Toon posts:

Debian (eigenlijk Xebian) hdd verkennen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Yo,

Ik heb sinds een dag Xebian (Debian variant voor xbox) staan, maar ik kan mijn harde schijf inhoud niet zien. Dit komt niet zozeer omdat er iets mis is, maar omdat ik gewoon niet weet welk programma ik moet gebruiken 8)7 . Ik weet dat dit eigenlijk een Google vraag is, maar ik vind niks. Ws gebruik ik de verkeerde zoektermen, daarom vraag ik het maar aan de ervaren mensen :P

Alvast bedankt _/-\o_

• rainmaker2k
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-02 15:47
Is de HDD gelockt? Want dan zou ik hem sowieso eerst unlocken. Daarna kan je je HDD mounten en kan je zien wat je wilt.

http://www.xbox-linux.org...ing_FATX_partitions_HOWTO

Verwijderd

Topicstarter
THX! _/-\o_

Met die link heb je me enorm verder geholpen! Maar als ik mijn drive gemount heb, hoe kan ik dan zien wat erop staat? Moet dit ook via de terminal?

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Niks moet natuurlijk, maar het kan wel.

Beetje basis kennis van de *nix prompt:

http://doc.nl.linux.org/GUIDE/NGL-NL/book.html

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• rainmaker2k
Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2006 @ 19:16:
THX! _/-\o_

Met die link heb je me enorm verder geholpen! Maar als ik mijn drive gemount heb, hoe kan ik dan zien wat erop staat? Moet dit ook via de terminal?
Dat hoeft niet, maar het is wel makkelijk. Maar er staat eigenlijk niet echt veel interessants op die HDD. Ik zou trouwens eerst beginnen met een boek open te slaan over Linux.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik zal het even verder uitleggen :)
Wat ik wil is dit. Ik heb dit al gedaan :) Maar nu moet ik PearPc configureren, installeren en opstarten. Ik snap alleen helemaal niet hoe ik PearPc op mijn xbox moet krijgen(normaliter via FTP), om vervolgens via Xebian op te starten en te instaleren. Hiervoor moet ik toch gewoon mijn hdd kunnen verkennen?

Sorry als dit niet mag, maar het is compleet legaal (want ik heb de originele Mac OS X cd) :)

• rainmaker2k
Ik kan me niet voorstellen dat dit soepel gaat lopen. Ik heb eens geprobeerd om Windows 95 via qemu op de xbox te laten lopen, maar dat liep nogal traag.

Heb je trouwens als je Xebian opstart geen ruimte in je home directory?

Verwijderd

Topicstarter
Het hoeft ook niet soepel te gaan, ik wil het gewoon eens met mijn eigen ogen zien :P . Maar je hebt er duidelijk wel verstand van, iig meer dan mij. Wat bedoel je eigenlijk met home directory? Dit is namelijk wat ik zie als hij helemaal opgestart is: Afbeeldingslocatie: http://www.tdubel.com/artikkelit/kuvat/xboxdebian/xebian2.jpg

• rainmaker2k
Iedere gebruiker die inlogt in Linux heeft een eigen home directory. Dat is je eigen directory waar je je data in kwijt kan. Ik geloof dat als je een standaard Xebian installatie heb gedaan je iets van 2 tot 3 gig aan vrije ruimte over hebt. In deze home directory kan je dus ook die hele installatie zoals beschreven staat bij de mac install tutorial doen. Als je de terminal opstart kan je met het commando "ls" zien wat in deze directory staat. Je zit in werkelijkheid in de directory /home/X, waarbij X je gebruikersnaam is. Maar blader even die guide door van Zwerver. Het maakt dingen een stuk duidelijker.

Verwijderd

Topicstarter
k thx heel erg dat jullie de tijd neemt voor deze noob :) . Maar ik heb een 300gb schijf erin zitten, dus er is voorlopig nog veel ruimte over (alhoewel de pr0n verzameling snel groeit :+ ). Maar ik zal de guide wel eens doornemen en kijken of ik daar wijzer van wordt. Heeft Xebian trouwens standaard een ftp server? Hoe acces ik anders de home directory vanuit het thuisnetwerk?

• rainmaker2k
Standaard wordt er geen FTP server geinstalleerd in Xebian. Installatie hiervan is wel vrij makkelijk. Je kan namelijk als root gebruiker het commando "apt-get install proftpd" geven om proftpd te laten installeren. Mocht je afvragen wie/wat root is, root is de admin gebruiker die toegang heeft tot alles op het systeem. Meer hierover in de newbie guide.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ik ben die guide nu aan het doorlezen en ik word al wat wijzer over xebian. Als ik dus de terminal open, dan start hij met commando's uitvoeren in de standaardmap /home/Xbox?

• rainmaker2k
Als je als gebruiker Xbox bent ingelogd, dan klopt dat idd.

Verwijderd

Topicstarter
Hier nu weer het volgende probleem 7(8)7 , volgens deze guide moet je macosx.pearpc veranderen om PearPc van de images te laten booten. Dit heb ik allemaal veranderd:

a. Change ppc_start_resolution = "800x600x15" to "640x480x15".
b. Change redraw_interval_msec = 40 to 200.
c. Remove the # in front of #memory_size=0x8000000.
d. Change pci_ide0_master_image = "test/imgs/linux.img" to "PATH/macosx_2gb.img".
e. Change pci_ide0_slave_image = "/dev/cdrom" to "PATH/darwin-701.iso"
Save your changes and exit.

Maar ik heb PearPc niet geïnstalleerd volgens de handleiding, ik heb het namelijk gedaan met "apt-get install pearpc". Als ik nu PearPc opstart, zegt hij:
"[IO/IDE] <error> test/imgs/linux.img (no such file or directory)

Dit terwijl ik het configuratiebestand wel goed veranderd heb. Maar als ik gewoon "ppc" in de terminal typ, zonder "macosx.pearpc" erachter, dan geeft hij weer dezelfde foutmelding. Is er dan nog ergens anders een bestand dat veranderd zou moeten worden, zodat hij de goeie images (dus niet test/imgs/linux.img en /dev/cdrom) leest? Deze images staan in home/live/macosx . Hierin staat ook macosx.pearpc .

EDIT: Ik heb nu een bestand ppc.config gevonden :*) , dat het lijkt te zijn. Ik ga nu even proberen!

EDIT2: Steeds als ik ppc.conf verander en ik start ppc, dan veranderd hij hem zelf weer terug :'( Hoe kan dit in godsnaam?

EDIT3: Ok, ik heb nu besloten om alles te formatten, Xebian opnieuw te installen en dan alles precies volgens de guide te doen. Ik snap nu een stuk beter hoe linux werkt, dus ik kan nu veel beter even opnieuw beginnen en mijn oude rommel wegdoen :)

EDIT4: ik ga maar even een nieuw topic maken, aangezien dit te veel door elkaar heen loopt.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2006 15:25 ]

Pagina: 1