mag?

• melwasul
Een zeer mooi systeem ja :) Wat was je er nou eigenlijk voor kwijt als ik vragen mag?
Hou er rekening mee dat dit prijzen zijn uit België (en dus een stuk duurder dan in Nederland... :( )
Luidsprekers komen op 224,07 euro (inclusief 2 standaarden voor de achterste speakers en inclusief verzendkosten) en het systeem zelf komt op ongeveer 1400 euro.
In Nederland zal je waarschijnlijk nog een stuk goedkoper uitkomen...
In mijn ogen nog een redelijke prijs voor een redelijk high-end systeem (moest het RAM geheugen niet plots zo hard zijn gestegen had ik er wel wat meer in gestoken :'( ).
Hopelijk alles snel binnen! Internationale overschrijving voor de speakers was alvast na 1 dag in orde als ik m'n rekening mag geloven 8) Tot nu toe zéér te spreken over de service en behulpzaamheid van Teufel!

Ciao!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:02
Teufel is ook een goede zaak.
Veel plezier met de doos >:)
Pagina: 1